eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
931 دنبال‌کننده
359 عکس
88 ویدیو
16 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @mahdi_hemat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰عقلانیت اجتماعی امام امت 2⃣ ▫️مشروطه خواهان در زمان نگارش قانون اساسی مشروطه مساله تجدید نظر در قانون اساسی و شرایط آن را در ذیل مفاد قانون ذکر نکردند. تحلیل ها بدین سمت و سو رفت که علت این استکاف از طرح، جلوگیری از بازگشت دیکتاتوری در قالب یک تجدید نظر در قانون اساسی است. امری که درنهایت با استناد به دو عبارت (مصالح عالیه مملکت ایران) و (سعادت ملت ایران) به دست اعضای مجلس موسسان تحقق پیدا کرد و در قالب یک تجدید نظر، دیکتاتوری رضا شاه پهلوی آغاز شد. ▫️حکومت پهلوی با بازبینی اصول قانون اساسی و از آن جمله اصل 36( سلسله پادشاهی) و 38 (زمان ولیعهدی) آغاز شد. بر طبق تجدید نظر سال 1304 ولیعهد در سن زیر 20 سالگی قدرت اداره کشور را ندارد به همین جهت تدبیر کشور به دست نائب السلطنه انجام خواهد شد. ▫️در سال 1328 و بعد از کودتای 28 مرداد دوباره از طرف پادشاهی مساله تجدید نظر در قانون اساسی مطرح شد و همین اصل (اصل38) دوباره مورد باز بینی قرار گرفت و مساله نائب السلطنه بودن بانوی نخست در زمان نبود پادشاه در قانون گنجانده شد و حتی برای شرایط اضطراری تر مساله شورای سلطنت به عنوان جایگزین بانوی اول در متن قانون ذکر شد. ▫️محمدرضا پهلوی در متن فرمان شورای سلطنت به این اصل اشاره میکند. . 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🇮🇷عقلانیت‌ اجتماعی‌ انقلاب‌ اسلامی 🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401 🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار ▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان. ⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه. فرم ثبت نام 👇 Formaloo.com/zoha 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha https://eitaa.com/joinchat/222888067C46849010e2
10.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🇮🇷عقلانیت‌ اجتماعی‌ انقلاب‌ اسلامی 🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401 🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار ▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان. ⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه. فرم ثبت نام 👇 Formaloo.com/zoha 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
ضمن عرض تسلیت شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) روایتی از حضرت تقدیم می شود. روی عن موسی بن جعفر(علیه السلام): مَن استَوی یَوماهُ فَهُو مَغبُون، و مَن كَان آخَر یَومَیه شَرُّهُما فَهُو مَلعُون، و مَن لَم یَعرف الزِّیادَه فِی نَفسِه فَهُو فی نُقصان، و مَن كان إلی النُّقصان فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاه كسی كه دو روزش مساوی باشد، زیان کار است، و كسی كه دومین روزش، بدتر از روز اولش باشد ملعون است، و كسی كه در خودش افزایش نبیند در نقصان است، و كسی كه در نقصان است مرگ برای او بهتر از زندگی است. (بحار ج ۷۸ ص ۳۲۷) مضمون این روایت در روایات دیگری از سایر معصومین نیز روایت شده است که صحت آن را تایید می کند. نکته ای که در برداشت اولیه ممکن است به آن توجه نشود این است که منظور از تساوی دو روز تکرار اعمال در آن دو نیست بلکه تساوی در میزان رشد و حرکت انسان در آن دو روز است. همین معنا را می توان در ساختارهای کلان اجتماعی نیز لحاظ کرد. https://eitaa.com/amin_asadpour
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
#آشنایی_با_دوره 🔰یادداشت سوم
🔅بسم الله الرحمن الرحیم ▫️اندیشه های وبر در ابعاد مختلف روشی و نظری بر مطالعات اجتماعی اثر گذاشت و در ترکیب با آراء افرادی چون فروید و مارکس ... دستگاه های تفکری جدیدی را سامان داد که یکی از شاخص ترین این چارچوب های فکری مارکسیسم انتقادی است و بعدها مکتب فرانکفورت در امتداد این جریان شکل گرفت. ▫️مارکسیسم انتقادی با نام سه اندیشمند گره خورده است: 1-لوکاچ 2-گرامشی 3- آلتوسر ▫️دغدغه اصلی این سه تن پرسش از چرایی عدم وقوع انقلاب پروتاریا بود. مارکسیست ها سالها در انتظار یک انقلاب کارگری با افزایش تضاد طبقاتی در نظام سرمایه داری بودند اما این چنین نشد و جبر تاریخی خوب و به موقع عمل نکرده بود. ▫️با روی کار آمدن دولت های ناسیونال (هیتلر و موسیلینی) تجدید نظر دراندیشه مارکس درکانون توجه قرار گرفت و در نهایت با بازگشت به هگل و ترکیبی نو از مارکس و هگل، آگاهی (ایدئولوژی) از یک عنصر تبعی در ساختارهای اجتماعی به داخل چرخه چند سویه (اقتصاد، سیاست و فرهنگ) غلتید. ▫️با ورود آگاهی به چرخه ساختارهای اجتماعی و پذیرش اثر گذاری آن توسط روشنفکران انتقادی سؤال از نحوه تاثیر گذاری آن پررنگ شد . 1- ایدئولوژی چگونه عمل می کند؟ 2- دولتهای سرمایه داری چگونه از ایدئولوژی استفاده می کنند؟ 3-اثر ایدئولوژی سرمایه داری چیست؟ ▫️شاید بتوان گفت این پرسش ها همان چالش های ذهنی وبر باشند اما سالها بعد از وبر به صورت تفصیلی مساله جریان مارکسیسم انتقادی شد و هرکدام از این سه اندیشمند به یک پرسش به صورت تفصیلی پرداخت کرد. ▫️گرامشی با طرح مفاهیم هژمونی و مقاومت چارچوب عمل ایدولوژی به عنوان یک ساختار فعال را تئوریزه کرد و کتاب آموزش و فرهنگ را نوشت. ▫️آلتوسر با کتاب دولت و سازوبرگ های ایدئولوژیک از نحوه استفاده نظام سرمایه داری پرده برداشت و در نهایت لوکاچ با کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی، آثار ایدئولوژی سرمایه داری را روشن نمود. ▫️او که به طور مستقیم از وبر متاثر بود با کنار هم قرار دادن مفاهیمی چون بت‌وارگی و از خود بیگانی و کالایی شدن در نهایت به شی شدگی رسید و به صورت انضمامی به قفس آهنین خرد و معطوف به هدف (عقلانیت ابزاری) در تحلیل جامعه شناسی اشاره نمود. ▫️به اعتقاد لوکاچ انسان ها در نظام سرمایه داری از خود بیگانه هستند و درجهانی که کالاها هویت مستقل از ارزش های ذاتی خود دارند، روابط انسانی نیز رنگ و بوی کالا به خود گرفته و با خالی شدن از حقیقت ارزشی خود به یک کالای مصرفی دارای ارزش مالی خرید و فروش فروکاسته شده اند و تا بازار دارد سکه آن ضرب می شود و زمانی که بازار این رفتار کساد شد دیگر باید آن را به کناری نهاد. 📌ما حصل کلام اینکه مفهوم وبر در کنار نگاه های مارکسی-هگلی سبب شکل گیری جریانی شد و در آراء شاگردش لوکاچ در قالب مفهوم شی شدگی به یک مفهوم انضمامی برای تحلیل جامعه سرمایه داری نمود یافت. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
35.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 نامه توحیدی ▫️ماجرای نامه‌ی امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف در سال ۱۹۸۹ و پیش بینی فروپاشی اتحاد شوروی ۳ سال زودتر از زمانی که اتفاق افتاد. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ تداوم بعثت 🔺 رهبر انقلاب: انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره‌ی معاصر تجدید کرد؛ یعنی خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خطّ مستمرّ بعثت نبوی را در این دوران، با ابتکار خود، با شجاعت خود، با اندیشه‌ی بلند خود، با فداکاری خود پُررنگ کند و نمایان کند؛ [این] همان خطّ بعثت است که خب در طول زمان کم‌رنگ بود، امام بزرگوار توانست آن را پُررنگ کند و جامعیّت اسلام را در عمل نشان بدهد. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ 🌷 💻 @Khamenei_ir
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️گسترش و پرورش اخلاق دو عنصر برجسته در میان ارزش های اسلامی است. ▫️اگر همین دو عنصر را در نظر بگیریم تصدیق خواهیم کرد که اسلام عالی‌ترین هدیه و وسیله سعادت را به بشریت عطا کرده است. 🔅بخشی از بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت مبعث پیامبر اکرم (ص) | ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی روز اول 👤با حضور حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔅موضوع: جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر 11 اسفند 1400 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی روز اول 👤با حضور حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔅موضوع: جریان شناس
🔰گزارش روز اول دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله علی الدوام الصلاة و السلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️باز خوانی عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی که در امتداد حرکت انبیا قرار دارد در آستانه گام دوم انقلاب امری ضروری و حیاتی است. البته باید توجه داشت که غرض از جریان شناسی جایگزین کردن آن با دانش نیست بلکه هدف جریان شناسی، طرح یک نقشه و بیان موقف ها و شخصیت های مهم برای سهل الوصول کردن دسته بندی و ارزشیابی است. ▫️سیمای کلی مباحث جریان شناسی عقلانیت اجتماعی را می¬توان در سه سطح چارچوب بندی کرد 1-تعریف عقلانیت اجتماعی ومفهوم شناسی 2-تطورات این مفهوم به خصوص در دنیای غرب 3-گونه شناسی عقلانیت ▫️برای تحقیق در این سه سطح از دو سبک و روش می توان استفاده کرد. در روش نخست که سبک متداول است ابتدا چارچوب های نظری مدرن، فهم و سپس براساس آن صورت بندی مدرن، به بازخوانی تراث اسلامی اقدام می شود. درحالی که در روش دوم که امثال شهید مطهری در پی به کار گیری آن بودند با تحقیق در تراث به صورت بندی مفهومی برآمده از آن خواهیم رسید و درنهایت میان صورت بندی اسلامی و مدرن به قضاوت می پردازیم. ▫️ایجازی از مطالب گام اول ◾️عقلانیت مصدر جعلی از عقل است و به حسب استعمال بر امر در نسبت با عقل و یا امر محصول عقل دلالت می کند. ◾️در نظر حکمت اسلامی عقل فصل ممیز انسان است که از یک سو تمایز ساز انسان از سایر حیوانات است و از سوی دیگرافق گشا و تعالی بخش گرایش ها و خواسته ها است. ◾️عقل یک حقیقت واحد متحد با نفس است که مشکک و ذو ابعاد است به همین جهت فهم معنای آن در یک کلام نیازمند بررسی هم نشینی و جانشینی (تعدد دال و مدلول) است. ◾️برای عقل به صورت عام می¬توان دو کار ویژه کلی نام برد که هر کدام در اموری خاص متعین می¬شوند الف- کار ویژه ادراکی ادراک واقعیت و معانی شبکه سازی معرفت سنجش و داوری آینده بینی و تفکر در باب آینده ب- کار ویژه تدبیری حد شناسی و کنترل قوی محاسبه گری و بهره وری از سرمایه ها فعال کردن اراده و ساخت جهان ◾️فطرت که همان میل و گرایش به کمال مطلق و تنفراز نقص است جهت بخش به عقل و راهبر زندگی است. ◾️در انسان و پیرامون آن سه جهان محقق است. الف- جهان واقعیت ب- جهان ذهن ج- جهان اجتماع ◾️عقل در نسبت با هر کدام از این سه جهان به یک نحو قابل تعریف است. در نسبت با جهان واقعیت درک کننده و فاهم است. در نسبت با جهان ذهن دانش آفرین است (حکمت های نظری وعملی). و در نسبت با جهان اجتماعی -مبتنی بر معانی جهان اول و دوم- سازنده است. ◾️بر این اساس سه معنا ازعقلانیت می¬توان ارائه کرد الف- دریافت حقایق و تصویر سازی از واقعیت (عقلانیت نظری) ب- تصویر سازی از آینده مطلوب و زندگی بهتر (عقلانیت اجتماعی) ج- روش مدیریت و به کار گیری بهینه ابزارها برای رسیدن به مطلوب (عقلانیت ابزاری) 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha