هدایت شده از فقه و احکام
گـفت:خجـالٺنمیکـشی؟!
پـرسیدم:چـرا؟🖇
گـفت:چـادرسـرتکـردی! 😄
لبخنـدمحـویزدم:تـوچـی؟! 🙂
تـوخجـالتنمیکـشی؟!🙃
اخـمکـرد:مـنچـرا؟!🤨
آرومدمگـوششگـفتم:
خجـالتنمیکـشیکـہانـقد
راحـتاشـکامـامزمـانترودر
مـیاریوچـوبحـراج به قشنگیات میزنی💔
@shahidhojatrahimi
#لبیک_یا_خامنه_ای
#حجاب | #چادر
هدایت شده از فقه و احکام
11.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نهج_البلاغه | #حکمت ۲۴۰
🏷️ زیان مال غصبى
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلْحَجَرُ اَلْغَصِيبُ فِي اَلدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: سنگ غصبى در بناى خانه، مايۀ ويران شدن آن است.
قال الرضي و يروى هذا الكلام عن النبي صلىاللهعليهوآلهوسلم و لا عجب أن يشتبه الكلامان لأن مستقاهما من قليب و مفرغهما من ذنوب
(اين سخن از رسول خدا نقل شده است و اينكه سخن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و على عليه السّلام شبيه يكديگرند جاى شگفتى نيست براى اينكه هر دو از يك جا سر چشمه گرفته و در دو ظرف ريخته شده است)
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در زيان مال غصبى و دارايى كه از راه ستم بدست آيد) فرموده است: سنگ غصبى در سرا (ى هر كه باشد) گرو ويرانى آن سرا است (چنانكه گرو، مستلزم اداء دين است؛ سنگ غصبى نيز مستلزم ويرانى ساختمان مىباشد.)
«سيّد رضىّ «رحمه اللّه» فرمايد: و اين فرمايش از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله (نيز) روايت ميشود، و شگفت نيست كه آن دو كلام بهم مانند؛ زيرا آن دو آب از يك چاه كشيده و از يك دلو ريخته شده است (آنچه پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله فرموده از جانب خدا بوده امام عليه السّلام هم فرمودۀ آن حضرت را بيان مىفرمايد.)
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، آيندۀ شوم بناهايى را بيان مىكند كه با وسائل غصبى ساخته شوند، مىفرمايد: «سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ويرانى آن است»؛ (الْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا) . اشاره به اينكه همانگونه كه «رهن» و گروگان، سبب مىشود انسان، مطالباتش را وصول كند، سنگ غصبى هم سبب مىشود كه ويرانى براى خانه وصول شود.
مرحوم مغنية در كتاب فى ظلال نهج البلاغه در شرح اين كلام حكيمانه مىگويد: كسى كه بنايى كند يا چيزى در اختيار بگيرد يا بخورد يا بنوشد يا به هر صورتى، از اموال ديگران (بدون رضاى آنها) بهره گيرد، سرانجام كارش وبال و خسران است، هرچند اين زيان پس از مدتى صورت گيرد و اگر كسى بپرسد اين آسمانخراشهايى كه از خون ملتهاى بىگناه بنا شده و محكم در جاى خود ايستاده و ويران نمىشود چگونه است؟ در پاسخ آنها مىگوييم: اگر اينها ويران نشود بناكنندۀ آنها به زودى آنها را ترك گفته و به قبور تاريك و متعفنى پناه مىبرند...
➕ اضافه بر اين، بناى راسخ، همان وجدان پاك و روح آرامى است كه انسان بدون هرگونه نگرانى زندگى كند. (آيا بانيان آنها چنيناند؟ قطعاً نيستند).
مرحوم طبرسى در مجمع البيان از ابن عباس نقل مىكند كه مىگويد: من از قرآن به خوبى استفاه كردهام كه ظلم و ستم، خانهها را ويران مىسازد. سپس به آيۀ شريفۀ سورۀ «نمل» تمسك مىكند كه مىفرمايد: «فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خٰاوِيَةً بِمٰا ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» ؛ اين خانههاى آنهاست در حالى كه بهخاطر ظلم و ستمشان فرو ريخته؛ و در اين نشانۀ روشنى است براى كسانى كه آگاهند»
مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام شريف مىگويد: «اين سخن از پيامبر صلى الله عليه و آله نيز نقل شده و جاى تعجب نيست كه هر دو كلام مانند هم باشند؛ زيرا هر دو از يك محل سرچشمه گرفته و ريزش هر دو از يك دلو بوده است»؛ (قالَ الرَّضِيُ وَ يُروىٰ هٰذَا الْكَلامُ عَنِ النَّبِي صلى الله عليه و آله وَ لا عَجَبَ أَنْ يَشْتَبِهَ الْكَلامانِ لِأَنَّ مُسْتَقاهُما مِنْ قَليبٍ وَ مَفْرَغَهُما مِنْ ذَنُوبٍ)
💡 «مُسْتَقىٰ» به معناى محل سيراب شدن است.
💡 «قليب» (بر وزن صليب) به معناى چاه و در اينجا كنايه از سرچشمه است.
💡 «مفروغ» (مفرغ) به معناى محل ريزش است.
💡 «ذَنوب» بر وزن (قبول) به دلو بزرگ گفته مىشود.
مرحوم ديلمى از علماى قرن نهم در كتاب ارشاد القلوب خود حديث را به اين صورت از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل كرده است: «خَمْسُ كَلِماتٍ فِي التَّوْراةِ وَ يَنْبَغي أَنْ تُكْتَبَ بِماءِ الذَّهَبِ أَوَّلُها حَجَرُ الْغَصْبِ فِي الدّارِ رَهْنٌ عَلىٰ خَرابِها وَ الْغالِبُ بِالظُّلْمِ هُوَ الْمَغْلُوبُ وَ ما ظَفَرَ مَنْ ظَفَرَ الْإثْمُ بِهِ وَ مِنْ أَقَلَّ حَقِّ اللّٰهِ عَلَيْكَ أنْ لا تَسْتَعينَ بِنِعَمِهِ عَلىٰ مَعاصِيهِ وَ وَجْهُكَ ماءٌ جامِدٌ يَقْطُرُ عِنْدَ السُّؤالِ فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تَقْطُرُهُ ؛ پنج جمله در تورات آمده است كه سزاوار است با آب طلا نوشته شود: نخستين آنها اين است كه سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ويرانى آن است و آن کَس كه با ظلم غلبه مىكند در حقيقت مغلوب و شكستخورده است و كسى كه از طريق گناه پيروز شود در واقع پيروز نشده است و كمترين حق خداوند بر تو اين است كه از نعمتهاى او براى معصيتش كمك نگيريد و آبروى تو همچون آب منجمدى است كه تقاضا، آن را آب مىكند😥 مراقب باش نزد چه كسى آن را آب مىكنى».
در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «اتَّقُوا الْحَرامَ فِي الْبُنْيانِ فَاِنَّهُ أساسُ الْخَرابِ ؛ از به كار گرفتن اشياى حرام در بناها بپرهيزيد كه سبب خرابى آن خواهد شد»
مطالعه بیشتر ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شوخی رهبر انقلاب با جوانهایی که اهل کتاب نیستند! 😉
⭕️ دلم میخواد شماها واقعاً #کتاب_بخوانید!
#سایه_ات_مستدام
#کتابخوانی
مباحث
شوخی رهبر انقلاب با جوانهایی که اهل کتاب نیستند! 😉 ⭕️ دلم میخواد شماها واقعاً #کتاب_بخوانید! #سا
📙 برنامههای ترویجِ کتابخوانی برای کودکان لازم است
به کتاب بایستی اهتمام ورزید. اهتمام به کتاب در واقع قوامش به اهتمام به کتابخوانی است. در جامعه باید سنت کتابخوانی رواج پیدا کند... به گمان من یکی از بدترین و پرخسارتترین تنبلیها، تنبلی در خواندن کتاب است. هرچه هم انسان به این تنبلی میدان بدهد، بیشتر میشود. کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود؛ و این کار بر عهدهی همهی دستگاههائی است که در این زمینه مسئولند؛ از مدارس ابتدائی بگیرید - که برنامههائی باید باشد که کودکان ما را از اوان کودکی به خواندن کتاب عادت بدهد؛ خواندن با تدبر، خواندن با تحقیق و تأمل - تا دستگاههای ارتباطجمعی، تا صدا و سیما، تا وسائل تبلیغاتی گوناگون. ۱۳۹۰/۴/۲۹
📘تأمل و کارِ ذهنی در کتابخوانی را تمرین کنید
بعضی از ذهنها اهل کتابند؛ منتها کتاب آسان، کتابی که احتیاج به فکر کردن نداشته باشد. عیبی ندارد، این هم کتاب خواندن است، نفی نمیکنیم؛ اما بهتر از این شیوهی کتابخوانی، این است که انسان در مجموعهی کتابخوانىِ خود بتواند بیامیزد کتاب آسان را - فرض کنید رمان را، خاطره را، کتابهای تاریخی آسان را - با کتابهائی که احتیاج دارد به فکر کردن، مطالعه کردن؛ این نوع کتابها را باید وارد مقولهی کتابخوانی کرد. ذهن را عادت بدهیم به این که اهل تأمل باشد، اهل تدقیق باشد؛ ذهن کار کند، در مواجههی با کتاب فعالیت کند. ۱۳۹۰/۴/۲۹
📗 از اوقات ضایع شونده برای کتابخوانی استفاده کنید
توقع من از همه مردم این است که کتاب و کتابخوانی را جدی بگیرند و از همه اوقات ضایع شونده خود مثلا در تاکسی، اتوبوس و یا موارد دیگر استفاده کنند و به مطالعه و کتابخوانی بپردازند. چرا که اگر مردم عادت کنند تا از اینگونه اوقات خود بخوبی برای مطالعه استفاده کنند، جامعه به پیش رفته و ترقی خواهد کرد. ۱۳۷۵/۲/۲۲
📕 برای اقشار مختلف سیر مطالعاتی درست کنید
یکی از چیزهائی که ما امروز خیلی احتیاج داریم، برنامههای مطالعاتی برای قشرهای مختلف است. بارها اتفاق میافتد که جوانها را، نوجوانها را به کتابخوانی تشویق میکنیم؛ مراجعه میکنند، میگویند آقا چه بخوانیم؟ این سؤال یک جواب ندارد؛ احتمالاً جوابهای متعددی دارد. مجموعهی متصدیان امر کتاب روی این مسئله باید کار جدی بکنند؛ در بخشهای مختلف، برای قشرهای مختلف، به شکلهای مختلف، با تنوع متناسب، سیر مطالعاتی درست کنند. ۱۳۹۰/۴/۲۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 #سخن_نگاشت | #علامه_طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه
حضرت آیتالله خامنهای: «مرحوم علامهی طباطبائی (رضواناللهعلیه) در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیّت تقلید میرسید... امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد.»
🗓️ ۱۳۷۰/۶/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir