eitaa logo
چهارده معصوم علیه السلام
644 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
23.2هزار ویدیو
114 فایل
🌹﷽🌹 🍃🌺امــام جعفر صادق(علیه السلام)↓ { اگر مهدے را درڪ میڪردم تمام عمر به او خدمت میڪـردم.} ─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅ کپی حلال☘️
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نشر احادیث معصومین.کلام امیر
حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله : خَيرُكُم خَيرُكُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَيرُكُم لأَهلى ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَريمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئيمٌ؛ بهترين شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار. نهج الفصاحه ص472 ح 1520
هدایت شده از نشر احادیث معصومین.کلام امیر
حدیث (5) امام صادق عليه‏السلام : لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ يُورِثُ أَهْلَ بَيْتِهِ الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ الصَّالِحَ حَتَّى يُدْخِلَهُمُ الْجَنَّةَ [جَمِيعاً] مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت كند. مستدرك الوسايل و مستنبط المسایل ج12، ص201، ح13881
مولاجان❤ استغفار می‌کنم از پرده‌ای که روی چشمانم افتاد ... و سرطانی به نام "عادت" که در من جوانه زد!😔 عادت به ندیدن زیبائی‌ها!! عادت به ندیدن نبودن‌ها!! عادت به ندیدنِ جایِ خالیِ "تـو"!!! یاصاحب الزمان علیه السلام اَللّٰهُمَ عَجْل لوَلِیِّکَ اَلفَرَج عج 🌻🌟 ✨☔️ ✌️🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️سخنرانی استاد 🔥موضوع: شیطان از کم شروع میکند.اما به کم قانع نیست! 🌱 ┄┅═✧🌺یازهرا🌺✧═┅┄ ✅ کانال صدای عالے و رفیعے ✅ @sedaye_aali_rafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصل امکان رویت امام زمان(عج) حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی ┄┅═✧🌺یازهرا🌺✧═┅┄ ✅ کانال صدای عالے و رفیعے ✅ @sedaye_aali_rafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای لات نجف و آیت‌الله قاضی 🎙استاد عالی ❣الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج❣ ┄┅═✧🌺یازهرا🌺✧═┅┄ ✅ کانال صدای عالے و رفیعے ✅ @sedaye_aali_rafiei
هدایت شده از  تبلیغات پر بازده هادی
🔴 ماجرای کتک خوردن محافظ رهبر درحضور خودش در یکی از جلسات عمومی ایت الله خامنه ای مرد میانسالی از بین جمعیت در بین سخنان رهبر داد میزند و میگوید اگر شما مردم دوست هستید باید من الان بیام پیشتون ، محافظان رهبری مخالف بودند اما رهبر‌گفت مشکلی نیست بزارید بیاد وقتی که مرد از محافظان عبور کرد‌ پایش به لبه موکت بیت رهبری گیر کرد و زمین خورد در ان لحظه ..... برای ادامه داستان به کانال زیر مراجعه کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/464650282C75f9161fa5 https://eitaa.com/joinchat/464650282C75f9161fa5
♥️ سلام اى گل نرگس، اى كه شيرين ترين انتظار، انتظار توست و بهترين منتظر، منتظر توست مى توانم در يك كلمه پر معنا بگويم گر عشقى هست و عاشقى نام تو معشوق و من عاشق و شيفته توأم اَلَّلهُم‌ عجِّل‌‌ لِوَلیِک الفرَج🌷
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ، وَ الرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الْأَسْرَارِ. 🟡راز دارى و پيروزى (اخلاقى، سياسى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: پيروزى در دورانديشى، و دور انديشى در به كار گيرى صحيح انديشه، و انديشه صحيح به راز دارى است. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 48🔰* 👌🔆راه پیروزى امام(علیه السلام) 📜در این گفتار حکیمانه و پرمایه در سه جمله کوتاه رمز پیروزى را در کارها بیان مى کند.🔻 1️⃣ نخست مى فرماید: «پیروزى در گرو تدبیر است»; (الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ). «حَزْم» که به معناى دوراندیشى و مطالعه عواقبِ کار است، یکى از مهم ترین عوامل پیروزى است، زیرا افراد سطحى نگر که گرفتار روزمرّگى هستند در برابر حوادث پیش بینى نشده به زودى به زانو در مى آیند و رشته کار از دستشان بیرون مى رود و شکست مى خورند. 🔰در حدیثی در غررالحکم امام مى فرماید: کسى که حزم و دوراندیشى بر گیرد پیروز مى گردد و کسى که آن را ضایع کند به هلاکت مى افتد». 2️⃣سپس امام(علیه السلام) در جمله دوم مى فرماید: «حزم و دوراندیشى در گرو به کار گرفتن فکر است»; (وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَهِ الرَّأْیِ). «اجاله» به معناى جولان دادن و «رأى» به معناى فکر است و منظور از جولان دادن فکر این است که انسان همچون اسب سوارى که در تمام اطراف میدان نبرد، قبل از شروع گردش مى کند تا از نقاط ضعف و قوت با خبر شود، باید در مسائل مهم نیز چنین کند. ◀️و تمام جوانب یک مسئله را از خوب و بد بدون اغماض بررسى کند تا بتواند تصمیم صحیح بگیرد. 📜 شخصى به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) عرض کرد: اى رسول خدا! به من سفارشى کن. فرمود: اگر بگویم مى پذیرى؟ عرض کرد: آرى! 💠پیامبر این جمله را سه بار تکرار کرد و در هر سه بار آن مرد گفت: آرى اى رسول خدا! 📜پیامبر فرمود: من به تو سفارش مى کنم هنگامى که تصمیم بر انجام کارى گرفتى در عاقبت آن بیندیش اگر کار صحیحى بود انجام ده و اگر گمراهى بود از آن خوددارى کن». ✴️به یقین حزم و دوراندیشى ایجاب مى کند که انسان افزون بر استفاده از فکر خویش، از افکار دیگران نیز بهره بگیرد، 🔰همان گونه که در حدیثى از امام باقر(علیه السلام)مى خوانیم که فرمود: «از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پرسیدند حزم و دوراندیشى چیست؟ فرمود: مشورت با صاحب نظران و پیروى از آنها». گاه براى رسیدن به پیروزى باید از نقشه پیچیده و مختلفى استفاده کرد که آگاهى دشمن بر آن سبب نابود شدن وى است، 3️⃣از این رو امام(علیه السلام) در سومین و آخرین جمله حکمت آمیز فوق مى فرماید: «تفکر صحیح در گرو نگه دارى اسرار است»; (وَ الرَّأْیُ بِتَحْصِینِ الاَْسْرَارِ). 🔰در حدیث دیگرى که از امام(علیه السلام) در غررالحکم نقل شده مى خوانیم: ◀️ راز تو اسیر توست; اما اگر آن را افشا کردى تو اسیر آن مى شوى». 🔰در حدیث دیگرى از امام جواد(علیه السلام) آمده است: 🔔اظهار کردن چیزى (سرى از اسرار) پیش از آنکه مستحکم شود و به نتیجه برسد موجب فساد آن است». 🔰از بعضى روایات معصومین استفاده مى شود که اسرارتان را حتى به همه دوستان هم نگویید، زیرا احتمال تغییر حالت در آنان وجود دارد. 🔰امام صادق(علیه السلام)مى فرماید: « اسرارت را حتى به دوستت مگو مگر در آنجا که اگر دشمن تو بر آن سر آگاه شود ضررى به تو نمى رساند، زیرا دوست ممکن است روزى به صورت دشمن درآید». ✴️گفتنى است که انسان گاهى سر خود را براى دوست مطمئنى بیان مى کند غافل از آنکه آن دوست نیز ممکن است دوست مطمئن دیگرى داشته باشد و سومى نیز به همین صورت، ناگاه متوجه مى شود که اسرارش همه جا بر سر زبان هاست. از این رو شاعر پرمایه، سعدى شیرازى مى گوید: به دوست گرچه عزیز است راز دل مگشاى ❤️ که دوست نیز بگوید به دوستان عزیز! ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): احْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ، وَ اللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ. 🟡شناخت بزرگوار و پست فطرت (اخلاقى، اجتماعى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: از يورش بزرگوار به هنگام گرسنگى، و از تهاجم انسان پست به هنگام سيرى، بپرهيز. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 49🔰* 👌🔆حمله هاى خطرناک 📜امام علی(علیه السلام) در این کلام حکمت آمیزش به یکى از تفاوت هاى میان افراد با شخصیت و بزرگوار و افراد پست و بى ارزش اشاره مى کند و مى فرماید:🔻 «بترسید از حمله افراد با شخصیت به هنگام نیاز و گرسنگى و از حمله افراد پست به هنگام سیرى».  ✴️در این که منظور از گرسنگى و سیرى در این عبارت حکیمانه معناى کنایى آن مراد است یا معناى حقیقى در میان مفسران نهج البلاغه گفت و گو است.  ⭕جمعى گرسنگى را کنایه از هرگونه نیاز و یا تحت فشار و ظلم واقع شدن دانسته اند بدین ترتیب معناى جمله چنین مى شود:    🔶افراد بزرگوار و با شخصیت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند که به آنها ستم شود و یا نیاز مبرم براى ادامه حیات پیدا کنند که در این صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غیرت آنها به جوش مى آید و حمله جانانه اى مى کنند; ولى لئیمان هنگامى که به نوایى برسند و بر مراد خویش سوار گردند طغیان مى کنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حیوانات درنده اى که پس از سیرى، مست مى شوند. 🔅در حالى که بعضى دیگر معتقدند «جُوع» در اینجا به همان معناى حقیقى یعنى گرسنگى است و «شَبَع» به معناى سیرى است و آن را اشاره به این نکته مى دانند که افراد شجاع و با شخصیت پیش از رفتن به میدان نبرد کمتر غذا مى خوردند مبادا ضربه اى بر شکم آنها وارد شود و غذا بیرون ریزد و موجب سرافکندگى آنان شود; ولى لئیمان چنین نیستند و در هر حال تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
0008.opus
1.86M
♡ ♡ بِسْم اللّـہ الرحمن الرحیم ♡ ‌♡ ⏪ *صوت شماره 8* 📌 قال امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔷 خلق العالم تَرُدُّ أَوَّلَهُ [عَلَى‏] إِلَى آخِرِهِ وَ سَاجِيَهُ [عَلَى‏] إِلَى مَائِرِهِ حَتَّى عَبَّ عُبَابُهُ وَ رَمَى بِالزَّبَدِ رُكَامُهُ فَرَفَعَهُ فِي هَوَاءٍ مُنْفَتِقٍ وَ جَوٍّ مُنْفَهِقٍ فَسَوَّى مِنْهُ سَبْعَ سَمَوَاتٍ جَعَلَ سُفْلَاهُنَّ مَوْجاً مَكْفُوفاً وَ عُلْيَاهُنَّ سَقْفاً مَحْفُوظاً وَ سَمْكاً مَرْفُوعاً بِغَيْرِ عَمَدٍ يَدْعَمُهَا وَ لَا دِسَارٍ [يَنْتَظِمُهَا] يَنْظِمُهَا ثُمَّ زَيَّنَهَا بِزِينَةِ الْكَوَاكِبِ وَ ضِيَاءِ الثَّوَاقِبِ وَ أَجْرَى فِيهَا سِراجاً مُسْتَطِيراً وَ قَمَراً مُنِيراً فِي فَلَكٍ دَائِرٍ وَ سَقْفٍ سَائِرٍ وَ رَقِيمٍ مَائِرٍ. *خداى سبحان طوفانى بر انگيخت كه آب را متلاطم ساخت و امواج آب را پى در پى در هم كوبيد. طوفان به شدّت وزيد، و از نقطه اى دور دوباره آغاز شد،....* ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✅ لینک کانال نهج البلاغه در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/Cs2JmHPm4L5HrXbwQPNjwX ✅ لینک کانال نهج البلاغه در تلگرام👇 https://t.me/nahjolbalaqe0313 ✅ لینک کانال نهج البلاغه در ایتا 👇 eitaa.com/nahjolbalaqe0313 🔹با دوستانتان به اشتراک بگذارید🔹
⁉️از آنجا که دختران تازه مکلف قدرت تشخیص مرجع را ندارند آیا بر والدین و اساتید واجب است برای آنها مرجع تقلید انتخاب نمایند؟ 📚آیت ا... بهجت : باید وظیفه شرعی شان را به آنها بگوید و آنها هم میتوانند به کسی که اطمینان به تحقیق او دارند اعتماد کنند یعنی والدین به نحوی توضیح دهند که موجب اطمینان آنها شود. 📚آیت ا... تبریزی: چنانچه والدین و اساتید میگویند به طریق معتبر مرجع تقلید را تعیین کرده اند و ثقه باشند اولاد و شاگردان میتوانند به گفته آنها اعتماد کنند. والله العالم 📚آیت ا... خامنه ای :وظیفه ی انتخاب مرجع تقلید متوجّه خود مکلّف است و دیگران میتوانند او را برای رسیدن به تشخیص صحیح کمک کنند. 📚آیت ا... سیستانی : واجب است به آنها تعلیم دهند که چگونه باید مرجع را انتخاب کرد و در چه موردی میتوان بر تحقیق دیگران اعتماد نمود. 📚آیت ا... شبیری زنجانی : بر والدین تحقیق و راهنمایی کودک لازم است. 📚آیت ا... صافی گلپایگانی : اگر والدین و اساتید اهل خبره ی واجد شرایط باشند مانعی ندارد والاّ مکلّف باید به اهل خبره رجوع نماید و این وظیفه او ست. بلی اهل خبره نیز از باب ارشاد جاهل باید جواب بدهد. والله العالم 📚آیت ا... فاضل لنکرانی : خیر بلکه فقط در اصل مسأله که باید تقلید کنند لازم است آنها را ارشاد کرد. اما در تعیین مصداق تکلیفی نیست. بلکه تعیین برای آنها اعتباری ندارد مگر اینکه بچه ها خود اطمینان کنند. 📚آیت ا... مکارم شیرازی : بر آنها لازم است که دختران تازه به تکلیف رسیده را راهنمایی کنند تا خود مرجع تقلیدی انتخاب نمایند. 📚آیت ا... نوری همدانی : در فرض سوال ارشاد آنان لازم است. 📚آیت ا... وحید خراسانی : بر همان مقلّد (‌مرجع تقلید ) پدرش باقی بماند تا وقتی به حدّ رشد رسید بعد از آن خودش تحقیق کند. •┈┈•✾❀✿🧕🏻✿❀✾•┈┈• @Ahkam_Banovan_ir •┈┈•✾❀✿🧕🏻✿❀✾•┈┈•
‼️پوشش های حرام 🔷پوشیدن این لباسها جایز نیست: 1⃣لباسی که از ابریشم خالص و یا طلا بافت باشد ـ برای مردان. 2⃣لباس شهرت بنابر احتیاط واجب، یعنی لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت و یا شیوه پوشیدن آن برای شخص، معمول و عادی نیست و بر خلاف شأن اوست و یا به دلیل داشتن خصوصیتی، در نظر عموم جلب توجه میکند و انگشت نما است. 3⃣لباس اختصاصی جنس مخالف؛ بنا بر احتیاط واجب پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتی که آن را پوشش و لباس خود قرار دهد، جایز نیست. 4⃣لباس مختص کفار و فرقه های انحرافی در صورتی که سبب ترویج فرهنگ آنان شود. •┈┈•✾❀✿🧕🏻✿❀✾•┈┈• @Ahkam_Banovan_ir •┈┈•✾❀✿🧕🏻✿❀✾•┈┈•
🤔 ؟ ❓سجده‌ کردن رو چه چیزهایی درسته؟ 📚همه مراجع: 📝سجده بر دو تا چیز درسته 1️⃣زمین 2️⃣هر چیزی که از زمین درمیاد؛ 📝به شرطی که 1️⃣برای خوردن استفاده نشه 2️⃣برای پوشیدن استفاده نشه 3️⃣معدنی نباشه؛ ✅پس 1️⃣سجده به گیاهانی؛ مثل گندم، جو و پنبه درست نیست چون خوردنی یا پوشیدنی هستن. 2️⃣سجده به سنگ و خاک و چوب و برگ درختها اشکال نداره چون خوراکی و پوشاکی و معدنی نیستن. 3️⃣سجده به مواد معدنی مثل شیشه و طلا و نقره و سایر فلزات درست نیست، اما سنگ‌هایى؛ مثل سنگ مرمر، سنگ‌هاى سیاه، سنگ آهک و سنگ گچ و آجر و سفال و سیمان استثناء شده و سجده روی اونا اشکال نداره. 4️⃣سجده بر چیزهایی که فقط غذای حیواناته مثل علف و کاه اشکال نداره. 5️⃣کاغذی که از چوب و کتان درست شده سجده روش اشکال نداره. 6️⃣بهترین چیز براى سجده خاک، مخصوصاً «تربت حضرت سیّد الشّهداء(علیه السلام)» است. ⭕️نکته: بعضی مراجع می گن روی برگ چای و برگ تازه انگور و کاغذی که از جنس کتان باشه و سیمان نمی شه سجده کرد. 🔺رساله همه مراجع، بحث سجده، اسلام کوئست. •┈┈•✾❀✿🧕🏻✿❀✾•┈┈• @Ahkam_Banovan_ir •┈┈•✾❀✿🧕🏻✿❀✾•┈┈•
هدایت شده از منتظر|³¹³montazer
💠آیت الله مجتهدی تهرانی رحمة الله علیه 🔸زنبور روی گل می نشیند و مگس اینهمه گل را رها کرده و روی زشتی می نشیند. مثل زنبور باشید و خوبی های مردم را ببینید،بعضی ها مثل مگس می مانند و فقط دنبال عیب و بدی مردم می گردند. 🔸پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: … قسم به خدایی که جز او خدایی نیست، خداوند مومن را پس از توبه و استغفار عذاب نمی کند مگر به دو چیز: سوظن به خدا، و غیبت مردم… غیبت واقعا گرفتاری می آورد. 🔸خداوند توفیق خوش گمانی به خودش و غیبت نکردن را به ما بدهد که گرفتار عذاب الهی نشویم.
رقص یا دعا؟ بوسیدن ضریح یا نوشیدن الکل؟ زیارت و توسل یا سفر شمال؟ نجات از افسردگی؟!!! فرازی از زیارت رجبیه که از اعمال مبعث هم هست فَبِکُمْ یُجْبَرُ الْمَهِیضُ وَ یُشْفَی الْمَرِیضُ پس به سبب شما (اهل بیت صلوات الله علیهم) شکسته جبران و بیمار شفا یابد مفاتیح الجنان زیارت رجبیه بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار عليهم السلام جلد 99 ص 195 صد البته که راهکار مومنین با دنیاپرستان متفاوت است ؛ همان طور که حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام و پیروانش برای به فرمان الهی سوار بر کشتی شدند ولی کنعان فرزند نوح راه دیگری برای مواجهه با بلا و نجاتش انتخاب کرد و هلاک شد وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلَا تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ ﴿٤٢﴾ قَالَ سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ ۚ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّـهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ ۚ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ ﴿سورة هود ٤٣﴾ و آن [كِشتى‌] ايشان را در ميان موجى كوه آسا مى بُرد، و نوح پسرش را كه در كنارى بود بانگ در داد: «اى پسرك من، با ما سوار شو و با كافران مباش.» (۴۲) گفت: «به زودى به كوهى پناه مى جويم كه مرا از آب در امان نگاه مى دارد.» گفت: «امروز در برابر فرمان خدا هيچ نگاه دارنده اى نيست، مگر كسى كه [خدا بر او] رحم كند.» و موج ميان آن دو حايل شد و [پسر] از غرق شدگان گرديد. (۴۳) قحطی به دینمان زده «یا اَیهـاالعَزیـز» دارد ظهورتان به خدا دیر میشود! خداوند عز و جل عذابش را به انواع گوناگون نازل کرده و ما به جای توبه و توجه به حجت خدا شروع به جوک ساختن و استهزاء می کنیم دقیقا مثل اقوام گذشته ، دقیقا مثل مردمی که قدیم الایام انبیاء الهی را تکذیب می کردند و به سخره می گرفتند ؛ از زمین و آسمان بلا می بارد: سیل ، ملخ ، سرمای بی جا ، گرمای بی جا ، گرانی ، کسادی ، زلزله ، بیماری ، جنگ ، ترس و اضطراب و ... باز هم ما به جای اینکه متنبه بشویم و به خداوند متعال و خلیفه الهی متوجه باشیم سرگرم مسخره بازی هستیم و به صراط مستقیم بر نمی گردیم برای شاد زیستن باید به درون خود مراجعه کرد نه به بیرون از خود ، این مانند آن است که انسان بخواهد بیماری های صعب العلاج را با مسکن درمان کند الان بیش از جسم مردم ، روح مردم مریض است ؛ آنهایی که می گویند روضه نروید افسرده می شوید چرا به این مسئله اصرار دارند؟ چون ظاهربین هستند دنیاپرست ها ظاهربین هستند خوشی و خوشحالی را در شهوت و لذت های دنیایی می بینند ؛ ولی مومنین خوشی و خوشحالی را در اطاعت خداوند متعال می بینند فکر کردیم با جفنگیات روحیه آدم خوب می شود ؛ روحیه آدمی با جوک و جفنگ و اباطیل خوب نمی شود و این لذات فانی و زودگذر فایده ای ندارد ؛ الان روح مردم مریض است ؛ از شدت گناه مریض شدیم ؛ از شدت موسیقی مریض شدیم ؛ از شدت نگاه به نامحرم مریض شدیم از شدت ...... دوای ما ترک محرمات الهی هست دوای ما انجام واجبات است دوای ما زیارت و توسل است نه جفنگیات و لوده گری و معصیت الهی اقوام گذشته که نابود شدند به همه چیزی متمسک می شدند جز آن چیزی که باید متمسک می شدند ؛ راه را گم کردند وقتی حضرت نوح علی نبینا و آله و علیه السلام به فرزندش فرمود به درگاه الهی توبه کن تا نجات پیدا کنی کنعان چه گفت؟ گفت خودم بلدم خودم به کوه متوسل و متمسک می شوم و نجات پیدا می کنم ... ولی آن راهی که فکر میکرد راه نجاتش است بیراهه ای بیش نبود ؛ بلکه دقیقا مسیر هلاکتش بود قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَی (صلوات الله علیه): مَا مِنْ بَلَاءٍ یَنْزِلُ عَلَی عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَیُلْهِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعَاءَ إِلَّا کَانَ کَشْفُ ذَلِکَ الْبَلَاءِ وَشِیکاً وَ مَا مِنْ بَلَاءٍ یَنْزِلُ عَلَی عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَیُمْسِکُ عَنِ الدُّعَاءِ إِلَّا کَانَ ذَلِکَ الْبَلَاءُ طَوِیلًا فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. حضرت آقا امام کاظم صلوات الله علیه: هیچ بلایی بر بندۀ مؤمن فرود نیاید که خداوند عز و جل به او الهام کند که دعا نماید؛ جز اینکه رفع آن بلا نزدیک باشد و هیچ بلایی بر بندۀ مؤمن فرود نیاید که آن مؤمن از دعا کردن خودداری کند جز اینکه آن بلا طولانی باشد؛ پس هرگاه بلا فرود آمد بر شما باد که به درگاه خداوند عز و جل دعا و زاری کنید. الكافی جلد 2 صفحه 471 - بَابُ إِلْهَامِ الدُّعَاءِ حدیث 2
*ایمان اکثر مؤمنین آمیخته به شرک است❗️* امام صادق در تفسیر آیه ۱۰۶ سوره مبارکه یوسف؛ «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ، إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» فرمودند: « هُوَ قَوْلُ الرَّجُلِ: لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَكْتُ؛ وَ لَوْ لَا فُلَانٌ لَمَا أَصَبْتُ كَذَا وَ كَذَا؛ وَ لَوْ لَا فُلَانٌ لَضَاعَ عِيَالِي؛ أَ لَا تَرَى أَنَّهُ قَدْ جَعَلَ لِلَّهِ شَرِيكاً فِي مُلْكِهِ يَرْزُقُهُ وَ يَدْفَعُ عَنْهُ قُلْتُ فَيَقُولُ- لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ مَنَّ عَلَيَّ بِفُلَانٍ لَهَلَكْتُ قَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ بِهَذَا وَ نَحْوِهِ » منظور از اين شرک؛ سخن فردی است كه می‌‏گوید: اگر فلانی نبود حتما هلاک می شدم، اگر فلانی نبود دچار چنین و چنان می شدم، اگر فلانی نبود خانواده ام از بین می رفتند، آیا نمی بینی که این شخص برای خداوند شریکی در فرمانروایی اش قرار داده{درحالیکه خداوند} به او روزی می دهد و از او{چیزی را} دفع می کند. راوی گوید به امام گفتم: پس شخصی می گوید: اگر خداوند بر من به واسطه فلانی منت نمیگذاشت حتما هلاک می شدم؛ ن امام فرمود: بله، این بیان و مشابهش، مشکلی ندارد. 📘 البرهان في تفسير القرآن/ ج3ص213 ┄┅┅✿یاعلی‌‌‌¹¹⁰✿┅┅┄ *الٰهی ‌بِحَقِ‌السّیدة‌ِ زِینَبِ‌کُبریٰ سَلٰامُ‌اللّهِ عَلَیْها عَجّل‌ْ لِوَلیّکَ‌الغَریبِ‌ المَظلومِ الوَحیدِ الطّریدِ الشّریدِ الفَرَجَ*