🔰عقلانیت اجتماعی امام امت 3️⃣
▫️سخنان امام (ره) در سال بعد از انقلاب پرده از این مسأله برداشت که در بحبوحه انقلاب عده ای از دلسوزان ساده اندیش و برخی از مغرضان دانا، پیشنهاد پذیرش شورای سلطنت را مطرح و از امام می خواستند تا مسیر عبور از سلطنت و ورود به جمهوری را از طریق شورای سلطنت پیگیری کند. اما حضرت امام (ره) مخالف این ایده بود.
▫️حال سوال این است:
۱_ مخالفت امام (ره) در چه اصولی ریشه داشته است؟
۲_الگوی شورای انقلاب به عنوان یک بدیل از رهگذر چه اندیشه ای تولید شده است؟
▫️حضرت امام (ره) در بیانات خود به هر دو سوال پاسخ داده است.
ایشان پاسخ سوال نخست را در سه سطح مطرح کرده اند:
۱_اصل بودن مقبولیت و پذیرش عمومی در قانون اساسی مشروطه به عنوان اصل اولی.
۲_دست نشانده بودن حاکمان پهلوی و تشریفاتی بودن تغییرات در قانون اساسی در دوران پهلوی.
۳-جایگاه مردم از منظر اسلامی در پذیرش نوع حکومت.
#با_ما_همراه_باشید
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
روز دوم
👤با حضور حجت الاسلام سید مهدی موسوی
🔅موضوع: جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر
12 اسفند 1400
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی روز دوم 👤با حضور حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔅موضوع: جریان شناس
🔰گزارش روز دوم
دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
🔅بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام
▫️حجت الاسلام والمسلمین موسوی در دومین روز از سلسله مباحث جریان شناسی عقلانیت اجتماعی ایران معاصر به تبیین سیر تطور عقلانیت اجتماعی و گونه های عقلانیت به عنوان سطوح دوم و سوم بحث از جریان شناسی پرداختند.
▫️در سطح دوم یا همان سطح سیر تطور عقلانیت اجتماعی در غرب مدرن با ریشه یابی این نوع عقلانیت در تحولات قرون وسطی و به چالش کشیدن عقلانیت مسیحی در تدبیر انسان و جامعه توسط روشنگران از طیف های مختلف علمی، هنری و فلسفی در دوران پس از جنگ های صلیبی و سقوط قسطنطنیه به این نکته اشاره کردند که در فضای بعد از رنسانس،غرب به این نتیجه رسید که شهود و دین، قدرت مدیریت جامعه را ندارد.
▫️به اعتقاد استاد موسوی حکمت مدرسی و عقلانیت مسیحیت قرون وسطی ثمره انتقال حکمت مشائی با قرائت ناقص ابن رشدی به جهان غرب بود و به جهت اینکه در یک شبکه دانشی قرار نگرفت محکوم به زوال گشت. و این یک قاعده کلی است که هر عقلانیت باید شبکه دانشی متناسب با خود را تولید کند در غیر این صورت قادر به ادامه حیات نیست.
▫️اما عقلانیت مدرن مبتنی بر خرد خود بنیاد و تقلیل یافته به امر محسوس تجربه پذیر بیش از همه در تفکر کانت در یک صورت بندی فلسفی ارائه شد و درنهایت با عبور از شهود و کلیت، امور نامحسوسی چون خداشناسی و ارزش گذاری از دایره مفاهیم معقول خارج و به وجدان سپرده شد.
▫️استاد موسوی بعد از گذر از مباحث متاخرتر عقلانیت مدرن تا ایده های آنارشیستی و ارتباطی، شبکه ای از مولفه های پیشینی و عام را برای تعریف و تمایز عقلانیت ها برشمردند که عبارت اند از:
۱- برخورداری از یک پایگاه معرفتی
۲-تلقی روشن و آسیب شناسانه نسبت به وضع موجود
۳-تلقی روشن و نسبتا دقیق از وضع مطلوب
۴-طرحی برای خروج از موجود به سمت مطلوب
5-سطحی از کنش مستقیم و غیر مستقیم
▫️ایشان دوران قاجار را مقطع پیدایش مسأله عقلانیت در ایران معاصر دانستند که ریشه در حوادثی چون جنگ های ایران و روسیه و جدایی آذربایجان از ایران داشت.
▫️ایرانیان در این زمان نسبت به مدیریت جامعه و خود دچار سوال شده بودند. عقلانیت های اجتماعی در دوران پس از قاجار تا کنون را میتوان به اعتبار ایده ها و طرح های عملیاتی به هفت نوع تقسیم کرد و البته فارق از تقدم و تأخر رتبی و تاثیر و تأثرات اجتماعی و تنها با ملاک حرکت از عقلانیت بسیط به سمت پیچیده به گونه های ذیل اشاره نمود:
۱- عقلانیت مدیریت عمل گرا که از امیر کبیر آغاز و در افرادی چون سروش ده ۶۰ امروزی شد. اندیشه ای که میان علم و ارزش فارق می گذاشت و مشکل غرب را در ارزش میدانست و به دنبال آشتی دادن علم مدرن با ارزش اسلامی بود.
۲-عقلانیت مدرن و ابزاری که معتقد بود هر علم جهان معنایی خودش را خلق می کند و برای بهره مندی از علم مدرن باید سراپا غربی شد. ملکم خان، طالبوف و تقی زاده و جبهه ملی از این عقلانیت برخوردار بودند.
۳-عقلانیت دین ستیز و ضد سرمایه داری که در مکتب سوسیالیسم در پی پاسخ بودند و علم و دین را محصول ابزارهای مادی میدانستند. افرادی چون تقی آرانی و کانون نویسندگان در این طیف قرار دارند.
۴- عقلانیت سنتی-تصوفی که برای فرار از علم مدرن توسط بریکسون پایه گذاری شد و توسط رنه گنون در اندیشه اسلامی پی گرفته شد و با آرا سید حسین نصر وارد ایران شد.
۵-عقلانیت هویتی و انتقادی که در دو شاخه عدالت خواهانه و فلسفی دنبال میشود و در شاخه نخست افرادی چون سید منیر الدین هاشمی و شریعتی و سعید زیبا کلام قرار دارند، و در شاخه فلسفی می توان به فردیدی ها و سید جواد طباطبایی اشاره کرد.
۶- عقلانیت فقاهتی که به دنبال ارائه برنامه از طریق چارچوب فقه سنتی و حکم نگر بود و افرادی چون آخوند خراسانی، نایینی و شیخ فضل الله نوری تا اعضای جامعه مدرسین را می توان در این طیف قرار داد.
۷-عقلانیت جامع نگر، احیا گرانه که در آرا امام، علامه و شاگردان مکتب قم تجلی پیدا کرد و تلاش داشت در یک منظومه منسجم از جهان بینی تا کنش فردی امتداد پیدا کند.
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
📚کتب پیشنهادی حجت الاسلام
سید مهدی موسوی
در حوزه عقلانیت اجتماعی
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
▫️نهضت های صد سال اخیر ،شهید مطهری
◾️مقاله احیا فکر اسلامی |کتاب ده گفتار | شهید مطهری
▫️احیا تفکر اسلامی | شهید مطهری
◾️یادداشت های استاد مطهری ج 3 | ذیل موضوع احیاء فکر
▫️طرح کلی اندیشه اسلامی | حضرت آقا
◾️مواضع ما | حزب جمهوری اسلامی
▫️نقد تفکر مدرن، این ژیلسون
◾️پاسخ به پرسش روشنگری |کانت
▫️گفتارها | ماکیاولی
◾️جریانها و سازمانهای مذهبی-سیاسی ایران | رسول جعفریان
▫️عقل و سیاست در اندیشه سیاسی ایران معاصر | سید محمد رضا شریعتمدار
◾️متن سخنرانی حضرت آقا در سازمان ملل در سال 65
◾️نامه امام به گورباچوف
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha