مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🔰نشست الهیات وحدت حجت الاسلام امین اسدپور ⏱چهارشنبه ۲۸ شهریور | ساعت ۱۶_۱۸ 🔺پخش زنده از صفحه ایتا
.
✍گزارش نشست
<الهیات وحدت>
🔹تشکیل امت واحده از آغازین روزهای اسلام مورد توجه اولیای دین و متدینین بوده است؛ به طوری که اگر آیات الهی را تورق کنیم شاهد این هستیم که برای از بین برندگان اتحاد، اطلاق بغی شده است. در منابع دیگر نیز با نگاه مجموعه ای شاهد همین روند در قبال وحدت مسلمین هستیم.
🔹در تاریخ معاصر آن چیزی که مسئله امت واحده را از دیروز متمایز می سازد، دست اجنبی است که اختلاف درون امتی را فعال کرده و از ظرفیت های نهفته آن در راستای اهداف اهریمنی خویش بهره می برد. امت واحده در روزگار قبل از پیدایش مهمان ناخوانده _ استعمار مدرن_ برای عبور از تقابل های درون گفتمانی، رویکردهای متفاوتی را در سطح حاکمیت و اجتماع برای حفظ امت واحده -در قالب حکومت واحد یا چند حکومتی- ظهور می داد ولکن بعد از پیدایش غرب جدید و استعمار مدرن، تقابل مسلمین و حتی سایر ادیان، صورت جدیدی پیدا کرد.
🔹اما آنچه مهم تر از تاریخچه و ضرورت اجتماعی وحدت برای نخبگان جهان اسلام جلوه می کند، مسئله «الهیات وحدت» از ساحت فلسفی، کلامی، فقهی، حقوقی و اجتماعی می باشد. اگر نتوانیم صورت بندی دقیقی از الهیات به معنای عام آن داشته باشیم، درعرصه ساختارسازی و نهادسازی موفق نخواهیم بود.
🔹اندیشمندان معاصر بعد از مواجهه با رویکردهای استعماری سعی کرده اند به صورت ارتکازی یا خودآگاه قضاوت هایی در عرصه «الهیات وحدت» داشته باشند و آن را در قالب مدل اجرایی به اذهان عمومی عرضه نمایند. مدل های که از ابتدایی ترین روزهای مواجهه طرح گشته اند، ایده امپراتوری واحد مسلمین با حکومت مرکزی واحد سید جمالالدین اسدآبادی، اتحاد جماهیر مسلمین مرحوم محمدرضا حکیمی، وحدت علمی حول اهل بیت «علیهم السلام» آیت الله بروجردی و ایده نظریه پردازان انقلاب اسلامی از جمله آنها می باشد.
🔸اما مختصری در باب اندیشه وحدت در #عقلانیت_انقلاب_اسلامی:
🔹شکل گیری اجتماع، مخصوصا با افقی تمدنی، بدون انسجام درونی و استفاده از تمام ظرفیت ها ممکن نیست.
🔹در عین حال، منازعات درونی مخصوصاً اگر در قالب اختلافات مذهبی بروز و ظهور پیدا کنند، مانعی جدی در این راه به حساب می آیند. با این همه، حذف مذاهب مختلف ممکن نیست چراکه مذهب یک واقعیت اجتماعی است و حذف آن از اراده افراد و حکومت ها خارج است. علاوه بر آنکه چنین تنوع و تکثری، بسط اجتماعی و تمدنی به ارمغان آورده و چشم پوشی از آن شایسته نیست.
🔹از دیگر سو، مبانی معرفت شناسی اسلامی پلورالیسم دینی را بر نمی تابد. حقیقت یک امر واحد است و امکان ندارد که تمام مذاهب اسلامی بر حق باشند.
🔹متفکرین انقلاب اسلامی اندیشه وحدت و تقریب مذاهب را در این کشاکش طرح کرده اند و به عنوان راهبردی برای تشکیل اجتماع و تمدن اسلامی به بحث گذاشته اند. در این صورت وحدت به مثابه تاکتیکی در مقابل دشمن مشترک تعریف نخواهد شد بلکه یک استراتژی و راهبردی خواهد بود که در فرض عدم وجود دشمن نیز پابرجا خواهد بود.
🔹بر اساس منطق قرآنی، تمام جریانهای باطل به عنوان جبهه مقابل مطرح نشده است بلکه ائمه کفر و طاغوت اهداف این منازعه در نظر گرفته شده اند. بنابراین نمی توان مستند به ادبیات قرآن، مذاهب و ادیان مختلف را به عنوان جبهه مخالف نشان داده و هرگونه وحدت را خروج از مسیر حق در نظر گرفت.
🔹عقلانیت انقلاب اسلامی با طرح نظریه وحدت، به دنبال شیعی سازی افراد و جوامع نیست بلکه با حفظ کثرت، سعی در اعطاء حقوق شهروندی تمام ادیان و مذاهب داشته و با تکیه بر مشترکات، از تمام ظرفیت ها بهره وافی را می برد.
🔹متفکرین انقلاب اسلامی، به دنبال تشکیل حکومت واحد اسلامی نیستند بلکه حکومت های متعدد اسلامی بر اساس مبانی مذاهب مختلف به حیات خود ادامه خواهند داد و حتی بعد از ظهور حضرت ولی عصر عج، این کثرت از میان نخواهد رفت و اگر حکومتی مرکزی شکل پیدا کند، در حد اشتراکات باقی خواهد ماند.
🔹آنچه بیان شد در مورد وحدت مذاهب مختلف اسلامی بود، اما نباید غفلت کرد که قرآن افق بالاتری را در منظر ما قرار می دهد: قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ ... امام خمینی مبتنی بر تعالیم قرآنی، پا فراتر گذاشته و وحدت مستضعفین عالم در مقابل مستکبرین را پیشنهاد می دهد: وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ.
🔹برای تحقق این اهداف، طرح الهیات صحیح و منسجمی حول مفهوم وحدت و بسط اجتماعی آن ضروری است. تنها در این صورت تأسیس ساختار و نهاد سودمند خواهد بود و الاّ تمام فعالیت ها چیزی جز ظاهرسازی نخواهد بود.
🔹آنچه امروزه از آن رنج می بریم، عدم وجود چنین الهیاتی است و مدل های اجرایی موجود به جهت نداشتن الهیات منسجم در عرصه های هستی شناسی و معرفت شناسی، نتوانسته اند آنگونه که باید وحدت را تصویر کنند لذا در ساحت کلامی، فلسفی و معرفت شناختی دچار پلورالیسم یا برائت حق و باطل شده اند و این گروه _برائتی_ اگر هم وحدت را قبول کرده باشد از باب ضرورت اجتماعی و به عنوان تاکتیک بوده است.
🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔅 امامی در کلیسا
🔹۱۹ فوریه ۱۹۷۵ میلادی، جهان شاهد رویداد بی سابقه ای در تاریخ روابط اسلام و مسیحیت است.
🌀امام موسی صدر به محراب کلیسای کبوشیین دعوت می شود و موعظه آغاز روزه مسیحیان لبنان را القاء می کند؛ او مناسکی را برپا می دارد که تنها یک کشیش مسیحی کاتولیک آن را به جای می آورد.
🔹اقدام بعدی امام، دعوت از بزرگان مسیحیت برای ایراد خطبه های نماز جمعه بود که به سبب جنگ های داخلی این برنامه تحقق نیافت.
🔻اینک بخشی از این سخنرانی با شکوه را که مصداق تام <قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ> است از نظر می گذرانیم:
▫️《براى انسان گِرد آمدهایم، که ادیان از براى اوست، ادیان یکى بودند و هریک ظهور دیگرى را بشارت مىداد و دیگری را تصدیق مىکرد. به این ادیان، خداوند مردم را از تاریکیها به سوى نور برکشید و آنان را از اختلافاتِ پراکَننده و تباهکنندۀ بسیار نجات داد و به ایشان پیمودن راه صلح و مسالمت آموخت.
▫️ادیان یکى بودند، زیرا در خدمتِ هدفى واحد بودند: دعوت به خدا و خدمت به انسان. و این دو نمودهاى حقیقتى یگانهاند. و آنگاه که ادیان درصدد خدمت به خود برآمدند، تفاوت پیدا کردند. هریک از آنها چندان به خود توجه کرد که نزدیک بود هدفِ اصلى فراموش گردد. اختلافات شدت گرفت و رنج و محنت انسان فزونى یافت.
▫️ادیان یکى بودند و یک هدف بیش نداشتند: در افتادن با خدایان زمینى و طاغوتها و یارى مستضعفان و ستمدیدگان. این دو نیز نمودهاى حقیقتى یگانهاند. و چون غلبۀ ادیان و پیروزی مستضعفان به دست آمد، مظلومان دیدند که طاغوتها چهره عوض کرده و زودتر از همه به غنائم رسیده و در صدد برآمدهاند که بر آنان به نام ادیان و با سلاح دین حکومت کنند. و اینگونه بود که رنج و محنت مظلومان مضاعف گشت و مصیبت ادیان و اختلاف آنها پدید آمد. هیچ اختلافی نیست مگر در منافع سوءاستفادهکنندگان.
▫️ادیان یکى بودند، زیرا مبدأ همۀ آنها، خدا، یکی است؛ هدف همۀ آنها، انسان، یکی است؛ و میدان سرنوشت، جهان هستى، یکی است. و چون هدف را فراموش کردیم و از خدمت انسان فاصله گرفتیم، خدا هم ما را وانهاد و از ما دور شد و ما گروه گروه گشتیم و به راههای گوناگون رفتیم و میان ما اختلاف و تفرقه افتاد؛ جهان یکتا را پاره پاره ساختیم و به خدمت منافع خاص درآمدیم و معبودهاى دیگر، جز خدا برگزیدیم و انسان را تباه کردیم.
▫️اکنون به راه درست و به انسانِ رنجدیده بازمیگردیم تا از عذابِ الهى نجات یابیم. براى خدمت به انسانِ مستضعفِ تباهشدۀ ازهمگسیخته گردِ هم میآییم، تا در همه چیز و در راه خدا یکى شویم و ادیان یکى باشند.》
📝 برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه فرمائید.
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#وحدت_ادیان
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
تقریب مذاهب اسلامی در پرتو عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی.pdf
920.4K
🔰نشست <تقریب مذاهب اسلامی در پرتو عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی> در تاریخ ۲۵ تیر ۱۴۰۲ به همت موسسه مکتب توحید و با حضور حجت السلام اسدپور در تهران برگزار شد.
🗂 آنچه می خوانید متن پیاده شده این نشست است.
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#وحدت_اسلامی
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔸مقام معظم رهبری
🌀 یکی از بزرگترین درسهای نبوی #امتسازی و تشکیل امت اسلامی است. دنیای اسلام امروز به این درس نیاز دارد.
۳۱ شهریور ۱۴۰۳
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#وحدت_اسلامی
🌷ولادت پیامبر اکرم ص و امام جعفر صادق ع مبارک باد.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔸روایت تراث (۱)
فصل روایت فارابی
🔰 فارابی و فلسفه زبان
با محوریت رساله《الحروف》
🔻 ۶ جلسه ۲ ساعته
حضوری | مجازی
⏱ چهارشنبه ها، ۲ ساعت به اذان مغرب
شروع دوره از ۴ مهرماه
▫️حجت الاسلام امین اسدپور
📌 مکان: قم، زنبیل آباد، مدرسه علمیه شهید صدوقی، فاز ۲
▪️برای ثبت نام، هزینه ۲۰۰ هزارتومان به شماره کارت
5892101345778738(امین اسدپور) واریز و رسید را همراه با اطلاعات خود به @Mahdi_Hemat ارسال فرمائید. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🔸روایت تراث (۱) فصل روایت فارابی 🔰 فارابی و فلسفه زبان با محوریت رساله《الحروف》 🔻 ۶ جلسه ۲ ساعته حض
♨️آخرین مهلت ثبت نام
چهارشنبه ۴ مهر ساعت ۱۲
🔸جلسه اول دوره <فارابی و فلسفه زبان> در تاریخ ۴ مهر برگزار شد.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha