eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.5هزار عکس
33.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ‮امام عليه السلام در اين گفتار كوتاه و پرمعنا به يكى از عيوب مهم غيبت اشاره كرده مى‌فرمايد: «غيبت كردن، آخرين تلاش شخص ناتوان است»؛ (الْغِيبَةُ‌ جُهْدُ الْعَاجِزِ). اشاره به اين‌كه تنها فرومايگان و افراد پست و ناتوان به سراغ غيبت مى‌روند چرا كه اگر انسان در خود، توانايى و استعداد پيشرفت ببيند به‌جاى اين‌كه با غيبت مقام كسى را خدشه‌دار كند خودش مى‌كوشد و به آن مقام و برتر از آن مى‌رسد ولى چون عاجز و ناتوان و فرومايه است سعى مى‌كند به وسيلۀ غيبت آبروى ديگرى را در انظار عموم بريزد. ازاين‌رو امام عليه السلام مى‌فرمايد: غيبت، آخرين تلاش افراد ناتوان است. در ميان گناهان كبيره كمتر گناهى است كه همانند غيبت، نشانۀ پستى و ضعف و زبونى و ناجوانمردى باشد. به تعبير ديگر، آن‌ها كه پشت سر مردم به مذمت و عيب‌جويى مى‌پردازند و آبرو و حيثيت افراد را با افشاى عيوب پنهانى، كه غالب مردم به يكى از اين عيوب گرفتارند، مى‌برند، و آتش حسد و كينۀ خود را به اين وسيله فرو مى‌نشانند، افرادى ناتوان و فاقد شخصيت‌اند كه حتى در مبارزۀ بى‌دليل و ظالمانۀ خود شهامت ندارند و تمام قدرتشان اين است كه از پشت خنجر بزنند. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
222 💫 سوره مبارکه هود [علی نبینا و آله و علیه السلام] ✨ آیات مبارکه 6 - 12 🎧 تلاوت 🎞 تصویری 🎙 تفسیر 📖 ترجمه ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر مبارک زین‌العابدین [علیه‌ آلاف التهیة و الصلوة و السلام] ✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج (عجّل الله تعالی فرجه و علیه‌السلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنه‌ای مدّظله العالی صلوات ═════❖•°🌸 °•❖════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═⊹❁❈【 ۲۲۲ 】 ❈❁⊹═┄ ╔═════════ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا ۚ كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ ﴿ ۶ ﴾ هر موجود زنده‌ای روی زمین زندگی می‌کند، روزی‌اش به‌عهدۀ خداست. او زیستگاه دائمی و موقتیِ همۀ آن‌ها را می‌داند. تمام این‌ها در کتابی روشن ثبت است. وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۗ وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ ﴿ ۷ ﴾ هم‌اوست که آسمان‌ها و زمین را و آنچه میان آن‌هاست، در طول شش مرحله آفرید و فرمانروایی‌اش بر جهان بر اساس آگاهی است. هدف از آفرینش این بوده است که امتحانتان کند تا ببیند کدامتان بهتر رفتار می‌کنید. اگر به آن‌ها بگویی: «شما بعد از مرگ حتماً زنده می‌شوید»، بت‌پرست‌های بی‌دین حتماً می‌گویند: «این ادعا علناً جادوجنبل است!» وَ لَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَىٰ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ ۗ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَ حَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ ﴿ ۸ ﴾ اگر عذابی را که مستحق آن‌اند، مدتی عقب بیندازیم، به‌‌مسخره می‌گویند: «چه چیزی مانع آمدنش شده؟!» ولی بدانید روزی که آن عذاب سراغشان بیاید، دیگر برگشتنی در کار نیست! و همان عذاب‌هایی به جانشان می‌افتد که مسخره‌اش می‌کردند. وَ لَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ ﴿ ۹ ﴾ اگر از سرِ لطفمان به انسان نعمتی بچشانیم و بعد از مدتی از روی حکمت از او پس بگیریم، حتماً ناامید‌و ناسپاس می‌شود؛ وَ لَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي ۚ إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ ﴿ ۱۰ ﴾ ولی اگر بعد از بلایی که سرش آمده، طعم آسایش به او بچشانیم، به‌جای شکر و شادی، با غفلت و غرور می‌گوید: «مشکلاتم حل شد!» معلوم است که شادیِ کاذب و خودپسندی، وجودش را فرا گرفته است. إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ ﴿ ۱۱ ﴾ اما کسانی که در برابر سختی‌ها استقامت می‌ورزند و به‌شکرانۀ نعمت‌ها، کارهای خوب می‌کنند، آمرزش و پاداشی بزرگ در انتظارشان است فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ وَ ضَائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَنْ يَقُولُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ كَنْزٌ أَوْ جَاءَ مَعَهُ مَلَكٌ ۚ إِنَّمَا أَنْتَ نَذِيرٌ ۚ وَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ ﴿ ۱۲ ﴾ نکند بعضی آیه‌هایی را که به تو وحى مى‌شود، به مردم نرسانی و دلت بگیرد، از ترس اینکه بت‌پرست‌ها بگویند: «چرا گنجى بر او فرستاده نشده یا فرشته‌اى همراهش نیامده؟!» پیامبر، تو فقط هشداردهنده‌اى. همه‌کارۀ موجودات خداست. ══════❖•° 𑁍 °•❖══════ | | 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 50 اَسَف: غضب، اندوه. «فَلَمّا آسَفُونَا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ»
| ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 60 اُفُقْ: ناحیه، طرف. (قاموس، نهایه، مفردات). «وَ لَقَدْ رَآهُ بِالاُْفُقِ الْمُبینِ» (23/تکویر)، یعنی: او را در ناحیه روشن دید. جمع آن آفاق است یعنی اطراف، نواحی «سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الاْفاقِ وَ فی اَنْفُسِهِمْ» (53/فصلت)، یعنی: آیات خود را در اطراف آسمان ها و زمین و در وجودشان، به آنها حتما می نمایانیم. (تکرار: 3) ┅───────────────┅ 61 اِفْک: ساخته، برگرداندن چیزی از حقیقتش. «وَ قالُوا هذا اِفْکٌ مُبین» (12/نور)، یعنی: گفتند این ساخته و دروغ آشکار است. 🤥 دروغ را از آن جهت اِفْک گویند که از واقعیّتش برگردانده شده. اَفّاک صیغه مبالغه است. «قاتَلَهُمُ اللّه انّی یُؤْفَکُونَ» (4/منافقون)، یعنی: خداوند آنها را بکشد چگونه از حق منحرف می شوند. (تکرار: 30). مُؤْتَفِکات: در لغت به معنی بادهایی است که از مسیر خود بر می گردند و محل وزیدن خود را عوض می کنند و یا زمین هایی که زیر و رو می شوند. 💭 و ظاهرا مراد از آن در قرآن، شهرهای ویران و زیر و رو شده است نظیر شهرهای لوط و غیره. «وَ جاءَ فِرْعَوْنُ وَ مَنْ قَبْلَهُ وَ الْمُؤْتَفِکاتُ بِالْخاطِئَةِ» (9/حاقَّة)، فرعون و کسانی که قبل از او بودند و همچنین اهل شهرهای زیر و رو شده (قوم لوط) مرتکب گناهان بزرگ شدند. کلمه مُؤْتَفِکَه (تکرار: 1) و مُؤْتِفِکات (تکرار: 2) ┅───────────────┅ 62 اُفُول: غروب کردن. 🌄 «فَلَمّا اَفَلَ قالَ لا اُحِبُّ الآفِلین» (76 / انعام)، پس چون غائب شد (غروب کرد) گفت: غائب شونده ها را دوست ندارم. (تکرار: 3). 63 اَکْل: خوردن. «کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» (31/اعراف)، یعنی: بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید. 🔄 این کلمه با مشتقات آن 109 بار در قرآن آمده است. ↙️ «اَکّالُون»: مبالغه از اَکْل است «اُکُل» به معنی خوردنی است. «تُؤْتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ» (25/ابراهیم)، یعنی: خوردنی (میوه) خود را هر زمان می آورد. 🔄 (تکرار: 109). ┅───────────────┅ 64 اَلا: آگاه باش، آگاه باشید. حرف تنبیه است و بر تحقّق مابعدش دلالت دارد. مثل: «اَلا اِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ» (13 / بقره)، یعنی: بدانید این ها همان سفیهانند. و نیز به معنی (طلب ملایم) و (طلب شدید) می آید. مثل «اَلا تُحِبُّونَ اَنْ یَغْفِرَ اللّه لَکُمْ» (22/نور)، یعنی: آیا دوست نمی دارید خداوند شما را ببخشد. 🔄 (تکرار: 54). ┅───────────────┅ 65 اَلْت: نقصان. «وَ ما اَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَیْءٍ» (21 / طور)، از عملشان چیزی کم نکردیم. 🔄 (تکرار: 1). ┅───────────────┅ 66 اِلْف: پیوند، جمع شدن با میل و رغبت (مفردات). باید دانست اُلْفَت جمع شدن مطلق نیست؛ بلکه جمع شدنی است که میان اجزاء آن قبول و میل و الفت باشد. بهترین کلمه برای آن در فارسی «پیوند» است. «کُنْتُمْ اَعْداءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ» (103/آل عمران)، دشمن یکدیگر بودید و او میان دل های شما، الفت ایجاد کرد. 🔄 این کلمه با مشتقات آن 8 بار در قرآن آمده است. ┅───────────────┅ 67 «اُلْفَة»: انس گرفتن و دوست داشتن. «ایلاف» به معنی الفت دادن. «اَلْمُؤَلَّفَةُ قُلُوبُهُمْ» ، یعنی: کسانی که قلوبشان تألیف و جلب شده؛ مراد غیر مسلمانان هستند که برای تألیف قلوب به آنها زکات داده می شود. «لاِیلافِ قُرَیْشٍ» (1/قریش)، یعنی: (مجازات اصحاب فیل) به خاطر این بود که قریش (به این سرزمین مقدس) الفت گیرند (و مقدمات ظهور پیامبر فراهم شود). ━━━━━━••••••••••••••••‌• ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 سحر دهه ‌ذی‌الحجه بلند شو... 💫 مرحوم آیت‌الله (ره): وقت ، مخصوصاً در این دهه ‌ذی الحجه، بلند شو، نمی‌میری! پروردگار درد را به واسطه‌ بیداری سحر از بدن شما جدا می‌کند و دنیا و آخرت شما را آباد می‌کند. 🔸 دهه‌ ذی‌الحجه را مغتنم بشمار، صدقه دادن در این دهه مثل این است‌ که پولی به پیغمبر(صلی الله علیه و آله) بدهی تا برای شما انفاق فرماید، هر عملی در این دهه رشد می‌کند. 🔸رسول‌ اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند: که عمل صالح در دهه ‌اول از سایر ایام محبوب‌تر است؛ این یک خصوصیتی است که صاحب شرع به ما توصیه کرده است. ╭────๛- - - - - ↷ ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰────────
📸 دیدار خانواده‌های شهدا با رهبر انقلاب 🌷 جمعی از خانواده‌های معظم شهدا صبح امروز (یکشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
🔹 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار خانواده‌های معظم شهدا: از لحاظ ارزشگذاریِ نظام ارزشیِ اسلامی، خانواده‌ی شهدا یعنی پدر، مادر، همسر در رتبه‌ی بسیار بالایی قرار دارند. فضیلت اینها از فضیلت دیگر مؤمنین و مؤمنات و اینها بیشتر است. ۱۴۰۲/۴/۴
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار خانواده‌های معظم شهدا: خاطره‌های شهدا باید با زبان هنر زنده نگه داشته شود 🔹 من یک خطابی بکنم به کسانی که اهل هنرند، اهل رسانه‌اند، اهل نگارشند، قلم به دستند، شاعرند، نقاشند، هنرمندند. این خاطره‌ها را با زبان هنر بایستی نگه دارند. البته کارهای خوبی در این سالهای آخر اتفاق افتاده است، انجام گرفته است، خوب است این کتابها و بعضی از فیلمها، بعضی از کارهای هنری که انجام گرفته با ارزش است باید سپاسگزاری کنیم اما نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد کم است ما تعداد شهدایمان زیادند هر کدام از اینها یک دنیایی هستند، هر کدام از اینها موضوع یک کار هنری با ارزشند، یا موضوع کار چند کار هنری؛ میشود فیلم ساخت، میشود کتاب نوشت، میشود نقاشی کرد درباره‌ی اینها، اینها را معرفی کرد به نسل جوان. این وظیفه‌ی ماست. شما همسران شهید، پدر شهید، مادر شهید، اگر مراجعه کردند و خواستند که شما مصاحبه کنید امتناع نکنید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب هم اکنون در جمع خانواده‌های معظم شهدا: شهدا الگوهای زنده نسل جوان هستند 🔹 اینها همه الگویند. جوان احتیاج به الگو دارد. اینها الگوهای زنده‌ی کشور ما و جوانهای ما محسوب میشوند. یاد اینها باید زنده بماند. چه کسی یاد اینها را میتواند زنده نگه دارد؟ پدران، مادران، آنهایی که اینها را بزرگ کردند، آن همسری که مدتی با اینها زندگی کرده. رفتارهای اینها، پایبندیهای اینها، دلبستگیهای دینی‌شان، دلبستگیهای اجتماعی‌شان، دلبستگیهای عاطفی‌شان، اینها را شرح بدهند. اینها همه درس است. همه‌ی آنچه که در خاطره‌ی شماها از شهیدانتان وجود دارد، اینها همه درس است، اینها باید گفته بشود، اینها باید منتشر بشود، اینها باید مورد استفاده‌ی نسل جوان کشور قرار بگیرد. ۱۴۰۲/۴/۴