eitaa logo
معارف تشیع
94 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.3هزار ویدیو
137 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
قال الصادق علیه السلام: 🔹إنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ أَرْزَاقَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ ذَلِكَ أَنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا لَمْ يَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ كَثُرَ دُعَاؤُهُ. 🔸خداوند روزى مؤمنان را از جايى مى‌رساند كه گمان نمى‌كنند. چرا که هرگاه بنده نداند روزى‌اش از كجا مى‌رسد بسيار دعا مى‌كند. 📚مکارم الاخلاق (باب فضیلت دعا) جلد ۱ صفحه ۲۰
خار خندید و به گل گفت سلام و جوابی نشنید خار رنجید ولی هیچ نگفت ساعتی چند گذشت گل چه زیبا شده بود دست بی رحمی نزدیک آمد، گل سراسیمه ز وحشت افسرد لیک آن خار در آن دست خلید و گل از مرگ رهید صبح فردا که رسید خار با شبنمی از خواب پرید گل صميمانه به او گفت سلام... "گل اگر خار نداشت دل اگر بی غم بود اگر از بهر كبوتر قفسی تنگ نبود، 👈زندگی، 👈 عشق، 👈اسارت، همه بی معنا بود" فریدون مشیری
5.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸ســلام و درود به عزیزان 🍃🌸صبح سه شنبه تون زیبـا 🍃🌸امـیدوارم تـوشه 🍃🌸امروزتون پُر باشه 🍃🌸از سلامتی، نشاط 🍃🌸دل خـوشی 🍃🌸عـاقبت بـخیری 🍃🌸عــشق و مـحبت 🍃🌸وخـوشبختی و شـادی 🍃🌸شروع صبحتون پُـر بـرکت
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ میلادی: Tuesday - 21 November 2023 قمری: الثلاثاء، 7 جماد أول 1445 📆 روزشمار: ▪️6 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز) ▪️26 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️36 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️43 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
خمس درس 107.MP3
46.37M
درس فقه کتاب خمس 30 آبان 1402 شماره 107 سه شنبه
درس فقه کتاب خمس 30 آبان 1402 شماره 107 سه شنبه تقسیم خمس متن عروه (ادامه مساله 1): «و هذه الثلاثة الان لصاحب الزمان |1| - ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالي فرجه - و ثلاثة للايتام و المساكين و ابناء السبيل |2| |1| شرح: اینکه سه سهم خدا و رسول و امام در این زمان باید در اختیار صاحب الزمان قرار داشته باشد مقتضاي اخبار مسأله است، در مرسله طوانی حماد آمده است: «فسهم الله و سهم رسول الله لأولي الامر من بعد رسول الله (ص) وراثة و له ثلاثة اسهم: سهمان وراثة و سهم مقسوم له من الله و له نصف الخمس كملاً». [الکافی1: 539/ 4؛ تهذیب الأحکام4: 128/ 336 و وسائل الشیعه9: 513، کتاب الخمس، أبواب قسمة الخمس، باب1، حدیث8]. و در صحيحه بزنطي عن الرضا(ع) في تفسير الاية: «فقيل له فما كان لله فلمن هو؟ فقال: لرسول الله و ما كان لرسول الله فهو للامام» وسائل الشیعه9: 512، کتاب الخمس، أبواب قسمة الخمس، باب1، حدیث6]. و مانند آن مرفوعه و مرسله ابن بكير [وسائل الشیعه9: 510 و 514، کتاب الخمس، أبواب قسمة الخمس، باب1، حدیث2 و 9]. و غير این دو از اخبار. بلکه سابقا دانستی که خمس باجمعه برای امام است، ولی بر امام تأمين حوائج ذريه واجب است. و شاید ظاهر تعبير مصنف این باشد که سهم امام یا خمس ملك شخصي صاحب الامر(ع) است و حيثيت امامت حيثيت تعليليه است، بنا براین به سبب امامت شخص او نصف خمس یا تمام آن را مالک می شود. ولی سابقا مرارا از ما دانستید که ظاهر این است که حيثيت تقييديه است، بنا براین خمس و نیز انفال ملك برای منصب حكومت و امامت است. آری حكومت نزد ما برای صاحب الزمان (ع) است، ولی نصب فقهاء عدول از جانب او است، برای اینکه در زمان غیبت متصدی حکومت شوند، بنا براین فقهای عادل مرجع مصرف خمس و ساير مالياتهای اسلامي هستند، و این مالیاتها از املاك ثابت شده برای شخص امام زمان (ع) نیست تا برای او حفظ شود و یا در مصرف انها رضایت او حاصل گردد. |2| شرح: سه سهم دیگر برای ایتام و مساکین و ابناء السبیل از میان هاشميين بنا بر قول مشهور بين اصحاب ما و بر خلاف عامه که حيث اصناف ثلاثه را برای هاشميين و غير آنان تعمیم دادند و ابن جنيد از میان امامیه فی الجمله با آنان موافقت کرد، شیخ طوسی در الخلاف گفت: «الثلاثة اسهم التي هي لليتامي و المساكين و ابناء السبيل من الخمس يختص بها من كان من آل الرسول (ص) دون غيرهم و خالف جميع الفقهاء في ذلك ... دليلنا اجماع الفرقة و اخبارهم». [الخلاف4: 217 – 218 مساله41]. و علامه حلی در مختلف گفته است: «المشهور ان المراد باليتامي و المساكين و ابن السبيل في آية الخمس من قرابة النبي (ص) من بني هاشم خاصة ذهب اليه الشيخان و ابن ابي عقيل و ابو الصلاح و باقي فقهائنا الاابن الجنيد فانه قال: و اما سهام اليتامي و المساكين و ابن السبيل و هي نصف الخمس فلاهل هذه الصفات من ذوي القربي و غيرهم من المسلمين اذا استغني عنها ذوو القربي و لا يخرج عن ذوي القربي ما وجد منهم محتاج اليها الي غيرهم». [محتلف الشیعه3: 201 مساله158]. در هر حال در مسأله بعد از اجماع مورد ادعا و شهرت، به أخبار مستفيضه استدلال کرده اند، در مرسله حماد آمده است: "و نصف الخمس الباقي بين اهل بيته فسهم ليتاماهم و سهم لمساكينهم و سهم لابناء سبيلهم» [ر.ک: ابتدای تقسیم خمس]، و در مرفوعه احمد بن محمد: «و النصف لليتامي و المساكين و ابناء السبيل من آل محمد الذين لا تحل لهم الصدقة و لا الزكاة عوضهم الله مكان ذلك بالخمس» و در مرسله ابن بكير: «و اليتامي يتامي الرسول و المساكين منهم و ابناء السبيل منهم فلا يخرج منهم الي غيرهم» [وسائل الشیعه9: 510، کتاب الخمس، أبواب قسمة الخمس، باب1، حدیث2]. و مثل آن خبر سليم بن قيس عن علي (ع) {وسائل الشیعه9: 511 – 512، کتاب الخمس، ابواب قسمة الخمس، باب1، حديث 4 و7]. و مروي در المحكم و المتشابه عن علي (ع) [وسائل الشیعه9: 516، کتاب الخمس، أبواب قسمة الخمس، باب1، حدیث12]، و خبر محمد بن مسلم عن احدهما [وسائل الشیعه9: 516، کتاب الخمس، أبواب قسمة الخمس، باب1، حدیث13] و منهال بن عمرو عن علي بن الحسين [وسائل الشیعه9: 518، کتاب الخمس، أبواب قسمة الخمس، باب1، حدیث20]. ولی وجود ضعف در سند بعضی از این اخبار مخفی نیست، اگر نگوییم در جميع آنها، مگر اینکه یا شهرت محققه و اجماع منقول جبران بشود. در هر حال مسأله بر اساس موازين استدلال واضح است، ولی جواب از اشكالات سابقي که بیان کرده ایم باقی می ماند.
اجمال پاسخ به اشکالات: ممکن است اشکال بشود: (اولا): موضوع در آيه خمس گرچه بر اساس لفظ عام است، ولی مورد آیه غزوه بدر است که در سال دوم هجری واقع شده بود و در آن وقت برای بني هاشمی که اسلام آورده بودند ايتام و مساكين و ابن سبيل که غنيمت در میان آنان توزیع گردد وجود نداشتند ولی این عناوين در میان غير بنی هاشم از مسلمانان مخصوصا در میان مهاجرين اخراج شده از ديار و اموالشان فراوان بود، در این صورت چگونه مقصود از این عناوين ثلاثه خصوص بني هاشم باشد؟! و در رساله امام صادق (ع) درباره غنائم و وجوب خمس برای اهلش که با همه طولانی بودنش در تحف العقول نقل کرده درباره تقسيم غنائم بدر آمده است: «فخمس رسول الله (ص) الغنيمة التي قبض بخمسة اسهم فقبض سهم الله لنفسه يجبي به ذكره و يورث بعده و سهما لقرابته من بني عبدالمطلب و انفذ سهما لايتام المسلمين و سهما لمساكينهم و سهما لابن السبيل من المسلمين في غير تجارة [تخف العقول:341، مستدرك الوسائل7: 205، کتاب الخمس، ابواب الانفال، باب5]. (ثانيا): آيه خمس مماثل آيه فئ در خصوصيات و الفاظ و ذكر مصارف شش گانه است، در حالی که فئ نزد ما از انفال مختص به امام است و او در هر چیزی و به هر گونه که بخواهد در میان بني هاشم و غير آنان مصرف می کند، و لذا بعد از آیه بلا فاصله قوله (تعالی): «للفقراء المهاجرين الذين اخرجوا من ديارهم و اموالهم» [الحشر: 8] ذکر شده و مورد آن اموال بني النضير است و در روايات و تواريخ [تاریح الطبری3: 19 «ذکر مقاسم خیبر و أموالها» و معجم البلدان1: 44] ذکر شده است که رسول الله (ص) آن را بين مهاجرين و سه یا دو تن از انصار تقسیم کرد و در بین تعينی برای بني هاشم نبود. و تعجب از بعضی از مفسران مانند صاحب مجمع البيان است که اصناف ثلاثه در آيه فئ را نیز به بني هاشم اختصاص داده و آیه را به آنان تفسیر کرده و در آنجا اخبار تخصيس را نقل کرده است. [مجمع البیان9: 391].
🌱الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام اللّهُمَّ إنّي أسْألُكَ أنْ تَملَأَ قلبي حُبّا لكَ ، و خَشْيَةً مِنكَ ، و تَصْديقا لكَ ، و إيمانا بكَ ، و فَرَقا مِنكَ ، و شَوْقا إلَيكَ . امام سجاد عليه السلام الهى! از تو مى خواهم كه دلم را از محبّت به خودت و بيم از خودت و باور به خودت و ايمان به خودت و هراس از خودت و شوق به خودت ما لا مال كنى. الإقبال : 1/173 .🌱