📸 «شمع بیتالمال» اثر جدید استاد حسن روح الامین که به مناسبت شهادت امیرالمومنین علیه السلام منتشر کرده است.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران و
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران (گروه علوم قران و حدیث) برگزار میکند:
«بزرگداشت روز ملی نهج البلاغه»
🔹 بههمراه آیین رونمایی از آخرین کتاب دکتر مجید معارف در حوزه نهجالبلاغه با عنوان:
«حدیث شناخت؛ بارقههایی از تاریخ و معارف نهج البلاغه»
🔹 با حضور محترم:
- آيت الله سید جمال الدین دینپرور؛ رییس انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه
🔹 سخنرانان:
دکتر عبدالهادی فقهی زاده؛ مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه تهران و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات ایران
«بزرگداشت نهج البلاغه؛ ضرورتها و پیامها»
دکتر محمود واعظی؛ رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
«نهج البلاغه و رسالتهای عصری ما»
🔹 زمان: دوشنبه، ٢١ فروردین ١۴٠٢ - ساعت ۱۵-۱۳
🔹 مکان: سالن شهید مطهری، واقع در دانشکده الهیات دانشگاه تهران
🔹 لینکهای ورود به نشست:
http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut
🌐 https://nahjalbalaghah.ir
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نهج البلاغه.pdf
729.6K
📗صوَر خیال در نهج البلاغه📗
✍️زهرا جلیلی
✅ درآمد
کتاب شریف نهجالبلاغه به عنوان تالی تلو قرآن کریم، کتاب گرانسنگیست که خواننده را با زلال معارف الهی آشنا میسازد. در این کتاب محسنات لفظی و معنوی در حد اعلای کلمه، به چشم میخورد. از جمله این آرایههای لفظی و معنوی، عنصر «خیال» است که شامل علوم چهارگانه «تشبیه» و «مجاز» و «استعاره« و کنایه» میباشد.
🔸 تشبیه
تشبیه، اولین راه شناخت مجهولات است؛ و به عنوان اصل و پایه علم بیان، فروعات دیگر آن، همچون مجاز و استعاره و کنایه را در بر دارد. تشبیه از جمله دلالتهای مطابقی است؛ و انواع مختلفی دارد که بالاترین آن «تشبیه بلیغ» است0 همانند سخن امام علی(ع) به اهل البصرة.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 112.
👇•✾•🌿🌺کانال نشریه معارف🌺🌿•✾•👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣📣📣 نشست علمی؛ به مناسبت شهادت امیرالمومنین و شب های قدر
☑️ امام علی (ع)؛ تجلی عبودیت
🎙 با ارائه حجتالاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطبایی(هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸 زمان: سه شنبه، ۲۲/ ۱/ ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲.
🔹مکان؛ قم، دانشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات.
📎 حضور مجازی در نشست:
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛رازگشایی آیات و روایات از حقیقت شب قدر
🎤 سخنرانی مجید معارف، استاد دانشگاه تهران
درباره لیله القدر اشاراتی در قرآن کریم داریم و بیشتر از آن در روایات شیعه و اهل سنت مطالبی آمده است. در سوره بقره به اجمال میفرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ» که به نزول قرآن در ماه رمضان اشاره میکند. برای اینکه مشخص شود قرآن در یک شب نازل شده یا شبهای مختلف در ابتدای سوره دخان میفرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» برای اینکه این لیله مبارکه را از اجمال خارج کند یک سوره اختصاصی به نام سوره قدر نازل کرده است که میفرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ». این آیه جایگاه لیله القدر را نشان میدهد که به تنهایی ارزشش از هزار ماه بیشتر است. بعد میفرماید در این شب ملائکه در رفتوآمد هستند.
مرکز نزول ملائکه در شب قدر «انسان» است
به نظر میآید مجموعه آیاتی که به صراحت یا اشاره از لیله القدر خبر میدهد محدود به همین سه مورد باشد. آیه دیگری هم در این زمینه وجود دارد که به آن کمتر توجه میشود و آن آیه دوم سوره نحل است: «يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ». این آیه خیلی شبیه آیهای است که در سوره قدر آمده است. آیه میفرماید ملائکه را بر آن کسی از بندگانش که میخواهد، نازل میکند. این آیه نسبت به تمام آیاتی که خواندیم دارای این نکته اضافه است که ملاکه در معیت روح به این جهان نازل میشوند و مرکز نزولشان انسان است. ملائکه به طبیعت بیجان نازل نمیشوند و ایستگاه نزولشان انسان است.
تا اینجا جایگاه قرآنی لیله القدر را توضیح دادم. البته ما میتوانیم در قرآن با سوالاتی روبرو باشیم از جمله اینکه لیله القدر کدام شب از ماه رمضان است. یکی از محققان گفته اگر بخواهیم از علم اعداد و حروف استفاده کنیم جایی که میگوید «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» مجموعه حروف ۲۳ حرف است، آیه «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ» ۱۹ حرف است، آیه «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» ۲۱ حرف است و این اشارهای است به اینکه لیله القدر را میان این سه شب جستوجو کنید. این حرف چندان دقیق نیست چون طبق شمارش من آیه اول ۲۲ حرف دارد، آیه دوم ۱۹ حرف و آیه سوم ۲۰ حرف دارد.
ما برای اینکه با لیله القدر بیشتر آشنا شویم باید سراغ روایات برویم. من دو منبع در این زمینه معرفی میکنم. منبع اول کتاب فروع کافی است. در کتاب الصیام، مرحوم کلینی بابی با عنوان لیله القدر قرار داده است و ۱۲ حدیث درباره لیله القدر نقل کرده است. افزون بر این علامه مجلسی در جلد ۹۴ بحار الانوار اولین بابی که طراحی میکند درباره لیله القدر است. در این باب ۶۱ حدیث میبینیم. اکثر این روایات از سایر منابع استخراج شده است چون روش علامه در بحار این است که در درجه اول سراغ سایر منابع حدیثی شیعه غیر از کتب اربعه میرود.
مهمترین حدیث درباره لیله القدر
درباره لیالی قدر در روایات یک حدیث اساسی و محوری داریم و سایر روایاتی که در این زمینه وارد شده به حواشی لیله القدر اشاره میکند. این حدیث محوری، حدیث هشتم از ۱۲ حدیث کافی است. اسحاق بن عمران از امام صادق(ع) نقل میکند: «محمد بن يحيى، عن محمد بن أحمد، عن محمد بن عيسى، عن أبي عبد الله المؤمن عن إسحاق بن عمار قال: سمعته يقول: و ناس يسألونه يقولون: الأرزاق تقسم ليلة النصف من شعبان، قال: فقال: لا والله ما ذاك إلا في ليلة تسع عشرة من شهر رمضان و إحدى و عشرين وثلاث و عشرين فإن في ليلة تسع عشرة يلتقى الجمعان وفي ليلة إحدى وعشرين يفرق كل أمر حكيم وفي ليلة ثلاث و عشرين يمضى ما أراد الله عز وجل من ذلك و هي ليلة القدر التي قال الله عز وجل: خير من ألف شهر، قال: قلت: ما معنى قوله: يلتقى الجمعان؟ قال: يجمع الله فيها ما أراد [من] تقديمه وتأخيره وإرادته و قضائه، قال: قلت: فما معنى يمضيه في ثلاث وعشرين؟ قال: إنه يفرقه في ليلة إحدى وعشرين [إمضاؤه] ويكون له فيه البداء فإذا كانت ليلة ثلاث وعشرين إمضاء فيكون من المحتوم الذي لا يبدو له فيه تبارك و تعالى».
🌺 ادامه...
یک اندیشهای وجود داشت که نیمه شعبان از شبهای محتمل القدر است و ارزاق در آن شب تقسیم میشود. امام میفرمایند تقسیم ارزاق ربطی به ماه شعبان ندارد و به شب ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ مربوط میشود. روابط این سه شب به این صورت است که در شب ۱۹ امور مختلف و متقابل با هم مواجه میشوند. در شب ۲۱ هر تقدیر محکم و امر مشخص و قاطعی از امور ناپایدار جدا میشود. در شب ۲۳ هر کاری که متعلق اراده و مشیت الهی قرار بگیرد امضا میشود و این همان مفاد آیه قرآن است که میفرماید: «خير من ألف شهر». راوی از امام سوال میکند معنای «يلتقى الجمعان» چیست؟ امام میفرمایند خداوند در شب ۲۱ اموری که میتوانند جلو بیفتند، عقب بیفتند، متعلق اراده واقع شوند، متعلق اراده واقع نشوند یکجا جمع میکند. راوی میپرسد معنای اینکه شب ۲۳ کارها امضا میشود چیست؟ حضرت میفرمایند اصل امضا در شب ۲۱ واقع میشود ولی در فاصله ۲۱ تا ۲۳ خود خداوند قانون بدأ را اعمال میکند. بدأ یعنی چه؟ یعن اینکه خداوند در این فاصله یک چیزهایی را از کتاب مقدرات حذف میکند و یک چیزهایی به آن اضافه میکند. وقتی شب ۲۳ آمد این مقدرات امضاشده که تا آن زمان امکان اصلاح دارد به امور حتمی و غیر قابل تقدیر تبدیل میشود.
اینکه امام در روایت قبل فرمود «فإن في ليلة تسع عشرة يلتقى الجمعان» به این معنا است که موت در تقابل با حیات است، خیر در تقابل با شر است، وسعت روزی در تقابل با تنگنای روزی است، سلامتی در تقابل با بیماری است. بنابراین معنای یلتقی الجمعان یعنی تقدیرهای متقابل که در طول یک سال در پیش روی ما است.
با توجه به این حدیث که یک حدیث کلیدی است ما سه شب داریم؛ ۱۹، ۲۱ و ۲۳. در روایات دیگر برای این شبها نامگذاری شده است. مثلا در روایت شماره ۹ میخوانیم: «عن زرارة قال: قال أبو عبد الله(ع) التقدير في ليلة تسع عشرة والابرام في ليلة إحدى و عشرين والامضاء في ليلة ثلاث و عشرين.» در یکی از این سه شب مقدرات تعیین میشود، در شب دوم مقدرات به سمت قطعیت میرود و در شب سوم مقدرات به سمت اجرا میرود. گویی هر چه ما به سمت اواخر میرویم قضیه حساستر میشود.
در برخی روایات هست که وقتی برخی اصحاب خدمت ائمه میرسیدند که چه شبی اعمال لیله القدر را به جا بیاوریم ائمه از شب ۱۹ حرفی نمیزدند: «سألته عن ليلة القدر فقال: التمسها [في] ليلة إحدى وعشرين أو ليلة ثلاث و عشرين» چرا اینطور است؟ من میخواهم نکته فقه الحدیثی آن را به این صورت توضیح دهم که شب ۱۹ ادامه طبیعی وضعیت زندگانی من در سال گذشته است. مثلا در طول سال گذشته من موقعیتی به هم زدم و بر اساس آن خدماتی دارم، ظرفیتی دارم، استعدادهایی دارم، نقشههایی کشیدم. در شب ۱۹ تمام آن مقدرات بر اساس وضعیت من، استعدادهای من، تلاشهای من جاری و ساری است. این تقدیری است که پشتوانه آن وضعیت کنونی من است. چه احیا به جا بیاورم و چه نیاورم این وضعیت برای من موجود است. شب ۱۹ ادامه زندگانی قبلی من است مگر اینکه خودم نسبت به برخی عملکردهای سال گذشتهام دلگیر باشم و بخواهم تجدید نظر کنم ولی حتی اگر از این معنا غافل شوم تقدیراتی بر اساس روند جاری زندگانی من برایم در نظر گرفته میشود.
اگر قرار باشد تحولی در برنامههای من اتفاق بیفتد شب ۲۱ معنادار است. از آن بالاتر شب ۲۳ است که در آن این قطعیت افزایش پیدا میکند و تغییر ناپذیر میشود. اگر من تحولی در خودم ایجاد کنم سرنوشت جدید رقم میخورد و معنای بدا همین است. به همین دلیل در برخی روایات بحثی از شب ۱۹ نیست.
📚 (منبع: ایکنا؛ نشست «حقیقت لیلهالقدر و دعا در ماه رمضان» ۲۰ فروردینماه در دانشگاه مذاهب اسلامی)
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ماه رمضان، بهار قرآن! 📖
🌿🌼🌹🌸🌹🌼🌿
📱نرمافزار رایگان همراه « #قرآن_نور »، اولین #نرم_افزار همراه پژوهشی تحت اندروید:
✅عرضه 28 دوره قرائت کامل قرآن کریم به روشهای ترتیل، تحقیق و تحدیر
✅عرضه 132 ترجمه به 32 زبان زنده جهان
✅ارائه 260 دوره تفسیر کامل قرآن کریم از مذاهب مختلف اسلامی
✅ارائه 250 هزار موضوع و مفهوم قرآنی متصل به آیات مربوطه
✅اطلاعات جامع پیرامون سورههای قرآن
✅اشتراکگذاری آیه یا صفحه در شبکههای مجازی
✅امکان ختم قرآن بصورت شخصی و گروهی
📲 دریافت رایگان نرمافزار از کافه بازار:
https://noo.rs/qeb
📝 مطالعه اطلاعات نرمافزار در نورسافت:
www.noorsoft.org/fa/software/View/74100
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تاثیرگذاری1.pdf
5.67M
🤔 تأملي در «کارگاه روش تأثیرگذاری»
🔻(قسمت اول)
✍️در گفتگو با استاد الف – ف (اميدوار)
❓❓با تشكر از حضور شما در اين گفتگو، نخست لطفاً قدری از سوابق علمی و پژوهشي خود بگوييد.
از سال 1363 تدریس را در مقطع دبیرستان و سپس در دانشگاه شروع کردم؛ تدریس دروس دینی، اخلاق، قرآن و مباحث این چنینی. تاکنون کتابهايی تأليف کردهام که برخي از آنها عبارتند از: 1. «اخلاق کارمندی» 2.«اخلاق رانندگی» 3.«اگر خدا نباشد» موضوع این کتاب مباحث اعتقادی است و در قالب مناظرهای بین اموات تنظیم گردیده است؛ آنهايي كه وجود خدا و قيامت را قبول داشتند و آنهايي كه منكر وجود خدا و قيامت بودند. 4.مجموعه کتابهایی که موضوعات آنها مباحث کوتاهی در حد «یک دقیقه مطالعه» و در قالب تمثيلها، مناظرات و داستانهاي كوتاه است دركتابهايي با نامهاي «بانو»، «تلنگر»، «جرقه»، «بارقه»، «مسافر»، «نسیم» و «پیچک» كه با استفاده از تجربیات تمثیلهایی كاربردي در آنها به کار برده شده است. 5.«آرامش در اسلام» در زمينه بيان عوامل ایجاد آرامش و موانع آن 6.کتاب «بلاها» که در آن فلسفة وجود بلا، تأثیرات بلا در زندگی انسان و راههای مبارزه با بلا بيان شده است. 7. کتاب آماده براي چاپ در زمينة «امر به معروف و نهی از منکر» که در آن نگاهي نو به اين فريضه شده؛ زيرا ندانستن این روشها باعث دینگریزی عدهاي شده است.✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 88.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛تعيين شب قدر در روایات
🔸 روايات اهل بيت(ع) در تعيين شب، به پنج دسته قابل تقسيم اند:
✧ اوّل . رواياتى که شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان تعيين مىکنند.
✧ دوم . رواياتى که مىگويند: شب قدر را در يکى از سه شبِ: نوزدهم، بيست و يکم و بيست و سوم بجوييد.
✧ سوم . رواياتى که مىگويند: شب قدر، در يکى از دو شبِ بيست و يکم و بيست و سوم است.
✧ چهارم . رواياتى که شب بيست و سوم را به طور معيّن، شب قدر مىدانند.
✧ پنجم . رواياتى که دلالت مىکنند بر اين که شب هاى: نوزدهم، بيست و يکم و بيست و سوم، هر کدام به گونه اى در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد؛ ولى نقش اساسى و نهايى، مربوط به شب بيست و سوم است.
🚩 تأمّل در اين پنج دسته از روايات، نشان مىدهد كه نه تنها ميان آنها تعارضى نيست، بلكه مؤيّد يكديگرند.
📌 از ديد روايات اهل بيت(ع) و شمار قابل توجّهى از روايات اهل سنّت، شب قدر، شب بيست وسوم است. روايات دسته اوّل، دوم و سوم که براى درک فضيلت شب قدر، به احيا و کارهاى خوب در دهه آخر ماه رمضان توصيه دارند، همچنين رواياتى که به اِحياى شب هاى: نوزدهم، بيست و يکم و بيست و سوم سفارش دارند، همگى به دو نکته بر مىگردند:
۰ نخست . مسلمانان از شب زنده دارى شب هاى ماه رمضان، بيشترين بهره را از عطايا و دستاوردهاى آن داشته باشند.
۰ دوم . گرچه شب قدر شب بيست و سوم است، امّا به آن معنا نيست که آن دو شب، ديگر هيچ نقشى نداشته و در تقدير امور و سرنوشت انسان، بى اثر باشند.
📚 ماه خدا ج ۲ از ص ۸۰۱ تا ص ۸۱۵
بیشتر بخوانید
http://hadith.net/post/51019/
کانال نشریه معارف:
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛وصیت نامه امیرالمومنین(ع) به حسنین(ع) پس از ضربت خوردن
نامه ۴۷ نهجالبلاغه:
🔹أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَیْءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصِّیَامِ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاهِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ.ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا أُلْفِیَنَّکُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِی إِلَّا قَاتِلِی انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَهً بِضَرْبَهٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ
فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ إِیَّاکُمْ وَ الْمُثْلَهَ وَ لَوْ بِالْکَلْبِ الْعَقُور
🔸شما را به ترس از خدا سفارش میکنم، به دنیا پرستى روى نیاورید، گر چه به سراغ شما آید، و بر آنچه از دنیا از دست مىدهید، اندوهناک مباشید،
🔸حق را بگویید، و براى پاداشِ الهى عمل کنید و دشمنِ ستمگر و یاورِ ستمدیده باشید. شما را، و تمام فرزندان و خاندانم را، و کسانى را که این وصیّت به آنها مىرسد، به ترس از خدا، و نظم در امور زندگى، و ایجادِ صلح و آشتى در میانتان سفارش مىکنم، زیرا من از جدّ شما پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که مىفرمود: «اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزهی یکسال برتر است».
🔸خدا را! خدا را! دربارهی یتیمان، نکند آنان گاهى سیر و گاه گرسنه بمانند، و حقوقشان ضایع گردد! خدا را! خدا را! در باره همسایگان، حقوقشان را رعایّت کنید که وصیّت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّمِ شماست، همواره به خوشرفتارى با همسایگان سفارش مىکرد تا آنجا که گمان بردیم براى آنان ارثى معیّن خواهد کرد.
🔸خدا را! خدا را! درموردِ قرآن، مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشى گیرند.
🔸خدا را! خدا را! در بارهی نماز، چرا که ستون دین شماست. خدا را! خدا را! دربارهی خانهی خدا، تا هستید آن را خالى مگذارید، زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمىشوید. خدا را! خدا را! در بارهی جهاد با اموال و جانها و زبانهاى خویش در راه خدا.
🔸بر شما باد به پیوستن با یکدیگر، و بخشش همدیگر، مبادا از هم روى گردانید، و پیوند دوستى را از بین ببرید.
🔸امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که بدهاى شما بر شما مسلّط میگردند، آنگاه هرچه خدا را بخوانید جواب ندهد! (سپس فرمود).
🔸اى فرزندانِ عبدالمطلّب: مبادا پس از من دست به خونِ مسلمین فرو برید. و بگویید، امیر مؤمنان کشته شد، بدانید جز قاتلِ من کسى دیگر نباید کشته شود.
🔸درست بنگرید! اگر من از ضربت او مُردم، او را تنها یک ضربت بزنید، و دست و پا و دیگر اعضاى او را مبرید، من از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: «بپرهیزید از بریدن اعضاى مرده، هر چند سگ دیوانه باشد.»
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir