آخرتگرایی و دنیاگرایی
قال علی عليه السلام :
🌸 إنَّكَ إن أقبَلْتَ عَلَى الدُّنيَا أدبَرَتْ ؛ إنَّكَ إن أدبَرْتَ عَن الدُّنيَا أقبَلَتْ.🌸
¤¤¤¤¤¤¤
🍀 اگر به دنيا روى كنى، به تو پشت می كند و اگر به آن پشت كنى، به تو روى می آورد.🍀
📚غرر الحكم : ج۱، ص۲۶۶
🌹🌹مولانا الإمامُ جعفر بن محمّد الصّادقُ عليهما السلام:
🌹ما مِن مُؤمِنٍ يُعِينُ مُؤمنا مَظلوما إلاّ كانَ أفضَلَ مِن صِيامِ شَهرٍ و اعتِكافِهِ في المَسجدِ الحَرامِ،
🌹و ما مِن مُؤمِنٍ يَنصُرُ أخاهُ و هُو يَقدِرُ على نُصرَتِهِ إلاّ نَصَرَهُ اللّه ُ في الدُّنيا و الآخِرَةِ،
🌹و ما مِن مُؤمنٍ يَخذُلُ أخاهُ و هُو يَقدِرُ على نُصرَتِهِ إلاّ خَذَلَهُ في الدُّنيا و الآخِرَةِ .
🌹🌹مولانا حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
🌹هيچ مؤمنى مؤمن ستمديده اى را يارى نرساند
🌹مگر آن كه اين كار او برتر از يك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام باشد .
🌹و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادر خود را يارى رساند و ياريش دهد
🌹مگر اين كه خداوند در دنيا و آخرت او را يارى كند
🌹و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادرش را يارى دهد اما تنها و بى ياورش گذارد
🌹مگر آن كه خداوند در دنيا و آخرت او را تنها و بى ياور گذارد .
بحار الأنوار: 75/20/17.
🌼پنج شنبه است و ياد درگذشتگان
✍️اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
شاخه گلی بفرستيم برای
تموم اونهايی كه در بين ما نيستند
و جاشون بين ما خالیه
شاخه گلی به زيبايی يك فاتحه و صلوات....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"جمعه" روزی نیست که فقط بخواهیم به شب برسانیم و تمامش کنیم؛
جمعه روز "دوست داشتن" و
"دوست داشته شدن" است!
همان روزی که باید تمام کاستیهایِ هفته را برای آنکه "دوستش داریم" جبران کنیم...
جمعههایمان را هدر ندهیم،
حیف است، عشق را خوش نمیآید...
خدا را هم...
سلام صبح بخیر ❤️
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: جمعه - ۲۶ آبان ۱۴۰۲
میلادی: Friday - 17 November 2023
قمری: الجمعة، 3 جماد أول 1445
🌹 امروز متعلق است به:
🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام
📆 روزشمار:
▪️2 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️10 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز)
▪️30 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️40 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️47 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🌺🌺عن مولاناالإمامِ محمد بن علی الباقر عليهما السلام:
🌺منَ المَحتومِ الذي لا تَبديلَ لَهُ عِندَ اللّه ِ قِيامُ قائمِنا
🌺فمَن شَكَّ فيما أقولُ لَقِيَ اللّه َ (سبحانَهُ) و هُو بهِ كافِرٌ و لَهُ جاحِدٌ .
🌺🌺 مولانا حضرت امام محمد باقر عليه السلام:
🌺از امور حتمى و تغيير ناپذير نزد خداوند قيام قائم ماست .
🌺هر كه در گفته من شك كند، خدا را با حال كفر و انكار او ديدار كند .
الغيبة للنعماني : 86/17 .
هدایت شده از قرارگاه ثامن قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک آخوند جالب😊
#قرارگاه ثامن قم
@samenqom313
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: «مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ» هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد. (اصول کافی ۲/۶۰۳)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز شنبه بیست و هفتم آبان
آرزو می کنم آن قدر در
زندگی تان غرق در آرامش
باشید و ان قدر راضی به
رضای خدا و شکر گذار او
باشید که هیچ اتفاقی
سبب نا امیدی شما نشود...
اول هفته تون سرشار
از موفقیت در کار و زندگی...
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه - ۲۷ آبان ۱۴۰۲
میلادی: Saturday - 18 November 2023
قمری: السبت، 4 جماد أول 1445
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️9 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز)
▪️29 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️39 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️46 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🌷قال الصادق عليه السّلام :
🌸المُحِبُّ اَخلَصُ النَّاسِ سِرّاً لِلّهِ وَ اَصدَقُهُم قَولاً وَ اَوفَاهُم عَهداً وَ اَزكَاهُمْ عَمَلاً وَ اَصفَاهُم ذِكراً وَ اَعبَدُهُم نَفساً.🌸
🍀کسی كه دوستدار خداست :
باطنش، از همه ی مردم برای خدا خالص تر
از همگان راستگوتر
در وفای به عهد از همه باوفاتر
عملش از همه پاك تر
ذكرش از همه خالصانه تر
و
از همه ی مردم بیشتر عبادت می کند.🍀
📚بحارالانوار، ج ۶۷، ص۲۳
🌸🌸🌸
#خیانت_علمی (۶)
🔴خیانت علمی محمداسماعیل بخاری صاحب صحیح ترین کُتُب اهل تسنن
اهل تسنن معتقدند او کتابش رو کنار کعبه، هر حدیثی رو که میخواسته بنویسه ابتدا با آب زمزم غسل میکرده و بعد دورکعت نماز خوانده و استخاره میکرده، اگر خوب می آمده حدیث رو در کتابش درج میکرده!!
درس فقه کتاب خمس 26 آبان 1402 شماره 105 شنبه
و بالجمله: عامه باجمعهم قائل به تعميم در اصناف ثلاثه هستند و ابو حنيفة بعد از وفات رسول (ص) قائل به سقوط سهم رسول و سهم ذي القربي است و فتوای او مدار عمل در عصر ائمه (ع) بود و فتواي مالك و شافعي و احمد بعد از پیدایش اصطلاح مذاهب اربعه در قرون متأخر اشتهار پیدا کرد، از اینرو ائمة (ع) اراده کردند اثبات حق خود را به قدر امكان با توجه به ظاهر آیه طبق مذاق عامه، از آنجا که حكم کردند به ظهور آیه در تقسيم بنا براین مقصود آنان (ع) اثبات تعين تقسيم نیست، بلکه به عنوان جدل و الزام خصم به قصد حفظ واقع به اندازه ای که امکان داشت و بيان اینکه اگر فرض شود أخذ به آنچه شما عامه ان را در تقسیم أخذ می کنید، مقتضای آن ثبوت حق برای ما خواهد بود.
و الحاصل: مقتضاي جمع بين آنچه دلالت دارد بر اینکه همه خمس حق امام است و اینکه حق إماره است و بين اخبار تقسيم حمل اخبار تقسيم بر جدل و مانند ان از محامل است. شاهد بر این نفس اخبار تقسيم نیز است، زیرا این احبار دلالت دارد بر اینکه زائد از سهم اصناف ثلاثه برای آنان (ع) ثابت است و به این مضمون بسیاری از اصحاب ما فتوا داده اند، بنا براین تقسيم و تسهيم متساوی منتفی است.
(اشکال): قول امام (ع): «فان فضل عنهم شئ فهو للوالي» [الکافی1: 539/ 4 و تهذیب الأحکام4: 128/ 366] در آن دو احتمال داده می شود:
(احتمال اول): زائد از سهم سادات مانند سهم امام برای آنان (ع) باشد.
(احتمال دوم): زائد به آنان (ع) برگردد تا آن را حعظ نموده و در زمانهای اینده برای خود سادات مصرف نمایند. و شاید احتمال دوم اظهر باشد به این دلیل که نظير این تعبير – چنانکه پیش از این بیان شد - در مرسله در مورد زكات نیز آمده است، و ظاهر این است که مقصود حفظ زائد از زكات برای آینده فقراء است، چنانکه اگر زكات فعلي نقصان پیدا کرد با زكوات ذخیره شده از سالهای پیشین تکمیل می گردد.
(پاسخ): ما تعين احتمال دوم حتي در باب زكات را نیز نمی پذیریم، و بر فرض تعين آن در باب زکات را بپذیریم تعين آن در باب خمس را نمی پذیریم، چگونه تعین احتمال دوم را بپذیریم در حالی که فرض بحث در مرسله حماد وجود امام مبسوط اليد و رجوع جميع اموال شرعيه به او است و اینکه او متصدي تقسيم آنها و وضع آنها مواضع مقرره اش است، و حکیمانه نیست که نصف خمس ثابت در امور هفنگانه برای فقراء بني هاشم قرار داده شود در حالی که نصف خمس اكثر از زكات مجعول در موارد نه گانه است، در حالی که فقراء بني هاشم به مراتب کمتر از فقراء غير بنی هاشم هستند، بنا براین چگونه خواهد بود اصناف ثمانيه اي که به عنوان مصارف زكات قرار داده شده اند؟! در حالی که خمس یک شهر از شهرهای بزرگ مانند تهران برای همه سادات فقیر کافی است پس چگونه صحیح است که نصف خمس ثروت جهان با فراوانیش برای آنان قرار داده شود آن هم در شريعت اسلامي که اكمل شرائع و اتم آنها است.
از همه آنچه گفته شد دانسته می شود که برای بني هاشم نسبت به خمس ملكيت و اختصاص وجود ندارد، وآنان مصارف محض هستند، و خمس – چنانکه گفتیم - باجمعش حق وحداني است که برای تأمين شؤون حكومت اسلامي قرار داده شد که این حکومت اولا و بالذات برای خداوند متعال و از جانب او برای رسول و در مرتبه متأخر برای امام و و از جانب او برای فقيه با شرائطش ثابت شده است.
و بر تو باد تدبر تام در سياق دو آيه خمس و فئ و در تعبيرات اخبار خمس و انفال و در معناي كلمات امام و امامت و إمارت و والي و قائم به امور مسلمين و مانند اینها که در این صورت صحت آنچه را گفته ایم برایت روشن می شود.
توضيح و تكميل
معروف در بين اصحاب ما اماميه وجوب زكات در نه صنف و وجوب خمس در هفت صنف است و از هفت صنف معادن و ارباح مكاسب با شعبه های متفرقه اش را ذکر کردند، و مخفي نیست که معادن مستخرجه و عوائد آنها و نیز ارباح مكاسب با شعبه های انها در همه اعصار مخصوصا در این ازمان فراوان است، بنا براین خمس این اموال و به عبارت دیگر: خمس ثروت جهان و عوائد آنها ثروتی عظیم با وفور است و با ملايين و ما فوق آنها قابل شمارش نیست.
و اما اموال زكوي بنفسها به مراتب اقل از مواضيع خمس است، و زكات مفروضه نیز کمتر از خمس است که یک دهم یا نصف یا یک چهارم و یا نزدیک به آن است. و ذكر کردند که نصف خمس در همه موارد برای فقرای بني هاشم است و غير آنان با آنان شریک نیستند، و برای زكات مصارف ثمانيه ذکر کردند که از جمله آنها فقرا و راه های خير همه انها مانند احداث مساجد و معاهد علمي و مستشفيات و طرق و قناطر و تهيه عده و عده برای جهاد و مانند آن از مصارف عمومي متوقف بر صرف ارقام فراوان اموال است.
و ذكر کردند که زكوات بني هاشم جایز است مصرف آنها برای خودشان و تنها از زكوات غير خودشان محروم هستند، و شما ملاحظه می کنید که عدد بني هاشم نسبت به غير آنان بسیار اندک است، مخصوصا در صدر اسلام و هنگام تشريع این احكام كه افراد معدودی بودند.
بنا بر این طبق مذاق قوم نصف خمس با كثرت موضوع و مقدارش برای فقرای بني هاشم با اندک بودن انان تشریع شده است و در این نصف غير آنان با آنان شریک نیست و زكات با اینکه نسبت به خمس از جهت موضوع و مقدار نسبت به خمس اندک است برای مصارف ثمانيه از جمله آنها فقرای غير سادات تشریع شد، در حالی که اینان چند برابر هستند، و با این حال فقراء سادات در زكات سادات و در بعضی از ساير مصارف مخصوصا راه های خير با وسعت آنها و كثرت شعبه های آنها با آنان شریک هستند، آیا این قول ظلم و زور در عالم جعل و تشريع نیست؟! مخصوصا با ملاحظه انچه از دلالت اخبار كثير و از جمله آنها مرسله حماد که با طولانی بودنش ان را نقل کردیم، از اینکه خداوند متعال برای فقراء در اموال اغنياء حقی قرار داده است به اندازه ای که آنان را كفايت کند، و اگر جز این بود آنان را افزایش می داد، و ائمه علیهم السلام از این خمس به کسانی که حقشان را نمی دادند می دادند، زیرا از این استفاده می شود که جعل و تشريع بر اساس حساب و ميزان بوده است، بنا براین اختيار آنچه را ما گفتیم تعین پیدا می کند، از اینکه خمس حق وحداني ثابت برای حيثيت حكومت اسلامي است که از آن به امامت تعبیر می شود، و بر امام جایز است ان را در مصالح مسلمانان از جمله اداره شؤون فقراء مصرف نماید، نهایت اینکه اداره شؤون اصناف ثلاثه از سادات از این مالیات منسوب به حكومت مستقيما برای ارتفاع شأن آنان متعین است زیرا آنان از اهل بيت نبوت و امامت هستند، و انسان در میان خانه و خانواده اش مورد احترام قرار می گیرد.