نشریه معارف
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔶 اندیشه امام خمینی (ره) 🔶سخنران: حجت الاسلام وا
⚛ جهان فکری امام خمینی (ره)
📣 استاد حمید پارسانیا
در نشست جهان فکری امام خمینی (ره)؛ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
در اين جلسه قرار است راجع به ابعاد عرفانی و جايگاه اين هويت در كنش و عمل و انقلاب كه حضرت امام (رَه)انجام دادند صحبت كنيم. امام (رَه) قبل از اين كه يك استاد حوزه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند. امام (رَه) در اين موضوع شاخص بودند كه أفراد جوان را براي فراگيري درس فقه دور خود جمع ميكردند. پس ابتدا حوزه فعاليت ايشان تدريس بود و بعد مرجعيت و بعد هم انقلاب اسلامی.
ما مدرسينی داشتيم كه در حوزه فقه فعاليت داشتند اما در حوزه فلسفه خير و بالعكس. امام (رَه) فردی است كه انقلابی را شكل داد كه در طول تاريخ چنین انقلابی با چنين انسجامی رخ نداده بود. همكاریای كه مردم و امت اسلام با امام (رَه) داشتند از صدر اسلام تا كنون بیسابقه بوده است. حضرت امام (رَه) توانست كاری را در تاريخ تشيع رقم بزند كه نمونه آن وجود نداشته.
آمادگیای كه امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود حتی در زمان مشروطه نيز اتفاق نيفتاد. امام با استفاده از ظرفيت مرجعيت توانست حركت بزرگی در حوزههای مختلف اجتماعی و...ايجاد كند.
فقه به تنهايی واقعيت اجتماعی ايران و فرهنگ ايران نمی تواند شكل دهد. ما نميتوانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبههای استدلالي را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. همين امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد يعنی به جاي ابن سينا، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزي به نام فقه باقی میماند؟خير! عوض ميشود.
ميراث معرفتی جهان اسلام را امام زمانی احيا كرد كه حوزه هاي علميه ها داشتند افول ميكردند. شخصيت فلسفي امام جدای از شخصت سلوكی ايشان نيست. امام شخصيت همه جانبهای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه برميگردد، او يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد، ياران و همراهانی دارد.
در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا ميكند كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. انقلاب بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويتهای ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی🇮🇷برگزار می گردد:
💻مدرسـه فصلـی "انقلاب اسلامی، فضای مجازی"
📆برنامه های روز 12 بهمن ماه 1401:
🎙حجت الاسلام رضا حاجی حسینی
➖تعــــریف انقلاب اسلامــی در فضـای مجـازی
🕙ساعت 10
🎙آیت الله عبدالکریم فرحانی
➖ضرورت انقلاب اسلامی در فضای مجازی بر اساس مبنای امامین انقلاب
🕓ساعت 16
⬅️جهت ثبتنام و حضور شناسه@oisc_rooydad در ایتا
💻پخش زنده با ترافیک رایگان
📲پخش از طریق کانال دفتر در آپارات وایتا
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
غیاب افسونگر.pdf
1.9M
🇮🇷 غیابِ افسونگر🇮🇷
✅ تأمّلی در نسبت تفکّر و تاریخ و هویّت
✍️ عباس معظّم
❓چگونه میتوان تاریخ معاصر ایران را فهمید؟
در تاریخ ایران شاهد ورود و امتزاج سنّت های «غیر» با فرهنگ ایرانی بودهایم؛ که در فراشدی مبتنی بر گفتگو به ظهور افق تاریخی جدیدی منجر شده است. ورود اسلام به ایران و دیالوگ متفکّران ایرانی با فلسفه یونانی از این جملهاند، اما باید دقّت کرد که آخرین مواجه ما با دیگری (Other)، برگفتگوی فرهنگها ابتناء نداشته است و با قهر و استیلا و صورت بخشی یکسانساز، توأم بوده است. پس از افول عصر صفویه که بارقه نوزایش شیعی و نشاط و طراوت تفکّر و هنر بود، از سویی ما از سرزمین تفکّر کوچ کردیم و رفته رفته با غیاب تفکّر مواجه شدیم و از سوی دیگر غرب خودآگاه، در حال بسط جهانیاش، با قهر نظامی در جنگهای ایران و روس با ما برخورد نمود. تاریخ ایران را از زمان آن جنگها تا کنون، نمیتوان بدون تأمّل در ماهیّت غرب جدید، به فهم در آورد. پس از این نخستین تماس ما با غرب، ما شاهد استیلای وجه سیاسی و اقتصادی و نظام اندیشگی و فرهنگی غرب، در ایران هستیم. مطالعهای اجمالی در تاریخ 200 سال گذشته کشورمان، از جنگهای ایران و روس تا نهضت تحریم تنباکو و انقلاب مشروطه و نهضت ملّی نفت و انقلاب اسلامی، تصویر ایران را در جدال با قلمرو گفتار غرب جدید به خوبی نمایان میسازد.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف ش 108.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
120.pdf
2.07M
🇮🇷از شارلدوگل تا مهرآباد🇮🇷
گزارش رسول صدر عاملی از پرواز انقلاب
🔸لحظات آخر
ساعت ۱۱ شب است، ساعت حرکت یک بامداد است. دل در دل هیچکس نيست. ...در این لحظه تاریخی، امام که هیچگاه فرصت استراحت نداشتند، وقتی اطراف خود را خلوت دیده بودند، در کمال آرامش خاطر به استراحت مشغولند!
... ساعت ۱۲ نیمه شب است. دهکده نوفل لوشاتو در زیر نور پروژکتورهای تمامی خبرگزاریهای سرتاسر جهان، مثل روز روشن شده است؛ انگار ۱۲ ظهر است. فرانسویانِ مبادی آداب که هیچ اتفاق و حادثهای نمیتواند برنامه زندگی آنها را بههم بریزد، همگی بیدارند؛ آن هم نه در داخل خانه، خارج از آن و در خیابان؛ آن هم در این سرمای سخت! در تمام طول اتوبانی که به فرودگاه شارل دوگل پاریس منتهی میشود، اداره پلیس فرانسه چندمتر به چندمتر در دو سوی اتوبان، پلیس مسلح گمارده است. راننده تاکسی که ما را به فرودگاه میبرد میگوید: «۲۲ سال است در این شهر راننده تاکسی هستم، شاهد ورود و خروج بسیاری از شخصیتهای جهانی به این فرودگاه بودهام؛ ولی هرگز به یاد ندارم چنین تشریفات باشکوهی دیده باشم! خوش به حالتان آقا! آیت الله شما پشت دنیا را لرزانده است. خوب مواظبش باشید.»
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف ش 89.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
انقلاب اسلامی به مثابه رسانه جهانی.pdf
8.7M
⚛️انقلاب اسلامي به مثابه
«رسانه جهاني»🇮🇷
🔸سردبير
mojahedian@gmail.com
🔹درآمد
اگر به تصريح برخي اهالي علم ارتباطات، افراد برجسته و تأثيرگذار را ميتوان در عداد «رسانه» برشمرد، آيا از همين منظر، «انقلاب اسلامي ايران» و بنيانگذار آن «امام خميني+» - و پيش از آن، «دين» و «مذهب» - را نميتوان واجد چنين نقشي دانست و در شمار رسانه به حساب آورد؟!
در اين مجال، به اجمال، اين مهم مورد واكاوي قرار ميگيرد:
«رسانه» يعني «پيام»
هرچند دكتر استوارت ام.هوور، نويسنده حوزه رسانه، اعلام ميكند: «در ابتداي قرن بيست و يكم، دين و رسانه روز به روز بيشتر با يكديگر مرتبط ميشوند. ...بنابر اين ديگر نميتوان حوزه دين و رسانه را به آساني از يكديگر تفكيك كرد.» اما پيشتر، اين مارشال مك لوهان ـ معرّف شهير «دهكده جهاني» و يكي از اركان تاريخ مطالعات رسانهاي ـ بود كه در كلمهاي قصار، گفت: «رسانه همان پيام است!» ؛ سخن حكيمانهاي كه امروزه بيشتر فهم ميشود. مك لوهان به عنوان يك كاتوليك معتقد، خود در عمل نائل به اين باور شده بود؛ چون براي او «رسانه حقيقي همان عشاي رباني بود. او هر روز كه ميتوانست در عشاي رباني ظهر شركت ميكرد و در زمان تأمل، ارتباط با همكيشان و مردم جامعه، از اشكال سنتي كليسا سود ميجست.» به عبارت ديگر، از منظر مك لوهان، دين، نمادها، احكام و آداب آن، همه خود رسانههايي تأثيرگذارند.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف ش 89.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
اخلاق حرفه ای تدریس3.pdf
338.8K
🌱اخلاق حرفهای تدریس (قسمت سوم)🌱
♻️از سری کارگاههای اخلاق کاربردی
✍️ الف. ف امیدوار
🔸حب و بغض در عرصه تدریس
حبّ یكی از فضایل است و البته در جایی میتواند در زمره رذایل قرار گیرد. بغض نیز یكی از رذایل است كه البته در مواردی نیز میتواند یک فضیلت محسوب گردد. برای مثال حب آل محمد(ص) فضیلت است ولی حب اهل گناه زذیله است و بغض مؤمن گناه و حرام است ولی بغض دشمنان اهلبیت(ع) یک عبادت است. در فروع دین نیز تولی و تبری داریم. تبری یعنی داشتن بغض نسبت به دشمنان اهلبیت(ع) که هم ثواب دارد و هم واجب است.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 103.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
به مناسبت چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب؛
مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب
⬅️ کانال گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه امیرکبیر را در فضای مجازی دنبال کنید:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/maarefaut