eitaa logo
معارف الشیعه
3.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
653 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 بحمد الله تعالی با عنایات وجود مقدس امام زمان سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف مباحثی مهم در مقتل و تاریخ وقایع کربلا با موضوع در ۶۴ جلسه که توسط عالم ربانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین دامت برکاته ارائه شده بود به حضور سروران مکرم و خواهران و برادران ایمانی تقدیم شد. ان شا الله همه ی عزیزان با استماع و نشر و ترویج این ۶۴ جلسه از فیوضات معنوی بهره مند گشته و در ثواب ترویج معارف حقه ی اهل البیت صلوات الله علیهم اجمعین سهیم خواهند بود. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 فضیلت انفاق در روز نهم ▪️وَ قَالَ اَلشَّيْخُ إِبْرَاهِيمُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْكَفْعَمِيُّ فِي كِتَابِ «اَلْمِصْبَاحِ»: إِنَّ صَاحِبَ كِتَابِ «مَسَارِّ اَلشِّيعَةِ» رَوَى أَنَّ مَنْ أَنْفَقَ فِي يَوْمِ اَلتَّاسِعِ مِنْ رَبِيعٍ اَلْأَوَّلِ شَيْئاً غَفَرَ اَللَّهُ تَعَالَى ذُنُوبَهُ، و شيخ ابراهيم بن على كفعمى در كتاب مصباح گفته است كه صاحب كتاب مسار الشّيعه روايت كرده است كه هركه در روز نهم ماه ربيع الاوّل چيزى انفاق كند، حق تعالى گناهان او را بيامرزد 📚 زاد المعاد ج ۱، ص ۲۵۷ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 فضیلت ها و اسم هایی برای نهم ذکر شده که از جمله آنهاست: عیداللَّه الاکبر، غدیر ثانی، عید فطر دوم، روز فرح شیعه، عید اهل بیت علیهم السّلام، روز قتل منافق، روز قبولی اعمال، روز پیروزی مظلوم، روز دوستی مؤمنین، روز پرهیز از کبائر، روز نابودی ضلالت و گمراهی، روز شکرگزاری. 📚مسار الشیعه: ص 23. 📚توضیح المقاصد: ص 33. 📚العدد القویه: ص 328. 📚فیض العلام: ص 129. 📚بحار الانوار: ج 95، ص 199 کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 ابولؤلؤ را بهتر بشناسید ... 🌺 أبولؤلؤ فیروز ملقّب به بابا شجاع الدین ، نهاوندی الاصل ، از بزرگان مسلمین و مجاهدین بلكه از خالص ترین پیروان أمیرالمؤمنین علیه السلام است . 📚سفینه البحار ۷ / ۵۶۱ ، ماده لؤلؤ . 🌺 أبولؤلؤ به عمر نوشت جزای كسی كه عصیان مولایش كند و ملك مولایش را غصب كند و خانم مولایش را بزند چیست ؟ پس عمر نوشت بدرستی كه قتل چنین كسی واجب است . وقتی ابولؤلؤ مواجه با او شد تا او را به هلاكت برساند به او فرمود چرا عصیان مولا أمیرالمؤمنین كردی ؟ آنگاه ضربه هایی پی در پی به پیكر نحس عمر وارد كرده در حالیکه او را لعن می نمود . برای فضل حضرت ابولؤلؤ همین قدر كافی است كه نفرین حضرت زهرا سلام الله علیها در حقّ عمر ، موقعی كه ورقه فدك را پاره نمود ، به دست ابولؤلؤ مستجاب شد . 🌺 أمیرالمؤمنین علیه السلام به عمر فرمود سیقتلك أبولؤلؤ توفیقاً ، یدخل به واللهِ الجنان علی الرغم منك . خواهد كشت تو را أبولؤلؤ در حالی كه این توفیق را خداوند تبارك و تعالی به او داده ، به خدا قسم وارد بهشت خواهد شد بر خلاف میل تو . 📚 ارشاد القلوب دیلمی ۲ / ۲۸۵ . 🌺 أحمد بن اسحاق قمی در فضیلت روز نهم ربیع الاول نقل كرده كه حذیفه گفت پس خداوند تبارك و تعالی مستجاب فرمود دعای مولاتی فاطمة صلوات الله علیها را بر آن منافق به دست قاتل او رحمة الله علیه . 📚 بحار ۳۱ / ۱۲۲ . 🌺 در میان شیعه معروف است كه أبولؤلؤ بعد از زخم زدن آن نابكار به خدمت أمیرالمؤمنین علیه السّلام آمده و قتل عمر را نقل نمود . آن حضرت به اعجاز او را به كاشان فرستاد و دختر قاضی كاشان را به او دادند و از او فرزندان صالحی به هم رسید . -📚 شاخه طوبی / ۱۰۷ . 🌺 شیعه را اعتقاد این است كه وقتی أبولؤلؤ دومی را كشت به كاشان آمد . و ابولؤلؤ از شیعیان أمیرالمؤمنین علیه السّلام بود تا از دنیا رفت . مردم كاشان او را در كنار راه فین دفن كردند . 📚 ناسخ التواریخ ، تاریخ الخلفاء ۳ / ۴۹ . 🌺 بدرستیكه اهل كاشان می دانند أبولؤلؤ قاتل عمر است ، بعد از قتل وی به كاشان فرار كرد از ترس دشمنان أهل بیت ، و أهالی كاشان كه محبّ أهل البیت بودند او را تكریم نموده و در مقابل دشمنان از او محافظت كرده تا از دنیا رفت و مزار او در خارج كاشان است . 📚 مجالس المؤمنین ۱ / ۸۷ . 🌺 أبولؤلؤ به زعم عامّه ، مجوسی یا نصرانی بود . و شیعه او را بابا شجاع الدّین می خواند و در سلك اهل اسلام منتظم داند و در كاشان وفات یافت . 📚حبیب السیر ۱ / ۴۸۹ . 🌺 بعد از اینكه أبولؤلؤ رضوان الله تعالی علیه كارش را انجام داد خدمت مولا أمیرالمؤمنین علیه السلام رسید و آن حضرت بر درب خانه نشسته بود بر جای دیگر نشست چون مردم به طلب أبولؤلؤ رفتند مولا فرمود تا من اینجا نشسته ام هیچ كس را ندیده ام ، و آن شب أبولؤلؤ را بر دُلْدُل ( مرْكب مخصوص أمیرالمؤمنین علیه السلام ) نشاند و فرمود هر جا دلدل ایستاد به زمین فرود آی ، و دلدل ابولولو را به كاشان رساند . 📚كامل بهایی ۲ / ۱۰۵ . کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 ماجراى قتل ▪️ به دست ابولؤلؤ كه نامش فيروز و غلام مغيرة بن شعبه بود، چند ضربه خنجر خورد كه منجر به مرگ او شد. بنابر مشهور هنگامى كه ابولؤلؤ ضربه‌ها را بر عمر زد و خواست فرار كند، عده اى مانع شدند، و ۱۲ نفر را مجروح كرد كه شش نفر از آنها مردند. ماجرا از اين قرار بود كه قبل از تكبير نماز ابولؤلؤ جلو آمد، و ضربه اى بر كتف و ضربه اى ديگر بر خاضره عمر زد. عمر افتاد، و عده اى جمع شدند و او را به خانه اش بردند. نزديك بود خورشيد طلوع كند كه نماز را عبدالرحمن بن عوف با مردم خواند. 🔻 عمر در بستر مرگ هنگامى كه عمر را به خانه بردند مقدارى نبيذ آوردند و او خورد ولى از قسمتهاى ضربت خورده خارج شد و معلوم نشد از كجا خارج شده زيرا با خون هم رنگ بود. لذا عده اى گفتند: خليفه شير بخورد زيرا سفيد است و معلوم مى شود. شير را خورد و از محل ضربه‌ها خارج شد. حاضرين براى دل گرمى گفتند: «مانعى ندارد، ضررى نمى زند»! اما ضربه هاى جناب ابولؤلؤ كارگر شد و به خليفه سابق ملحق شد. در روز سوم در جنب ابوبكر دفن شد. عمر مدت ده سال و شش ماه و چهار شب خلافت كرد. او اولين كسى بود كه نام خود را امير المؤمنين گذاشت، و ابوموسى اشعرى اولين نفرى بود كه او را در منبر به اين نام خطاب كرد. 📚تقویم الشیعه(استاد بندانی نیشابوری) ۴۹ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 قسمتی از روایت احمد بن اسحاق قمی از سلام الله علیه درباره فضیلت روز روایت شده از محمد بن ابی‌علاء همدانی و یحیی بن محمد بن جریح بغدادی که گفتند: ما (در روز نهم ربیع الاول)در مورد (روز کشته شدن) پسر خطاب (عمر بن خطاب) نزاع کردیم، ولی به جواب صحیح نرسیدیم، لذا (برای رسیدن به جواب صحیح) تصمیم گرفتیم که در شهر قم به نزد احمد بن اسحاق قمی برویم که از خواص اصحاب سلام الله علیهما) بود. وقتی درب خانه وی را کوبیدیم، دختر عراقیه‌ای بیرون آمد، سراغ احمد بن اسحاق را از او گرفتیم. گفت: او مشغول اعمال عید است و همانا که امروز، روز عید است.(یعنی ) گفتیم: سبحان الله، اعیاد نزد شیعه چهار روز باشند: عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه. دختر گفت: احمد بن اسحاق از (علیه السلام) روایت می‌کند امروز، روز عید است و بهترین عیدها نزد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)و نزد شیعیانشان می‌باشد. گفتیم : اجازه بگیر تا به نزد احمد بن اسحاق بیاییم، چون که دختر او را خبر کرد، بیرون آمد درحالی که لُنگی بسته و عبائی بر خود پیچیده بود و بوی مُشک از او ساطع بود. گفتیم: این چه حالت است که در تو مشاهده می‌کنیم؟ گفت: الآن از غسل عید فارغ شدم. گفتیم: مگر امروز عید است؟ و آن روز الاول بود. گفت: بله و ما را به داخل خانه خود برد و بر روی کرسی نشانید و چنین گفت: در مثل این روز ( الاول) که شما به نزد من آمده‌اید با جمعی از برادران خود تصمیم گرفتیم به حضور مولایم سلام الله علیه در سامراء مشرّف شویم. چون اجازه گرفتیم و به خدمت آن حضرت رسیدیم، دیدیم آن حضرت مجلس خود را آراسته و مجمره در پیش خود گذاشته است و به دست مبارک خود عود در آن مجمره می‌اندازد و مجلس خود را مزیّن گردانیده است و بر غلامان و خدمتگزاران خود جامه های فاخر پوشانیده است. عرض کردیم: یابن رسول الله! پدران و مادران ما فدای شما باد. آیا امروز شادمانی تازه‌ای برای اهل بیت (علیهم السلام) رخ داده است؟ حضرت فرمودند: به راستی کدام روز حرمتش از این روز نزد اهل بیت عظیم‌تر است؟ به درستی که خبر داد مرا پدرم ( جواد سلام الله علیه) که «حذیفة بن یمان» در روز الاول به محضر جدّم رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مشرّف گردید. حذیفه گوید: حضرت و و (علیهم السلام) را دیدم که با رسول خدا (صلی الله علیه وآله) غذا میل می‌فرمودند و آن حضرت به روی آنها تبسّم می‌نمود و به و (علیهما السلام) می‌فرمود: بخورید! گوارا باد از برای شما برکت و سعادت این روز، به درستی که این روز، روزی است که حق تعالی در این روز دشمن خود و دشمن جدّ شما را هلاک می‌گرداند و در این روز دعای مادر شما را مستجاب می‌فرماید. بخورید (و شاد باشید) که قطعاً این روز، روزی است که خداوند متعال در آن اعمال محبّان و شیعیان شما را قبول می‌فرماید. بخورید! که در این روز صدق گفته خداوند که می‌فرماید: (فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً بِمَا ظَلَمُوا) ظاهر می‌گردد. بخورید (و مسرور باشید) که قطعاً این روز، روزی است که در آن شوکت دشمن جدّ شما شکسته می‌شود. بخورید که این روز، روزی است که در آن فرعون زمان اهل بیت من و ستم کننده بر آنها و غصب کننده حقّشان هلاک می‌شود. بخورید که این روز، روزی است که خدای تعالی اعمال دشمنان شما را همانند ذرّات در هوا نابود می‌گرداند. حذیفه گوید که: من عرض کردم: یا رسول الله! آیا در میان امّت شما کسی هست که (جرأت کند) این حرمتها را بشکند؟ رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: ای‌حذیفه! بتی از مُنافقان بر آنها سر کرده خواهد شد و در میان امّتم ادعای ریاست خواهد کرد و مردم را به سوی خود دعوت خواهد کرد و تازیانه ظلم و ستم را بر دوش خود کشیده و مردم را از راه خدا منع خواهد کرد، کتاب خدا را تحریف خواهد نمود و سنّت مرا تغییر خواهد داد و میراث فرزند مرا متصرّف خواهد شد،خود را پیشوای مردم خواهد خواند و بر امام زمانش پس از من (علی بن ابی‌طالب سلام الله علیه) گردن کشی خواهد کرد و اموال خدا را به ناحقّ و حرام به چنگ خواهد گرفت در غیر طاعت خدا صرف خواهد کردو من و برادر من و وزیر من علی(علیه السلام) را به دروغ گویی متّهم خواهد کرد و دختر مرا از حقّش محروم خواهد ساخت، پس دخترم او را نفرین خواهد کرد وحقّ تعالی نفرین او را در این روز مستجاب خواهد نمود....... 📚بحار الانوار ج ۹۵ ص۳۵۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 ««اسامی روز الاول»» حذیفه گوید: عرض کردم: یا امیرالمؤمنین! دوست دارم که اسماء این روز را از شما بشنوم. پس حضرت (علیه السلام) فرمودند: 1) «هذا يوم الاستراحة»، این روز، روز استراحت است. 2) «ويوم تنفيس الكربة»، روز زائل شدن كرب و غم است. 3) «ويوم الغدير الثاني»، روز غدير دوم است. 4) «ويوم تحطيط الاوزار»، روز ریختن گناهان است. 5) «ويوم الخيرة»، روز خیر و برتری بسیار زیاد است. 6) «ويوم رفع القلم»، روز برداشته شدن قلم است. 7) «ويوم الهدی»، روز هدایت است. 8) «ويوم العافية»، روز عافيت است. 9) «ويوم البركة»، روز بركت است. 10) «ويوم الثارات»، روز طلب خونهای (به ناحقّ ریخته شده) است. 11) «ويوم عيد الله الاكبر»، روز عيد بزرگ خدا است. 12) «ويوم اجابة الدعاء»، روز مستجاب شدن دعا است. 13) «ويوم الموقف الاعظم»، روز موقف اعظم است. 14) «ويوم التوافي»، روز وفاي به عهد است. 15) «ويوم الشرط»، روز شرط است. 16) «ويوم نزع السواد»، روز كندن جامه سياه است. 17) «ويوم ندامة الظالم»، روز ندامت ظالم است. 18) «ويوم انكسار الشوكة»، روز شكسته شدن شوكت (دشمنان دین) است. 19) «ويوم نفي الهموم»، روز از بین رفتن غم ‌هاست. 20) «ويوم القنوع»، روز فتح و پیروزی است. 21) «ويوم العرض»، روز آشکار شدن حقیقت است. 22) «ویوم القدرة»، روز (تجلّی) قدرت است. 23) «ويوم التصفح»، روز تأمّل و دقّت است. 24) «ويوم فرح الشيعة»، روز شادی شيعه است. 25) «ويوم التوبة»، روز توبه است. 26) «ويوم الانابة»، روز بازگشت (به سوي خدا) است. 27) «ويوم الزكاة العظمى»، روز زكات بزرگ است. 28) «ويوم الفطر الثاني»، روز فطر دوم است. 29) «ويوم سيل النغاب»، روز اندوه ياغيان است. 30) «ويوم تجرع الريق»، روز فرو بردن آب دهان (با خیال آسوده) است. 31) «ويوم الرضا»، روز خشنودي (مؤمنان) است. 32) «ويوم عيد اهل البيت»، روز عيد اهل بيت (علیهم السلام) است. 33) «ويوم ظفر بني اسرائيل»، روز پیروزی بني اسرائيل (بر فرعونیان) است. 34) «ويوم قبول الاعمال»، روز مقبول شدن اعمال (شيعيان) است. 35) «ويوم تقديم الصدقة»، روز پيش فرستادن صدقات است. 36) «ويوم الزيارة»، روز زیارت کردن است. 37) «ويوم قتل المنافق»، روز قتل منافق است. 38) «ويوم الوقت المعلوم»، روز وقت معلوم است. 39) «ويوم سرور اهل البيت»، روز سرور اهل بيت (علیهم السلام) است. 40) «ويوم الشهود»، روز حضور یافتن و گواهی دادن است. 41) «ويوم القهر للعدو»، روز چیره گشتن بر دشمنان است. 42) «ويوم هدم الضلالة»، روز نابود شدن (بنيان) ضلالت است. 43) «ويوم التنبية»، روز آگاه شدن است. 44) «ويوم التصريد»، روز خنك شدن (دلهاي مؤمنان) است. 45) «ويوم الشهادة»، روز شهادت دادن است. 46) «ويوم التجاوز عن المؤمنين»، روز درگذشتن از (گناهان) مؤمنین است. 47) «ويوم الزهرة»، روز شکوفایی (بوستان اهل ايمان) است. 48) «ويوم التعريف»، روز شناساندن حقّ است. 49) «ويوم الاستطابة»، روز لذّت بردن حلال و نیکو است. 50) «ويوم الذهاب» روز نابود شدن (بنیان کفر و شرک و ضلالت) است. 51) «ويوم التسديد»، روز پرداخت غرامت است. 52) «ويوم ابتهاج المؤمن»، روز خوشحالی مؤمنان است. 53) «ويوم المباهلة»، روز نفرین و لعنت کردن (بر دشمنان دین) است. 54) «ويوم المفاخرة»، روز سر افرازی و برتری و بر خورد بالیدن است. 55) «ويوم قبول الاعمال»، روز قبولی اعمال است. 56) «ويوم التبجيل»، روز احترام و تکریم کردن است. 57) «ويوم اذاعة السر»، روز فاش كردن رازها (مطاعن دشمنان) است. 58) «ويوم النصرة»، روز ياري (مظلومان) است. 59) «ويوم زيادة الفتح»، روز زیاد شدن گشادگی (در روزی و رحمت) است. 60) «ويوم التودد»، روز محبّت كردن (مؤمنان به یکدیگر) است. 61) «ويوم المفاكهة»، روز مزاح و شوخی است. 62) «ويوم الوصول»، روز رسيدن (به رحمتهاي الهي) است. 63) «ويوم التزكية»، روز پاك شدن است. 64) «ويوم كشف البدع»، روز آشکار شدن بدعتها است. 65) «ويوم الزهد»، روز ترك وابستگی‌ها است. 66) «ويوم الورع»، روز پرهیزگاری و اجتناب از گناه است. 67) «ويوم الموعظة»، روز موعظه و نصيحت است. 68) «ويوم العبادة»، روز عبادت است. 69) «ويوم الاستسلام»، روز مطیع شدن است. 70) «ويوم السلم»، روز سلامتی (دين) است. 71)«ويوم النحر»، روز قربانی است. 72)«ويوم البقر»، روز دریده شدن است. حذیفه گوید: سپس از نزد امیرالمؤمنین (علیه السلام) برخواستم و با خود گفتم: اگر از افعال خیر و آنچه که امید ثواب از آن را دارم، چیزی را درک نکنم، مگر (کسب) فضیلت این روز، این نهایت آرزوی من است. 📚 بحارالانوار ج ۹۵ ص۳۵۴ کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حکایت لعنی بسیار مجرب 🔸 عالم ربانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه برادر مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی سید علی دامت برکاته و از بزرگان 🔸اللهم العن ابا الشرور و اتباعه فی کل لمحه بقدر ما فی علمک من الازل الی الابد کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔸 در بیان عالم ربانی و فقیه صمدانی ‘ آگاه به رموز و اسرار الهی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه از بزرگان کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
۱۰ ربيع الاول 💐💐💐💐 🔴 ازدواج پیامبر اکرم صلّى اللَّه عليه و آله با حضرت خديجه سلام الله علیها پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله ۱۵ سال قبل از هجرت با حضرت خديجه كبرى سلام اللَّه عليها ازدواج نمودند. 📚فيض العلام: ص ۲۱۱. 📚قلائد النحور: ج ربيع الاول، ص ۶۷. 📚 منتخب التواريخ: ص ۲۰. 📚 زاد المعاد: ص ۳۴۴. 📚 مصباح المتهجد: ص ۷۳۲. 📚 بحار الانوار: ج ۹۵، ص ۳۵۷) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 در مکان هایی که محل غفلت و گناه است ، ذکر الهی اثری چندین برابر دارد .. ▪️پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: السُّوقُ دارُ سَهْوٍ وغَفلَةٍ ،فَمَن سَبَّحَ فيها تَسبِيحَةً كَتَبَ اللّه ُ لَهُ بها ألفَ ألفِ حَسَنةٍ؛ سراى بى خبرى و غفلت است. پس هركه در بازار يك تسبيح گويد خداوند هزار هزار ثواب برايش رقم زند. 📚 كنز العمّال : 9330 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 اعتراف سید جلال الدین آشتیانی از مشاهیر گرچه مرید سینه چاک و عاشق پاکباخته است اما او هم تاب نیاورده و دست به اعترافی عجیب میزند, میگوید: 🔴 سخنانی گفته است که هیچ دیوانه ای نمیگوید! 📚 شرح فصوص قیصری,مقدمه ص ۴۵و۴۷ ❌نکته:شما که میدانید چنین وضع اسفباری دارد چگونه او را مقتدای خود میدانید!! تبعیت از کسی که سخنانش گاه سخیفتر از سخنان دیوانگان است چه وجهی دارد؟! نشان دهنده ی عقل است؟!!!!!!! و خداوند اینگونه رسوا میکند..... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 « رمز موفقیت مرحوم علامه " رضوان الله تعالی علیه " » ▪️حضرت آیت الله حاج (دام ظله الشریف ) : عظمتی که مرحوم آقا داشتند به واقع بخاطر حرکتشان در مسیر اهلبیت و استفاده شان از برنامه های علمی و عملی اهلبیت ( سلام الله علیهم اجمعین) بوده است . هدف باید در نتیجه گیری و تشویق هرچه بیشتر برای حرکت در مسیر اهلبیت باشد ، چرا که اینها به هرجا رسیدند و همه علمیت اتخاذ شده آنان از علمیت اهلبیت باشد و معنویت هم به همین صورت است و بر اثر تبعیت از اولیاء معصوم پروردگار رخ داده است . 📚 سیمرغ قاف عشق ص۳۷ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 هر دم از این باغ بری می رسد ... ❌ : خداوند جسمی الهی است! / حاشیه مرحوم بر این قول 🔻ملاصدرا در شرح بر (که بعضا حاوی مطالبی عجیب و بر خلاف صریح روایات موجود در این مهمترین کتاب حدیثی شیعه است)، به مهمترین نتیجه منطقی نظریه وحدت وجود ـ که او از آن با عبارت «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشئ منها» (خداوند همه اشیاء است و هیچ یک از آنها نیست) یاد می کند ـ اذعان و اعتراف می کند و آن عبارت است از جسم بودن خداوند. 🔻 معنایی جز این ندارد که همین متن وجود و موجودِ عالم و هستی و اشیاء، بی نهایت فرض می شود و بر آن نام خدا گذاشته می شود و سخن گفتن از دو وجود و موجود به عنوان وجود مقداری و غیر مقداری و مخلوق و خالق، بر خلاف نظریه و اعتباری و موهوم بودن ماهیت است. 🔻خب، روشن است که این کل الوجود و کل الاشیاء چیزی جز تمام اشیاء و اجسام و عالم مقداری که فلسفه آن را فرض می کند، نیست و خداوندِ عین جسمیت و تجسم است و جناب صدرا صادقانه به این لازمه و نتیجه منطقی نظریه خود اعتراف می کند. 🔻 صدرا می نویسد: «ان ماهية الجسم و معناه، يعني الجوهر القابل للابعاد له انحاء من الوجود بعضها اخس و ادنى و بعضها أشرف و اعلى، فمن الجسم ما هو جسم هو ارض فقط او ماء فقط او هواء او نار، و منه ما هو جماد فيه العناصر الاربعة ... و منه ما هو مع كونه حيوانا ناطقا مدركا للمعقولات، فيه ماهيات الاجسام السابقة موجودة .....فاذا تصورت هذه المعاني و انتقشت في صفحة خاطرك علمت ان المعنى المسمّى بالجسم له انحاء من الوجود متفاوتة في الشرف و الخسّة و العلو و الدنو من لدن كونه طبيعيا الى كونه عقليا، فليجز ان يكون في الوجود جسم إلهي ليس كمثله شيء و هو السميع البصير ... على ان الواجب تعالى لا يجوز ان يكون له في ذاته فقد شيء من الاشياء الوجودية» (ملاصدرا، شرح أصول كافي ج3 ص206) 🔻ترجمه: « جسم و معنای آن عبارت است از جوهر دارای ابعاد سه گانه که انواع و مراتب گوناگونی از وجود را داراست. بعضی از آنها پست تر و پایین تر و بعضی از این مراتب برتر و بالاتر است. مرتبه ای از جسم مثلا زمین است و یا آب و یا هوا یا آتش است و مرتبه ای دیگر از جسم جماد است که حاوی عناصر چهارگانه است ... نوع دیگری از اجسام حیوان ناطقِ مدرک معقولات است و البته مراتب قبلی و پایین جسمیت نیز در آن موجود است... حال وقتی این معانی و مراتب را تصور کردی و در صفحه ذهنت نقش بست که برای جسم انواع و مراتبی از وجود است که از جهت شرافت و خست و بالایی و پایینی با هم متفاوت هستند، برخی طبیعی (مانند جمادات) و برخی عقلی (مانند انسان) هستند، پس جایز و رواست که بگوییم در وجود جسمی الهی است که لیس کمثله شئ و هو السمیع البصیر...چرا که در مورد ذات واجب الوجود جایز نیست گفته شود که او فاقد چیزی از موجودات است." 🔻مرحوم آیت الله خویی در کتاب «التنقیح فی شرح العروة الوثقی» در بحث طهارت و یا نجاست کسانی که قائل به تجسم خداوندند می نویسد: «شگفت از ملاصدرا است که (مانند آن دسته از اهل سنت (اشاعره) که می گویند خداوند جسم است اما نه مانند دیگر اجسام) در شرحش بر اصول کافی قائل به تجسیم خداوند شده است. بعد آیت الله خویی می افزاید: ملاصدرا تصریح کرده است که مقسم این اقسام چهار گانه همان جسمی است که دارای ابعاد سه گانه عمق و طول و عرض است....ای کاش می دانستم که آنچه در آن، این ابعاد سه گانه است که عمقش غیر از طولش و آن دو غیر از عرضش می باشد، چگونه مشتمل بر ماده و دارای ترکیب نیست که بتواند واجب الوجود و خداوند سبحان باشد. البته التزام به این عقیده موجب کفر و نجاست نخواهد بود. چرا که اکثر مسلمین به دلیل قصور فهمشان معتقدند که خداوند سبحان جسمی است که بر عرشش نشسته است...". («التنقیح فی شرح العروة الوثقی، ص 72) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔸 تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر سیزدهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توضیح و شرح اجمالی عبارات مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه در : 🔸شرح اجمالی تصویر سیزدهم: شناخت تمام انوار قدسی اعم از نور علم ، نور عقل، نور حیات ، نور وجود و..... توسط خود این انوار است نه توسط شئ دیگری. این انوار چون از سنخ مخلوقات ظلمانی (ماء بسیط) نیستند و با موجودات مخلوقه ی از ماء بسیط تباین دارند قابل تصور نیستند پس این انوار با تصورات و صور ذهنی شناخته نمی شوند و دارای تصویر ذهنی هم نمی باشند. و از طرفی معقول هم نیستند چون معقول شدن یک شئ یعنی منور شدن به نور عقل، پس خود نور عقل معنا ندارد که معقول شود چون ذات عقل خودش نور است و ظاهر بذاته است. بنابر این شناخت این انوار به خود این انوار است و با وجدان این انوار انسان میتواند آنها را بشناسد و شناخت و استفاده از این نورها نیز دارای درجات و مراتب است. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 خوابیدن در حال جنابت از امیرالمؤمنین سلام الله علیه منقول است که: نخوابد مسلمانی، در حالی که جنب باشد و نخوابد مگر با وضو و اگر آب نیابد برای غسل و وضو، تیمم کند به خاک، زیرا که روح مؤمن را در وقت خواب به آسمان می برند و حق تعالی او را قبول می نماید و برکت بر او می فرستد، پس اگر اجلش رسیده است او را در گنجینه های رحمت خود می سپارد، اگر نرسیده است با امینان خود از ملائکه به بدن او برمی گرداند. 📚 کتاب باب هشتم فصل دوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 خوابیدن با وضو حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: هرکه با وضو بخوابد، چنان است که تمام شب را به عبادت احیا کرده باشد، 📚 کتاب باب هشتم فصل دوم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir
🔴 تعقل یا توهم❓ ▪️باب الائمه سلام الله علیهم اجمعین ، مرحوم " قدس الله نفسه الزکیه " : ما معتقدیم که روش فلسفی نه تنها روش عقلی نیست،بلکه با دلائل عقلیِ زیادی ثابت میکنیم که فلسفه،ضدّ عقل است و موهومات و استحسانات را به جای بُرهانیات و مسلّمات انگاشته و وهم و خیال را عقل و تعقّل میداند! 📚شرح رسالهٔ إعتقادات علّامه مجلسی(ره)؛ص۴۳۴ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
عقل از منظر میرزا 2.pdf
1.55M
🔴 حیطه و حجیت ▪️از منظر متاله قرآنی ، مرحوم آیت الله العظمی " اعلی الله مقامه الشریف " کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 تحریف در یک عبارت و یک برداشت غلط از آن 🔻تشرف رضوان الله علیه در سرداب مطهر و تصحیح دعای ندبه! ایشان فرمودند: شب جمعه ای، در حرم مطهر عسکریین سلام الله علیهما بسیار دعا کرده و زیارت و تشرف خدمت مولایم حضرت صاحب الامر روحی فداه را خواستار شدم، پس از خواندن نماز صبح به سرداب مقدس مشرف شدم و چون هنوز آفتاب نزده و هوا تاریک بود، شمعی در دست گرفته از پله های سرداب پایین میرفتم. وقتی به عرصه سرداب رسیدم آنجا بدون چراغ روشن بود و آقای بزرگواری نزدیک صفه مخصوص نشسته و مشغول ذکر گفتن بودند، از جلوی ایشان گذشتم، سلام کردم و در جلوی صفّه ایستادم و زیارت آل یاسین را خواندم سپس همانجا ایستاده و نماز زیارت خواندم در حالیکه مقدم بر ایشان بودم؛ پس از نماز شروع به خواندن دعای ندبه کردم و چون رسیدم به جمله: و "عرجت بروحه" الی سمائک آن بزرگوار فرمودند: «این جمله از ما نرسیده»، بگویید:و "عرجت به" الی سمائک، سپس فرمودند: «در نماز تقدم بر امام معصوم جایز نیست.» دعا را تمام کردم و ناگهان متوجه این آیات و بیانات شدم. ۱. روشن بودن سرداب بدون چراغ. ۲. اصلاح جمله ی دعای ندبه که گفتند از ما نرسیده! ۳. تذکر اینکه چرا در نماز بر امام مقدم شده ای! فهمیدم به چه توفیقی دست یافتم و به درخواست خود رسیده ام؛ فورا سر از سجده برداشتم که دیدم سرداب تاریک است و هیچ کس در آنجا نیست. 📚 پرواز در ملکوت ص١٣۶ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @msaref_shiaa
🔴 فرشتگانی با قلم هایی از طلا و نقره ▪️امام صادق " سلام الله علیه " فرمودند: إذا كانَتْ عَشِيَّةُ الخَميِسِ وَليَلةُ الجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلائِكَةٌ مِن السَّماءِ مَعها أقلامُ الذَّهَبِ وَصُحُفُ الفِضِّةِ، لايَكتُبونَ (عَشِيَّةَ الخَميِسِ وََلیَلَةَ الجُمعَةِ إلي أنْ تَغيِبَ الشَّمسُ) إلاّ الصَّلاةََ عَلي النَّبِيِّ وَآلِهِ؛ از شامگاه پنجشنبه و شب جمعه، فرشتگانی با قلم هايي از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان به سوي زمين مي‌آيند و تا غروبِ روز جمعهِ ثواب هیچ عملی را نمی‌نویسند به جز صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم صلوات الله 📚 مستدرك وسائل الشيعة6: 70. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نماز حاجت روز پنجشنبه " دستورالعملی مهم نمازی بسیار عجیب " در روایتی از وجود مبارک پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) برای روز پنجشنبه نمازی بیان شده است که در برآورده شدن حاجات بسیار موثر و مفید و کیفیت این نماز به این شکل است که : در روز پنجشبه و تا قبل از اذان مغرب چهار رکعت نماز بخواند با دو سلام (دو نماز دو رکعتی) در رکعت اول بعد از حمد ، ۱۱ مرتبه توحید در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ مرتبه توحید و سلام بدهد و نماز اول را تمام کند و بلافاصله بدون اینکه مشغول کار دیگری بشود ، بلند شده و دو رکعت دیگر بخواند و در رکعت اول بعد از حمد ۳۱ مرتبه توحید و در رکعت دوم بعد از حمد ۴۱ مرتبه توحید و بعد از آنکه از نماز فارغ شد و سلام نماز را داد و نماز را تمام کرد ، بلا فاصله ۵۱ مرتبه توحید بخواند و سپس ۵۱ مرتبه صلوات بفرستد و بعد به سجده رفته و ۱۰۰ مرتبه یاالله بگوید و از خداوند حاجت خود را طلب کند که به فضل الهی حاجاتش برآورده خواهد شد .... در ادامه روایت حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس این نماز را بخواند و بعدش دعا کند، اگر از خدا بخواهد که کوهی از جا کنده شود ،میشود! و اگر برای بارش باران دعا کند باران می بارد و براستی که دعای این شخص محجوب نخواهد بود و خدا غضب میکند بر کسی که این نماز را بخواند اما حاجت نخواهد!! 📚جمال الاسبوع ، ابن طاووس ص۱۱۰ کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa