9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
#پست_ویژه
🎥 شرط موفقیت در کارهای فرهنگی
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ دو دقیقه
🔺 @nasery_ir
#میرزای_شیرازی #میرزا_حبیب_الله_رشتی #شیخ_انصاری
🔻 در مورد عبادت و تقوای بزرگان و علما فراوان صحبت شده؛ اما در بخش علمی هم ایشان خیلی سعیها میکردند؛
🔸 جناب میرزای بزرگ (میرزای شیرازی) با جناب میرزا حبیب الله رشتی رحمهماالله از شاگردان صاحب جواهر هستند و اجازه اجتهادشان را از صاحب جواهر گرفتند.
🔹 یک نفر مثل صاحب جواهر که هیچ کسی موفق نشده مانند ایشان یک دوره کامل، تمام فقه، از طهارت تا دیات را کار کند که این کار توفیقی الهی و ربانی بوده است؛ یک چنین فردی، به میرزای شیرازی و میرزا حبیب الله رشتی رحمه الله اجازه اجتهاد میدهد.
🔸 میرزای شیرازی نیتش این بود که با این اجازه اجتهاد در شیراز بیاید و خدمات تبلیغی بکند و میرزاحبیب الله رشتی رحمهالله هم قصد داشت طرف رشت و شمال برود و در آنجا خدمت کند.
🔹 همان ایام این دو بزرگوار به حرم آقا #امیرالمؤمنین علیه السلام میآیند. در حرم یک مسجدی بالای سر حضرت بوده، میبینند که شیخ جوانی آنجا نشسته و دارد برای یک طلبهای، درس قوانین الاصول میگوید.
🔸 اینها گوش میدادند، دیدند که این شیخ خیلی مسلّط است و این شاگرد هم خیلی خوش فهم است. مادامی که این شاگرد سؤال میکند، استاد (شیخ جوان) جواب میدهد؛ و این رفت و آمد (سوال و جواب) ادامه پیدا میکند تا شاگرد رها کند (و قانع شود).
🔻 میرزای شیرازی و میرزا حبیب الله رشتی رحمهما الله از این شیخ جوان خوششان میآید. چند روز بعد سر درس مرحوم صاحب جواهر آن شیخ را دیدند، خدمت ایشان رفتند و مسئله ای علمی را پیش این شیخ جوان طرح کردند.
🔸 این شیخ جوان به این دو بزرگوار فرمودند اینکه شما میگویید، منظورتان «ورود» است یا «حکومت»؟ [ورود و حکومت از مسائل عمیق علم اصول است.] ایشان گفتند آقا ورود کدام است و حکومت کدام؟
🔹 تا آن وقت مسئله ورود و حکومت به گوش آقایان نخورده بود. آن جناب فرموده بود که باید بیایید تا صحبت کنیم. قراری گذاشتند و جناب میرزای بزرگ و میرزا حبیب الله رشتی رحمهماالله خدمت این شیخ جوان آمدند و بحث مطرح شد.
🔸 کار به جایی رسید که این دو بزرگوار که میخواستند با اجازه اجتهاد از آخوند صاحب جواهر رحمهالله برای کارهای تبلیغی بروند در نجف ماندند و مدتی شاگردیِ این شیخ جوان را کردند.
🔹 این شیخ جوان، عالم بزرگوار جناب شیخ اعظم شیخ انصاری رضوان الله تعالی علیه بود. میرزای شیرازی بعد از شاگردی کردن خدمت شیخ انصاری بزرگ شد و میرزا حبیب الله رشتی رحمهالله هم همینطور.
🔸 این بزرگان طالب فقاهت بودند، فقیه کسی است که در جنبههای اعتقادی استقرار و التزام کامل دارد.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه | #حکمت ۷۰
🏷️ روانشناسى جاهل
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام لاَ تَرَى اَلْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: نادان را يا تندرو يا كند رو مىبينى.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در نكوهش نادان) فرموده است: ديده نمىشود نادان مگر آنكه تندرو است (از حدّ و اندازۀ خود مىگذرد) يا كند رو (بحدّ و اندازۀ خود نمىرسد).
🇯 🇴 🇮 🇳
امام در اين كلام حكمتآميز به مسئلۀ مهمى اشاره كرده كه سراسر زندگى انسانها را در بر مىگيرد، مىفرمايد: «هميشه جاهل را يا افراطگر مىبينى و يا تفريط كار»؛ (لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً) . راه صحيح به سوى مقصد راه مستقيم است كه ما پيوسته در نمازها هر روز خدا را مىخوانيم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد. در اطراف راه مستقيم خطوط انحرافى فراوانى هست كه پيدا كردن راه مستقيم از ميان آن خطوط نياز به دقت و علم و دانش دارد. به همين دليل، جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافى يا در جانب زياده روى مىگردد و يا در سوى كوتاهى و كندروى. اين مسئله در تمام شئون زندگى اعم از فردى و اجتماعى و سياسى و غير آن ديده مىشود؛ مثلاً حفظ ناموس و پاسدارى آن از هرگونه انحراف يك فضيلت است ولى افراد جاهل گاهى به طرف افراط كشيده مىشوند و با وسواس هر حركتى از همسر خود را زير نظر مىگيرند و با نگاه اتهام و گمان سوء به او نگاه مىكنند به طورى كه زندگى براى آنها تبديل به دوزخى مىشود و گاه هيچگونه نظارتى بر وضع خانه و همسر خود ندارند كه كجا رفت و آمد و با چه كسى صحبت مىكند و امثال آن. در مسائل بهداشتى فرد جاهل گاه چنان گرفتار افراط مىشود كه دست به سوى هيچ آب و غذايى نمىبرد به گمان اينكه همۀ آنها آلوده است، در هيچ مهمانى شركت نمىكند، هيچ هديهاى را نمىپذيرد و بايد تنها خودش غذاى خويش را تهيه كند و گاه در جهت مخالف قرار مىگيرد و فرقى ميان آلوده و غير آلوده، بيمار مسرى و غير بيمار نمىگذارد. بعضى از شارحان، اين مطلب را با موضوع عدالت در مسائل اخلاقى پيوند زده و گفتهاند: هميشه فضايل اخلاقى حد وسط در ميان دو دسته از رذايل است: شجاعت حد اعتدالى است كه در ميان صفت تهور (بىباكى) و جبن (ترس و بزدلى) قرار گرفته است
مباحث
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند بیست و سوّم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْت
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه
─┅•═༅ بند بیست و چهارم ༅═•┅─
🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ دَخَلْتُ فِیهِ بِحُسْنِ ظَنِّی بِکَ أَنْ لَا تُعَذِّبَنِی عَلَیْهِ وَ رَجَوْتُکَ لِمَغْفِرَتِهِ فَأَقْدَمْتُ عَلَیْهِ وَ قَدْ عَوَّلْتُ نَفْسِی عَلَی مَعْرِفَتِی بِکَرَمِکَ أَنْ لَا تَفْضَحَنِی بَعْدَ أَنْ سَتَرْتَهُ عَلَیَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ
┅───────────────┅
❖ «بار خدایا، از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که وارد آن شدم به خاطر حسن ظن به تو که مرا بر آن عذاب نمی کنی و امیدوار بودم که آن را میآمرزی پس به آن اقدام کردم، در حالی که اتکاء من به کَرَمی بود که از تو میشناختم که دیگر پس از آنکه آن را بر من پوشاندی رسوایم نمی کنی؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و آن را بیامرز، ای بهترین آمرزندگان»
@ostadelahi
🇮🇷
📝 #صرفا_جهت_اطلاع | آبله میمون را آمریکا منتشر کرد
🍃🌹🍃
🔻 وزارت دفاع روسیه خواستار تحقیق درباره فعالیتهای مراکز بیولوژیک آمریکا در نیجریه شد.
🔹ایگور کریلوف فرمانده نیروهای دفاع در برابر تشعشعات و شیمیایی و بیولوژیک (ش.م.ر) گفت بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، نسل جدید آبله میمون از نیجریه منتشر شده که زیرساختهای بیولوژیک آمریکا در آن وجود دارد.
🔺 دو مرکز بیولوژیک در ابوجا و یکی در لاگوس و دیگری در زاریا وجود دارد. سازمان جهانی بهداشت باید بررسی گسترده آغاز کرده و نتایج آن را به اطلاع جهان برساند.
❌ اسم زاریا برایتان آشنا نیست؟ قتلگاه شیعیان نیجریه.
#روشنگری | #ثامن | #جهاد_تبیین
@meyarpb