eitaa logo
معارف تشیع
94 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.2هزار ویدیو
135 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۱۹ دی ۱۴۰۱ میلادی: Monday - 09 January 2023 قمری: الإثنين، 16 جماد ثاني 1444 🌹 امروز متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️4 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️15 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ▪️17 روز تا شهادت امام هادی علیه السلام ▪️24 روز تا ولادت امام جواد علیه السلام
محاربان در اسلام (قسمت هشتم) سخن دوم: تعیین مصداق پس از دانستن مقصود از محاربان در قرآن و احکام آنان، سخن دیگر در باره مصداق آنان در وقایع اخیر جمهوری اسلامی ایران است. آنچه برای همگان روشن است برپایی اعتراض‌ها و تظاهرات در شهرهای بزرگ و کوچک کشور ایران جای انکار نیست، و در این بین شورش‌ها و تخریب‌هایی نیز به وقوع پیوست و اموالی به آتش کشیده شد و افرادی کشته شدند، و به دنبال آن افراد فراوانی نیز دستگیر شدند. اعتراض و تظاهرات در هر حکومتی حق مردم است و هیچ فقیه، مفسر و حقوق‌دان منصفی نمی‌گوید اعتراض کنندگان و تظاهر کنندگان همه آشوب‌گر و محارب هستند، بلکه باید صف انان را از صف آشوب‌گران جدا کرد، چنان‌که نمی‌توان همه پرخاش‌گران آشوب‌گر را محارب خواند، زیرا – چنانکه پیش از این بیان شد – محارب کسی را گویند که به منظور ترساندن مردم و تجاوز به جان، ناموس و مال مردم سلاح در دست بگیرد، بنا براین آن جوانی که از روی خشم و احساس و برای نشان دادن شدت مخالفت خود سنگ و چوب در دست گرفته و یا در مقام دفاع از خود یورش ببرد نمی‌توان گفت قصد او ترساندن مردم بوده است، افزون بر اینکه چه بسا آنان ادعا داشته باشند در برابر برخورد نادرست ماموران عکس العمل نشان داده‌اند و یا ادعا داشته باشند فریب برخی از اعتراض کنندگان را خورده‌اند و در هر صورت نوعا قصد آنان ترساندن مردم و ایجاد نا امنی برای مردم نبوده است، گرچه اگر خسارتی وارد کرده‌اند پس از محاکمه و شندیدن دفاع متهمان و در صورت اثبات جرم باید آن را جبران نمایند، و اگر جنایتی مرتکب شدند - در صورت وجود شاکیان خصوصی و گذشت نکردن انان – متناسب با جنایت قصاص بشوند و اگر زیانی وارد کرده اند جبران نمایند، ولی عنوان محارب و حکم آن را ندارند. در مورد کسانی که در جریانات اخیر با چهره‌های نقاب زده به بانگ‌ها و بعضی از اماکن دولتی، یا پاساژها و مغازه‌های مردم یورش برده و آنها را به اتش کشیدند و تخریب کردند و یا به طور ناشناس به سوی مردم تیر اندازی کردند، درخواست افکار عمومی این است که آنان شناسایی شده و در دادگاه به صورت علنی با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر نموده و بعد از محاکمه و استماع دفاعیات و اثبات جرم و بعد از گرفتن خسارت از آنان، مجازات مناسب با جرمشان در حقشان اعمال گردد. آری قابل انکار نیست که معدود افرادی پیدا می‌شوند که قصدشان بر هم زدن نظم جامعه و سوء استفاده از اعتراضات مردم برای رسیدن به اهداف نادرست است، این افراد در شهرهای بزرگ گاهی محله‌های را در اختیار گرفته و با قمه، کارد و چاقو به خیابان‌ها امده و نا امنی مردم را سبب می‌گردند. این موضوع به جریان اخیر اختصاص ندارد، بلکه در حالت عادی کشور نیز گاهی بعضی از افراد که به لاتها معروف هستند، از فرصت بهره گرفته و به قصد فساد و یا أخاذی از این و ان، خیابان یا محله‌ای را شلوغ می‌کنند و به آشوب می کشند، و در مواقع حساس که گروهی از مردم به یک موضوع سیاسی یا اقتصادی اعتراض دارند، مفسدان اشاره شده از فرصت سوء استفاده کرده و وارد میدان می‌شوند و اعتراض مردم را به بی‌راهه کشانده و آن را بدنام جلوه داده و نا امنی پدید می‌آورند. در این صورت قوه قضائیه باید با دقت تمام این‌گونه افراد را نیز شناسائی، دستگیر و محاکمه کرده و به آنان حق دفاع نیز داده و پس از اثبات جرم، حکم مناسب را برای جبران خسارات وارد شده به اماکن عمومی و خصوصی صادر کرده و پس از گرفتن خسارت، با رعایت مصالح سیاسی زمان کنونی آنان را به کیفر مناسب برساند، آن‌گونه کیفر که افزون بر پدید آمدن امنیت جامعه، رضایت افکار عمومی را نیز در پی داشته باشد. مقصود این است که در زمان کنونی مجازات مفسدان و اخلال‌گران امنیت اجتماعی – اگر جرم و شاکی خصوصی نداشته باشند - نباید به گونه‌ای باشد که افکار عمومی داخل و خارج کشور را دلسوزان و مدافع مجازات شدگان قرار داده و نتیجه معکوس داشته باشد. و از سوی دیگر: به خاطر حساسیت موضوع، صدور نهایی حکم حد محارب بهتر است با هماهنگی و مشورت دقیق قضات صالح و مجرَّب و آشنا به مصالح و مفاسد و پیامدهای اجرای حدود و پس از محاکمه عادلانه علنی و با حضور مطبوعات و رسانه‌های داخلی و خارجی و با دادن حق دفاع به متهم و پس از اثبات جرم و جنایت و متناسب با آن انجام بپذیرد و به صدور حکم از سوی یک قاضی بدون کارشناسی دقیق اکتفا نشود.
خمس درس 6.MP3
46.55M
کتاب خمس درس ششم دو شنبه 19 دیمله
کتاب خمس درس ششم دو شنبه 19 دیماه حکم غنایم در جنگ بدون اذن امام متن عروه: «و اما اذا كان الغزو بغير اذن الامام (ع) فان كان في زمان الحضور و امكان الاستيذان منه فالغنيمة للامام (ع)» [1]. |1| در این مساله دو قول وجود دارد: الف: رای مشهور: در كتاب فئ از کتاب «الخلاف» مسأله شانزدهم آمده: «اذا دخل قوم دار الحرب و قاتلوا بغير اذن الامام فغنموا كان ذلك للامام خاصة و خالف جميع الفقهاء ذلك، دليلنا اجماع الفرقة و اخبارهم» (الخلاف4: 19 مساله 16).. و در کناب «منتهی المطلب» آمده است: «اذا قاتل قوم من غير اذن الامام ففتحوا كانت الغنيمة للامام ذهب اليه الشيخان و السيد المرتضي و اتباعهم و قال الشافعي : حكمها حكم الغنيمة مع اذن الامام لكنه مكروه و قال ابو حنيفة هي لهم و لا خمس و لاحمد ثلاثة اقوال: كقول الشافعي و ابي حنيفة و ثالثها لا شي لهم فیه».[منتهی المطلب8: 575 – 576). خلاصه سخن: رای مشهور چه از جهت نقل و چه محصل این است که آنچه در جنگ بدون اذن امام به دست می‌آید همه‌اش برای امام (ع) است، بلکه در باره آن ادعای عدم خلاف بلکه ادعای اجماع شده است و بين زمان حضور و غيبت فرق نگذاشتند، و استدلال کردند به مرسله عباس وراق: از رجلی که نام او را بردند از ابو عبدالله (ع) و ادعا کردند که مرسل بودن این روایت با شهرت انجبار پیدا می‌کند (شیخ انصاری، کتاب الخمس، ضمن تراث الشیخ الانصاری، ج 11 ص 361 و جامع المدارک 2: 134). روایت مرسله این است: قال: «اذا غزا قوم بغير اذن الامام فغنموا كانت الغنيمة كلها للامام، و اذا غزوا بامر الامام فغنموا كان للامام الخمس». {الوسائل 9: 529، کتاب الحخمس ابواب الانفال، باب 1، حديث 16].و نیز استدلال کردند به مفهوم صحيحه معاوية بن وهب: قال: قلت لابي عبدالله (ع) السرية يبعثها الامام فيصيبون غنائم كيف تقسم؟ قال: «ان قاتلوا عليها مع امير امره الامام عليهم اخرج منها الخمس لله و للرسول و قسم بينهم اربعة اخماس، و ان لم يكونوا قاتلوا عليها المشركين كان كل ما غنموا للامام يجعله حيث احب». {الوسائل 9: 524، ابواب الانفال، باب 1، حديث 3 و ج 15: 110 کتاب الجهاد، ابواب جهاد العدو باب41 حدیث 1]. اشکال: در دلالت صحیحه اشکال وجود دارد، زیرا فرض در سؤال این است که سريه با امر امام (ع) بوده، پس تفصيل در جواب باید در فرض سؤال باشد و امام (ع) در این حدیث بين قتال و عدم آن تفصیل داد، نه بين اذن و عدم آن. ب: قول دوم: و ظاهر مختصر النافع و منتهي و مدارك [المختصر النافع: 64؛ منتهی المطلب 8: 577؛ مدارک الاحکام5: 418) در باره این مساله ورود اشكال، بلکه تقويت مساوات بين مأذون فيه و غير آن در لزوم خمس و تقسيم بقيه است، به دلیل عموم دو آيه غنيمت یعنی آیه (و اعلموا انما غنمتم) (الانفال:41) و آیه: (فكلوا مما غنمتم) (الانفال:69) و نیز به دلیل حسنه حلبي از ابي عبدالله (ع): في الرجل من اصحابنا يكون في لوائهم و يكون معهم فيصيب غنيمة، قال: «يؤدي خمسا و يطيب له». {وسائل (اسلامیه) ج 6: 340، باب 2 از ابواب ما يجب فيه الخمس، حديث 8} و به دلیل قول امام (ع) در صحيحه طولانی علي بن مهزيار هنگام شمارش چیزهایی که در انها خمس واجب است: «و مثل عدو يصطلم فيؤخذ ماله» [الوسائل (آل البیت)9: 544 – 550ذ کتاب الخمس، ابواب ما یجب فیه الخمس، باب 8 حدیث 5]، و به دلیل آنچه در بعضی از اخبار تحليل آمده که عبارت از اینکه ائمه (ع) برای شيعیان خود سهم خود از فیء و غنایم را حلال نمودند. این تحلیل ظهور دارد در اینکه همه فیء و غنایم مال آنان نیست، در حالی که ظاهر این است که مورد آنها زمان استيلای جائران بوده و غنیمت گرفتن انان با اذن ائمة (ع) نبوده است: یکی از ان روایات مروي از امام عسكري: عن آبائه عن اميرالمؤمنين (ع) انه قال لرسول الله (ص) قد علمت يا رسول الله انه سيكون بعدك ملك عضوض و جبر فيستولي علي خمسي من السبي و الغنائم و يبيعونه فلا يحل لمشتريه لان نصيبي فيه فقد وهبت نصيبي منه لكل من ملك شيئا من ذلك من شيعتي...» [الوسائل (آل البیت) 9: 552، ابواب الانفال، باب 4، حديث 20]. اشکالی و پاسخی ممکن است کسی از استدلال به عموم دو آيه پاسخ بدهد به اینکه عموم دو ایه به مرسله وراق - که با شهرت و به عمل اصحاب جبران شده - تخصبص خورده است و از روايت حلبی پاسخ بدهد به اینکه توجیه میشود به حمل روایت حلبی - به قرينه آنچه پیش از این در باره تحليل از امام (ع) نقل شد – بر تحلیل برای خصوص ان شخص سؤال کننده یا به اینکه آن شخص در ان جنگ از جانب امام علیه السلام مأذون شده بود که خمس را نپردازد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز دیگری از راه رسید یک صبح تازه یک تولد دوباره یک زندگی جدید هر روز آغاز یک زندگی‌ست آغاز یک تغییر و شروع یک هیجان زندگی‌تان پر از تلاطم‌های خوش... سلام صبح بخیر❤️❤️
تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۲۰ دی ۱۴۰۱ میلادی: Tuesday - 10 January 2023 قمری: الثلاثاء، 17 جماد ثاني 1444 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️3 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️14 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ▪️16 روز تا شهادت امام هادی علیه السلام ▪️23 روز تا ولادت امام جواد علیه السلام
محاربان در اسلام (شناخت موضوع، احکام) (قسمت نهم) نتیجه‌گیری موضوع امنیت جامعه در شهرها، روستاها و راه‌های مواصلاتی بیرون از شهر و روستا برای همه کشورها از اهمیت فوق العاده برخوردار است، تا آنجا که هر کشوری نهادی ویژه برای آن در نظر گرفته و قسمت مهمی از بودجه کشور را برای این منظور هزینه می‌کنند. در اسلام نیز برای امنیت جامعه اهمیت فراوان داده شده و برهم زنندگان نظم جامعه، چه راهزنان راه‌های مواصلاتی و چه مفسدان محلات شهرها و روستاها را که امنیت جامعه را به هم میزنند، محاربان خوانده و مجازات متعدد بر اساس ترتیب یا تخییر را برای آنان در نظر گرفته است که قاضی باید آن کیفر را که مؤثرتر می‌داند و رضایت افکار عمومی و آسایش جامعه را فراهم می‌آورد انتخاب نموده و پس از گرفتن خسارت‌های وارد شده بر مردم از مجرمان، حکم کیفری را صادر نماید و در صدور نهایی حکم محارب نهایت دقت و با رعایت مصالح و مفاسد زمان حاضر انجام بگیرد. معنای این سخن این نیست که در مورد اعتراض به یک حکومت نیز عنوان محاربه صدق کند،؛ بلکه اعتراض – اگر موجب نا امنی جامعه و مردم نشود – حق مردم است، و انگاه که در میان معترضان آشوبگرانی رخنه و به مرد م و اموال آنان آسیب برسانند، باید نهایت دقت انجام گرفته و احکام محاربان را بر همه معترضان جاری نکرد، بلکه آن دسته آشوبگران را شناسایی و متناسب با جرمشان به کیفر برسانند. و در صورت صدق محاربه در مورد یا مورد خاص نیز اگر اجرای برخی از موارد حدود ذکر شده در آیه شریفه محاربه در زمان کنونی دشوار بوده و بازدارنده نباشد و یا خلاف مصلحت نظانم باشد، برای تادیب و توبیخ محاربان و عبرت گرفتن دیگران، تعزیر مناسب و معقول و مطابق با مصالح عالیه اسلام و نظام اسلامی را جایگزین حدود نمایند. (پایان). منابع تحقیق 1. قرآن کریم. 2. ابن عاشور، محمد بن طاهر، تفسیر التحریر و التنویر. 3. ثعالبی، عبد الملک بن محمد، فقه اللغه، مصحح: طلبه، جمال، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1414 ه ق. 4. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، المکتبة الاسلامیه، تهران، 1292 ه ق. 5. زبیدی مرتضی، محمد بن محمد، تاج العروس، مصحح: شیری، علی، دار الفکر، بیروت، 1414 ه ق. 6. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن، دار القلم، بیروت، 1412 ه ق. 7. راوندی، قطب الدین سعید بن عبد الله، فقه القرآن، انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1405 ه ق. 8. شهید ثانی، زین الدین جبعی عاملی، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة للشهید الأول، مکتبة الداوری، قم، 1410 ه ق. 9. صاحب جواهر، محمد حسن نجفی، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، دار إجیاء التراث العربی، بیروت، 1404 ه ق. 10. صبحی الصالح، شرح نهج البلاغه، دار الأسوة للطباعة و النشر، بیروت، 1415 ه ق. 11. طباطبائی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، انتشارات اسلامی (جامعه مدرسین)، قم، 1417 ه ق. 12. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ناصر خسرو، تهران، 1372 ه ش. 13. طُرَیحی، فخر الدین بن محمد، مجمع البحرین، مصحح: حسینی اشکوری، احمد، مرتضوی، تهران، 1375 ه ش. 14. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، مؤسسة دار الهجره، قم، 1414 ه ق. 15. محقق حلی، نجم الدین جعفر بن حسن، شرائع الاسلام، مؤسسة اسماعیلیان، قم، 1408).
امام علی علیه السلام: ...فَلا تَحمِل هَمَّ سَنَتِكَ عَلى‏ هَمِّ يَومِكَ، وكَفاكَ كُلَّ يَومٍ ما هُوَ فيهِ، فَإِن تَكُنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِكَ، فَإِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ سَيَأتيكَ في كُلِّ غَدٍ بِجَديدِ ما قَسَمَ لَكَ، وإن لَم تَكُنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِكَ ، فَما تَصنَعُ بِغَمِّ وهَمِّ ما لَيسَ لَكَ ...در يك روز، به قدر يك سال نگران و غمگين نباش؛ كه در هر روز غم همان روز تو را كافى است. اگر يك سال از عمرت مانده باشد، خداوند عزّوجلّ از پس هر روز، روزىِ تازه ‏ات را خواهد داد، و اگر يك سال از عمرت نمانده باشد. پس چرا غم و اندوهِ زمانى را مى‏خورى كه از آنِ تو نيست؟! حکمت 379 نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی موسیقی گنجشک هاست زندگی باغ تماشای خداست زندگی یعنی همین پروازها، صبح ها لبخندها، آوازها ... سلام صبحتون قشنگ و پر از اتفاقای خوب 😍
☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۲۱ دی ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 11 January 2023 قمری: الأربعاء، 18 جماد ثاني 1444 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️2 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️13 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ▪️15 روز تا شهادت امام هادی علیه السلام ▪️22 روز تا ولادت امام جواد علیه السلام
محاربان اصلاح.docx
49.7K
محاربان در اسلام (شناخت موضوع و احکام)
ﻫﻤﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﭘﻮﻟﺪﺍﺭ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ... ﻫﻤﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ "ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ "ﺷﻮﻧﺪ؛ ﭘﻮﻟﺪﺍﺭﯼ ﯾﮏ ﻣﻬﺎﺭﺗﻪ ﻭ ﺑﺨﺸﻨﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ! ﻫﻤﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭﺱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻪ " ﻓﻬﻤﯿﺪﻩ " ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ؛ ﺑﺎﺳﻮﺍﺩﯼ ﯾﮏ ﻣﻬﺎﺭﺗﻪ ﺍﻣﺎ ﻓﻬﻤﯿﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ! ﻫﻤﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ... ﻫﻤﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺯﯾﺒﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻋﺎﺩﺗﻪ ﺍﻣﺎ ... ﺯﯾﺒﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ يك ﻓﻀﯿلت
نکاح صوت درس 50.MP3
27.1M
نکاح صوت درس 50 خکم استمناء
متن عربی درس کتاب نکاح سال سوم شماره 50 (حکم اسنمناء) از کتاب جواهر الکلام المسألة ( الثانية ): (من استمنى بيده) أو بغيرها من أعضائه (عزر) لأنه فعل محرما بل كبيرة، ففي خبر أحمد بن عيسى المروي عن نوادر ولده سأل الصادق (عليه السلام) "عن الخضخضة، فقال: إثم عظيم قد نهى الله عنه في كتابه، وفاعله كناكح نفسه، ولو علمت بمن يفعله ما أكلت معه، فقال السائل: بين لي يا بن رسول الله من كتاب الله فيه، فقال: قول الله: فمن ابتغى وراء ذلك، الآية وهو مما وراء ذلك، فقال الرجل: أي أكبر الزناء أو هي؟ فقال: هو ذنب عظيم" الحديث. وفي الصحيح "عن الخضخضة، فنال: من الفواحش" وفي الموثق "في الرجل ينكح البهيمة أو يد لك، فقال: كل ما أنزل به الرجل ماءه من هذا وشبهه زناء" والمراد بحكمه إثما، وقال أبو بصير: "سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: ثلاثة لا يكلمهم الله ولا ينظر إليهم ولا يزكيهم ولهم عذاب أليم: الناتف شيبه، والناكح نفسه والمنكوح في دبره ". وما في خبر ثعلبة بن ميمون وحسين بن زرارة - "سألته عن الرجل يبعث بيديه حتى ينزل، قال: لا بأس به، ولم يبلغ به ذاك" ونحوه غيره - شاذ محمول على نفي الحد، أو على السؤال عمن عبث بيديه مع زوجته أو أمته لا مع ذكره أو غير ذلك، أو مطرح للاتفاق ظاهرا على الحرمة المستفادة مما عرفت ومن قوله تعالى: الذين هم لفروجهم" الآية ومن لعن النبي (صلى الله عليه وآله) الناكح كفه" ومن غير ذلك. نعم الظاهر عدم البأس به في تفخيذ الزوجة والأمة ونحوه من الاستمناء بين أليتيها ونحوهما، للأصل وقوله تعالى: "إلا على أزواجهم" وغيره وإن كان الأولى تركه أيضا. وعلى كل حال فليس فيه إلا التعزير (وتقديره) كغيره من أفراد التعزير (منوط بنظر الإمام و) إن كان (في رواية) زرارة عن أبي جعفر (عليه االسلام) (إن عليا (عليه السلام) ضرب يده) بالدرة (حتى احمرت) إذ هو أحد الأفراد قال: ولا أعلمه إلا قال (وزوجه من بيت المال) ونحوه خبر طلحة بن زيد عن أبي عبد الله (عليه السلام) إلا أنه لم ينص فيه على الاستمناء. (و) على كل حال فما في الخبر من التزويج إنما (هو تدبيراستصلحه) في ذلك الحال (لا أنه من اللوازم) كما عن التحرير التصريح به، والله العالم. (ويثبت بشهادة عدلين) كاللواط للعموم (والاقرار لو مرة) له أيضا (وقيل) والقائل ابن إدريس: (لا يثبت بالمرة) وله وجه (و) إن قال المصنف (هو وهم) نعم لا يثبت بشهادة النساء مطلقا، والله العالم . (جواهر الکلام ج 41 ص 647 – ئ648)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قدر زنت رو بدون ... 🎙 در روابطتان سعی کنید ثبات داشته باشید! سعی کنید به طرفِ مقابلتون اطمینان بدین که همیشه در کنارش هستین ...! اگر سرد شدن زیاد شود ... یکهو به خودتان می آیید که خیلی دیر است ، یکهو میشود آنچه که نباید میشد ...! لیوان گرم و سرد شود میشکند جانم، چه رسد به قلبِ آدمیزاد . با زیادی لوس کردنِ خودتان عشق را به گند نکشید ، آدم های عاشق هم یک حد و تحملی دارند اگر بروند شما می‌مانید و یک دنیا حســــرت و افسوسِ بی ثمر ... •┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در اين صبح زيبـا تمام خوبے ها را برایتان آرزو میڪنم نه خوشے ها را خـوشے ها آن اسـت ڪه شما مے خواهید و خوبے ها آن است ڪه خــدا برایتان میخواهد سلام 🌸 صبحتـون بـخیر
تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۲۲ دی ۱۴۰۱ میلادی: Thursday - 12 January 2023 قمری: الخميس، 19 جماد ثاني 1444 🌹 امروز متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام 🗞 وقایع مهم شیعه: 🔹ازدواج حضرت عبدالله با حضرت آمنه سلام الله علیهما 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️12 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ▪️14 روز تا شهادت امام هادی علیه السلام ▪️21 روز تا ولادت امام جواد علیه السلام