eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.5هزار عکس
33.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: 🗞️ از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است بمصقلة ابن هبيرۀ شيبانىّ‌ كه از جانب آن بزرگوار بر اردشير خرّه (نام شهرى بوده در فارس) حاكم بودر(او را بر ستمگرى در پخش غنيمت «مالى كه مسلمانان از دشمن بر اثر فيروزى گرفته‌اند» سرزنش مى‌نمايد، و رجال دانان از او بزنديق تعبير ميكنند يعنى مرديكه در ظاهر با ايمان و در باطن كافر است، و داستان او با معقل ابن قيس كه از ياران و فداكاران امام عليه السّلام است در شرح سخن چهل و چهارم باب خطبه‌ها گذشت): 📜 بمن از تو خبرى رسيده كه اگر آنرا بجا آورده باشى خداى خود را بخشم آورده‌اى (رحمت او شامل حالت نمى‌شود) و امام و پيشوايت را غضبناك ساخته‌اى (كه بايد از تو انتقام بكشد؛ زيرا خبر رسيده): كه تو اموال مسلمانها را كه نيزه‌ها و اسبهاشان آنرا گرد آورده و خونهاشان بر سر آن ريخته شده در بين عربهاى خويشاوند خود كه ترا گزيده‌اند قسمت ميكنى؛ پس سوگند به خدائى كه دانه را (زير زمين) شكافته، و انسان را آفريده اگر اين كار (كه خبر داده‌اند) راست باشد، از من نسبت بخود زبونى يابى، و از مقدار و مرتبه نزد من سبك گردى؛ پس حقّ‌ پروردگارت را خوار نگردانده و دنيايت را بكاستن دينت آباد مكن كه (در روز رستخيز) در جرگۀ آنان كه از جهت كردارها زيانكارترند خواهى بود.آگاه باش حقّ‌ كسيكه نزد تو و نزد ما است از مسلمانها در قسمت نمودن اين مالها يكسان است: پيش من بر سر آن مال مى‌آيند و برميگردند (چنانكه هر كَس براى آب بر سر چشمه رفته و بر مى‌گردد و چشمه بى‌تفاوت بهمه آب مى‌بخشد، بنا بر اين حقّ‌ ندارى كه آن مالها را به خويشاوندانت اختصاص دهى). ╭───๛- - - - - ┅╮ 📜 @Mabaheeth ╰──────────
۱ ⃢📜 از نامه‌هاى امام عليه السلام به مصقلة بن هبيرۀ شيبانى فرماندار اردشيرخرّه (بخش مهمى از فارس) است. اين نامه نيز بى‌شباهت به نامۀ 41 نيست و عصارۀ آن ملامت و سرزنش شديد امام عليه السلام نسبت به فرماندار ديگرى به نام مصقلة بن هبيرۀ شيبانى است؛ زيرا به خدمت امام عليه السلام گزارش داده بودند كه او اموال را بى‌حساب و كتاب به قوم و قبيلۀ خود مى‌دهد. امام عليه السلام او را سخت بر اين كار ملامت مى‌كند و نصيحت مى‌فرمايد كه آخرت خود را به دنيا و دين خود را به دينار نفروشد؛ ولى به‌طور قطع او را متهم نمى‌كند و مى‌فرمايد: اگر خبرى كه به من رسيده راست باشد تو كار بسيار بدى كرده‌اى.
۲ ⃢📜 همان گونه كه از عنوان نامه و همچنين از خطبۀ 44 استفاده مى‌شود مصقلة بن هبيرۀ شيبانى يكى از كارگزاران و فرمانداران امام عليه السلام بر بخش مهمى از فارس به نام اردشيرخُرّه بود كه شامل چندين شهر و آبادى مى‌شد. به گفتۀ ابن ابى‌الحديد او از نواده‌هاى نزار بن معد بن عدنان بود. وى داستانى در مورد اسيران بنى ناجيه دارد كه در خطبۀ 44 بیان شده است. بنى‌ناجيه گروهى از نصارا بودند كه مسلمان شده و جمعى هم بر آيين خود باقى مانده بودند و يا از بازگشته بودند. بعد از شكست خوردن اصحاب جمل در بصره تمام مردم آن منطقه با على عليه السلام بيعت كردند به جز بنى ناجيه كه بر عليه امام عليه السلام لشكركشى كردند؛ امام عليه السلام معقل بن قيس را فرستاد و او آنها را شكست داد و گروهى را به اسارت در آورد. هنگامى كه اين اسيران را به سوى كوفه مى‌بردند، چون به منطقۀ اردشير خُرّه رسيدند كه در آنجا مصقله به عنوان فرماندار امام عليه السلام حكومت مى‌كرد. وى آنها را كه پانصد نفر بودند از معقل در برابر پرداخت غرامتى معادل پانصد هزار درهم گرفت و آزاد كرد او اين اموال را از بيت‌المال پرداخت به اين نيت كه بعداً آن را به بيت‌المال برگرداند؛ ولى در اين كار تعلّل مى‌ورزيد. او پس از مدّتى خدمت امام عليه السلام به كوفه آمده مبلغى را پرداخت و انتظار داشت امام عليه السلام بقيه را به او ببخشد؛ ولى حضرت موافقت نكرد؛ زيرا ممكن بود بدعتى شود و بخشش‌هاى عثمان را از حقوق بيت‌المال در اذهان تداعى كند. سرانجام چون از امام عليه السلام بيمناك بود فرار كرد و به معاويه پيوست. به هر حال نامۀ مورد بحث نيز نشان مى‌دهد كه او عملاً پيرو مكتب عثمان بود و قبل از داستان اسيران بنى‌ناجيه نيز اموال بيت‌المال را در ميان بستگانش تقسيم مى‌كرد و هنگامى كه اين خبر به امام عليه السلام رسيد، امام عليه السلام نامۀ مورد بحث را براى وى نوشت.
۳ ⃢📜 سپس در بخش دوم اين نامه مى‌فرمايد: «سوگند به كسى كه دانه را (در زير خاك) شكافت و روح انسانى را آفريد، اگر گزارشى كه به من رسيده درست باشد، تو در نزد من منزلت پستى خواهى داشت و ارزش و مقدارت در پيشگاه من سبك خواهد شد»؛ (فَوَ الَّذِي فَلَقَ‌ الْحَبَّةَ‌، وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ‌ ، لَئِنْ‌ كَانَ‌ ذَلِكَ‌ حَقّاً لَتَجِدَنَّ‌ لَكَ‌ عَلَيَّ‌ هَوَاناً، وَ لَتَخِفَّنَّ‌ عِنْدِي مِيزَاناً). باز امام عليه السلام در اين جمله قضاوت محتاطانه‌اى دربارۀ او مى‌كند كه مبادا گزارشگران اشتباهى كرده باشند و آبروى انسان با ايمانى بى‌جهت بريزد و مى‌فرمايد: اگر گزارش صحيح باشد در نظر من بى‌ارزش و بى‌مقدار خواهى شد. امام عليه السلام در اينجا او را تهديد به مجازات خشنى نمى‌كند و ليكن به توبيخ معنوى مى‌پردازد كه از مجازات خشونت آميز ظاهرى دردناك‌تر است. در ادامۀ سخن، امام عليه السلام او را نصيحت مى‌كند؛ نصيحتى پر معنا و آشكار. مى‌فرمايد: «بنابراين حق پروردگارت را سبك مشمار و دنيايت را با نابودى دينت سامان مده كه اگر چنين كنى از زيانكارترين افراد خواهى بود»؛ (فَلَا تَسْتَهِنْ‌ بِحَقِّ‌ رَبِّكَ‌ وَ لَا تُصْلِحْ‌ دُنْيَاكَ‌ بِمَحْقِ‌ دِينِكَ‌، فَتَكُونَ‌ مِنَ‌ الْأَخْسَرِينَ‌ أَعْمَالاً). بديهى است هيچ انسان عاقل و با ايمانى نبايد حق خويشاوندان را بر حق خداوند مقدم دارد و با معصيت پروردگار، آنها را نوازش دهد و هيچ فرد خردمندى نبايد سرمايۀ دين را كه سبب نجات آخرت است با متاع ناپايدار و بى‌مقدار دنيا معاوضه كند. تعبير به «اخسرين؛ زيانكارترين» اشاره به همين است كه انسان پرارزش‌ترين كالا را به كم‌ارزش‌ترين متاع بفروشد. از آنجا كه مصقله شايد گمان مى‌كرد با دادن بخشى از بيت‌المال به بستگانش وظيفۀ صلۀ رحم را انجام مى‌دهد، امام عليه السلام تعبير به «أَخْسَرِينَ‌ أَعْمَالاً» را براى او انتخاب كرد كه گويا اشاره است به آيۀ ««قُلْ‌ هَلْ‌ نُنَبِّئُكُمْ‌ بِالْأَخْسَرِينَ‌ أَعْمٰالاً * اَلَّذِينَ‌ ضَلَّ‌ سَعْيُهُمْ‌ فِي اَلْحَيٰاةِ‌ اَلدُّنْيٰا وَ هُمْ‌ يَحْسَبُونَ‌ أَنَّهُمْ‌ يُحْسِنُونَ‌ صُنْعاً» ؛ بگو: آيا به شما خبر دهيم كه زيانكارترين افراد به جهت عمل چه كسانى هستند، همان كسانى كه سعى و تلاششان در زندگى دنيا گُم (و نابود) شده؛ در حالى كه، مى‌پندارند كار نيك انجام مى‌دهند»
۴ ⃢📜 آن‌گاه امام عليه السلام در بخش پايانى اين نامه به نكتۀ مهمى از دستورات اسلام دربارۀ حقوق مسلمانان در بيت‌المال اشاره كرده مى‌فرمايد: «آگاه باش! حق مسلمانانى كه نزد تو هستند با آنهايى كه نزد منند در تقسيم بيت‌المال يكسان است و ورود و خروج همگى بر آن، بايد به نظر من باشد»؛ (أَلَا وَ إِنَّ‌ حَقَّ‌ مَنْ‌ قِبَلَكَ‌ وَ قِبَلَنَا مِنَ‌ الْمُسْلِمِينَ‌ فِي قِسْمَةِ‌ هَذَا الْفَيْ‌ءِ‌ سَوَاءٌ‌: يَرِدُونَ‌ عِنْدِي عَلَيْهِ‌، وَ يَصْدُرُونَ‌ عَنْهُ‌). ☜ جملۀ «يَرِدُونَ‌ عِنْدِي عَلَيْهِ‌، وَ يَصْدُرُونَ‌ عَنْهُ‌» با توجّه به اينكه تعبير به «ورود» و «صدور» در اصل مربوط به ورود تشنگان به آبشخور⛲ و بر گرفتن آب و بيرون رفتن از آن است، اشاره به اين نكته است كه بيت‌المال همچون نهر عظيمى است كه خداوند آن را جارى ساخته و همگان در آن يكسانند. هر كسى از طريق آبشخور به اين نهر مى‌رسد و بهرۀ خود را بر مى‌گيرد و از آن خارج مى‌شود. ❒ تعبير به «عِنْدِي؛ نزد من» مفهومش اين نيست كه بايد تمام اموال بيت‌المال را نزد امام عليه السلام بياورند و مردم از راه‌هاى دور و نزديك برخيزند و به مركز حكومت امام عليه السلام بيايند و سهم خود را بگيرند و بازگردند؛ بلكه منظور اين است كه اين كار با نظر من و طبق برنامۀ من بايد انجام گيرد، نه اينكه نمايندگانم خودسرانه هرگونه كه مايل باشند بيت‌المال را تقسيم كنند و در هر حال اين جمله اشاره به اين دارد كه بيت‌المال بايد مانند عصر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در ميان مسلمانان به صورت يكسان تقسيم شود و همچون عصر عمر[علیه ما علیه] كه عرب را بر عجم و اشراف و صحابه را بر ديگران ترجيح مى‌داد يا همانند عصر عثمان [علیه ما علیه] كه بيت‌المال را در ميان خويشاوندانش از بنى‌اميّه تقسيم مى‌كرد به صورت تبعيض‌آميز تقسيم نگردد و اشكال كار همين بود كه او تحت تأثير عصر عثمان، براى خويشاوندان خود امتيازاتى قائل شد. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👏 تشویق به حضور در مراکز برکت آفرین 🎞️ در دیدار أخیر معلمان: یک نکته‌ی دیگر تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکزی است که آن مراکز برکت‌آفرین است، نورآفرین است، مثل مساجد، مثل هیئتها. به‌تجربه ثابت شده جوانی که با سر و کار دارد و ارتباط دارد، خیرش بیشتر به جامعه میرسد؛ یعنی احتمالش بیشتر است. نه اینکه آدمِ جوان یا غیرجوانِ مسجدی منحرف نمیشود؛ چرا، همه‌ی احتمالات وجود دارد، لکن این زمینه یک زمینه‌ی بسیار باارزشی است. 🗓️ ۱۴۰۲/۲/۱۲ 🎥 Farsi.Khamenei.ir ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مباحث
🎥 #گزارش_خبری | کارگر ایرانیم 👆 #روایت_یک_خبرنگار از دیدار کارگران با #رهبر_انقلاب 💻 Farsi.Khamene
📊 نقشه راه | بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگران ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ 📥 دریافت و مطالعه نسخه PDF👇
11.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | نام معلم‌ها چون نام شهیدان زنده است 🌷 لحظاتی از اجرای در دیدار أخیر معلمان و تحسین ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مباحث
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ 💠گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله
📜 | معلم؛ معمار هویت آینده ایران 📝 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «جملات طلایی»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»،«»،«آیات و روایات»، «یادآوری» و «دعا» از جمله بخش‌های «دیدارنگار» است. ⏪ در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «نسل با ، انقلابی و امیدوار»، مروری بر ویژگیهای مورد تأکید رهبر انقلاب برای تربیت نسل جدید در دیدار معلمان مرور شده است. 📥 نسخه PDF👇