❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۷
الفاظ قرآن کریم و بسامد تکرار
✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹 قطعا در مواجهه با الفاظ قرآن باید متوجه تفاوت مواجهه با آن ها در زمان نزول و زمان معاصر باشیم. مهمترین تفاوت آن است که در زمان نزول، بسامد تکرار لفظ قرآنی در پایین تر حد خود، بوده است.
🔸 برخی حقایق و معانی قرآنی _برای نخستین بار_ توسط قرآن کریم، بر قامت الفاظ نشانده شده است. لفظ "صلاه" متداول ترین مثال آن است (که در عرف فقهاء، نمادی برای حقیقت شرعیه نیز شده است.)
🔹یا اینکه در زمان نزدیک به نزول، تفاسیر بیشتر ناظر به سبب نزول آیات بود و این اسباب، معنای آیه را _در برخی اذهان_ خاص کرده بود و "قاعده العبره" _به نوعی_ برای زدودن این ابهام بود.
کما اینکه ممکن است لفظی در زمان نزول حالت کنایه ای داشته باشد؛ اما بر اثر کثرت استعمال، معنای کنایی خود را از دست داده باشد. (مثل "الغائط")
🔸همین طور ممکن است لفظی معنای خاص خود را از دست بدهد و معنای عامی پیدا کند. مثل "المیزان"، که در طول زمان، به مطلق ترازو ("کل ما یوزن" و نه_فقط_ ترازوی خاص زمان نزول)، تغییر پیدا کرده است.
🔹 البته در مواردی نیز ممکن است این اتفاق در طول زمان نیفتاده باشد و مفسران با استفاده از قاعده تعمیم و الغاء خصوصیت، به نوعی معنا را بازسازی کنند. مثل "الخیل" (من رباط الخیل) که مفسران_با استفاده از تعمیم_آن را به عنوان مصداق اتم ساز و کار جنگی در هر دوره ای تفسیر می کنند.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
کتاب: جهاد جبههسازی
تحقیق و تدوین: محمدحسین علیجانزاده روشن
انتشارات: دفتر نشر معارف
این کتاب سلسله سخنرانیهای استاد عبدالحسین خسروپناه درفولی در سالهای1399و1400 در بارة جهاد جبههسازی نیروهای انقلابی در برابر جنگ شناختی دشمن است.
نقشة کلی کتاب در سه بخش و هر بخش به دو فصل تقسیم شده است.
بخش اول: ضرورت زندگی جهادی که فصل اول، مؤلفههای زندگی جهادی از منظر قرآن و سیرة اهلبیت^؛ فصل دوم، سهگونة زندگی جهادی(بینشی، منشی و کنشی).
بخش دوم: جنگ شناختی که فصل اول، هویت جنگ شناختی؛ فصل دوم، فرایند جنگ شناختی.
بخش سوم: جبههسازی که فصل اول مؤلفههای معنوی جبههسازی؛ فصل دوم، برخی از اصول جبههسازی را بررسی کرده است.
این کتاب توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر گردیده و به قیمت: 000/150 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
کتاب: ناگفتههای صورتی
روایت ظلم تاریخی به زنان
نویسند: اندیشکده راهبردی سعداء
انتشارات: دفتر نشر معارف
پژوهشکده سعداء پژوهش مفصلی را پیرامون منطق استعماری غرب در حوزة زنان آغاز نمود و با بررسی تاریخچة استفاده ابزاری استعمار از مسئلة زنان در دنیا به فهرست موضوعی این مسئله نیز دست یافت که این کتاب تفصیل آن فهرست است.
موضوعات این کتاب عبارت است از:
قصل اول: نگاه مادی و ابزاری نسبت به زنان و برخورد تحقیرآمیز جوامع مختلف نسبت به مسئلة زن تا پیش از انقلاب صنعتی در اروپا، فصل دوم: پس از انقلاب صنعتی و نیاز مبرم سرمایهداری به نیروی کار بیشتر و توجه غرب به نیروی انسانی زن به عنوان نیروی منعطف و ارزان، ... . فصل سوم: روایتی از جریانشناسی سوء استفاده از مسائل زنان در قرن21 و مصادیق متعددی از استفادههای ابزاری از مسئلة آزادی زنان در کشورهای مختلف و فصل چهارم: پیامدهای ترویج آزادی جنسی و آزادی زنان به سبک آمریکایی در جامعه ایالات متحده و دیگر کشورهای هدف که به جهت تأمین منافع استعماری این کشور انجام شده پرداخته است.
این کتاب توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر گردیده و به قیمت: 000/220 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#خط_دهی
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی
"رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین"
🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر
🔸 جلسه بیست و نهم با حضور حجتالاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی
(استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔻موضوع: «گادفادر یا گودفادر»؟: پدر آرمانی
دختران نسل فضای مجازی
📆 زمان: پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ (روز هفدهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰
🔗 لینک شرکت در جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade
🌐 کانال اطلاعات نشستها:
https://eitaa.com/khanevadeh_1403
👈 سامانه ثبتنام جهت دریافت گواهی (رایگان):
https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt
#مثبتخانواده #پدر_دختری #اخلاق #تربیت #مشاوره #روانشناسی #جامعهشناسی #رسانه
#نشست_علمی
#روایت_نخبگانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم_علیهالسلام
✅ با ما همراه باشید
•┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈•
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۸
💢روش تفسیر روایی؛ امری انتزاعی یا واقعی؟
✍دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
در تعریف روش موسوم به تفسیر روایی، معمولا به روشی گفته شده که مفسر- به جای عقل- بیشتر از روایات در تفسیر استفاده می کند. چند تامل -جدی- در ارتباط با این گونه تعاریف -که مبنایی برای دروس و کتاب هایی با عنوان روش ها و مکاتب تفسیری قرار گرفته- قابل طرح است:
۱. به فرضِ پذیرش این تعریف، به چه دلیلی می توان تفاسیر مختلف را با این برچسب، ذیل عنوان تفسیر روایی قرار داد؟ آیا این مسئله، مصداق تفسیر بمالایرضی صاحبه نیست؟ مثلا ممکن است عالمی دنبال جمع همه روایات ذیل آیات بوده. به چه دلیلی باید او را اولا در مقام تفسیر بدانیم و ثانیا برچسب تفسیر روایی را به او بزنیم؟
۲.اساسا مفهوم روش، امری پیچیده و ذو ابعاد است. این امر بسیط _که منبع مفسری در تفسیر، روایات است_ آیا واقعا شایسته اطلاق "روش" است؟! این نام گذاری(با عنوان روش روایی) در عالم خارج، چه مشکلی را حل کرده است؛ جز اینکه ذیل آن صرفا از برخی مبانی تفسیر -مثل حجیت روایات تفسیری- بحث شود؟
۳.ملاکِ "بیشتر استفاده کردن از روایات" در این تعریف، چیست؟ وانگهی مگر فهم روایت، امری عقلی نیست؟! اساسا چه اصراری است که بین عقل و روایت، دوگانه تقابلی ایجاد کنیم؟ بگذارید از گلدزیهر به عنون اولین موسس دوگانه نقلی_عقلی، به راحتی عبور نکنیم.
۴.خلط بین سنت واقعه و محکیه از همه آزاردهنده تر است. مدعیان این اصطلاح، آن زمان که صحبت از اثبات اصل روشی به نام تفسیر روایی است؛ به ادله حجیت قول معصوم متوسل می شوند و آن گاه که سخن از حجیت این روایات است؛ به وجود ضعف و ارسال این روایات اشاره می کنند.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#شبی با نهجالبلاغه
🔰سلسله نشست های تخصصی نهجالبلاغه 🔰
با موضوع :
⚜مباحث اعتقادی نهجالبلاغه ⚜
میهمان :
🔹خانم فاطمه اثنی عشری🔹
زمان و مکان:
💠مصلی تهران،نمایشگاه بینالمللی قرآن الکریم، بخش نهجالبلاغه کتاب حکومت 💠
🔺️ساعت : ۱۹:۳۰🔺️
🔺️مورخ : ۱۴۰۳/۱/۱۰🔺️
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#معرفی_کتاب
کتاب: خیمة خادمی
آداب تشکیلاتی اقامة مجالس اهلبیت^
نویسند: محمدرضا عابدینی
انتشارات: دفتر نشر معارف
این کتاب در ده خیمه با260 صفحه از مجموعهای است که برای آداب احیای امر اهلبیت پیامبر^ و برپایی خیمههای عاشقی و خادمی برگرفته از مصاحبهها، گفتارها و سخنرانیهایی است که در موقعیتهای مختلف بیان گردیده که برخی موارد بازنویسی و مواردی نیز به محتوای کتاب افزوده گردیده است.
موضوعات این کتاب عبارت است از: هیئت و احیای امر، خیمة هیئت، کاروان هیئت، هویت هیئت، دعوت به هیئت، تشکیلات هیئت، آداب هیئت، چالشهای هیئت، هیئت و جامعه و هیئت و ظهور.
این کتاب توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر گردیده و به قیمت: 000/150 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#جوان_پسند
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ماجرا
💠 ماجرای کارگزاران حکومت علوی(ع)
باحضور:
۱. محمدحسین رجبی دوانی
۲. ابوالقاسم علیدوست
۳. جواد سلیمانی
۴. محسن قنبریان
۵. سید جمالالدین دینپرور
🔸 ۱۰ الی ۱۴ فروردین ماه، مصادف با لیالی قدر و شهادت امیرالمومنین علیه السلام
🕘 حوالی ساعت ۲۰:۲۰
شبکه چهار سیما
@majara_tv4
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 ده توصیه کاربردی برای شب های قدر
✍آیت الله علی نصیری گیلانی؛ استاد پیشکسوت گروه معارف
🔹حسب مطالعات و تجاربی که در عمر برباد رفته به کف آمده است، چند توصیه کاربردی در شب های قدر ارایه می گردد:
1️⃣. به استناد روایت جهنی و شواهد دیگر شب قدر شب بیست و سوم ماه مبارک است، اما پیداست که پایبندی به عبادت شب نوزدهم و بیست و یکم آمادگی انسان برای شب قدر را از هر جهت می افزاید.
2️⃣. مهم ترین بستر ساز درک فیض شب قدر بیداری است. گویا فروبستن چشم در شب قدر محرومیت تلخی را به همراه می آورد. کاستن از فعالیت های جاری و دغدغه های روح فرسا و استراحت کافی در روز مطمح نظر قرار گیرد.
3️⃣. طبق روایات، ضایع کنندگان حقوق مردم، اصرار کنندگان به گناهان بزرگ، همراهان با ستمکاران، کسانی که اهل شراب مستمر و تار و طنبوراند، کسانی که به والدین خود ستم کرده اند و کسانی که کینه دیگران را در دل نهفته دارند، در شب قدر با دست رد مواجه می شوند.
از این جهت باید پیش از شب موانع آن را کنار زد و حقوق مردم را ایفاد کرد.
4️⃣. همراهی و همصدایی با جمع و حضور در مساجد مورد تاکید موکد اهل بیت (ع) است که فرمودند خداوند شرم دارد که سوز و گداز جمع را مورد بی اعتنایی قرار دهد.
5️⃣. شب قدر از همان لحظه اذان مغرب شروع و تا به اذان صبح استمرار دارد. عموما از ساعات اول و آخر شب قدر غفلت داریم.
6️⃣. با همه احترام به شیخ صدوق شب قدر شب مذاکره علم نیست، بلکه شب اشک، انابه، توبه، زاری، سوز و گداز است. شب الحاح و اصرار به درگاه الهی است برای نیل به خواهش و خواسته های ستودنی.
7️⃣. از التزام به اعمال رایج و متداول در شب های قدر؛ یعنی غسل، زیارت سالار شهیدان، دعای جوشن کبیر، دعای ابو حمزه ثمالی، قرآن به سر گرفتن و ... غفلت نکنیم.
8️⃣. شب قدر فقط شب توبه از گناهان گذشته و اصرار به برخورداری از چند خواسته کوچک نیست، در محضر خدایی که در مجد و عظمت هیچ چیز و هیچ کس به حد او نمی رسد، باید خواسته خدایی داشت.
9️⃣. تاکید اهل بیت (ع) در مواقع استجابت دعا؛ به ویژه در شب قدر دعا برای برادران و خواهران ایمانی در سراسر گیتی، طلب بخشش برای همه اموات و گذشتگان و همه شهیدان و همه عالمان الهی و ربانی است.
🔟. شب قدر، شب قلب عالم امکان؛ یعنی شب حضرت حجت (ع) است که همه فرشتگان نزد ایشان شرفیاب می شوند. توجه به آن وجود بی بدیل رمز بهره مندی از برکات این شب است.
👏ملتمس دعا
✅علی نصیری
سحر چهارشنبه
هیجدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
سی و یکم فروردین ۱۴۰۱
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی برگزار می کند:
📚 دوره آموزشی خلاصه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
⌛️ مهلت ثبت نام: تا ١٠ فروردین ماه ١۴٠٣
📌 برای شرکت در این دوره، پس از ثبت اطلاعات خود در سامانه:
🌐 amozesh.mpfe.ir
رویداد «دوره آموزشی خلاصه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را انتخاب و ثبت نام نمایید.
🇮🇷 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
🔸 فراخوان مقالات #همایش ملی منطق فهم دین(مدل ها و نظریه)
📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه ۱۴۰۳
📥 ارسال مقالات به ایمیل: mfd@iict.ac.ir
📲 کسب اطلاعات بیشتر:
تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸) یا ارتباط از طریق پیامرسان ایتا
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/h-manteghdin
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
کتاب: آیه شکستة تطهیر
زندگانی حضرت فاطمه÷
نویسند: فاطمه احمدی
انتشارات: دفتر نشر معارف
این کتاب که ترجمه تازهای از بیتالاحزان محدث بزرگوار حاج شیخ عباس قمی است، در چهار باب و 240 صفحه با 235 عنوان، زوایایی از زندگی حضرت فاطمه زهرا÷ را بررسی کرده است.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: خواندن این کتاب که بر هر شیعهای ضروری است نشاندهندة حوادث بسیار تلخی است که مقامپرستان و دنیاخواهان در صدر اسلام به وجود آوردند که تلخیاش از کام محبان وحی و اهلبیت^ بیرون نمیرود و جبران زیانهایش تا لحظة برپا شدن قیامت ممکن نیست.
سرفصلهای این کتاب عبارت است از:
ولادت، نامها و کنیههای حضرت فاطمه÷، فضائل حضرت فاطمه÷، حوادث غمبار پس از رسولخدا|، گریة بسیار در فراق پدر، بیماری و شهادت حضرت زهرا÷.
این کتاب توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر گردیده و به قیمت: 000/115 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۱۹
💢 وحدت یا دوگانه قرائت و تفسیر؟
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹کاربرد غالب قرائت_در ارتباط با قرآن کریم_ در دوره های متقدم، کارکردی تفسیری بوده است. اینکه مفسری، احتمالات گوناگون معنایی را در حالات مختلف متن، بررسی کند و در قالب قرائت بیان کند؛ می توانسته یک اسلوب تفسیری نیز بوده باشد. اصطلاح وحی بیانی-وحی قرآنی(برساخته علامه عسکری ره)، می تواند مستندسازی همین دیدگاه باشد.
🔸 بر همین اساس -اگر بطلان استصحاب تاریخی را بپذیریم- در اولین مرحله باید کاربرد قرائت در متون اولیه(مانند قاری، اقروءهم، هکذا نقرء ...) را از سیطره انگاره قرائت به معنای مصطلح متاخر آن _حداقل در قرون نخستین_ برهانیم. این رهایی از سلطه انگاره قرائت در صورت تکمیل مویدات، می تواند به همترازی و وحدت قرائت و تفسیر منتهی شود.
🔹از نتایج این همترازی، تغییر نگاه به قرائت مصطلح متاخر، از نشانه اضطراب متن به کارکرد تحفظ بر متن است. این فرضیه را البته برخی در دوره اخیر بدان متمایل شده اند.(مفیدی، نشست بررسی قرائات،۱ دی۱۴۰۰، مدرسه امام باقر (ع): بر اساس این نگاه، تفسیر روایت سبعه احرف به قرائت مصطلح، در دوران متاخر باب شده است.)
🔸اما مهمترین تامل آن است که باید دید تا چه حد خود قاریان هفت گانه و چهارده گانه و ... اصرار داشته اند؛ سند خود را -ولو در حد خبر واحد- به پیامبراکرم(ص) برسانند. اگر این اصرار، احراز نشود؛ فرضیه هم ترازی و وحدت قرائت و تفسیر، بیش از پیش تایید خواهد شد.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir