. آیه روز
سوره حجرات
إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ (۴) وَ لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّی تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۵)
همانا كسانی كه از پشت حجرهها تو را میخوانند، اكثرشان تعقّل نمیكنند.
و اگر صبر كنند تا به سوی آنان خارج شوی، قطعاً برايشان بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است.
_________________
پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه
💫💍@maassjedd💍💫
. نكتههای آیه
اسلام، برای آداب اجتماعی اهميّت ويژهای قائل است. در اين سوره به بخشی از آن آداب اشاره شده و لذا به سوره آداب مشهور شده است.
گرچه مسئلهی صدا زدن پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله از پشت ديوار و پنجره، امروز ديگر مطرح نيست، ولی درس و قانونی كه از اين ماجرا به دست میآيد، برای ما كارساز است. در تفسير روحالمعانی میخوانيم كه ابن عباس به خانهی استادش میرفت، ولی درِ خانه را نمیزد و صبر میكرد تا خود استاد بيرون بيايد. از او پرسيدند: چرا در نمیزنی؟ و او در پاسخ اين آيه را تلاوت میكرد: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّی تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ» اگر مردم صبر كنند تا تو از خانه خارج شوی برای آنان بهتر است.
اتاقهای خانه پيامبر صلی الله عليه و آله به تعداد همسران او بود و هريك از آنان، حجرهای مستقل داشت. اين اتاقها بسيار ساده و بیآلايش بود و متأسفانه در زمان وليدبن عبدالملك خراب و جزو مسجد قرار داده شد. ای كاش اين حجرهها به حال خود باقی میماند تا مردم جهان اين سادگی را میديدند و عبرت میگرفتند!۱
حضرت علی عليه السلام میفرمايد: «لا عقل لمن لا أدب له»، كسی كه ادب ندارد، در واقع عاقل نيست.۲
پيامهای آیه:
۱- معمولًا بیادبی نشانهی بیخردی است. الَّذِينَ يُنادُونَكَ ... لا يَعْقِلُونَ
۲- بیادبی نسبت به رهبران آسمانی، قابل توبيخ و سرزنش است. الَّذِينَ يُنادُونَكَ ... لا يَعْقِلُونَ
۳- خانه و خانواده، حريم دارد و ديگران حق مزاحمت برای آن ندارند، حتی با صدا زدن آنان از بيرون خانه. «يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ»
۴- حساب افرادی كه بر اساس عادت بلند سخن میگويند، (نه بر اساس اهانت و تحقير،) از افراد بیادب و مغرِض جداست. «أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ»
۵- به برنامهها و اوقات فراغت ديگران احترام بگذاريم. پيامبر نيز به آرامش و استراحت نياز دارد و نبايد مردم هر لحظه مزاحم او شوند. لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا ...
۶- مسئوليتهای اجتماعی، نبايد مانع رسيدگی به امور خانوادگی آنان شود.
«صَبَرُوا حَتَّی تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ»
۷- پيامبراكرم صلی الله عليه و آله زمانهايی را برای ملاقات با مردم قرار داده بود و نيازی به فرياد از كوچه نبود. «صَبَرُوا حَتَّی تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ»
۸- در برابر افراد بیادب و بیخرد، از باب رحمت، گذشت و مهربانی وارد شويم و آنان را مأيوس نكنيم. خداوند ضمن سرزنش كسانی كه پيامبر را با فرياد صدا میزدند، مغفرت و رحمت خود را مطرح میكند تا يكسره مأيوس نشوند وفرصت تغيير رفتار داشته باشند. لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا ... وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
_________________
پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه
💫💍@maassjedd💍💫
هدایت شده از صبح صادق
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای نفوذ در یک نفر باید علاقه های آن شخص را بشناسید
💫💥@sobhsadeq 💥💫
─┅─═इई 🍁🍂🍁ईइ═─┅─
. آیه روز سوم
سوره حجرات
إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوی لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ (۳)
همانا كسانی كه نزد پيامبر (از روی ادب و احترام) صدايشان را پايين میآورند، آنان كسانی هستند كه خداوند دلهايشان را برای (پذيرش) تقوا آزمايش (و آماده) كرده و آمرزش و پاداش بزرگ مخصوص آنها است.
_________________
پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه
💫💍@maassjedd💍💫
. نكتههای آیه
«غض» به معنای پايين آوردن و كوتاه كردن است. اين واژه در قرآن، هم در مورد كوتاه كردن صدا به كار رفته و هم در مورد كوتاه كردن نگاه؛ چنانكه در مورد نگاه به نامحرمان، قرآن میفرمايد: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»۱
اگر ادب در كلام لازم است، در رفتار و كردار، به طريق اولی لازم است.
آهسته سخن گفتن، نشانهی ادب، تواضع، وقار و آرامش انسان است.
قرآن در اين آيه میفرمايد: خداوند دلهای افراد را آزمايش میكند، تا ميزان پاكی و تقوای درون آنها را آشكار سازد. زيرا چه بسيار افراد رياكارانه اظهار ادب و تواضع میكنند، ولی در درون متكبّرند.
پاداشهای الهی معمولًا با صفات «كريم»، «عَظِيمٌ»، «كَبِيرٌ»* و «غَيْرُ مَمْنُونٍ»* (پيوسته) همراه است و اين بخاطر آن است كه سرچشمه اين پاداشها، رحمت و لطف بینهايت خدا است.
ادب در گفتار
اين آيه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بيان میكند، در اينجا مناسب است به دستوراتی كه اسلام برای نوع سخن و گوينده و چگونگی بيان او دارد، اشاره كنيم:
۱. سخن بايد واقعی و حقيقی باشد. «بِنَبَإٍ يَقِينٍ»۲
۲. گفتار بايستی دل پسند باشد. «الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ»۳
۳. سخن بايد رسا و شفّاف باشد. «قَوْلًا بَلِيغاً»۴
۴. بعضی از گفتار بايد نرم بيان شود. «قَوْلًا لَيِّناً»۵
۵. سخن بايد بزرگوارانه بيان شود. «قَوْلًا كَرِيماً»۶
۶. سخنی باشد كه پذيرش و عمل آن آسان باشد. «قَوْلًا مَيْسُوراً»۷
۷. در گفتار هيچ گونه لغو و باطلی نباشد. «اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»۸، «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»۹
۸. گفتار بايد همراه با كردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ»۱۰
پيامهای آیه
۱- هم خلافكار را توبيخ كنيم و هم درستكار را تشويق. (در آيهی قبل كسانی كه در محضر پيامبر صلی الله عليه و آله بلند صحبت كردند توبيخ شدند، و در اين آيه و آيات بعد، افراد مؤدّب تشويق میشوند.) إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ ... لَهُمْ مَغْفِرَةٌ ...
۲- ادبهای مقطعی و لحظهای، نشان دهندهی عمق تقوا نيست. «يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ» (فعل مضارع، نشانهی استمرار و تداوم است)
۳- در قرآن هرجا «مَغْفِرَةٌ» و «أَجْرٌ» آمده، ابتدا سخن از مغفرت است. زيرا تا از گناه پاك نشويم، نمیتوانيم الطاف الهی را دريافت كنيم. «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ»
۴- لازمهی ايمان و تقوا، عصمت از گناه نيست، چه بسا افراد مؤمن متّقی كه گرفتار لغزش و گناه میشوند امّا به زودی جبران میكنند. «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ»
أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضٰآ أَلمُرتَضٰی
جشن میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام
فردا شب راس ساعت ۹:۳۰ دقیقه در میدان مرکزی شهر برگزار است.
از همه #خواهران و #برادران و ارادتمندان به خاندان رسالت برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل می آید.
پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع میمه
💫💍@maassjedd💍💫