📣#دوره آموزشی کوتاه مدت جریان شناسی
💠 موضوع : «جریانهای دینگریز ایران»
(معرفی جریانهای اصلی و احزاب وابسته و متمایل به این جریانات)
🎙با حضور استاد: حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری زیدعزه
✅ شرکت کنندگان در این دوره گواهی دریافت خواهند نمود.
⏰ زمان: این دوره طی ۱۲ جلسه در روزهای چهارشنبۀ شش هفته متوالی برگزار میگردد.
📍مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی
🎦 علاقه مندان می توانند از طریق لینک زیر به صورت آنلاین در جلسه شرکت نمایند
https://b2n.ir/taqribstudies
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اخبار
💠 دبیرخانه طرح ملّی گفتمان سدید
با همکاری دانشگاه معارف اسلامی برگزار میکند
♨️سومین کارگاه:
راهبردهای تحول در تبیین دین
(ویژه اساتید معارف، مبلغان حوزوی، دانشجویان رشته مدرسی معارف اسلامی)
🔸با ارائه: دکتر یوسف دانشور
🔹با موضوع: بررسی روش قرآن کریم در تبیین دین
🗓چهارشنبه، ۵ اردیبهشت
⏰ ساعت ۹:۰۰ الی ۱۲:۰۰
🏢مکان: سالن جلسات امام رضا (ع) دانشگاه معارف اسلامی شهر قم
👈بصورت حضوری_ مجازی
💢شرکت مجازی از طریق لینک زیر 👇
http://class.maaref.ac.ir/rahbord
#تحول_در_تبیین_دین
#تحول_مردمی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اطلاعیه
🔸🔷 هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد برگزار میکند:
💠 نشست رونمایی از گزارش پیوست عدالت اجتماعی
طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)
🔰 پیش نشست اولین رویداد آموزشی- پژوهشی عین
✅ با حضور حجت الاسلام قنبریان و ارائه دکتر ترابزاده
⚠️ به جهت محدودیت مکان، برای حضور در این نشست نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۳۳۳۰۶۳۷۶۲ پیامک کنید.
#پیوست_عدالت
#هسته_عدالت_اجتماعی
#مالیات_بر_عایدی_سرمایه
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🆔@rushdisu
📣📣 دانشگاه قرآن و حدیث با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری نور برگزار می کند؛ کارگاه مهارت افزایی پژوهش
🔸 آموزش مجازی نرم افزار دانشنامه علوی2
🔸 ارائه: استاد احسان بنیادی
🔸زمان: چهارشنبه، 5 اردیبهشت، ساعت 11:30
📎 حضور مجازی:
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠در محضر
🔸نشست تخصصی بررسی ابعاد سیاسی اجتماعی آیت الله محمدباقر درچه ای
📆چهارشنبه ۵ اردیبهشت
⏰ساعت ۱۶
📍دانشگاه اصفهان جنب حرم الشهدای دانشگاه ، سالن شهید فخری زاده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
🔸نشست تخصصی بررسی ابعاد کلامی اعتقادی آیت الله سیدمحمدباقر درچه ای
📆پنجشنبه ۶ اردیبهشت
⏰ساعت ۱۰ صبح
📍خیابان عبدالرزاق،بازار نیم آورد، مدرسه نیم آورد
🔺جهت حضور در نشست ثبت نام الزامیست
☎️۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۶
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢لگدکوب کردن قبر حضرت حمزه توسط ابوسفیان
🔹 روزی ابوسفیان در زمان خلافت عثمان بر قبر حمزه پای کوفت و خطاب به او گفت:
آنچه دیروز برای حفظ آن بر ما شمشیر کشیدی، امروزه بازیچه جوانان ماست!
📚 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱۶ ، ص ۱۳۶، مکتبة المرعشي النجفي.
🔸پیش از این ابوسفیان پس از رسیدن عثمان به خلافت، نزد وی و در جمع امویان گفته بود: اکنون که گوی خلافت به دست شما افتاده، آن را مانند توپ در میان خود بگردانید و نگذارید که از دستتان بیرون افتد که نه بهشتی در کار است و نه دوزخی.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۰۰ق، ج۴، ص۱۲؛ ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، قاهره، ج۶، ص۳۵۶.
⭐️ 15 شوال سالروز شهادت حمزه(ع) عموی گرامی حضرت رسول الله(ص) در سال 3 هجری قمری و در جریان غزوه احد، گرامی باد.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢زبان جامعه باز خواهد شد!
✍️ استاد محسن قنبریان
🔹 این روایت باب امر به معروف را با تامل بخوانید:
الإمامُ الصّادقُ(ع): ما جَعَلَ اللّه ُ بَسطَ اللِّسانِ و كَفَّ اليَدِ، و لكِن جَعَلَهُما يُبسَطانِ مَعا و يُكَفّانِ مَعا.(وسائل ج۱۱ص۴۰۴): خداوند زبان را بسته و دست را گشاده قرار نداده، بلكه آنها را چنان آفريده كه با هم باز مى شوند و با هم بسته مى گردند.
🔸 روشن است برخورد با جرائم مشهود وظیفه پلیس است و سطحی از برهنگی و بی حجابی به حسب قانون از این قبیل است.
اگر مقابل برخوردهای نرم و ملایم پلیس با بانوان، اینگونه هتک ها و ستیزه ها دیده می شود، به نقصان زنجیره امر به معروف برمی گردد: بسته بودن زبان جامعه!
🔹بارها گفته ام راه برگشت حجاب، خلق اراده عمومی است.
خلق اراده عمومی، نه یعنی تذکر لسانیِ همه مردم به بی حجابها!
نه یعنی فقط مردم و حذف پلیس!
بلکه یعنی باز شدن زبان اکثریت جامعه، برای باز شدن دست قانون و مجریان آن!
الان این اکثریت نه با مکشفه های کشف حجاب کرده است و نه با چادری ها. راهپیمایی حجاب می آیند، تماشاگرند؛ بلکه گارد ذهنی شان علیه خشونت پلیس(با نمونه های رسانه ای گشت ارشاد) هم هست!
زبان باز کردن این اکثریت خاموش، خلق اراده عمومی در جمع کردن بی حجابیِ سرایت یافته به بدن نمایی و برهنگی است!
🔸 دیدن این صحنه ها، شاید شأن پلیس را بشکند و عده ای را جسور کند؛ اما با روایت درست میتواند زبان جامعه را باز کند.
نشر و برساخت تصاویری از گشت ارشاد زبان جامعه را بست؛ روایت درست این روزها می تواند آن را باز کند!
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#عمل_استاد
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
34.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 نقش امید در خوشبختی 🔰
🔴 نظر به تأکید اخیر رهبر انقلاب بر اهمیت امیدآفرینی در میان دانشجویان، درخواست میشود استادان محترم معارف از این محتوا برای اثربخشی بیشتر کلاسهای درسی معارف بهره گیرند.
✍️ مدیریت امور دروس معارف
جلسه اول:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/101.mp4
جلسه دوم:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/102.mp4
جلسه سوم:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/103.mp4
جلسه جهارم:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/104.mp4
جلسه پنجم:
https://files.cdnec.ir/cdnFile/new/omid/105.mp4
◀️ مدرس: دکتر محمد حسین فلاح (دکتری تخصصی روانشناسی)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢«دین انسانیت»!
بررسی آسیبهای اخلاقی فضای مجازی و هوش مصنوعی
🎤حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در نشست «چالشهای فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی»:
🔹چالشهایی که فضای مجازی به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده عبارت است از:
1️⃣ تضعیف نظریه نیاز اخلاق به دین؛ ما معتقدیم بین دین و اخلاق رابطه است و مکمل یکدیگرند. دادههایی که در فضای مجازی است به مرور زمان مخاطب خداباور را به این میرساند که برای اخلاقی بودن نیاز به دین نیست و دین انسانیت را مطرح میکند و بین دین و اخلاق دوگانگیهایی ایجاد میکند و کم کم مخاطب را به این میرساند که میشود انسان اخلاقی باشد بدون اینکه دیندار باشد!
2️⃣ بینیازی از تدوین متون دینی یا آموزههای اخلاقی از دین؛ یعنی به کمک هوش مصنوعی اصول اخلاقی زندگی را مشخص کنیم، دستورات اخلاقی را از آن بگیریم و نیاز به کتاب دینی نداشته باشیم!
3️⃣ تضعیف عواطف اخلاقی؛ وقتی عاطفه داشته باشیم، نسبت به هم نوع خود و موجودات دیگر شفقت و دلسوزی داریم و نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت میکنیم. فضای مجازی میتواند عاطفه را ضعیف و رابطه ماشینی را تعریف کند.
4️⃣ نسبی گرایی؛ فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ما را به نسبیگرایی معرفتی و فرا اخلاقی میرسانند. در این فضا ترویج انواع دیدگاههای اخلاقی دیده میشود و کم کم مخاطب به این نتیجه میرسد که چرا فقط نگاه اخلاقی ما درست باشد؟! و این نسبیگرایی در هر عرصهای که باشد، تبعیتها و پیامدهایی دارد که ممکن است با آموزههای دینی ما سازگار نباشد.
5️⃣ فاعل اخلاقی؛ دستورات اخلاقی ناظر به انسان بوده است. با آمدن ماشینهای هوشمند، ماشینها انسانگونه و انساننما میشوند. اگر این ماشینها را صرفاً ابزار بدانیم هیچگاه نمیگوییم که فاعل اخلاقی است، اما هوش مصنوعی وسیله نیست از شی بودن تبدیل به موجود شدهاست و صرفاً یک ابزار محسوب نمیشوند زیرا قدرت پردازش دارد، به همین دلیل است که در برخی کشورها رباتها را به عنوان شهروندهای آینده میپذیرند.
6️⃣ جاودانگی انسان؛ با فراگیر شدن فناوریهای جدید، مانند هوش مصنوعی این بحث ذکر شده که جلوی فرایند پیر شدن انسانها و مرگ را بگیریم و این ایده به جایی برسد که انسان فناناپذیر است! این در مقابل دیدگاه دینی ما چالشهای بسیار جدی ایجاد میکند.
7️⃣ اخلاق و جنسیت و خانواده؛ فضای مجازی و فناوری جدید اصل ازدواج، فرزندآوری، وظایف زن و مرد را دچار تهدید کرده و بحثهایی مانند ازدواج سفید و روابط غیر متعارف که چالش در این زمینه بسیار است.
🔸چالشهای عملی نسبت به فضای مجازی:
1️⃣ تضعیف الگوهای اخلاقی سنتی؛ با فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی الگوهای اخلاقی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند که سابقه سلوک اخلاقی ندارند و نزد استاد آموزش ندیدهاند و چه بسا غیر اخلاقی هم باشند و آنچه که به اسم اخلاق ترویج میکنند با هیچ اخلاق دینی و غیر دینی سازگاری ندارد.
2️⃣ توسعه هوش مصنوعی؛ در اخلاق دینی ما هر کاری حدومرز دارد. توسعه فناوری این را زیر سوال میبرد و بحث منفعت و سودآوری را تا هر کجا که بتواند پیش میبرد و این پیامد خطرناکی دارد و خلاف آموزههایی است که در اخلاق دینی ما است.
3️⃣ تصمیم گیری اخلاقی و تزاحمها به طور خاص؛ کاربر ساده هر لحظه در معرض این دوگانگیهای تصمیم گیری قرار میگیرد، پدر و مادرها بر سر دوراهی تصمیمگیری نسبت به اجازه فرزند برای حضور در این فضا قرار میگیرند.
4️⃣ قباحت زدایی از رذائل؛ در این فضا قباحت میریزد و زشتیها کمرنگ شده و کمکم از این فضا به زندگی واقعی و فیزیکی میرسد.
5️⃣ احترام؛ در این فضا ویدیوهایی میبینید که بسیار در آن به پدر و مادر استاد و شاگرد و... بیاحترامی شده است.
🔸برای مواجهه با این چالشها باید همدلی و همفکری زیادی بین سیاستگذاران و برنامهریزان فرهنگی کشور صورت بگیرد.
متن کامل در همین لینک:
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔎 #سینما
🎥 اکران و نقد #فیلم_پلتفرم در #سینما_اندیشه با حضور دکتر مسعود معینی پور
🎙از سلسله نشست های اکران، نقد و ایده پردازی #تولید_فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی
📅 پنجشنبه ۶ اردیبهشت ساعت ۱۰
🖥 ثبت نام جهت حضور:
🌐 Shop.eshragh.ir/film/
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir