eitaa logo
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
702 دنبال‌کننده
1هزار عکس
478 ویدیو
47 فایل
🔰 مطالب متفاوت، زیبا، جدید و ناب مذهبی، فرهنگی و قرآنی را با ما بخوانید؛🌷. _ ___ ڪوچہ شہــ♥️ـدا . http://eitaa.com/Koocheh_shohada1 https://eitaa.com/maaref_Danishi_arzeshi http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2 - @sokhanangoharbar
مشاهده در ایتا
دانلود
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
حجتی مهاجرین: #چند نکته مهم در مورد فلسفه روزه داری!.🌹🌹🌹 قسمت اول 1. نکته اول: روزه داری نردبان تقوی
حجتی مهاجرین: * نکته مهم در مورد فلسفه روزه داری* 🌹🌹🌹 *قسمت دوم* دیروز در پست قبل و ضمن بیان نکته اول عرض شد که روزه داری نردبان و وسیله بسیار مهم و موثر برای رسیدن و دست یابی به تقوا و پرهیزکاری است، چنانکه مطابق فرمایش صریح خداوند متعال در آیه شریفه 183 بقره؛ دلیل و فلسفه وجوب و تشریع روزه داری همین کسب تقوا و رسیدن به پرهیزکاری بیان شده است. بنابراین یکی آثار و بركات بسیار مهم و ارزنده روزه داری کسب مقام تقوای الهی و خداترسى، در ظاهر و باطن، می باشد. زیرا روزه، يگانه عبادت مخفى است که رنگ اخلاص در آن، بیشتر از عبادت های دیگر وجود دارد و موج می زند. نماز، حج، جهاد، زكات و خمس را مردم مى‌بينند، امّا روزه ديدنى نيست. و تمرین عملی خالص درونی است که اراده انسان را در حد بالا تقويت مى‌كند. یعنی كسى كه يک ماه نان و آب و همسر خود را كنار گذاشت، مى‌تواند نسبت به مال و ناموس ديگران خود را كنترل كند. 2. نکته دوم: از طرفی روزه، باعث تقويت عاطفه و ایجاد مواسات و برابری اجتماعی نیز هست. به دلیل اینکه كسى كه يک ماه مزه‌ى گرسنگى را بچشد و مزمز کند، گرسنگی دیگران نیز تا حدی درک می کند و درد آشنا مى‌شود و رنج گرسنگان را بیشتر و روشن تر احساس مى‌كند. بنابراین روزه از این جهت عامل مهم برای برابری و مواسات در جامعه انسانی است و باید گفت که یکی از فواید و آثار با برکت روزه داری، در واقع همین آنوزش درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع می باشد. زیرا با انجام این دستور مهم دینی و مذهبی، افراد متمکن و برخوردار، وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می یابند و درک می کنند. و این باعث می شود که هم درد فقراء را درک کنند و هم به کمک محرومان بشتابند. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «روزه به این دلیل واجب شد که میان فقیر و غنی مساوات برقرار گردد، و این بدان جهت است که غنی، طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند؛ چرا که اغنیا معمولا هر چه را بخواهند، برای آن ها فراهم است. خدا می خواهد میان بندگانش مساوات باشد، و طعم گرسنگی، فقر و درد و رنج را به اغنیا و ثروتمندان هم بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند». در نتیجه نکته مهم دوم در مورد فلسفه روزه داری یاد دادن مواسات و برابری به جامعه انسانی است تا جامعه بشری و خصوصا ایمانی بیشتر همرنگ هم بشوند.   آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج 1، ص 631. *ادامه دارد...*
05.mp3
289.1K
🤲 دعای روز پنجم ماه رمضان 🎤 با صدای حسین اسدی 🌸 اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ ، وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنْ عِبادِكَ الصَّالِحِينَ الْقانِتِينَ ، وَاجْعَلْنِى فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ ، بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🌼 خدایا، قرار ده مرا در این ماه از آمرزش‌جویان و از بندگان شایسته فرمان‌بردار و از اولیای مقرّبت، به رأفتت ای مهربان‌ترین مهربانان. 🆔 @Quran_Miu
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
🤲 دعای روز پنجم ماه رمضان 🎤 با صدای حسین اسدی 🌸 اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِى فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ
و توضیح مختصر دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان 🌷در این دعا سه خواسته از خداوند طلب شده است: 1- خداوند ما را از استغفارکنندگان قرار دهد. استغفار و طلب بخشش از خداوند بسیار مهم است و در متون دینی اسلام مورد تأکید فراوان واقع شده است. 🌷استغفار غیر از ثواب ها و پاداش های عظیم معنوی و اخروی، آثار و برکات دنیوی متعددی دارد از جمله: استغفار حقیقی گناهان انسان را محو و نابود می کند. 🌷قرآن کریم می فرماید: کسی که کار بدی انجام دهد یا به خود ستم کند، سپس از خداوند استغفار نماید خداوند آمرزنده و مهربان است. (نساء، 110) 🌷همچنین استغفار سبب رفع و دفع بلا و عذاب می گردد، موجب نزول نعمت و فراوانی برکت می شود و... البته باید توجه داشت که استغفار باید با پشیمانی از اعمال زشت گذشته همراه باشد و با اخلاص و توجه انجام گردد نه اینکه فقط لقلقه زبان باشد. 🌷2- دومین خواسته این است که خداوند ما را از بندگان صالح و شایسته مطیع قرار دهد. انسان باید تلاش کند که در زمره بندگان صالح و شایسته خداوند قرار گیرد تا به سعادت و کمال حقیقی نائل شود. عبد صالح بودن یکی از والاترین و مهمترین مقامات و افتخارات برای انسان است و خداوند در مقام تمجید از برخی از پیامبران الهی آنان از صالحان و شایستگان تلقی می کند. 🌷قرآن کریم می فرماید: زکریا و یحیی و عیسی و الیاس هرکدام از صالحان بودند. (سوره انعام، آیه 85) 🌷رسیدن به مقام صالحین و شایستگان تنها با ایمان و باورهای صحیح و اعمال صالح و اطاعت بی چون و چرا از دستورات الهی امکان پذیر است همچنان که قرآن کریم در این زمینه می فرماید: کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام می دهند، آنها را در زمره صالحان داخل خواهیم کرد. (سوره عنبکبوت، آیه9) 🌷3- در خواسته سوم درخواست مهمتر از خواسته دوم مطرح می شود و از خداوند طلب می شود که ما را از اولیاء مقرب و نزیک خود قرار دهد. مؤمنین در یک مقام و یک رتبه نیستند بلکه مراتب آنان با توجه به اعمالشان متفاوت است و برخی در زمره صالحان هستند و برخی دیگر از اولیاء مقرب می باشند و... در این خواسته از خداوند می خواهیم که بما توفیق دهد که با تلاش و کوشش و با تزکیه نفس و اعمال خالصانه عبادی در زمره بهترین بندگان و مقرب ترین آنان قرار گیریم. بندگان مقرب کسانی هستند که در ایمان و اعمال صالح پیشقدم هستند و اسوه و الگوی دیگران در این زمینه محسوب می شوند. 🌷قرآن کریم می فرماید: و سومين گروه پيشگامان پيشگام! آنها مقربانند، در باغهاى پر نعمت بهشت جاى دارند. (سوره واقعه، آیات 12-10) 🌷در امور معنوی باید همت انسان بلند باشد و تلاش کند که از برترین بندگان خداوند باشد تا بهترین مقامات و درجات نصیبش گردد و همچنین از خداوند بخواهد که توفیق دهد که به بهترین مقام و منزلت معنوی نائل گردد. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
حجتی مهاجرین: 🌹بسم الله الرحمن الرحیم!🌹 💐 *طاعات و عبادات همه شما عزیزان قبول باشد!*💐 🌹🌻 *اول نماز یا افطار؟* امام باقر عليه السلام فرمودند : در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن؛ مگر این که همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند. اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی، با ایشان مخالفت نکن و ابتدا افطار کن و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان. راوی پرسید: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟! فرمودند: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز؛ پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است‌. سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است. 📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۵۰، ح ۲. ‌🌴💐 التماس دعا 💐🌴
مرحوم آیت الله حق شناس درباره برترین عمل در ماه مبارک رمضان اینگونه فرموده است: رفقای عزیز من! اگر بخواهید از امیرمومنان(علیه السلام) تبعیت بکنید؛ باید به این نکات توجه بفرمایید. امیرمومنان(علیه السلام) عرضه داشت: یا رسول‌الله! افضل اعمال در این ماه کدام است؟ حضرت فرمودند: «الورع عن محارم‌الله». مقام ورع اقسامی دارد. یک قسم آن برگشتن از نادانی، فسق و عمل بد به عمل صالح است. اگر این مرحله ورع را به کار بستی؛ از علی(علیه السلام) پیروی کرده‌ای و به مقام توبه نصوح‌ دست‌یافته‌ای. فرمود: «حب علیٍ حسنة لاتضر معها‌السیئة» محبت علی(علیه السلام) حسنه‌ای است که با بودن آن، گناه ضرر نمی‌رساند. یک کسی عبای امیرمومنان(علیه السلام) را بوسید. حضرت(علیه السلام) فرمودند: «این معنای محبت نیست». معنای محبت پیروی از امیرمومنان و مقام عترت(علیهم السلام) است. مرحله دوم ورع، پرهیز از مشتبهات است. مرحله سوم هم مقام متقین است که شخص حرف نمی‌زند، مبادا اگر تعریف کسی را بکند؛ یک‌کسی بگوید: این‌طور نیست (و غیبت پیش بیاید). خطاب آمد که ای خاتم‌الرسل! باید به توبه‌کنندگان سلام کنی! به‌به! به‌به! شخص اول امکان - اول ما خلق‌الله نوری- باید به استقبال توبه‌کنندگان برود و به آن‌ها سلام بکند! (انعام/54)
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
حجتی مهاجرین: *#چند نکته مهم در مورد فلسفه روزه داری* 🌹🌹🌹 *قسمت دوم* دیروز در پست قبل و ضمن بیان
حجتی مهاجرین: * نکته مهم در مورد فلسفه روزه داری🌹🌹🌹 قسمت سوم* در پست های قبل گفته شد که مهم ترین و اصلی ترین فلسفه روزه داری رسیدن به پاکی و تقوا و پرهیزگار شدن است. به گونه که خداوند به صراحت در آیه183 بقره روی همین نکته مهم تاکید فرموده، بخاطر این دلیل مهم، روزه و روزه داری را، حتی در شرایع و امت های پیشین نیز مقرر کرده است، آنجا که فرمود: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‌؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد!روزه بر شما مقرّر گرديد، همانگونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد. حال باید دقت نمود و بررسی کرد که اثر روزه داری بر تقوا، به معناى خويشتن دارى از گناه چگونه است؟. در پاسخ به این پرسش می توان احمالا این مطلب را بیان نمود: که بيشتر گناهان، فسادها و خطاهای انسانی از دو منبع و جریان پرقدرت در جان افراد و انسان ها ناشی می گردد که آن دو نیروی مهم و جریان بسیار قوی و پرتوان، نیرو و قوه عضب و نیروی شهوانی است، که در صورت عدم کنترل و مدیریت آنها و عدم تسلط فرد بر این دو بعد از شخصیتش، فرد شدیدا در معرض گناهان و خطا واقع می شود و از این نگاه برای شخص بسیار ویرانگر و مخرب اند که اگر مهار نشود به تنهایی این دو گرایش و کشش می توانند انسان را به ورطه هلاکت، فساد و انحراف سقوط دهد. از آنجاییکه روزه و روزه داری به جهت آنکه تمرین عملی صبر، تحمل و بردباری است بر این دو نیروی وجود آدمی اثر می گزارد و از شدت غلیان و جوشش آنها جلوگیری می کند و جلوى خودسری ها و تندى‌هاى اين دو غريزه را مى‌گيرد. چنانکه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: روزه، نصف صبر است. روزه، انسان را شبيه فرشتگان مى‌كند، فرشتگانى كه از خوردن و آشاميدن و شهوت دورند. در نتیجه روزه بخاطر اثر جدی که بر کاهش و کنترل قوه شهوانی و غضب دارد عامل مهم و بسیار، بسیار اثربخش در تقوا و خود کنترلی است. علاوه بر آثار و فواید بالا که از فلسفه و دلایل روزه داری شمرده شده است نکته سوم که بر روزه داری مترتب است نکته بهداشتی و درمانی می باشد که در ادامه به آن نیز اشاره می گردد: 3. نکته سوم: اثرات بهداشتی و درمانی روزه است که مطابق تحقیقات بسیار دقیق علمی به اثبات رسیده است. چنانکه در علم طب از امور مسلم و ثابت این بوده و هست که عامل بسیاری از بیماری ها، زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است؛ چون مواد اضافی جذب نشده به صورت پلاک ها و چربی های مزاحم در نقاط مختلف بدن رسوب و نفوذ نموده و یا به صورت چربی و قند اضافی در خون باقی می ماند. این مواد سمی و اضافی علاوه بر اینکه مسیرهای انتقال انرژی(اکسیژن و مواد غذای و سوختی برای سلول ها) را تنگ و مسدود می کنند، به عنوان لجن زارهای متعفنی برای پرورش انواع میکروب های عفونی و قارچ های سمی است و در این حال، بهترین راه برای مبارزه با این بیماری ها، نابود کردن این لجنزارها از طریق روزه و روزه داری و کم کردن بار اضافی بدن از لحاظ مواد چربی و قند اضافی است. همانطور که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: «معده خانه تمام دردها و امساک(روزه) بالاترین داروهاست.»[3] و نیز رسول‌خدا صلى الله عليه و آله فرمود: براى هر چيز زكاتى است و زكات بدن ها، روزه است.[4] [3] آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج 1، ص 631. [4] علامه طباطبایی(ره)، تفسیر المیزان، ج 2، ص 8. *ادامه دارد...*
06.mp3
264K
🤲 دعای روز ششم ماه رمضان 🎤 با صدای استاد حسین اسدی 🌸 اللّٰهُمَّ لَاتَخْذُلْنِى فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ ، وَلَا تَضْرِبْنِى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ ، وَزَحْزِحْنِى فِيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ ، بِمَنِّكَ وَأَيادِيكَ يَا مُنْتَهىٰ رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ. 🌼 خدایا، مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی‌ات وامگذار و با تازیانه‌های انتقامت عذاب مکن و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، ای نهایت دل‌بستگی دل‌شدگان. 🆔 @Quran_Miu
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
🤲 دعای روز ششم ماه رمضان 🎤 با صدای استاد حسین اسدی 🌸 اللّٰهُمَّ لَاتَخْذُلْنِى فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَ
و توضیح مختصر دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🌹در این دعا سه خواسته از خداوند طلب شده است: 🌹1- خواسته اول این است که خداوند ما را بخاطر گناهان ما به خودمان واگذار ننماید. یک پدر مهربان ممکن است از برخی از خطاهای فرزندش در صورتی که اظهار پشیمانی کند گذشت نماید اما اگر گناه کردن و معصیت کاری برای فرزندش بصورت یک عادت درآمد و بر گناهان خویش اصرار ورزید و نسبت به سخنان و نصیحت های پدر بی توجه شد در این صورت ممکن است پدر او را بحال خویش رها کند و به گونه ای با او رفتار نماید که گویا هرگز چنین فرزندی نداشته است. 🌹خداوند متعال نیز که دهها برابر یک پدر مهربان نسبت به بندگانش مهربان است و نمی خواهد هیچیک از بندگانش از مسیر کمال و سعادت فاصله گیرند و اگر احیاناً کسی در اثر غفلت و... گناهی را مرتکب شد و توبه کرد مورد عفو خداوند قرار می گیرد اما اگر بر گناهان خویش اصرار ورزید و توبه نکرد ممکن است که خداوند او را بحال خویش واگذار کند و اگر خداوند دست عنایت خویش را از سر بنده ای بردارد و او را بحال خود تفویض و واگذار نماید هرگز سعادتمند نخواهد شد و در نتیجه ممکن است هرکار خطا و هر معصیتی از چنین فردی سر بزند. 🌹لذا در برخی از دعاها می خوانیم که پروردگارا لحظه ای ما را به خودمان واگذار مکن. امِّ سلمه مي‌گويد: پیامبر ص در دل شب صورت مبارک خويش را روي خاک مي‌گذاشتند و گریه مي‌کردند و مرتّب مي‌گفتند: «اللّهمّ وَ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَدا ». (بحارالأنوار، ج 16، ص 217) 🌹2- خواسته دوم این است که خداوند ما را مورد عذاب و انتقام خویش قرار ندهد. گناهان موجب می شود که انسان مستحق عذاب و عقاب خداوند قرار گیرد. عذاب خداوند اختصاص به عالم قیامت ندارد بلکه برخی از اعمال زشت و گناهان در صورتی که عامل آن توبه نکند ممکن است علاوه بر عذابهای اخروی در همین دنیا نیز مورد عذاب واقع شود به این جهت است که در آیات متعددی خداوند اشاره می کند که هر بدی که در این دنیا با آن مواجه می شوید نتیجه اعمال شوم خود شماست. 🌹قرآن کریم می فرماید: هر مصیبتی به شما رسد به خاطر اعمال است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند. (سوره شوری، آیه 30) 🌹3- خواسته سوم این است که پرودگار بما توفیق دهد که از چیزهایی که موجب خشم خداوند می شود اجتناب نماییم. انسان مؤمن باید تلاش کند که رضایت خداوند را جلب کند و از چیزهایی که موجب خشم خدا می گردد بپرهیزد. بدیهی است که اطاعت از دستورات الهی موجب خشنودی خداوند می گردد و سرپیچی از دستورات نورانی خداوند و در پیش گرفتن مسیر انحراف موجب خشم خداوند می شود. گاهی برخی از رفتارهای ما موجب رضایت الهی و خشم دیگران می گردد مثلاً اگر عده ای از گنهکاران را از گناه بازداریم ممکن است ناراحت شوند اما خداوند از این کار خشنود می شود و ما باید رضایت الهی را بر خشم دیگران ترجیح دهیم و اگر کسی رضایت دیگران را بر خشم خداوند ترجیح دهد در روایت آمده است که خداوند امور وی را به مردم واگذار می کند و کسی که خداوند امورش را به مردم واگذار کند هرگز رستگار نخواهد شد. 🌹امام حسین ع می فرماید: کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را به مردم وا می گذارد. (امالی(صدوق) ص 201) 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
حجتی مهاجرین: *#چند نکته مهم در مورد فلسفه روزه داری🌹🌹🌹 قسمت سوم* در پست های قبل گفته شد که مهم تر
* نکته در مورد فلسفه روزه داری ماه رمضان* 🌹🌹🌹 *قسمت چهارم* در پست های گذشته بیان شد که روزه و روزه داری دارای فلسفه و حکمت های ارزنده ای است که روزه داران از آن برخوردار می شوند. به بیان روشن وقتی می گویم در رمضان همه بندگان به مهمانی خداوند فراخوانده شده اند و برخوان، از برکت و نعمت قرار گرفته است و زمان در این ماه متفاوت از دیگر زمان هاست خود همین مسئله، یکی دیگر از فلسفه های روزه داری در ماه با برکت و با فضلیت ماه مبارک رمضان می باشد. بنابراین فرض شدن و وجوب روزه در ظرف زمان رمضان، نیز بخاطر ویژگی و خصوصیت زمان و ارزش بی پایان زمان در این محدوده ای از سال می باشد که این مطلب مهم در ضمن نکته چهارم در ادامه سخن، خدمت عزیزان تقدیم می گردد: 4. نکته چهارم: اما علت اینکه ماه رمضان برای روزه گرفتن انتخاب شده، این است که این ماه بر سایر ماه ها برتری زیادی و غیر قابل چشم پوشی دارد. زیرا در این ماه، عظیم و مبارک، «قرآن» کتاب هدایت و راهنمای بشر که «فرقان» و قانون مهم، مترقی و سعادت بخش زندگی است و با دستورها و قوانین خود راه، رسم و روش های صحیح را از ناصحیح جدا کرده و به انسان نشان می دهد و سعادت انسان ها را تضمین نموده، نازل گردیده است چنانکه خداوند منان و متعال درباره این مطلب می فرماید: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون؛َ [ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ] ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ، ﻗﺮﺁﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﺍﺳﺮﺵ ﻫﺪﺍﻳت گر ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺩﻟﺎﻳﻠﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﻣﺎﻳﻪ ﺟﺪﺍﻳﻲ[ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ] ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﻩ [ﺩﺭ ﻭﻃﻨﺶ] ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺍﺳﺖ، ﺗﻌﺪﺍﺩﻱ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ [ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﻭﺯﻩ ﻫﺎﻱ ﻓﻮﺕ ﺷﺪﻩ، ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ]. ﺧﺪﺍ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﻭ ﺭﺍﺣﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻰﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻪ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ. ﻭ [ﻗﻀﺎﻱ ﺭﻭﺯﻩ] ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ: تا ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ [ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﺬﺭ ﺷﺮﻋﻲ ﺍﻓﻄﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ] ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﻤﺎﺭﻳﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺳﭙﺎﺱﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ. و نیز در این ماه، شب قدر قرار دارد که بهترین شب سال است و مقدرات تمام انسان و جهان در آن شب مشخص می شود. و همین طور این ماه ظرف نزول دیگر کتب آسمانی است که این مطلب در روایات اسلامی آمده و گفته شده، همه کتاب های بزرگ آسمانی در این ماه نازل شده اند؛ به این ترتیب، ماه رمضان که همواره ماه نزول کتاب های بزرگ آسمانی و ماه تعلیم و تربیت بوده، بر ماه های دیگر برتری محسوسی دارد. و این خود دلیلی اساسی است که روزه داری در این ماه دارای چنان جان و روح معنوی است که با سهل ترین کارها و با کمترین کارها بالاترین نتایج معنوی را به دست می آوریم و زمینه تقوا و پاکی با بهترین صورت در این ماه عزیز و عظیم فراهم می باشد. در حدی که مومنین با خطاب(«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا») که دعوت بسیار زیبا، عطوفانه و محبت آمیز از جانب خداوند متعال است، به سوی این فریضه بسیار بزرگ و با اهمیت الهی فراخوانده می شود، زیرا خطابِ زيبا، گامى مهم براى تأثير گذارى پيام هاست. علامه طباطبایی (ره)، تفسیر المیزان، ج 2، ص 8. آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج 1، ص 631. بقره، 185. تفسیر نمونه، جلد 1، ص 634.