eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.6هزار عکس
33.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ بازنشر به مناسبت ۹دی 📹 | أین عمار... 🔻 رهبر انقلاب: من در سال ۸۸، مسئله‌‏ى را مطرح کردم؛ عدّه‌‏اى این را مسخره کردند، «بصیرت» را مسخره کردند؛ مسخره نداشت، واقعیّت بود؛ الان هم واقعیّت است. 📥 سایر کیفیت‌ها ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
👌یکی از مهمترین وظایف یک شخص و با این است که مطالبات رهبر جامعه را بداند و افراد جامعه را در قبال این مطالبات ‌، 1⃣آگاه و 2⃣بسیج کند!!! ✅ یکی از مطالبات اکید رهبر معظم طی سال‌های ده سال أخیر، احداث بوده و هست. 🔺انقلابیون عزیز بسم الله... ✍ میلاد خورسندی ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
😉 اینستا خطاب به : راضــــــــــی‌ام ازت... 📍پ.ن : اینکه در اثر فیلتر فحشاکده‌ ای به نام اینستاگرام و مهاجرت کاربران ایرانی به سمت پیامرسان های داخلی، تعداد کاربران ایرانی‌ روبیکا به حدود ۳۵ میلیون رسیده؛ اما چون سود ترافیکِ داخل برای صاحبان این برنامه [ = ایرانسل و همراه اول] به صرفه نیست و طی بیانیه‌ای خواستارِ رفع فیلتر اینستاگرام و افزایش سود مالی خود در اثر مصرف ترافیک خارجیِ ایرانیان هستند، مصداق واضحِ شریک دزد و رفیق قافله بودنِ روبیکا و صاحبان آن است!!! ✍ میلاد خورسندی ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
📶 هر سه اپراتور کشور به نوعی و به بهانه‌ی مالی بر علیه فیلتر اینستاگرام قیام کردند! ⏯️ تا زمانی که نتوانیم از این سه غول و زیاده خواهی های مالی آنان عبور کنیم ‌، ساماندهی در فضای مجازی شبیه خواب و خیال است و در این مطالبه ‌گری بزرگ و حیاتی ‌، game over [بازنده] خواهیم شد!!! ✍ میلاد خورسندی ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
...نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه 25 - ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 📃 ═══════❖•° 𑁍 °•❖══════
...نهج البلاغه | ✉️ نامه 26 - سفارش به مخنف بن سليم مأمور جمع آوری زکات ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 و من عهد له عليه‌السلام إلى بعض عمّاله و قد بعثه على الصدقة (نامه به برخى از مأموران ماليات كه در سال 36 هجرى براى فرماندار اصفهان مخنف بن سليم فرستاده شد) 📃 أَمَرَهُ بِتَقْوَى اَللَّهِ فِي سَرَائِرِ أَمْرِهِ وَ خَفِيَّاتِ عَمَلِهِ حَيْثُ لاَ شَهِيدَ غَيْرُهُ وَ لاَ وَكِيلَ دُونَهُ او را به ترس از خدا در اسرار پنهانى، و اعمال مخفى سفارش مى‌كنم، آنجا كه هيچ گواهى غير از او و نماينده‌اى جز خدا نيست. وَ أَمَرَهُ أَلاَّ يَعْمَلَ بِشَيْءٍ مِنْ طَاعَةِ اَللَّهِ فِيمَا ظَهَرَ فَيُخَالِفَ إِلَى غَيْرِهِ فِيمَا أَسَرَّ وَ مَنْ لَمْ يَخْتَلِفْ سِرُّهُ وَ عَلاَنِيَتُهُ وَ فِعْلُهُ وَ مَقَالَتُهُ فَقَدْ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ أَخْلَصَ اَلْعِبَادَةَ و مى‌كنم كه مبادا در ظاهر خدا را اطاعت، و در خلوت نافرمانى كند، و اينكه آشكار و پنهانش، و گفتار و كردارش در تضاد نباشد، امانت الهى را پرداخته، و عبادت را خالصانه انجام دهد. وَ أَمَرَهُ أَلاَّ يَجْبَهَهُمْ وَ لاَ يَعْضَهَهُمْ وَ لاَ يَرْغَبَ عَنْهُمْ تَفَضُّلاً بِالْإِمَارَةِ عَلَيْهِمْ فَإِنَّهُمُ اَلْإِخْوَانُ فِي اَلدِّينِ وَ اَلْأَعْوَانُ عَلَى اِسْتِخْرَاجِ اَلْحُقُوقِ و به او سفارش مى‌كنم با مردم تند خو نباشد، و به آنها دروغ نگويد، و با مردم به جهت اينكه بر آنها حكومت دارد بى اعتنايى نكند، چه اينكه مردم برادران دينى، و يارى دهندگان در استخراج حقوق الهى مى‌باشند. وَ إِنَّ لَكَ فِي هَذِهِ اَلصَّدَقَةِ نَصِيباً مَفْرُوضاً وَ حَقّاً مَعْلُوماً وَ شُرَكَاءَ أَهْلَ مَسْكَنَةٍ وَ ضُعَفَاءَ ذَوِي فَاقَةٍ وَ إِنَّا مُوَفُّوكَ حَقَّكَ فَوَفِّهِمْ حُقُوقَهُمْ وَ إِلاَّ تَفْعَلْ فَإِنَّكَ مِنْ أَكْثَرِ اَلنَّاسِ خُصُوماً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بدان! براى تو در اين زكاتى كه جمع مى‌كنى سهمى معيّن، و حقّى روشن است، و شريكانى از مستمندان و ضعيفان دارى، همانگونه كه ما حق تو را مى‌دهيم، تو هم بايد نسبت به حقوق آنان وفادار باشى، اگر چنين نكنى در روز رستاخيز بيش از همه دشمن دارى. وَ بُؤْسَى لِمَنْ خَصْمُهُ عِنْدَ اَللَّهِ اَلْفُقَرَاءُ وَ اَلْمَسَاكِينُ وَ اَلسَّائِلُونَ وَ اَلْمَدْفُوعُونَ وَ اَلْغَارِمُونَ وَ اِبْنُ اَلسَّبِيلِ و واى بر كسى كه در پيشگاه خدا، فقرا و مساكين، و درخواست كنندگان و آنان كه از حقّشان محرومند، و بدهكاران و ورشكستگان و در راه ماندگان، دشمن او باشند و از او شكايت كنند. وَ مَنِ اِسْتَهَانَ بِالْأَمَانَةِ وَ رَتَعَ فِي اَلْخِيَانَةِ وَ لَمْ يُنَزِّهْ نَفْسَهُ وَ دِينَهُ عَنْهَا فَقَدْ أَحَلَّ بِنَفْسِهِ اَلذُّلَّ وَ اَلْخِزْيَ فِي اَلدُّنْيَا وَ هُوَ فِي اَلْآخِرَةِ أَذَلُّ وَ أَخْزَى كسى كه امانت الهى را خوار شمارد، و دست به آلوده كند، خود و دين خود را پاك نساخته، و درهاى خوارى را در دنيا به روى خود گشوده، و در قيامت خوارتر و رسواتر خواهد بود. وَ إِنَّ أَعْظَمَ اَلْخِيَانَةِ خِيَانَةُ اَلْأُمَّةِ وَ أَفْظَعَ اَلْغِشِّ غِشُّ اَلْأَئِمَّةِ وَ اَلسَّلاَمُ و همانا بزرگ‌ترين خيانت! خيانت به ملّت، و رسواترين دغلكارى، دغلبازى با امامان است، با درود. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
ترجمه فیض‌الإسلام : 📜 از عهد و پيمانهاى آن حضرت عليه السّلام است به يكى از كار گردانانش (در پرهيزكارى و مهربانى با رعيّت و اداء حقوق زير دستان و مستمندان) هنگامى كه او را براى جمع آورى زكوة فرستاده: (۱) كار گردانِ خود را در نهانيها (انديشه‌ها) و كردار پوشيده‌اش به پرهيزكارى و ترس از خدا دستور مى‌دهم جائيكه غير از خدا حاضر و ناظر نيست و بجز او نگهبان و كسيكه كار باو واگذار ميشود نمى‌باشد. (۲) و او را امر ميكنم كه در ظاهر، كارى از فرمان خدا بجا نياورد كه در باطن غير آنرا انجام دهد ( و دو رو نباشد) و كسيكه پنهان و آشكار و كردار و گفتارش دو گونه نبود را اداء كرده (دستور الهىّ‌ را انجام داده) و عبادت و بندگى را با و حقيقت (نه از روى رياء و خود نمائى) بجا آورده است. (۳) و باو امر نموده دستور مى‌دهم كه ايشان (رعيّتها و زير دستان) را نرنجاند، و بآنها دروغ نگويد (يا بآنها دروغ نبندد، مانند آنكه بگويد شتر يا درو شدۀ از كشتتان بيش از اين است كه براى گريز از زكوة پنهان كرده‌ايد) و بسبب فرمانروايى بر آنها از روى سركشى از آنان روى برنگرداند (خود را از ايشان بى‌نياز نداند) زيرا اينان در دين برادر و هم كيشند، و براى آماده كردن و پيدايش حقوق ياوران هستند (ايشان زمين را آب داده كشت مى‌نمايند و چهارپايان را تربيت و پرستارى ميكنند تا اين اموال گرد ميشود و ما از آنها زكوة دريافت مى‌نماييم؛ بنا بر اين نبايد ايشان را رنجاند). (۴) و ترا در اين زكوة بهرۀ ثابت و حقّى آشكارى است، و شريك و انبازهائى دارى از درويشان و ناتوانان نيازمند، و (همانطور كه) ما حقّ‌ ترا تمام مى‌پردازيم تو (نيز) حقوق ايشان را تمام بپرداز، و اگر چنين نكنى (از حقوقشان بكاهى) در روز رستخيز تو از همۀ مردم بيشتر دشمن خواهى داشت. (۵) و بدا بحال كسيكه دشمن او نزد خدا درويشان و تهى دستان و دريوزه‌گران و بينوايان رانده شده، و وام دارانى كه در غير معصيت وام گرفته‌اند و مسافرين و رهگذران درماندۀ دور از مال و خانه و اهل بيت باشند!! (۶) و كسيكه امانت (دستور الهىّ‌) را خوار دارد، و در خيانت چرا كند (بى‌باك باشد) و خود و دينش را از آن پاك نسازد در دنيا رسوايى را بخود روا داشته و در آخرت خوارتر و رسواتر است. (۷) و بزرگترين خيانت و نادرستى خيانت بامّت، و زشتترين دغل، دغل با پيشوايان است (و هر كه در حقوق بينوايان و مستمندان دست درازى كند هم بامّت خيانت كرد و هم بامام و پيشواى خود دغل نموده است) و درود بر آنكه شايستۀ درود است. ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
۲۶ نهج‌البلاغه در هفت فراز 👇👇👇
🗞️ امام عليه السلام در اين نامه، قبل از هر چيز، مخنف بن سليم را از و دوگانگىِ ظاهر و باطن بر حذر مى‌دارد و از بدرفتارى با مردم و خود برتربينى و بى‌اعتناينهى مى‌كند و در بخش ديگرى تأكيد مى‌كند كه تو به عنوان عامل جمع‌آورى حقى در آن دارى كه ما به تو مى‌پردازيم؛ ولى بقيّۀ آن متعلق به نيازمندان امّت است كه بايد به آنها برسد. حضرت در پايان نامه، او را از هر گونه خيانت در اين امانت بر حذر مى‌دارد و به امّت و امام امّت را بدترين خيانت مى‌شمرد.