eitaa logo
معارف الشیعه
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
673 ویدیو
304 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نمازی بسیار و با فضیلت در ۲۴ ماه که باید قبل از ظهر خوانده شود ... ▪️از امام صادق سلام الله علیه روایت شده است: «هرکس در این روز برای سپاسگزاری از منتی که خداوند به او ارزانی داشته و به پذیرش آن مختص گردانیده نيم‏ ساعت قبل ‏ازظهر بخواند‏درهرركعت‏ سوره حمد يك‏مرتبه‏ و سوره توحید ده مرتبه و آية الكرسي ده مرتبه تا آنجا که می فرماید(هُمْ فيها خالِدُونَ) وسوره قدر ده مرتبه بخواند عمل او در نزد خداوند با صد هزار حج و صد هزار عمره برابری می کند و هر حاجت از حوائج دنیا و آخرت از خداوند در خواست کند خداوند ان شاء الله تعالی برآورده می کند «این نماز مانند نمازی است که در روز وارد شده است» کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
downloads.php
1.76M
🔴 فایل کتاب علم 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 آیه ، برترین فضیلت سلام الله علیه در ▪️روزى مأمون از حضرت رضا سلام الله علیه سؤال کرد: بزرگترين فضيلت امير المؤمنين " سلام الله علیه " که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟ فرمود: این فضيلت سلام الله علیه (که می گویی) در آيه است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «هرکس بعد از آنچه از علم برایت آمده است، با تو مخاصمه کند، بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را فراخوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم» (بر اساس این آیه) رسول خدا صلّی الله علیه و آله، حسن و را به عنوان پسرانش، فاطمه عليهم صلوات الله را به عنوان زنانش، و امیرالمؤمنین را به عنوان نفس خود آورد. از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند، بالاتر و برتر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عزّ و جلّ، کسی برتر از نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله نخواهد بود. 📚الفصول المختارة، ص ۳۸/ بحار الأنوار، ج ۴۹، ص ۱۸۸ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 آثار ▪️ سلام الله علیه فرمودند: زيارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند خير را برای خواننده آن تضمين می کنم: 1⃣ زيارتش قبول شود. 2⃣ سعی و کوشش او شکور باشد. 3⃣ حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و نا‌اميد از درگاه او برنگردد، زيرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. 📚 ؛ جلد ۹۸؛ صفحه۳۰۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 باز کردن کام نوزاد با ▪️امام صادق " سلام الله علیه " فرمودند: حنکوا اولادکم بتربة الحسین عليه السلام فإنها امان؛ کام کودکانتان را با تربت حسین " سلام الله علیه " بردارید چرا که خاک کربلا فرزندانتان را بیمه مى کند. 📚 وسائل الشيعه، کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 فروکش کردن سیل با تربت امام حسین " سلام الله علیه " مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی (حفظه الله تعالی ) : زمان مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری [مؤسس حوزه علمیه] سیل عظیمی در قم آمد و جاهایی را خراب کرد. من خردسال بودم. صدای سیل وحشتناک بود. منزل ما در کوچه ارک بود و صدای خروش سیل می‌آمد. حاج آقای ما مرتّب سر کوچه می‌رفت که اگر سیل به آن طرف آمد، فوری به ما کمک کند که فرار کنیم. بعد شنیدم که آقای حاج شیخ مقداری از تربت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را به فرزندشان حاج آقا مرتضی داده بود که در آب بریزد و سیل فروکش کرده بود. 📚جرعه‌ای از دریا، ج1، ص544 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ ⭕️ تشرفی که محل دقت است حضرت استاد حاج (زیدعزه) : حدود هشتاد سال پیش برای یکی از علمای اصفهان که از سادات خیلی اصیل هم هستند تشرفی پیش آمده بود که خیلی جالب است. ايشان جوان بوده و سوار الاغ مى شده و اطراف اصفهان تبلیغ مى رفته و روضه مى خوانده است. دهه اول محرم بوده، به يكى از روستاهای اطراف مى رود و منبرش را می رود. آن روز برف سنگينى مى آمده است. وقتى اين روضه تمام مى شود بايد به يك روستای ديگر با فاصله مثلاً يك فرسخ برود. سوار الاغ که مى شود برود، يكى از اهالى اين آبادى مى آيد و مى گويد:« آقا سيد تو راه گرگ و حيوانات درنده هستند مى خواهید يكى، دو نفر همراهتان بفرستيم؟ ايشان مى گويد: مى روم مشكلى نداره» و قبول نمی کند همراهی بیاید. ‌ نقل می کند عباى زمستانيم را به سر كشيدم و سوار بر الاغ شدم و رفتم. برف سنگينى مى آمد. برف سنگينى هم به زمين نشسته بود. مى گويد مقدارى كه آمدم احساس کردم، گويا يك سوارِ ديگر از پشت سر من، دارد مى آيد. منتهى از بس برف سنگين بود، حوصله نكردم سرم را بیرون بیاورم و ببينم کیست. حدس زدم یه نفر از روستا آخرش آمده مراقب من باشد. بعد آن آقا كه پشت سر من مى آمد گفت:« آ سيد مصطفى سلامٌ عليكم». گفتم:« سلام عليكم» . گفت: «مسئلةٌ»(یعنی سوالی داشتم؟) گفتم:« بفرماييد». گفت:« آيا در روز عاشورا دشمن بر جسد حضرت سيدالشهداء اسب تاخت؟ گفتم:« بله من در تاريخ خوانده ام كه چنین کاری کرده اند. آن آقا گفتند:« و اسب ها هم بر بدن رفتند؟» گفتم: «بله در تاريخ هست كه اسب ها هم بر بدن رفتند.» مدتى گذشت و يك خورده جلوتر آمديم. بازآن آقا گفتند:« آسيد مصطفى! آيا متوكل عباسی خواست قبر حضرت سيدالشهداء (سلام الله علیه ) را، منهدم كند؟» گفتم: بله سعى كرد كه از بين ببرد». گفت:« گاوها را فرستاد كه قبر را شخم بزنند و مساوى كنند؟» گفتم:« من در تاريخ خوانده ام كه فرستادند اما گاوها نرفتند». گفت« چطور؟ اسب كه حيوان نجيب و خوش فهمى است و در عالم خودش بيش از گاو متوجه می شود، اما بر جسد و بدن مبارك حضرت سيدالشهداء (سلام الله علیه ) رفت ولى آن گاوها حتى بر قبر مطهر هم نرفتند و شخم نزدنند و قبر را از بين نبرند؟!» آقا سید می گوید من به فکر رفتم که عجب سوالى شد! اين از محدوده توانائى فکری اين آبادى و اين منطقه بيرون است! داشتم به جوابش هم فكر مى كردم. گويا حس كردم از همان پشت سر نورى به دلم افتاد و جوابی برای این سوال به نظرم آمد. گفتم:« البته اين قضيه يك جوابى دارد». گفتند:« چى هست؟» گفتم:« روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (سلام الله علیه ) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند حتى اين يك مشت استخوان را گذاشتند وسط و خودشان اجازه دادند و خودشان خواسته بودند كه اسب بر بدن مبارکشان برود. خود حضرت خواستند هر چه داشتند را در راه خدا داده باشند. اما در جريان متوكل، اينها مى خواستند آثار حضرت را از بين ببرند. نظر امام حسین ( سلام الله علیه ) بر از بين رفتن آثارشان نبود، از اول خود حضرت مى خواستند، آثارشان محفوظ بماند تا مردم به اين وسيله بهره ببرند و مقرّب به خدا شوند». آن آقا كه پشت سر بود، فرمود:« درست است.» آقا سید مصطفی می گوید: بعد پشت سرم را نگاه كردم ديدم هيچ كسى نيست حتى جاى پائى غير از همين مسيرى كه من آمده ام، نيست. ‌ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
کتاب عقل جلد 1 نسخه PDF.pdf
10.76M
🔴 فایل کتاب عقل 🔸جلد اول 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
کتاب عقل جلد 2 نسخه PDF.pdf
8.9M
🔴 فایل کتاب عقل 🔸جلد دوم 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
کتاب عقل جلد 3 نسخه PDF.pdf
8.81M
🔴 فایل کتاب عقل 🔸جلد سوم 🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفظه الله از اساتید و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ آقایی که زیاد به مسجد می‌رود، می‌گفت: آقا ( عجل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را در مسجد جمکران دیدم، به من فرمود: «به دل سوختگان ما بگو برای ما دعا کنند.» و یک مرتبه از نظرم غائب شد! همین آقا هفته‌ی قبل از آن هم، حضرت را در خواب دیده بود. ▫️ افسوس که همه برای برآورده‌شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می‌روند، و نمی‌دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فرج او دعا کنند! 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص١١٨ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 مقایسه تفسیر کلامی و فلسفی از روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» 🔻 از جمله روایاتی که مکررا مورد استناد فلسفه صدرایی به تاسی از عرفان برای اثبات توحید تشبیهی و وحدت وجودی قرار گرفته، روایت نبوی «ان الله خلق آدم علی صورته» است. فلسفه صدرایی روایت را چنین معنا می کند که خداوند آدم و انسان را بر صورت خویش آفریده و انسان مظهر اسماء و صفات الهی و شبیه خداوند است. 🔸ابن عربی در فصوص می نویسد: «آدم بر اساس روایت ان الله خلق آدم علی صورته، جامع همه نعت های حضرت الهیه است که عبارت است از ذات و صفات و افعال، و صورت آدم جز صورت خداوند نیست.» (فصوص الحكم؛ ج‏1 ؛ ص 199، و نیز فتوحات مکیه، ج 2، ص 67) 🔸ملاصدرا در شرح بر اصول کافی در ذیل روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» : «خداوند از مَثل منزه است اما از مثال نه (!!) و اگر بین نفس و روح آدمی با خداوند شباهت نبود، امیرالمؤمنین علیه السلام نمی گفت: من عرف نفسه فقد عرف ربه، پس بین نفس آدمی با خالقش در ذات و صفات و افعال مشابهت وجود دارد.» (شرح أصول كافي (صدرا) ج‏3 ص392) و نیز : «بدان که انسان کامل چون خلیفه خداوند است بر صورت خداوند آفریده شده است.» (مفاتيح الغيب ص19) 🔸ملاهادی سبزواری : «و امّا از اخبار مثل قول نبى ص : «انّ اللّه خلق آدم على‏ صورته‏»، و صورت او، صفات جلال و جمال او، و صفات ثبوتيّه و سلبيّه او و صفات تنزيهيّه و تشبيهيّه اوست و آدم، مخلوق بر صورت اوست، ... عارفى گويد: خداوند- جلّ شأنه- خواست ظاهر كند ذاتش را در صورت جامعه، پس ظاهر فرمود خود را، در صورت «انسان»، (أسرار الحكم؛ ج‏1 ؛ ص 347/ شرح الأسماء الحسنى؛ ص439) 🔸 آیت الله جوادی آملی: «در فلسفه و عرفان، از انسان به «كون جامع» تعبير مي‏ كنند....انسان با ماهيت خارجي خود، مركب از روح و جسم (نفس و بدن) است كه نفس او مجلاي حق است و خداوند فقط او را از ميان مخلوقاتِ خويش، نماينده خود قرار داد و براي خلافت و جانشيني خويش در زمين برگزيد، چنان كه بسياري از مفسران، جمله «خلق اللهُ تعالي آدمَ علي صورته» را به همين معنا تفسير كرده‏ اند»(حق و تكليف در اسلام ص 81) 🔸 آقای حسن زاده آملی : «در روایت است که خداوند آدم و فرزندانش را بر صورت رحمن آفریده است و نیز: إنّ اللّه خلق‏ آدم‏ على‏ صورته‏. و نیز : ما خلق اللّه شيئا أشبه به من آدم.(خداوند هیچ موجودی را شبیه تر به خودش از آدم نیافریده است)» (هزار و يك كلمه ؛ ج‏1 ص204) 🔸 آقای حسینی تهرانی صاحب کتاب روح مجرد : «و اين است معناى خليفة اللّهى، و معنى و مفاد حديث شريفى كه از رسول اكرم روايت شده است كه: خلق اللّه آدم على‏ صورته» (امام شناسى ؛ ج‏5 ص84) گفتنی است که اشاعره قائل به تجسیم و تشبیه نیز روایت را مانند فلاسفه و عرفا معنا می کنند. 🔻تا اینجا تفسیر فلسفه صدرایی و نیز اشعریان را از روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» دیدیم اما در کلام عقلی و وحیانی شیعه از آنجا که هیچ گونه مشابهتی بین خالق و مخلوق نیست و به حکم عقل هر گونه شباهت بین خدا و آفریدگانش به معنای نقصان در ذات قدوسی خداوند خواهد بود، روایت معنای دیگری دارد : 🔸حسین بن خالد می گوید: به امام رضا ع گفتم: مردم روایت می کنند که رسول خداوند ـ ص ـ فرموده: خداوند آدم را بر صورت خودش آفریده است؟ امام علیه السلام فرمود: «خدا آنها را بکشد. اینان اول حدیث را حذف کرده اند {و چنین معنای باطلی را به حدیث نسبت داده اند}. رسول الله به دو مردی که به همدیگر دشنام می دادند برخورد کرد و شنید که یکی از آنها به دیگری می گفت: خداوند صورت تو و هر کسی که شبیه توست را زشت گرداند! رسول خدا فرمود: ای بنده خدا! چنین دشنامی را به برادرت نگو، خداوند حضرت آدم {که همه انسانها فرزندان اویند} را بر صورت برادرت آفریده است.» (توحید صدوق، ص 153) شیخ صدوق در ذیل این روایت می نویسد: «اهل تشبیه و تجسیم، اول این حدیث را حذف کردند و گفتند: ان الله خلق آدم علی صورته، پس هم خود گمراه شدند و هم دیگران را گمراه کردند.» 🔸 در روایتی دیگر امام صادق ع می فرماید: «اصحاب تناسخ شیوه دین را پشت سر خود انداختند و گمراهی ها را برای خویش تزیین کردند ... و گمان کردند که تدیبر کننده جهان (خداوند) بر صورت مخلوقات است به دلیل (تفسیر غلط از) این روایت که ان الله خلق آدم علی صورته» (إحتجاج طبرسي ج‏2 ؛ ص344) 🔸علامه حلی متکلم عالیقدر شیعه در باره تفسیر تشبیهی اشاعره از روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» می نویسد: «این خبر و مانند آن برای خداوند صورتی مانند صورت انسان ثابت کرده اند و خداوند را به خلقش شبیه کرده اند. این قول، تجسیم و کفر است و قابل تاویل نیست. خداوندصورت کسانی را که چنین روایاتی را جعل کرده اند {و یا آنها را به غلط معنا کرده اند} زشت گرداند.» (دلائل الصدق لنهج الحق، ج‏4، ص 167 کانال معرفتی "معارف الشیعه @maaref_shiaa