eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37هزار عکس
32.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 | دعای ۲۰ صحیفه سجادیه را بیشتر بخوانید. 💢 در قیامت از کارهایی که نکردیم نیز سؤال می‌کنند 🔻 در دعای مکارم الاخلاق این جمله هست «وَ استَعمِلنِي بِمَا تَسأَلُنِي غَداً عَنهُ» که دعای بیستم است، دعای بسیار خوبی است و من توصیه میکنم دوستان بیشتر بخوانید این دعا را. فردا در قیامت یقه‌ی ما را میگیرند که چرا فلان کار را نکردی. 🌐 @Mabaheeth
📢 به یاری خدا، این جمعه، دعای بیستم را مرور خواهیم کرد. 🌐 @mabahes_7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 🌙 روز دهم ماه مبارک رمضان 🎧 برگرفته از نکات تفسیری ارائه شده 👇 🔗 https://eitaa.com/astanqom/6091 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ موضوع : داستان جنگ حنین و تبوک 🌐 @Mabaheeth
یازدهم ✨ اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وكَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِكَ یا غیاثَ المُسْتغیثین. 🙏 خدایا؛ در این روز احسان و نیکویی را محبوب من و فسق ‌و معاصی را ناپسندِ من قرار ده و در این روز خشم و آتشِ قهرت را بر من حرام گردان به یاری خود ای فریادرس فریاد خواهان. 🌐 @Mabaheeth
شرح دعای روز یازدهم.Mp3
8.77M
🎤 #آیت_الله_مجتهدی (ره) 🎧 #شرح_دعای_روز یازدهم ماه مبارک رمضان 🌐 @Mabaheeth
جزء 11.mp3
4.15M
یازدهم (تندخوانی) 🎧 با صدای استاد معتز آقایی ▶️ آیه 93 سوره «توبه» صفحه 201 ⏸ آیه 5 سوره مبارکه هود(ع) صفحه 221 🌐 @Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسئولینِ نسبتاً محترمی که رفتید سفارت افطاری! قبول باشه! ایشالا هفته دیگه سفره ملکه الیزابت! 😄😉 ✅ @iransiasat_ir 🌐 @Mabaheeth
مباحث
#صحیفه_سجادیه 20
دعای بیستم.pdf
5.34M
دعای مکارم الاخلاق یکی از دعاهای معروف علیه السلام که به عنوان دعای بیستم صحیفه سجادیه ثبت شده است. این دعا، دارای مضامین و ابعاد تربیتی بسیاری است. هر فراز از این دعا با درود بر محمد و آل محمد شروع ‌می‌شود و امام علیه السلام در ضمن هر فراز با درخواستِ آراستگی به برخی از اخلاق پسندیده یا طلب دوری از بعضی رذائل اخلاقی، ارزش‌ها و ضدارزش‌های اخلاقی را معرفی کرده است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ جهان‌بینیِ دعای مبنای خواسته‌هایی که در این دعا آمده است، بیانگر نوعی نگرش و نگاه‌ کلی به این عالم است که بر مبنای تعلیماتِ اعتقادی شکل می‌گیرد. ✅ برخی از این موارد که از جهان بینی دینی ناشی می‌شوند عبارتند از: ✔️ این جهان هدفمند است و ما در این جهان بیهوده آفریده نشده‌ایم: وَ اسْتَفْرِغْ أَیامِی فِیمَا خَلَقْتَنِی لَهُ. ✔️ درخواست اینکه در مال و مقام دیگران با حسرت نگاه نکند؛ وَ لاَ تَفْتِنِّی بِالنَّظَرِ. ✔️ مغرورانه نبودن دعا و عبادت: وَ لاَ تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْبِ. ✔️ تلقینِ این اصل که باید زندگی ما الهی و در مسیر صفات کمالی حضرت حق بشود: وَ عَمِّرْنِی مَا کانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِک. 👉 @Mabaheeth
مباحث
#ابوحمزه_ثمالی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 1 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی گرچه همواره راه نیایش
2 حفظه الله تعالی بحث در شرح دعای نورانی و مناجات امام سجاد سلام الله علیه در سحرهای ماه رمضان بود. چون انسانِ تبهكار تا طاهر نشود راه قُرب الهی به سوی او گشوده نخواهد شد. در طلیعه این دعا به ما آموخت كه از ذات أقدس إله طلب عفو و بخشایش كنیم . وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه به ذات أقدس إله عرض كرد: ***الهی! لا تُؤدِّبنِی بِعُقُوبَتِكْ وَلا تَمْكُرْ بِی فِی حِیلَتِكْ. مِن إیْنٍ لِیَ الخِیرُ وَلا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِكْ. وَ مِنْ إیْنٍ لِیَ النَجاهُ یا رَبّی وَلا تَستَطاعُ إلا بِكْ . لَا الَّذِی أحسَنَ استَغْنی عَنْ عُونِكَ وَ رَحمَتِكْ. وَ لَا الَّذِی أسآءَ وَاجتَرَأ عَلَیْكَ وَ لَمْ یُرضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدرَتِكْ*** یعنی خدایا! گرچه ما در اثر گناه استحقاق داریم كه به عقب و به دنبال گناه عقوبت بشویم. آن تنبیه و كیفر را می‌گویند: (عقوبت) . چون تُعاقِب و در عقب گناه پدید می‌آید. عرض می‌كند كه ما در اثر گناه گرچه استحقاق تأدیب داریم كه ما را اَدب بكنی و گرچه در اثر كارهای ناروا كه كردیم استحقاق داریم كه شما با آن حیلت الهی و مكر الهی كه وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ الله وَ اللهُ خِیرُ المَاكِرین، مكر كنی و با حیلتی كه داری نگذاری ما به مقصد مشئوم مان برسیم . چون خداوند حائل خوبی است.
نمی‌گذارد افراد به آن مقصد مشئوم شان برسند. و مكر هم استفاده كردن از وسائل مرموز است. خدا تمام وسائل را در اختیار دارد وَ عِندَاللهِ مَكرُهُمْ وَ إنْ كَانَ مَكرُهُمْ لَتَزُولُ مِنْهُ الجِبال. چون این چنین است خداوند توان آن را دارد كه مكر ماكران را به خود آنها برگرداند. و نگذارد با ایجاد آن حائل كه آن حائل را و ایجاد حائل را حیلوله و حیله می‌گویند، نگذارد با ایجاد حائل كسی به مقصد برسد. امام سجاد سلام الله علیه عرض می‌كند: خدایا! ما را در اثر گناهانمان عقوبت نكن! در اثر مكر و بدرفتاری‌مان مبتلا به مكر و حیله خود قرار نده! هیچ كس به هیچ مقصدی نرسیده است، مگر به فیض و فوز تو! و هیچ كسی از شرّ نرهیده است، به خیر نرسیده است، مگر به عنایت تو . ***مِنْ إینٍ لِیَ الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك*** اگر خیر به دست توست و در غیر تو، در نزد غیر تو خیری نیست، ما از كجا خیر را فراهم بكنیم ؟ ***مِنْ إینٍ لِیَ الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك*** نه پیش ماست، نه پیش دیگران. و اگر كسی گناه كرد و خواست نجات پیدا كند، راه نجات نه پیش خود گنه كار است، نه پیش دیگران. ***وَ مِنْ إینٍ لِیَ النِجاهُ یا رَبّی وَ لا تُستَطاعُ إلا بِكْ *** هیچ كسی توان رهائی از عذاب را ندارد، مگر به فیض خاص تو ! نه آنها كه راه خیر را طی كردند از تو بی‌نیاز بودند، نه آنها كه راه تباهی و تیرگی را طی كردند، از قلمرو قدرت تو بیرون بودند. بر اساس كریمه: مَا بِكُمْ مِنْ نِعمَهٍ فَمِنَ الله هر كه هر چه دارد در كنار سفره تو دارد. بر اساس آیاتی كه وَ لا یَحسَبَنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا سَبَقُوا و آیاتی از قبیل "وَ مَا أنْتُمْ بِمُعجِزینَ فِی الأرض" و مانند آن هیچ كس نمی‌تواند قدرت إله را جلو بزند و قدرت إله را عاجز كند. هیچ كس مُعجز خدا نیست كه قدرت خدا را عاجز كند. هیچ كسی سابق نیست كه قدرت خدا را لاحِق كند. در این آیات قرائت شده ذات أقدس إله فرمود: لا یَحسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا سَبَقُوا . آنها خیال نكنند جلو زدند. یا فرمود: وَ مَا أنْتُمْ بِمُعجِزِینَ فِی الأرض . بعد از این كه این جمله‌ها گفته شد و روشن شد هیچ كسی قدرتی در قبال ذات أقدس إله ندارد و هیچ كسی بی‌نیاز از ذات أقدس إله نیست . هم پرهیزكاران به او نیازمندند، هم وارستگان از عذاب به او نیازمندند. آنگاه دستور داد چند بار كلمه (یا رَبِّ) را بگوئید. آن كلمه یا رَبِّ را با یك نفس انسان بگوید . حالا سه بار ، چهار بار ، پنج بار این كلمه نورانی را گفتن عیب ندارد . آنگاه به آن جمله حسّاس و كلیدی این دعای نورانی ابوحمزه ثمالی می‌رسیم كه ***بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلِیكَ وَ دَعوتَنِی إلَیكَ وَ لَولا أنْتَ لم أدْرِ مَا أنْت *** در نوبت قبل اشاره شد كه برخی از جمله‌های این دعای نورانی ابوحمزه، در حدّ كلید درهای دیگر است. یكی از آن جمله‌های كلیدی همین است كه بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْك . این بِكَ عَرَفتُكَ را همه داعیان عرض می‌كنند: خدایا! به وسیله تو ما تو را شناختیم . آنها كه از آیات آفاقی مدد می‌گیرند، چون آیات آفاقی مخلوق خداست، دلالت انسان متفكّر به آیات آفاقی مخلوق خداست، لذا به خدا عرض می‌كنند: ما به وسیله تو، تو را شناختیم . آنها كه از آیات أنفسی طرفی می‌بندند نشانه‌های روح و آیاتی كه در جان انسان موجود است، مخلوق خداست، دلالت انسان به استفاده از آیات انفسی مخلوق خداست و آنها هم از راه عنایت‌های الهی به خدا رسیده‌اند. آنها كه جامع بین آیات آفاقی و آیات انفسی‌اند به شرح ایضاً . آنها هم می‌گویند: بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْك . آنها كه از این سه گروه كه یا به خصوص آیات آفاقی بسنده كنند، یا به خصوص آیات انفسی بسنده كنند، یا به جمع آیتین بسنده كنند بالاترند، بلكه می‌خواهند خدا را با خود خدا بشناسند. آنها هم می‌گویند :بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیكْ. این أوَلَمْ یَكْفِ بِربكَ أنَّهُ عَلی كُلِّ شِیءٍ شَهِید، یعنی خداوند برای این كه روشن بشود، برای این كه دیگران به خوبی درك بكنند خداوند حقّ است، خود را به آنها نشان می‌دهد . آنها با مشاهده خداوند، خداوند را می‌شناسند. نیازی به آیات آفاقی و انفسی نیست. در اینجا راه و هدف یكی است.
مَسلك و مَسلوكٌ إلیه یكی است. و چون سالك از خود خبری ندارد و خود را نمی‌بیند، خود را نمی‌بیند، سلوك خود را نمی‌بیند . فقط هدف را می‌بیند، در حقیقت مسلك و هدف یكی خواهد بود. در بعضی از روایاتی كه ذیل این بخش از آیات سوره مباركه یوسف علیع السلام آمده است كه أأنْتَ یُوسُف، آنجا وجود مبارك امام صادق سلام الله علیه طبق نقل صاحب تُحَف العقول این بیان نورانی را در شناخت خدا ذكر كرد كه معرفت شاهد قبل از معرفت وصف اوست. یعنی ما شاهد را اوّل می‌شناسیم ، بعد صفات او را می‌شناسیم . ولی اگر موجودی غائب بود، اوّل وصفش را می‌شناسیم ، بعد ذاتش را می‌شناسیم . خلاصه آن حدیث این است كه: شناخت ذات شاهد قبل از وصف اوست. شناخت ذات غائب بعد از وصف اوست . بعد استشهاد می‌كند كه برادران یوسف اوّل او را دیدند، بعد به یوسف بودن او پی بردند. أأنْتَ یُوسُف. نگفتند: یوسف توئی! گفتند: تو یوسفی؟ وجود مبارك امام صادق سلام الله علیه هم می‌فرماید به این كه: خدا مشهود همه ماست. ما اوّل او را می‌شناسیم، بعد اوصاف او را می‌شناسیم . بعد آیات آفاقی و انفسی او را می‌شناسیم . چون این چنین است این گروه چهارم كه برترین گروه معرفتی‌اند، خدا را با خود خدا می‌شناسند. این بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلتَنِی عَلَیك وَ لُولا أنْتَ لَمْ أدْرِ مَا أنْت برای این چهار گروه چهار مصداق مشخّص دارد. جامع همه یكی است كه انسان خدا را به وسیله خدا بشناسد. خدا راهنمای انسان است و اگر خدا كسی را راهنمائی نكند نمی‌تواند خدا را بشناسد . و خدا راهنمائی‌های فراوانی را اِعمال كرده است . منتها این سالك مُتطرّق است كه باید از این راه‌ها استفاده بكند و به مقصد برسد. پس همگان، همه این طوائف أربعه این جمله را می‌خوانند، منتها هر كس در حدّ خاصّ خود. غَفَرَ اللهُ لَنَا وَ لَكُمْ وَالسَّلامُ عَلِیكُمْ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرِكاتُه. 🌐 @Mabaheeth
مباحث
دعای مکارم الاخلاق یکی از دعاهای معروف #امام_سجاد علیه السلام که به عنوان دعای بیستم صحیفه سجادیه ثب
فرازی از دعای حضرت (دام ظله العالی) ؛ 📣 در دعای مکارم‌الاخلاق، انسان از خدا میخواهد: «وَ استَعمِلنی لِما تَسأَلُنی غَدًا عَنه». من را به کار بگیر در آن چیزی که فردا در قیامت درباره‌ی آن از من سؤال خواهی کرد. مسئولیم ما؛ همه مسئولند. 🗓 ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ 🌐 @Mabaheeth
مباحث
#صحیفه_سجادیه 20
🙏 شاید بتوان درخواست‌هایی که در این دعا از خدایِ متعال شده است را در دو محور قرار داد : 1️⃣ ) اخلاق فردی 2️⃣ ) اخلاق اجتماعی ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✅ محورهای اخلاق فردی 🌸🌸🌸🌸🌸 👈 ایمان کامل: وَبَلِّغْ بِایمانی اَکمَلَ الْایمانِ. 👈 بهترین عمل: و بِعَمَلی اِلی اَحْسَنِ الْاَعْمالِ. 👈 تکمیل نیت: وَانْتَهِ بِنِیتی اِلی اَحْسَنِ النِّیاتِ. 👈 وسعت رزق: وَ اَوْسِعْ عَلَی فی رِزْقِک. 👈 درخواست طول عمر مشروط: وَ عَمِّرْنی ما کانَ عُمْری بِذْلَةً فی طاعَتِک،فَاِذا کانَ عُمْری مَرْتَعاً لِلشَّیطانِ فَاقْبِضْنی اِلَیک قَبْلَ اَنْ یسْبِقَ مَقْتُک اِلَی، اَوْ یسْتَحْکمَ غَضَبُک عَلَی. 👈 اصلاح خصلت ناپسند: اَللَّهُمَّ لاتَدَعْ خَصْلَةً تُعابُ مِنّی اِلاّ اَصْلَحْتَها، وَلا عآئِبَةً اُوَنَّبُ بِها اِلاّ حَسَّنْتَها، وَلا اُکرُومَةً فِی ناقِصَةً اِلاّ اَتْمَمْتَها. 👈 درخواست رزق در پیری: وَاجْعَلْ اَوْسَعَ رِزْقِک عَلَی اِذا کبِرْتُ 👈 درخواست لیاقت وگشایش مالی:وَ مَتِّعْنی بِالْاِقْتِصادِ، وَاجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ السَّدادِ، وَ مِنْ اَدِلَّةِ الرَّشادِ، وَ مِنْ صالِحِ الْعِبادِ، وَارْزُقْنی فَوْزَ الْمَعادِ، وَ سَلامَةَ الْمِرْصادِ. 👈 درخواست پایان عمر با عفو الهی:اَللَّهُمَّ اخْتِمْ بِعَفْوِک اَجَلی، وَ حَقِّقْ فی رَجآءِ رَحْمَتِک اَمَلی، وَ سَهِّلْ اِلی بُلُوغِ رِضاک سُبُلی، وَ حَسِّنْ فی جَمیعِ اَحْوالی عَمَلی. 👈 به یاد خدا بودن در تمام مواقع: وَ نَبِّهْنی لِذِکرِک فی اَوْقاتِ الْغَفْلَةِ. 👈 درخواست مصونیت از عذاب: وَ قِنی بِرَحْمَتِک عَذابَ النَّارِ. 🌐 @Mabaheeth
✅ محورهای اخلاق اجتماعی 🌸🌸🌸🌸🌸 💡درخواست تبدیل حسد به مودت: وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْی الْمَوَدَّةَ. 💡ترک عیب‌جویی از دیگران و عیب زدایی ازخود: وَ تَرْک التَّعْییرِ. 💡نفی قدرت طلبی و برتری جویی و تجاوز به حقوق دیگران: وَ لاَ أَطْغَینَّ وَ مِنْ عِنْدِک وُجْدِی. 💡رعایت ادب اجتماعی و اخلاق عمومی: وَ مَا أَجْرَی عَلَی لِسَانِی مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ أَوِ اغْتِیابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ أَوْ سَبِّ حَاضِرٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِک. 💡دوری از اسرافکاری: وَ امْنَعْنِی مِنَ السَّرَفِ. 💡پاسخ خوب در برابر کار بد: وَ سَدِّدْنِی لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِی بِالنُّصْحِ. 💡مسئولیت پذیری و مدیریت درست: وَ سُمْنِی حُسْنَ الْوِلاَیةِ. 💡تبدیل دشمنی نزدیکان به دوستی: وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَینَ الْوَلاَیةَ. 💡رفع بدگمانی و بی‌اعتمادی دیگران به خود: وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلاَحِ الثِّقَةَ. 💡درخواست رفع خدعه مکاران؛ وَ أَبْدِلْنِی مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ". 💡همکاری با دیگران و خدمت به جامعه: وَ مِنْ رَدِّ الْمُلاَبِسِینَ کرَمَ الْعِشْرَةِ. 💡معاشرت خوب با دیگران و خوش رفتاری: وَ أَجْزِی مَنْ هَجَرَنِی بِالْبِرِّ. 💡توجه به کرامت و حیثیت انسان‌ها؛ وَ اکفِنِی مَئُونَةَ مَعَرَّةِ الْعِبَادِ. 💡داشتن الگو و اسوه و تعیین جهت گیری؛ وَ حَلِّنِی بِحِلْیةِ الصَّالِحِینَ. 💡ایجاد آرامش و مبارزه با خشونت؛ وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ و وَ إِصْلاَحِ ذَاتِ الْبَینِ. 💡اهمیت مسابقه اجتماعی در خوبی‌ها : وَ السَّبْقِ إِلَی الْفَضِیلَةِ وَ إِیثَارِ التَّفَضُّلِ. 💡نفی ستمگری و ظلم: وَ لاَ أَظْلِمَنَّ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی الْقَبْضِ مِنِّی. 💡مسئولیت پذیری و مدیریت درست: وَ سُمْنِی حُسْنَ الْوِلاَیةِ. 💡درخواست کفایت از عیب‌جویی مردم؛ وَ اکفِنِی مَئُونَةَ مَعَرَّةِ الْعِبَادِ. 💡دفع عوامل ضرر و زیان؛ و ادرَأ عَنّی بلُطفِکَ. 💡ترک احسان نابجا: و الافضَال علی غیرِ المُستَحَق. 💡درخواست دستی توانا در مقابل ظالم و زبانی گویا در برابر دشمنان: و اجعَلنی یَداً علی مَن ظَلَمَنی و لِسَاناً علی مَن عانَدَنی. 💡بی‌اعتنایی به ثروت مال اندوزان: وَ لا تَفتنّی بالنَّظَر. 💡سخن گفتن برای هدایت مردم و پیمودن راه برتر: انطِقنی بِالهُدی. 💡دوستیِ مدارا کنندگان به محبت واقعی: و مِن حُبِّ المُدارِینَ تَصحیحَ المقة. 🌐 @Mabaheeth
13_Jalase-10.mp3
2.26M
🎙 دهم 💬 عبادت و اطاعت انحصاری خدا 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دارای 17 بخش میباشد که یکی از بخش های آن مدیریت شهری است. ⚠️ مدیریت شهری 2030 در اصفهان با حذف عکس و آثار شهدا از شهر در حال اجراست و در تهران با حیات شبانه پیگیری میگردد. 🆔 رسانه مردمی ثائر : @saeer_ir 🌐 @Mabaheeth