eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.3هزار عکس
33.2هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 فلسفه قانون ✏️ رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی: فلسفه‌ی قانون چیست؟ اصلاً چرا ما قانون لازم داریم؟ برای اینکه ثبات در زندگی ضرورت حیاتی است. ✏️ اگر ثبات نباشد، جامعه غیر قابل پیش‌بینی باشد، برنامه‌ریزی نمیشود کرد. برنامه‌ریزی مبتنی است بر اینکه شما بتوانید به آینده خاطرجمع باشید تا بتوانید برنامه‌ریزی میان‌مدّت یا بلندمدّت بکنید. چه جوری خاطرجمع میشوید؟ با قانون. ✏️ قانون در همه‌ی مسائل ــ مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی، مسائل فرهنگی و غیره ــ قاعده وضع میکند؛ قانون این است. اگر قانون نباشد، اصلاً زندگی مختل خواهد شد. 🎥 💻 Farsi.Khamenei.ir
⚠️ انقلابشان به مهسا امینی واقعی نیاز دارد... ⭕️ مهسا امینی برخلاف روایت های فاسد معاندین به مرگ طبیعی و در اثر عوارض جسمانی و پیش زمینه‌ای خودش مُرد؛ اما دشمن بشدت به دنبال ساختن یک مهسا امینی واقعی و کشته شده است تا خون تازه‌ اش را پای درخت نامبارک زن زندگی آزادی بریزد! 🔴 اگر حاکمیت به طریق هوشمندانه و بازدارنده ای در بحث مقابله با بی حجابی ورود نکند، مردم خودشان به طور هیجانی و بدون ضابطه با بی حجاب هایِ نیمه برهنه برخورد خواهند کرد! ⭕️ و این برخوردهای هیجانی، خوراک خوبی برای معاندین و براندازان است و چه بسا با برنامه ریزی و صحنه سازی های شیطانی و پروژه‌ی «کشته سازی» ، یک مهسا امینی واقعی برای جبهه‌ی دشمن خلق شود که دشمن میکوشد به واسطه‌ی آن کشور را دوباره چند ماهی به بحران بکشاند! 🔴 مسئولین اگر میخواهند مردم از عکس العمل های هیجانی دور بمانند و بهانه دست دشمن ندهند، باید برای مقابله با بی حجابی با قدرت ورود کنند و قانونی جامع بنویسند که به ابعاد وسیع این فتنه و اهداف دشمن توجه داشته باشد و از بازدارندگی خوبی برخوردار باشد و ریشه‌ی بی حجابی را بخشکاند! ⚠️ این یک کاملا جدی است ؛ اگر مسئولین چنین قانونی طراحی نکنند یا قانونی طراحی کنند که بازدارنده نباشد و اکثریت مردمِ مخالفِ با برهنگی را «راضی نگه ندارد» و آنان در جامعه را تأمین نکند، عکس العمل های هیجانی و از روی خشمِ مردم دور از انتظار نیست! ✍ میلاد خورسندی ‌ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مباحث
🚨 ایران، بهشت برهنه گرایان! 🔞 🤔 بنظر شما با تصویب لایحه عفاف و‌حجاب، در بدترین حالت، چه اتفاقی برای
☝️ توضیحات دقیق محسن آقایی درباره لایحه افتضاح عفاف و حجاب... ❌ وقتی کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام رو یک و نیم میلیون جریمه کردن، گفتیم بابا اصلاً جریمه نمیکردید خیلی بهتر بود. با این جریمه سبک، بیشتر تشویق به بی‌حجابی میکنید، بازدارندگی نداره این تنبیه... 💢الانم لایحه جدید عفاف و حجاب برخی قسمتاش همین مدلیه، چیزی نمیگفتن درباره‌ش انگار بهتر بود... @talangorasemani ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😁😅 ➖ آقا میشه کفشتو بپوشی؟؟👞 ➕ ارادت رو قوی کن، تو بو نکش! 🔺جوابی ساده برای کسانی که میگویند من به خودم مربوطه و یک مسئله‌ی شخصی است و تو نگاه نکن! ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🔰 بعضی از منابع اقتصادی قیمت سکه را در طول ۴۴ سال گذشته درج کرده‌اند. 💰 سال ۱۳۷۵ قیمت سکه‌ی تمام حدود ۴۲ هزار تومان بوده. ⭕️ در همان سال ۱۳۷۵ تبصره‌ای به ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی اضافه شده: ❌«زنانی که بدون در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دوماه یا از ۵۰ هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»❌ 💸 یعنی در سال ۱۳۷۵، جریمه نقدی بی‌حجابی از حدود یک‌دهمِ یک سکه، تا بیش از یک سکه بوده. 😮اگر آن جریمه را الآن به ارزش روز تبدیل کنیم؛ جریمه‌ی هر مورد بی‌حجابی بایستی از حدود ۳ میلیون تا بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد. 😐 ولی چقدر است؟ @talangorasemani ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
متن نهایی لایحه عفاف و حجاب 🔻متن نهایی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب دولت، بالاخره در پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و‌ مقررات کشور بارگذاری شد. (اینجا بخوانید)
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طنز تلخ آقا سید درباره لایحه ننگین عفاف و حجاب قوه قضاییه و دولت 💢 اینکه فکر می کنید ما نمی فهمیم لج آدم رو در میاره...😡 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
❌ آقایان می گفتند رو از جرم تبدیل به تخلف کردیم تا پای قاضی نیاد وسط و خود پلیس مستقیم جریمه کنه... 🤔 خوب طبق تبصره ۴ ازین به بعد هر کشف حجاب کننده می‌تونه یه قاضی و دو تا آدم دیگه رو مشغول رسیدگی به اعتراض خودش بکنه... ❌✍ همین قدر هم نفهمیدند واقعا؟!!! ‌•┈┈••••••┈┈• ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از مباحث
23.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 ایران، بهشت برهنه گرایان! 🔞 🤔 بنظر شما با تصویب لایحه عفاف و‌حجاب، در بدترین حالت، چه اتفاقی برای فردی که با وضعیتی زننده مثلا با لباس شنا، در خیابان حاضر شود خواهد افتاد؟! با و ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
26.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به یک شبهه پرتکرار؛ چرا جنگ بعد از ادامه پیدا کرد؟ آیا بهتر نبود بعد از آزادسازی ، با صدام صلح میکردیم و جنگ تمام میشد تا هزاران شهید ندهیم و زیرساختهای کشور کمتر آسیب ببیند؟ چرا ایران بعد آزادی خرمشهر صلح نکرد؟ آیا این کار خودش جنگ طلبی و تجاوز به عراق نبود؟ در قسمت شصت و دو برنامه ایرانی ضمن معرفی دو اثر ویژه مکتوب درباره جنگ تحمیلی، از زبان فرماندهان جنگ به این سوالات پاسخ داده شده است. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
IRSJ_Volume 8_Issue 2_Pages 11-29.pdf
587.1K
تاریخی در رابطه با روند پر رمز و راز تصویب یک «قطعنامه» 🔹یکی از ابعاد پر رمز و راز تاریخ جنگ، مسئله پذیرش که با گذشت بیش از سه دهه، هنوز با فقر آثار متقن و تحلیلی در این باب مواجهیم. به تصریح امام، تصمیم قبول قطعنامه مبتنی بر یک سلسله «حوادث و عواملى» بوده که تحلیل محققانه آن را موکول به آینده نموده‌اند و به نظر می‌رسد اکنون وقت رمزگشایی از این تصمیم تاریخی است. چه اینکه بازشناسی فرایند تصمیم‌سازی‌های کلان سیاسی، در پیشگیری از تکرار برخی تصمیمات سخت و بعضاً تلخ، مؤثر خواهد بود. 🔸اجماع مسئولان عالی‌رتبه سیاسی و نظامی از جمله اموری است که در روند تصمیم‌سازی و تغییر نظر اولیه امام، در دو مقطع تاریخی سرنوشت‌ساز بعد از و پذیرش قطعنامه، نقش تعیین‌کننده داشته و به نوعی، متضمن حجت شرعی و عقلی برای تصمیم نهایی امام بوده است. 🤔 پرسش آن است که در مدت کوتاه تصدی قائم‌مقامی فرماندهی کل قوا در بازه زمانی 12خرداد1367 تا 27تیر1367، چه اتفاقاتی رخ داد که امام در تصمیم قاطع خود پیرامون پایان جنگ، تجدیدنظر کردند؟ 🖇ضمیمه: مقاله «روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره)»، نشریه علمی مطالعات دولت‌پژوهی در جمهوری اسلامی ایران، شماره2، آبان1401. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مباحث
🤔 اگر قوه قضائیه، در مورد تو، فقط در مورد تو، طبق قانون عمل می‌کرد و میز محاکمه برای این همه سال جرم
🔴 ۱۱میلیون نفر را فقیر کرد بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در عرض یک دهه، حدود ۱۱ میلیون نفر به جمعیت زیر ‎خط فقر افزوده شده است. حالا رسانه‌های حامی همان دولت برای وضعیت این ۱۱ میلیون، اشک تمساح می‌ریزند! ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس به تصویب "قانون اقدام راهبردی" در مجلس اشاره کردند. این قانون چه هدفی را دنبال می کرد و چرا مهم است؟ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚀 لحظه شلیک موشک ۴ (خیبر) جدید ترین موشک بالستیک ایرانی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر گفته شده سرعت موشک خارج جو ۱۶ ماه و هنگام برخورد به هدف ۸ ماخ است. 🇮🇷 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تصاویر دیگری از شلیک موشک خرمشهر۴(خبیر) 🚀 🇮🇷 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
13.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ، پیام صریح ایران به اسرائیل و شرکایش 🔹کارشناس مصری: رونمایی از این موشک، دربرگیرنده این پیام است که اگر اسرائیل به حمله به ایران فکر میکند بهای آن گزاف خواهد بود چرا که ایران می تواند ضد حملاتی دردناک داشته باشد... 🇮🇷 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیا همینه... فیروز نادری از گردن به پایین فلج شد(آخـــــی؛ الهـــــی؛ طفلکی)؛ چه آرزوهایی داشت برای آخوندا😉 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚀 ‌کاربرد موشک خرمشهر ۴ از زبان آن هایی که دهن گشادی دارند رو میدوزه 🇮🇷 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مباحث
🎞 #نماهنگ قهرمان دریاها بمناسبت سفر تاریخی دریایی قهرمانان ایران اسلامی در دریاها 🛳🇮🇷⚓️🗺🌊 ╭────๛-
📣 خط حزب‌الله ۳۹۴ | بستر جهانی دریا زیرپای غیورمردان ایران 📝 خط حزب‌الله در گزارش هفته خود نگاهی به ابعاد حماسه تاریخی مأموریت دریانوردی بزرگ و موفقیت آمیز ناوگروه ۸۶ نیروی دریای ارتش به دور کره زمین داشته است. 🔸 یادداشت هفته این شماره خط حزب‌الله با عنوان «‌اقتدار‌ مقاومت» تحولات اخیر سیاسی در غرب‌ آسیا و کارآمدی منطق مقاومت را بررسی کرده است. 🌷 شماره‌ این هفته خط حزب‌الله به روح مطهر سردار ، تقدیم می‌شود. 📥 نسخه PDF👇
2_144167965280448388.pdf
1.83M
🔖 شماره جدید نشریه خط حزب الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۴۵ - نامه به عثمان بن حنيف انصارى در پرهیز از گرایش حاکم به سرمایه
| ✉️ نامه ۴۶ - نامه به مالك اشتر در اصول اخلاقی رهبر اسلامی ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🗞️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى بعض عماله 📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ عَلَى إِقَامَةِ اَلدِّينِ وَ أَقْمَعُ بِهِ نَخْوَةَ اَلْأَثِيمِ وَ أَسُدُّ بِهِ لَهَاةَ اَلثَّغْرِ اَلْمَخُوفِ پس از ياد خدا و درود! همانا تو از كسانى هستى كه در يارى دين از آنها كمك مى‌گيرم، و سركشى و غرور گناهكاران را در هم مى‌كوبم و مرزهاى كشور اسلامى را كه در تهديد دشمن قرار دارند حفظ‍‌ مى‌كنم فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ عَلَى مَا أَهَمَّكَ وَ اِخْلِطِ اَلشِّدَّةَ بِضِغْثٍ مِنَ اَللِّينِ وَ اُرْفُقْ مَا كَانَ اَلرِّفْقُ أَرْفَقَ وَ اِعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لاَ تُغْنِي عَنْكَ إِلاَّ اَلشِّدَّةُ پس در مشكلات از خدا يارى جوى، و درشتخويى را با اندك نرمى بياميز. در آنجا كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن، و در جايى كه جز با درشتى كار انجام نگيرد، درشتى كن وَ اِخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ وَ اُبْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَكَ وَ آسِ بَيْنَهُمْ فِي اَللَّحْظَةِ وَ اَلنَّظْرَةِ وَ اَلْإِشَارَةِ وَ اَلتَّحِيَّةِ حَتَّى لاَ يَطْمَعَ اَلْعُظَمَاءُ فِي حَيْفِكَ وَ لاَ يَيْأَسَ اَلضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِكَ وَ اَلسَّلاَمُ پر و بالت را برابر رعيّت بگستران، با مردم گشاده روى و فروتن باش، و در نگاه و اشارۀ چشم، در سلام كردن و اشاره كردن با همگان يكسان باش، تا زورمندان در ستم تو طمع نكنند، و ناتوانان از تو مأيوس نگردند. با درود ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است به يكى از كارگردانان خود (كه در آن مداراة و خوش رفتارى با رعيّت و سختگيرى در هنگام مقتضى را باو امر مى‌فرمايد): (۱) پس از ستايش خدا و درود بر پيغمبر اكرم، تو از كسانى هستى كه من براى نگاه‌داشتن دين بآنان يارى مى‌جويم، و سركشى گناهكار را فرو مى‌نشانم، و زبانك (مرز) ترسناك راه دشمن را مى‌بندم (مرز را به گوشتى كه نزديك گلوى شخص است و آنرا زبانك مى‌نامند تشبيه فرموده كه چون گرفته شود نفس قطع گردد)پس در كارى كه ترا اندوهناك سازد از خدا يارى بجو، و (با رعيّت در كارها) سختى و درشتى را با مقدارى نرمى و هموارى بياميز (تا اگر خواستى به آسانى دلش را بدست آورى بتوانى) و مداراة و مهربانى كن هنگاميكه مداراة شايسته‌تر باشد، و بسختى و درشتى بپرداز آنگاه كه از تو جز سختگيرى پيش نمى‌رود. (۲) و براى رعيّت بالت را فرود آور، و رويت را بگشا، و پهلويت را نرم كن (مهربان و هموار و خوشخو باش) و در نگريستن به گوشۀ چشم و خيره نگاه كردن و اشاره نمودن و درود گفتن بين ايشان يكسان رفتار كن (يكى را بر ديگرى امتياز مده) تا بزرگان در ستم كردن تو طمع و آز ننمايند (در صدد دشمنى با تو بر نيايند) و زيردستان از دادگرى تو نوميد نشوند، و درود بر شايستۀ آن. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 مخاطب در اين نامه ظاهرا مالك اشتر است و تعبيرات امام عليه السلام در مقام ستودن او نيز تناسب با شخصيتى همچون مالك دارد، هرچند بسيارى از شارحان نهج‌البلاغه ذكرى از مخاطب اين نامه نكرده و به اجمال از آن گذشته‌اند. امام عليه السلام در بخش اوّل اين نامه اوصاف برجسته‌اى براى اين كارگزار ذكر مى‌كند تا او را به اعتماد به نفس و قوت و قدرت در برابر مشكلات تشويق نمايد. مى‌فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) به يقين تو از كسانى هستى كه من براى برپا داشتن دين از آنها كمك مى‌گيرم و سركشى و تكبر گنهكاران را به‌وسيلۀ آنان درهم مى‌شكنم و گلوگاه‌هاى خطرناك را به كمك آنها حفظ مى‌كنم»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّكَ‌ مِمَّنْ‌ أَسْتَظْهِرُ بِهِ‌ عَلَى إِقَامَةِ‌ الدِّينِ‌، وَ أَقْمَعُ‌ بِهِ‌ نَخْوَةَ‌ الْأَثِيمِ‌، وَ أَسُدُّ بِهِ‌ لَهَاةَ‌ الثَّغْرِ الْمَخُوفِ‌). اين تعبيرات نشان مى‌دهد كه امام عليه السلام گروهى از افراد شجاع و دلير و صاحب معرفت را انتخاب كرده بود كه در اين امور سه گانه يعنى اقامۀ اركان دين، درهم كوبيدن سركشان تبه‌كار و حفظ مرزهاى خطرناك از آنان كمك مى‌گرفته و مخاطب اين نامه يعنى مالك اشتر يكى از آنها بوده است. گويا امام عليه السلام مى‌خواهد بفرمايد: اگر مأموريتى را كه به تو براى تدبير امور مصر و اقامۀ احكام دينى در آنجا و جلوگيرى از ظالمان و سركشان و حفظ ثغور آنجا در برابر تهديدهاى لشكر شام و طرفداران معاويه سپرده‌ام به موجب شايستگى‌هايى است كه در اين امور از تو سراغ دارم و به راستى همين‌گونه بود كه امام عليه السلام او را در اين جمله‌هاى كوتاه و پرمعنا ستوده است. حوادثى كه در زندگى مالك اشتر واقع شد و در تواريخ آمده است گواه زندۀ اين معناست. از جمله زمانى كه على عليه السلام مى‌خواست با شورشيان جمل بجنگد عمار ياسر را به كوفه فرستاد تا مردم را براى پيوستن به لشكر على عليه السلام بسيج كند...
📜 به هر حال امام عليه السلام به دنبال اين سخن، دستورات مهمى را به مالك در زمينۀ رفتار با مردم مى‌دهد نخست مى‌فرمايد: «بنابراين از خداوند در امورى كه براى تو مهم است يارى بجوى»؛ (فَاسْتَعِنْ‌ بِاللّٰهِ‌ عَلَى مَا أَهَمَّكَ‌). اشاره به اينكه خميرمايۀ همۀ موفقيّت‌ها تكيه بر ذات پاك خدا و يارى جستن از اوست. در دستور دوم مى‌فرمايد: «سخت‌گيرى و شدت عمل را با نرمش در آميز»؛ (وَ اخْلِطِ الشِّدَّةَ‌ بِضِغْثٍ‌ مِنَ‌ اللِّينِ‌). اشاره به اينكه كشوردارى و اصولا هيچ برنامۀ اجتماعى و شخصى را نمى‌توان با شدت عمل و عُنف به سامان رسانيد، بلكه بايد نرمش و شدت با هم آميخته شود كه اگر تنها برنامه‌هاى شديد و سخت‌گيرانه باشد موجب تنفر و گاه كينه و عداوت مى‌گردد و كار به جايى نمى‌رسد و اگر تمام، نرمش و ملايمت باشد بسيارى از افراد كار خود را جدّى نمى‌گيرند و موجب سستى و فشَل مى‌شود. اين همان چيزى است كه در برنامۀ انبيا تحت عنوان «مُبَشِّراً وَ نَذيراً» آمده است و خداوند عالم در عين اينكه در جاى عفو و رحمت ارحم الراحمين است، به هنگام مجازات اشد المعاقبين است. در دستور سوم براى اينكه معلوم شود اصل، رِفق است يا شدّت مى‌فرمايد: «مادام كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن؛ اما در آنجا كه جز شدت عمل تو را بى‌نياز نمى‌كند تصميم به شدّت بگير»؛ (وَ ارْفُقْ‌ مَا كَانَ‌ الرِّفْقُ‌ أَرْفَقَ‌، وَ اعْتَزِمْ‌ بِالشِّدَّةِ‌ حِينَ‌ لَا تُغْنِي عَنْكَ‌ إِلَّا الشِّدَّةُ‌). به اين ترتيب اصل و اساس در مناسبات ميان حاكميّت و مردم، بلكه در تمام مديريت‌ها رفق و مداراست؛ ولى اگر كسانى از مدارا كردن مدير خواستند سوء استفاده كنند، جز برخورد شديد چيز ديگرى كارساز نيست. در روايتى معتبر مى‌خوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «إِنَّ‌ الرِّفْقَ‌ لَمْ‌ يُوضَعْ‌ عَلَى شَيْ‌ءٍ‌ إِلَّا زَانَهُ‌ وَ لَا نُزِعَ‌ مِنْ‌ شَيْ‌ءٍ‌ إِلَّا شَانَهُ‌؛ رفق و مدارا بر هيچ‌چيز گذارده نمى‌شود مگر اينكه آن را زينت مى‌بخشد و از چيزى برگرفته نمى‌شود مگر اينكه آن را زشت و بدنما مى‌كند»