eitaa logo
معارف الشیعه
3.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
669 ویدیو
303 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔸 در بیان عالم ربانی و فقیه صمدانی ‘ آگاه به رموز و اسرار الهی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه از بزرگان کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
۱۰ ربيع الاول 💐💐💐💐 🔴 ازدواج پیامبر اکرم صلّى اللَّه عليه و آله با حضرت خديجه سلام الله علیها پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله ۱۵ سال قبل از هجرت با حضرت خديجه كبرى سلام اللَّه عليها ازدواج نمودند. 📚فيض العلام: ص ۲۱۱. 📚قلائد النحور: ج ربيع الاول، ص ۶۷. 📚 منتخب التواريخ: ص ۲۰. 📚 زاد المعاد: ص ۳۴۴. 📚 مصباح المتهجد: ص ۷۳۲. 📚 بحار الانوار: ج ۹۵، ص ۳۵۷) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 در مکان هایی که محل غفلت و گناه است ، ذکر الهی اثری چندین برابر دارد .. ▪️پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: السُّوقُ دارُ سَهْوٍ وغَفلَةٍ ،فَمَن سَبَّحَ فيها تَسبِيحَةً كَتَبَ اللّه ُ لَهُ بها ألفَ ألفِ حَسَنةٍ؛ سراى بى خبرى و غفلت است. پس هركه در بازار يك تسبيح گويد خداوند هزار هزار ثواب برايش رقم زند. 📚 كنز العمّال : 9330 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 اعتراف سید جلال الدین آشتیانی از مشاهیر گرچه مرید سینه چاک و عاشق پاکباخته است اما او هم تاب نیاورده و دست به اعترافی عجیب میزند, میگوید: 🔴 سخنانی گفته است که هیچ دیوانه ای نمیگوید! 📚 شرح فصوص قیصری,مقدمه ص ۴۵و۴۷ ❌نکته:شما که میدانید چنین وضع اسفباری دارد چگونه او را مقتدای خود میدانید!! تبعیت از کسی که سخنانش گاه سخیفتر از سخنان دیوانگان است چه وجهی دارد؟! نشان دهنده ی عقل است؟!!!!!!! و خداوند اینگونه رسوا میکند..... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 « رمز موفقیت مرحوم علامه " رضوان الله تعالی علیه " » ▪️حضرت آیت الله حاج (دام ظله الشریف ) : عظمتی که مرحوم آقا داشتند به واقع بخاطر حرکتشان در مسیر اهلبیت و استفاده شان از برنامه های علمی و عملی اهلبیت ( سلام الله علیهم اجمعین) بوده است . هدف باید در نتیجه گیری و تشویق هرچه بیشتر برای حرکت در مسیر اهلبیت باشد ، چرا که اینها به هرجا رسیدند و همه علمیت اتخاذ شده آنان از علمیت اهلبیت باشد و معنویت هم به همین صورت است و بر اثر تبعیت از اولیاء معصوم پروردگار رخ داده است . 📚 سیمرغ قاف عشق ص۳۷ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 هر دم از این باغ بری می رسد ... ❌ : خداوند جسمی الهی است! / حاشیه مرحوم بر این قول 🔻ملاصدرا در شرح بر (که بعضا حاوی مطالبی عجیب و بر خلاف صریح روایات موجود در این مهمترین کتاب حدیثی شیعه است)، به مهمترین نتیجه منطقی نظریه وحدت وجود ـ که او از آن با عبارت «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشئ منها» (خداوند همه اشیاء است و هیچ یک از آنها نیست) یاد می کند ـ اذعان و اعتراف می کند و آن عبارت است از جسم بودن خداوند. 🔻 معنایی جز این ندارد که همین متن وجود و موجودِ عالم و هستی و اشیاء، بی نهایت فرض می شود و بر آن نام خدا گذاشته می شود و سخن گفتن از دو وجود و موجود به عنوان وجود مقداری و غیر مقداری و مخلوق و خالق، بر خلاف نظریه و اعتباری و موهوم بودن ماهیت است. 🔻خب، روشن است که این کل الوجود و کل الاشیاء چیزی جز تمام اشیاء و اجسام و عالم مقداری که فلسفه آن را فرض می کند، نیست و خداوندِ عین جسمیت و تجسم است و جناب صدرا صادقانه به این لازمه و نتیجه منطقی نظریه خود اعتراف می کند. 🔻 صدرا می نویسد: «ان ماهية الجسم و معناه، يعني الجوهر القابل للابعاد له انحاء من الوجود بعضها اخس و ادنى و بعضها أشرف و اعلى، فمن الجسم ما هو جسم هو ارض فقط او ماء فقط او هواء او نار، و منه ما هو جماد فيه العناصر الاربعة ... و منه ما هو مع كونه حيوانا ناطقا مدركا للمعقولات، فيه ماهيات الاجسام السابقة موجودة .....فاذا تصورت هذه المعاني و انتقشت في صفحة خاطرك علمت ان المعنى المسمّى بالجسم له انحاء من الوجود متفاوتة في الشرف و الخسّة و العلو و الدنو من لدن كونه طبيعيا الى كونه عقليا، فليجز ان يكون في الوجود جسم إلهي ليس كمثله شيء و هو السميع البصير ... على ان الواجب تعالى لا يجوز ان يكون له في ذاته فقد شيء من الاشياء الوجودية» (ملاصدرا، شرح أصول كافي ج3 ص206) 🔻ترجمه: « جسم و معنای آن عبارت است از جوهر دارای ابعاد سه گانه که انواع و مراتب گوناگونی از وجود را داراست. بعضی از آنها پست تر و پایین تر و بعضی از این مراتب برتر و بالاتر است. مرتبه ای از جسم مثلا زمین است و یا آب و یا هوا یا آتش است و مرتبه ای دیگر از جسم جماد است که حاوی عناصر چهارگانه است ... نوع دیگری از اجسام حیوان ناطقِ مدرک معقولات است و البته مراتب قبلی و پایین جسمیت نیز در آن موجود است... حال وقتی این معانی و مراتب را تصور کردی و در صفحه ذهنت نقش بست که برای جسم انواع و مراتبی از وجود است که از جهت شرافت و خست و بالایی و پایینی با هم متفاوت هستند، برخی طبیعی (مانند جمادات) و برخی عقلی (مانند انسان) هستند، پس جایز و رواست که بگوییم در وجود جسمی الهی است که لیس کمثله شئ و هو السمیع البصیر...چرا که در مورد ذات واجب الوجود جایز نیست گفته شود که او فاقد چیزی از موجودات است." 🔻مرحوم آیت الله خویی در کتاب «التنقیح فی شرح العروة الوثقی» در بحث طهارت و یا نجاست کسانی که قائل به تجسم خداوندند می نویسد: «شگفت از ملاصدرا است که (مانند آن دسته از اهل سنت (اشاعره) که می گویند خداوند جسم است اما نه مانند دیگر اجسام) در شرحش بر اصول کافی قائل به تجسیم خداوند شده است. بعد آیت الله خویی می افزاید: ملاصدرا تصریح کرده است که مقسم این اقسام چهار گانه همان جسمی است که دارای ابعاد سه گانه عمق و طول و عرض است....ای کاش می دانستم که آنچه در آن، این ابعاد سه گانه است که عمقش غیر از طولش و آن دو غیر از عرضش می باشد، چگونه مشتمل بر ماده و دارای ترکیب نیست که بتواند واجب الوجود و خداوند سبحان باشد. البته التزام به این عقیده موجب کفر و نجاست نخواهد بود. چرا که اکثر مسلمین به دلیل قصور فهمشان معتقدند که خداوند سبحان جسمی است که بر عرشش نشسته است...". («التنقیح فی شرح العروة الوثقی، ص 72) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔸 تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر سیزدهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توضیح و شرح اجمالی عبارات مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه در : 🔸شرح اجمالی تصویر سیزدهم: شناخت تمام انوار قدسی اعم از نور علم ، نور عقل، نور حیات ، نور وجود و..... توسط خود این انوار است نه توسط شئ دیگری. این انوار چون از سنخ مخلوقات ظلمانی (ماء بسیط) نیستند و با موجودات مخلوقه ی از ماء بسیط تباین دارند قابل تصور نیستند پس این انوار با تصورات و صور ذهنی شناخته نمی شوند و دارای تصویر ذهنی هم نمی باشند. و از طرفی معقول هم نیستند چون معقول شدن یک شئ یعنی منور شدن به نور عقل، پس خود نور عقل معنا ندارد که معقول شود چون ذات عقل خودش نور است و ظاهر بذاته است. بنابر این شناخت این انوار به خود این انوار است و با وجدان این انوار انسان میتواند آنها را بشناسد و شناخت و استفاده از این نورها نیز دارای درجات و مراتب است. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 خوابیدن در حال جنابت از امیرالمؤمنین سلام الله علیه منقول است که: نخوابد مسلمانی، در حالی که جنب باشد و نخوابد مگر با وضو و اگر آب نیابد برای غسل و وضو، تیمم کند به خاک، زیرا که روح مؤمن را در وقت خواب به آسمان می برند و حق تعالی او را قبول می نماید و برکت بر او می فرستد، پس اگر اجلش رسیده است او را در گنجینه های رحمت خود می سپارد، اگر نرسیده است با امینان خود از ملائکه به بدن او برمی گرداند. 📚 کتاب باب هشتم فصل دوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 خوابیدن با وضو حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: هرکه با وضو بخوابد، چنان است که تمام شب را به عبادت احیا کرده باشد، 📚 کتاب باب هشتم فصل دوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir
🔴 تعقل یا توهم❓ ▪️باب الائمه سلام الله علیهم اجمعین ، مرحوم " قدس الله نفسه الزکیه " : ما معتقدیم که روش فلسفی نه تنها روش عقلی نیست،بلکه با دلائل عقلیِ زیادی ثابت میکنیم که فلسفه،ضدّ عقل است و موهومات و استحسانات را به جای بُرهانیات و مسلّمات انگاشته و وهم و خیال را عقل و تعقّل میداند! 📚شرح رسالهٔ إعتقادات علّامه مجلسی(ره)؛ص۴۳۴ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa