eitaa logo
«دوره معارف اسلام‌ »
311 دنبال‌کننده
836 عکس
143 ویدیو
7 فایل
ء﷽... الحمدللّه والصلوة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله واللعنة علی اعدآء الله الی یوم لقآءالله ولا حول ولاقوّة الّابالله درکانال«دوره معارف اسلام»برخی مطالب معرفتی از اولیاء الهی و رادمردان عرصه حقیقت و واقعیت دوره می‌شود مرد راهی اگر، بیا وبیار
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1️⃣ رسول اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود : «لَمَّا اُسرِيَ بِي اِلَّي السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ نَظَرْتُ إِلَي قُبّةٍ مِنْ لُؤْلُؤٍ وَ لَهَا اَرْبَعةُ اَركَانٍ وَ اَرْبَعَةُ اَبْوَابٍ كَاَنّهَا مِن اِسْتَبْرَقِ اَخْضَرَ. قُلْتُ : يَا جَبْرَِئِيلُ! مَا هَذِهِ القُبَّةُ الَّتي لَمْ اَرَ فِي السَّماءِ الرَّابِعَةِ اَحْسَنَ مِنْهَا؟ فَقَالَ : حَبِيبي مُحَمَّدٌ(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) هَذِهِ صُورَةُ مِدينَةٍ يُقَالُ لَهَا قُمُّ.» ♦️آن شب كه مرا از اين كلبه برگرفتند و بر گنبد خضرا بالا بردند، آسمان چهارم قبّه‌ ای فروزان از لؤلؤ را ديدم كه براي آن چهار پايه و چهار در بود و چون استبرق سبز می درخشيد. به جبرئيل گفتم : اين قبّه چیست كه زيباتر از آن در آسمان چهارم مشاهده نكردم؟ جبرئيل گفت : حبيب من! محمّد! اين صورت و تمثال شهری است كه به آن شهر قم گفته می شود.(۱) 2️⃣امام ‌رضا(علیه السلام) به سعد اشعری فرمود: «يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا.» ♦️ای سعد! از ما نزد شما قبری است! سعد گفت : «فَدَتْكَ نَفْسِي تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(علیهم السّلام)؟» ♦️پدر و مادرم به فدای تو باد! منظورتان فاطمه دختر موسی بن جعفر(علیهم السّلام) است؟ حضرت رضا (علیه‌السّلام) فرمود : «نَعَمْ! مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ.» ♦️بله کسی که با معرفت او را زیارت کند، پاداشش بهشت است.(۲) 3️⃣امام صادق(علیه السلام) می‎فرماید: «أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَهَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَهٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَهُ بِنْتُ مُوسَى(علیهما السلام) وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ.» ♦️آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه تای آن به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی(علیهما السلام) آنجا رحلت می‌کند که همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت می‌شوند.(۳) 4️⃣امام صادق(علیه السلام) فرمود: «اِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ و اِنَّ لِلّرَسُولِ(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينةُ وَ اِنَّ لِاَميرِالْمُؤْمِنِين(علیه‌السّلام) حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ و اِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ(سلام‌الله‌علیها) فَمَنْ زَارَهَا وَ جَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ.» ♦️خدا را حرمی است و آن مكه است. رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را حرمی است و آن مدينه است. برای امیرالمؤمنین(علیه‌السّلام) حرمي است و آن كوفه است و براي ما اهل‌بيت(عليهم السلام) حرمی است و آن شهر قم است. به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن می ‌شود که نامش فاطمه(سلام‌الله‌علیها) است. هر کس او را زیارت کند، بهشت برایش واجب است. راوی می گوید: «وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ(علیه‌السّلام).» ♦️امام صادق(علیه السلام) این سخن را زمانی فرمود که امام کاظم(علیه‌السّلام) هنوز به دنیا نیامده بود.(۴) 5️⃣امام کاظم(علیه السلام) فرمود : «قُمُّ عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ(صلوات الله علیه و آله) و مَأوَي شيعَتِهِمْ‌.» ♦️قم، آشيانه آل محمد(عليهم السلام) و پناهگاه شيعيان آن هاست.(۵) 6️⃣امام جواد(علیه السلام) فرمود: «مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ.» ♦️کسی که قبر عمّه‌ ام [حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)] را در قم زیارت کند، بهشت برای اوست.(۶) _______________________________ 📚۱)بحارالانوار مجلسی، ج۶۰، ص۲۰۷ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۱۰۲، ص۲۶۶ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۲۸ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۷ ۵)تاریخ قم، حسن بن محمد اشعری قمی، ص۹۹ ۶)کامل الزیارات ابن قولویه قمّی، ص۳۲۵. 🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2101_Doa_Sabah.mp3
12.54M
🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
این بارگاه قدس كه چون عرش برتر است آرامگاه دختر موسى بن جعفر است پاكیزه گوهر صدف عصمت بتول یعنى كه نور دیده زهراى اطهر است والا تبار خواهر سلطان دین رضا فخر زنان عالم و خاتون محشر است عزّت نگر كه حرمت طوف حریم او با حرمت طواف امامان برابر است جنّات عدن اگر طلبى زین حرم در آى كاین آستان عرش نشان،هشتمین دراست هر سر بر آستان ملك پاسبان او ساییده شد بهشت برینش مقرّر است آیینه هاى بقعه آیین طراز او روشنگر تشعشع خورشید خاور است در زیر پاى زائر این بارگاه قدس گیسوى حور و یال ملك،مفرش در است اینجا نماز را به خشوع و ادب گزار كاین فرش زیر پاى تو،جبریل را پَر است بس ساطع است نور نماز و دعاى خلق با ساق عرش ساحت گیتى منوّر است اى خالقى كه وصف جلال و جمال تو از عقل وفهم و وهم وگمان جمله برتراست آدم به امر تو ز نهانخانه عدم تا سر سراى منزل هستى مسافر است جز آن كه سر ز عجز بساییم روى خاك از ما به پیشگاه خدایى چه در خور است یارب به حقّ عصمت «معصومه» كز شرف او را پدر امام و امامى برادر است كاین در به روى خلق دو عالم گشوده دار تا خاک ما به آب ولایش مخمّر است خورشید شعله اى ز شعاع رواق او تا نور او در آینه ها زیب و زیور است توفیق گفت و طبع «ریاضى» چو گل شكفت آنجا كه آفتاب هم از ذَرّه كمتر است _________________________________ 📚دیوان اشعار .ریاضی یزدی 🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
🟢بعد از ورود امام رضا(علیه السلام) به ایران، امامزادگان بسیاری وارد ایران شدند. 🔵قبیله اشعری که یمنی الاصل بود و در کوفه عراق ساکن شده بود حدود سال ۸۰(ه.ق) در جریان قیامی که علیه حَجّاج بن یوسف ثقفی به عنوان والی عراق انجام داد، شکست خورد و از عراق فرار کرد لذا به سوی ایران آمدند و در شهر قم ساکن شدند. 🟤در سال ۲۰۱ (ه.ق) اشعری های قم که دوستدار وشیعه اهل بیت(علیهم السلام) بودند،به حج مشرّف شدند و پس از مکّه برای زیارت حرم پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) راهی شهر مدینه شدند. حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) با توجه به شناختی که از اشعریان داشتند واز ارادت آنها به اهل بیت(علیهم السلام) مطّلع بودند،تصمیم گرفتندباکاروان حج اشعری ها ازمدینه راهی ایران شوند تابرادرشان حضرت رضا(علیه السلام) را در ایران ملاقات کنند. 🌑چند روز پیش ازحضور حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در قم،در مسجد جامع این شهر (که هنوز هم باقی است)، دعبل خزاعی قصیده مشهورش را خوانده بود. قرائت این قصیده باعث شده بود در میان شیعیان اشعری شور وحال خاصی نسبت به امام رضا(علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام) حاکم و شأن و جایگاه اهل بیت بیشتر شناخته شود. •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 🔴متن کتاب تاریخ قم: « ديگر از سادات حسينيه ازفرزندان موسي بن جعفر عليهما السلام كه به قم آمدند، فاطمه بود دختر موسي ‏بن ‏جعفر عليهما السلام.چنين گويند بعضي از مشايخ قم كه چون امام علي بن موسي الرضا عليهما السلام ‏را از مدينه بيرون كردند تا به مرو رود ازبراي عقد بيعت به ولايت عهد براي او في سنه مأتين،( سال۲۰۰)خواهر او ‏فاطمه ‏بنت موسي بن جعفر عليهما السلام در سنة احدي و مأتين( سال۲۰۱)به طلب او بيرون آمد. چون به ساوه رسيد ‏بيمار ‏شد،پرسيد كه ميان من و ميان شهر قم چقدر مسافت است؟او را گفتند كه ده فرسخ است.خادم ‏خود را ‏بفرمود تا او را بردارد و به قم برَد. خادم او را به قم آورد و درسراي موسي بن خزرج بن سعد ‏اشعري فرود ‏آمد ونزول كرد». « چون خبر به آل سعد رسيد،همه اتفاق كردند ‏كه ‏قصد ستّی (مخفّف سیّدتی) فاطمه كنند و از او خواهش نمايند كه به قم آيد.از ميان ايشان موسي بن خزرج تنها هم در ‏آن ‏شب بيرون آمد وچون به شرف ملازمت ستّي( سیّدتی) فاطمه رسيد،زمام ناقه او بگرفت وبه جانب شهر بكشيد ‏و به سراي خود او را فرود آورد وهفده روز در حيات بود،چون او را وفات رسيد،بعد ازتغسيل وتكفين ‏ونماز، موسي بن خزرج در زميني كه او را به بابلان بود آنجا كه امروز( حرم) روضة مقدسة اوست دفن كرد ‏و ‏برسر تربت از بورياها سايه اي ساخته بودند تا آنگاه كه زينب دختر محمّد بن علي بن الرضا عليه ‏السلام ‏اين قُبّه( گنبد) بر سر تربت او بنا نهاد. و روايت كرد مرا حسين بن علي بن حسين بن موسي بن بابوَيه ( ‏برادر ‏شیخ صدوق؛ صدوق سه برادر بودند) از محمّد بن حسن بن احمد بن الوليد كه او را روايت كرده اند كه چون فاطمه را وفات رسيد ‏و بعدازغسل وتكفين او را به مقبره بابلان در كنارسردابي كه ازبراي او ترتيب كرده بودند حاضر ‏آوردند، ‏آل سعد با يكديگر خلاف كردند در آنكه چه کسی سزاوار است كه در سرداب رود و فاطمه را ‏بر ‏زمين بنهد و دفن كند؟ پس اتفاق كردند بر آنكه خادمي به غايت پيرِ يكي از ايشان (قادر نام) ‏را ‏حاضر کردند تا فاطمه را در گور نهد و كسي را به طلب او بفرستادند در ميان اين گفتگو از جانب ‏رمله( بيابان) ‏دو سوار برآمدند[١] دهن بر بسته و روي بدين مردم نهادند. چون به نزديك جنازه فاطمه رسيدند از اسب ‏فرود ‏آمدند و بر فاطمه نماز گذاردند و در سرداب رفتند و فاطمه را دفن كردند. پس از گور بيرون آمدند و ‏بر ‏نشستند و برفتند و هيچ كس را معلوم نشد كه آن دو سوار كه بودند و محرابي كه فاطمه عليها السلام ‏نماز ‏كرده است در خانه از سراي موسي بن خزرج تا كنون ظاهر است» [۲][۳] _______________________________ 📚[١]طبق برخی اقوال،مسیر آمدن آن دو سوار در قم اکنون به خیابان سواران معروف است [۲]کتاب «تاریخ قم»،یا نام اصلی آن: «کتاب قم»،درزمان «صاحب بن عباد» (۳۲۶ـ۳۸۵) و به زبان عربی توسط حسن بن محمد بن حسن قمی تألیف شده است.او از بزرگان علمای امامیه و از معاصران شیخ صدوق و از راویان برادر او و چه بسا از راویان خود شیخ صدوق بوده است. (بحارالانوار، ج۵۷، ص۲۲۱) متن عربی تاریخ قم را «حسن بن علی بن حسن بن عبدالملک قمی» در ۸۰۵ ـ۸۰۶ به درخواست «ابراهیم بن محمود بن محمد بن علی صفی» به فارسی ترجمه کرد.ظاهراً از بعد از قرن نهم،نشانه قاطعی از متن عربی یافت نشده است؛ مجلسی نیز اظهار داشته که تهیه اصل کتاب برایش ممکن نبوده و از ترجمه آن بهره برده است.(وتاريخ بلدة قم كتابٌ معتبرٌ لكن لم يتيسّر لنا أصلُ الكتاب وإنّما وصَل إلينا ترجمتُه) بحارالانوار، ج۱،ص۴۲. [۳] این مکان به بیت النور معروف است 🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Nekahiyyeh_06_M1[107_125].mp3
10.25M
🎧| 📚| 🎬|قسمتـــــــ 6⃣ 📜مطلب اول: كاهش جمعیت، ضربه‌اى سهمگین بر پیكر مسلمین‌ - صفحه (۱٠۷ ـ ۱۲۵) 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2101_Doa_Sabah.mp3
12.54M
🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam