eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
546 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کريم ترين همراه و رفيق.mp3
2.16M
💠 روز بیست و نهم ماه 1442 🔹 کريم ترين همراه و رفيق 🆔 @m_vaezjavadi
💠 کریم ترین همراه و رفیق 🔹 یک جمله از امام سجاد [عرض کنیم]، امام واقعاً با این ماه مثل یک موجود زنده ی کریمِ رفیقِ شفیقِ ألیفِ انیس دارد سخن می‌ گوید؛ عجیب است واقعاً! اینها چقدر خوب شناختند! چقدر خوب معارف را دانستند! چقدر هم زیبا به ما تعلیم دادند! این دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه دعایی است که انسان با این ماه دارد می ‌کند. اگر ما ماه را یک موجود خشک و بی روحی بدانیم که یک زمانی از کنار ما رد شد، مثل یک ماشینی که از کنار ما رد شده است، این طبیعی است که انسان ممکن است آن نوع ارتباطی که با آن می ‌گیرد را نتواند درست تنظیم کند؛ ولی امام سجاد (علیه السلام) آن که با یکی است، عینیت دارد و حقیقت این ماه را فهمیده است، این جملات فوق العاده تکان دهنده است! 🔹 آن جمله ای که برای من خیلی مهم است این است که این ماه را امام سجاد (علیه السلام) برای ما به عنوان یک دارد توضیح می ‌دهد؛ «أَكْرَمَ مَصْحُوب‏»، این «أَكْرَمَ مَصْحُوب‏» یعنی کریم ترین همراه و رفیق! ما یک رفیق می خواهیم در زندگی، یک نفر می‌خواهیم که به ما راست بگوید، با ما صادقانه زندگی کند، با ما صادقانه راه بیاید، به ما گفتند آقا شما یک دارید که آن برادر شما آن کسی است که به شما راست بگوید، «صَدیقُکَ مَنْ صَدَقَکَ لا مَنْ صَدَّقَک»[1] ـ این حدیث را حفظ ‌کنید، این حدیث بسیار حدیث شریفی است، بسیار راهگشا و یک در همه زندگی ما می باشد ـ برادر تو آن کسی است که به تو راست می گوید، نه اینکه هر چه تو گفتی بگوید آقا درست انجام دادی، «صَدیقُکَ مَنْ صَدَقَکَ لا مَنْ صَدَّقَک»؛ بعضی ‌ها هستند می‌آیند کنار آدم می ‌نشینند می گویند آقا بارک الله! آفرین! عجب کاری کردی! هر کاری انسان انجام می دهد می گوید کار درست را شما انجام دادی، می ‌داند بد گفته، می‌ داند ناروا گفته؛ ولی کارش تصدیق کردن است، آفرین! اَحسنت! بسیار خوب! بارک الله! 🔹این تملّق و چاپلوسی و این مسئله تصدیق کردن در جامعه ما بسیار رواج دارد؛ امّا صادقانه برخورد کردن، آقا این جا شما خوب گفتی، ولی این جا اشتباه کردی، این اقدام شما اقدام درستی نبود، این سخن شما سخنی بود که اگر این طوری می ‌گفتی بهتر بود؛ ممکن است که شخص اشتباه هم بکند؛ ولی صادقانه سخن بگوید، «صَدیقُکَ»؛ برادر تو کسی است که «مَنْ صَدَقَکَ لا مَنْ صَدَّقَکَ»؛ برادر تو کسی است که به تو راست بگوید، نه اینکه تو را تصدیق کند و بگوید آقا تو این طور عمل کردی آفرین! درست است! خیلی‌ها الآن این طوری هستند، جامعه ما بخش قابل توجه ‌آن این گونه از مسائل است که او را آلوده کرده است. ماه رمضان یک ماهی است که به آدم راست می ‌گوید، رفیق است، کریمی است که با انسان به صداقت رفتار می‌کند. ما یک باید داشته باشیم، صاحب؛ یعنی کسی که همراه ما باشد، مصاحب ما باشد، ما تا لب مرگ نیازمند به یک همراه و رفیق هستیم که این همراه و رفیق به انسان صادقانه امر به معروف و نهی از منکر کند. [1] . الغارات(ط ـ الحدیثة)، ج2، ص712. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/04/15 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جلوه رمضانی 🔹 مستحضرید که ماه رمضان دو جلوه دارد: یک جلوه‌ آن صوم و امساک است و یک جلوه آن افطار است. درست است که امشب شب اوّل ماه شوّال است و خدا را از اینکه این ماه عزیز بر ما گذشته است و ما هلال ماه شوّال را زیارت کرده ‌ایم و ـ إن شاء لله ـ را به برکت این ماه درک کرده ‌ایم و این ماه، ماه صوم و ماه روزه است؛ امّا اوّل شوّال هم در حقیقت وصل به این یک ماه است، اوّل شوّال همان روز را ما نتیجه و پایان این ماه مبارک رمضان بدانیم، چون عرض کردیم ماه رمضان دو جلوه دارد: یک جلوه آن صوم و امساک است و جلوه دیگر آن افطار و فطر است که فطرش را اوّل ماه شوّال داریم؛ لذا گفته‌ اند این روز را، یعنی روز اوّل شوّال که روز عید فطر هست را هم به همان منزلت و جایگاهی که برای روزها و شب ‌های ماه مبارک رمضان است به همان میزان ارج بنهیم و گرامی بداریم، بلکه بالاتر که «لَیلَةَ الْجَوَائِز»[1] است و خدای عالم محصول تلاش عبادی بندگانی که این ماه را برای خدا رعایت کردند، شئونات این ماه را حفظ کردند، آموزه هایی که برای این ماه بیان شده است را به جان پذیرفتند، قبول و باور کردند و تا آن جایی که در توانشان بود عمل کردند، این یک ماه ماه امساک است، فردا است که جلوه دیگر این سکه طلایی است و این هدیه ی آسمانی است. 🔹 ما با چه چیزی صوم و روزه را گرفتیم و صائم بودیم و با چه چیزی باید افطار کنیم؟ اینکه نخوردیم و نیاشامیدیم، اینکه روزه نیست، بلکه این یک است! مثلاً شما یک ساختمان عظیمی را، یک ساختمان مثلاً صد طبقه ای را در یک میدان بسیار وسیعی بخواهید بسازید ممکن است در یک شکل نمادین آن را در جای یک یا دو یا سه متری قرار بدهید، این یک میزان بسیار کوچکی است از مجموعه ای بسیار بسیار بزرگ؛ اولاً این زمینی، ظلّی و سایه است و امّا حقیقت ماه رمضان یک و آسمانی است، ماه رمضان این نیست که ما این جا داریم؛ آنی که در جان ما و در این ماه دارد قرار می‌گیرد و ما می گوییم صائم و روزه داریم، این یک نماد و یک ظاهری است از یک باطن پُرمغز و پُرحقیقتی؛ مثل این «کتاب الله» یعنی این قرآن عظیم که نازل شده، نازل شده، نازل شده تا در به عنوان یک امر مادی به صورت وجود لفظی یا وجود کتبی به نام قرآن در اختیار ما قرار گرفته است، و الّا حقیقت قرآن که این نیست! 🔹 حقیقت قرآن در دست خداست که فرمود: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكیمٍ عَلیم﴾،[2] این لدن یعنی . در اصطلاح قرآنی ما یک «عند» داریم؛ یعنی نزد و یک «لدن» داریم، لدن؛ یعنی آن نزد خاص؛ قرآن از پیشگاه خاص ربوبی نازل می‌ شود. به پیغمبر گرامی اسلام می‌فرماید که آن قرآنی که تو آموختی این نیست! این یک ظاهر و یک نمادی است از قرآن، آن قرآن حقیقی که کلّ جهان هستی را دربر دارد و نظام تدوین «من الأوّلین و الآخرین» کتب همه أنبیاء، صحف همه اولیاء در این کتاب جمع هست، راه هدایت هستی است و هست، این در این قرآن آمده است؛ اما آن حقیقت قرآن در نزد خدای عالم است که مستقیماً به رسول الله آموخته است، بلکه القا فرموده است؛ نگفت که من به تو تعلیم کردم و تو قرآن را یاد گرفتی، بلکه فرمود: تو تلقّی کردی، من القا کردم؛ القا کردن یعنی تحویل دادن؛ یک وقت یک مطلبی را می آموزیم و تعلیم می ‌دهیم، یک وقت حقیقتی را به دیگری تقدیم می ‌کنیم. خدای عالم فرمود: حقیقت قرآن را تو از پیشگاه ما و نزد خاص ما دریافت کردی:﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكیمٍ عَلیم﴾؛ حالا اینکه الآن به عنوان قرآن در نزد ما هست یک سایه ای است که ﴿أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَةُ الْقَدْر﴾[3] و تقدیم شده است که ما هم بتوانیم این را بگیریم و بالا برویم. [1]. الأمالی (للمفید)، ص232؛ «...لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّی لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَی اللَّهُ الْعَالَمِینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ...». [2] . سوره نمل، آیه6. [3] . سوره قدر، آیه1. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/04/15 🆔 @m_vaezjavadi
💠 فهرست دروس استاد مرتضی جوادی آملی ↙️ دروس فقه و تفسیر: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/1871 ↙️ دروس فلسفه و عرفان: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/1770 ↙️ دروس اخلاق، سخنرانی و پیام: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/1281 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
💠 فهرست دروس استاد مرتضی جوادی آملی ↙️ دروس فقه و تفسیر: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/1871 ↙️ در
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دروس حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بعد از ماه مبارک رمضان، از روز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه 1400 از سر گرفته می شود. : (جلد9): ساعت 11 صبح :لینک پخش زنده درس استاد: https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9 شروع درس خارج فقه، از شنبه 1 خرداد ماه ::(اجتهاد و تقلید): ساعت 12 ظهر :لینک پخش زنده درس استاد: https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، تمامی دروس فقط به صورت آنلاین بوده و حضوری برگزار نخواهد شد. : لینک پشتیبان: https://engage.shatel.com/b/wpr-ewz-bf8-td2 همچنین دروس استاد به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال ایشان (در تلگرام، ایتا و سروش به آدرس m_vaezjavadi ) به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
شنبه اول خرداد، همزمان با روز بزرگداشت ملاصدرا؛ « سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» اثر جدید استاد مرتضی جوادی آملی رونمایی می شود آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان « سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه » روز شنبه، اول خرداد ماه همزمان با روز بزرگداشت ملا صدرا در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار می گردد. آیین رونمایی از کتاب « سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» از ساعت 11 تا 13 روز شنبه 1400/3/1 با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (تالار شهید سلیمانی) با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می گردد. کتاب حاضر شرحی است بر مشهد پنجم کتاب الشواهد الربوبیه اثر بزرگ حکیم نامدار اسلامی صدرالمتالهین شیرازی، شیوه و روش این کتاب شرح، توضیح و تبیین مطالب بر اساس مبانی حکمت متعالیه و هماهنگی آن با منابع ربوبی اعم از کتاب و سنت و بررسی مناسبات بین کشف عقلی حکمی و شهود قلبی عرفانی و وحیانی است. در تمامی مشاهد پنجگانه این کتاب ضمن نمایان ساختن جلوه های وحیانی، پافشردن بر مواضع برهانی و تاکید بر قوالب عقلی وحِکَمی مشهود است. در همین راستا فلسفه به دانش فقه بها بخشیده و ضمن تایید موضوع این دانش یعنی بررسی قول و احکام الهی که ازعلوم اعتباریه است، به سهم و نقش عمده آن در ابواب مختلف فقهی و مشخصا به سیاست پرداخته و از جانب دستگاه فقه به کارآمدی سیاست اسلامی فتوا می دهد. @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0428.mp3
6.39M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 428 : فی كیفیة خلود أهل النار فی النار و قال القیصری فی شرح الفصوص ما ملخصه اعلم أن المقامات الكلیة الجامعة- لجمیع العباد فی الآخرة ثلاثة على الإجمال و هی الجنة و النار و الأعراف... تاریخ تدریس: 1400/02/26 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0429.mp3
7.58M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 429 : فی كیفیة خلود أهل النار فی النار و الوعید هو العذاب الذی یتعلق بالاسم المنتقم و هو أیضا شامل للكل بوجه و یظهر أحكامه فی خمس مواطن... تاریخ تدریس: 1400/02/27 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0430.mp3
6.29M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 430 : فی كیفیة خلود أهل النار فی النار بالنسبة إلى العارف الذی دخل فيها بسبب‌ الأعمال السيئة عذب من وجه و إن كان عذابا من وجه آخر... تاریخ تدریس: 1400/02/28 : به علت آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان در روز شنبه، جلسه بعدی یکشنبه برگزار می گردد. فردا نیز درس برگزار نمی شود. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان . ⏰زمان: شنبه اول خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۳ 💠مکان: قم -پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/طبقه دوم/تالار سردرا شهید حاج قاسم سلیمانی ⬅️لینک ورورد به جلسه: 🌐http://dte.bz/danaee 🆔 @m_vaezjavadi
حادثه تخريب قبور ائمه بقيع مخالف مباني ديني, اسلامي و توحيدي بوده است/ احياء قبور اهل بيت عليهم السلام احياي توحيد است
حادثه تخريب قبور ائمه بقيع مخالف مباني ديني, اسلامي و توحيدي بوده است/ احياء قبور اهل بيت عليهم السلام احياي توحيد است حجت الاسلام والمسلمين مرتضی جوادي آملي در جمع مديران و اساتيد مراكز تخصصي و علما و فضلاي شهرستان آمل به مناسبت سالروز تخريب قبور ائمه در هشتم شوال به رسالت امروز حوزه هاي علمي و مراكز تخصصي در مقابل اين حوادث اسفناك در جهان اسلام اشاره كرد و بيان داشت: در جهان اسلام حوادث سنگيني در طول اين سالها اتفاق افتاد ولي يکي از سنگينترين آنها همين حرکت جاهلانه اي بود که بر مبناي جهل از جريانهاي فکري انحرافي و افراطي اتفاق افتاد در سال 1344 هجري قمري که مصادف بود با 1305 هجري شمسي دست جهل از آستين جهالت بيرون آمد و حرکتي را انجام داد که مخالف با صد درصد مباني ديني و اسلامي و توحيدي بوده است و اين همان پايه گذاري جهالتي است که بعضاً در فضاي ديني اتفاق مي افتد، مبناي اين حرکت يک مبناي جهل است ناداني است عدم درک درست از حقائق ديني است که بايد اين مسئله را ما امروز با يک مرور جديدي به عالم اسلام و به جهانيان معرفي کنيم. امروز اگر بخواهيم يک حرکت معاصرانه داشته باشيم نسبت به جريان آلوده هشتم شوال که از ناحيه وهابيت به جهان اسلام و امت اسلام تحميل شده است بايد بگوييم که امروز حوزه هاي علميه نهضتي دارند قيامي دارند و آن قيام قيام علمي است قيام فرهنگي است قيام ديني است و دين اصيل است و افکار و انديشه هاي آلوده که منشعب از جهل و جهالت است را به کنار خواهد زد و نگرشهاي جهاني را در اين رابطه به هر حال به همراه خواهد داشت و جهان را روشن ميکند! يعني چه که ما هشت شوال هر سال درس را تعطيل بکنيم و گريه بکنيم و اشک بريزيم و اين حرفها؟ اينها اصلاً معاصرانه نيست، شأن همراهي با امروز جهاني شدن را ندارد! البته ما در غم هستيم در اندوه هستيم در اينکه جايگاه و بارگاه شريف اين امامان بزرگوار ما مورد اهانت قرار گرفته است واقعاً دلشکسته ايم اما سخن اين است که بايد با وضعيت امروز جهاني که امکانات و شرايطي براي اين امر پيدا شده با بروز و ظهور جريانهاي توحيدي که از اين بزرگواران چه به لحاظ مسائل علمي و چه به لحاظ سنت و سيره اي که از آنها به يادگار مانده است ما ميتوانيم اين را به جهانيان ارائه کنيم که هرگز اينگونه نبوده است آيات قرآني در شأن اينها از يکسو بيان سنت پيامبر و سنت پيامبر از سوي ديگر و سيره اي که خودشان داشتند و اگر اين جريان در انديشه ديني ما راسخ نشود و نافذ نشود جريانهاي انحرافي شکل ميگيرد حوزه هاي علميه بايد امروز يک حرکت علمي داشته باشند اين را مطابق با استانداردهاي جهاني ارائه بکنند تا اين تفکر, خباثتش, آلودگي اش, جهالتش, همگاني بشود و آل سعود يا هر حاکمي که در آنجا هست وادار بشود به اينکه دست بردارد از اين خباثت و اين جريان را اصلاح بکند و احياء قبور اهل بيت عليهم السلام احياي توحيد است. @m_vaezjavadi
هم اکنون 💠 نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان . ⬅️لینک ورورد به جلسه: 🌐http://dte.bz/danaee 🆔 @m_vaezjavadi
بی مانند انسان.mp3
3.85M
💠 بی مانند انسان 🔸 بیانات استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت روز اول خرداد بزرگداشت و نگارش اثر جدید ایشان با عنوان . تاریخ: 1400/02/28 🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
هم اکنون 💠 نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی
حجت الاسلام احمدرضا یزدانی در نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی از کتاب اثر حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: کتاب سیاست الهیه در حکمت متعالیه اثر دانشمند گرامی جناب حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی دارای مقدمه خوب و جمع بندی خوبی است و با توجه به اینکه این اثر به نیازهای جامعه معاصر در موضوعات نبوت، وحی و مراتب نزول وحی و جایگاه وحی در عوالم دیگر پرداخته و چه بسا امکان دارد به پرسشهای بنیادین در این حوزه ها جواب بدهد. اما باید ببینیم آیا با این اثر میتوانیم بگوییم ملاصدرا داری اندیشه سیاسی است؟ یا نه کار ملاصدرا الهیات سیاسی است؟ سپس ایشان به تعریف و تبیین الهیات سیاسی و اندیشه و فلسفه سیاسی پرداخت و نتیجه گیری کرد : این اثر یک اثر مرکزی به فلسفه سیاسی به شمار می رود و اینکه چگونه ملاصدرا نبوت و وحی را تبیین میکند ونسبت اینها با سیاست شریعت قانونگداری برقرار می کند. 🆔 @m_vaezjavadi
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی از کتاب اثر حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی شواهد الربوبية مشهد پنجم یک اثر کلاسیک هست و باید در آثار کلاسیک در همان فضای کلاسیک بمانیم و تعدی نکنیم و لذا نباید انتظار داشته باشیم در شرح شواهد الربوبية اثر حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، به تمامی موضوعات چالشی و نو پدید در حوزه های نبوت و وحی و شریعت پرداخته شود این اثر معطوف به مبانی است و عهده دار مباحث مبنایی فکر سیاسی شیعه هست و نه اثری جامع در مبانی و مسایل و آیات و لذا این اثر مباحث الهیات سیاسی مورد نیاز برای فکر سیاسی شیعه را عهده دار است. 🆔 @m_vaezjavadi