#مطالعه
#منازل_الآخرة | ۵
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
╭┅────────
عَقَبه دوم: ضَغطه و فشار قبر است
╰┅────────
📖 و آن عَقَبه ای است بسیار دشوار که تصوّرش دنیا را بر انسان تنگ می کند.
«قالَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ علیه السلام: یا عِبادَ اللَّهِ ما بَعْدَ الْمَوتِ - لِمَنْ لا یُغْفَرُ لَهُ - اَشَدُّ مِنَ الْمَوتِ، الْقَبْرَ فَاحْذَرُوا ضیقَهُ وَ ضَنْکَهُ وَ ظُلْمَتَهُ وَ غُرْبَتَهُ؛ اِنَّ الْقَبْرَ یَقوُلُ کُلَّ یَوْمٍ اَنَا بَیْتُ الْغُرْبَةِ [اَنَا بَیْتُ التَّراب] اَنَا بَیْتُ الْوَحْشَةِ اَنَا بَیْتُ الدُّودِ [وَ الْهَوامّ ، وَ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ اَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ - اِلی اَنْ قالَ - وَ اِنَّ [الْ] مَعیشَةَ الضَّنْکِ الَّتی حَذَّرَ اللَّهُ مِنْها عَدُوَّهُ عَذابُ الْقَبْرِ؛ اِنَّه یُسَلِّطُ عَلَی الْکافِرِ فی قَبْرِهِ تِسْعَةً وَ تِسْعینَ تِنّیناً فَیَنْهَشْنَ لَحْمَهُ وَ یَکْسِرْنَ عَظْمَهُ یَتَرَدَّدْنَ عَلَیْهِ کَذلِکَ اِلی یَوْمِ یُبْعَثُ؛ لَوْ اَنَّ تِنّیناً مِنْها نَفَخَ فِی الْاَرْضِ لَمْ تُنْبِتْ زَرْعاً. یا عِبادَ اللَّهِ اِنَّ اَنْفُسَکُمُ الضَّعیفَةَ وَ اَجْسادَکُمُ النَّاعِمَةَ الرَّقیقَةَ الّتی یَکْفیهَا الْیَسیرُ، تَضْعُفُ عَنْ هذا...»(1)
و روایت شده است که حضرت صادق علیه السلام در آخر شب که از خواب برمی خواست صدا را بلند می نمود به حدّی که اهل خانه بشنوند و می گفت:
«اَللَّهُمَّ اَعِنّی عَلی هَوْلِ الْمُطَّلَعِ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ ضیقَ الْمَضْجَعِ وَ ارْزُقْنی خَیْرَ ما قَبْلَ الْمَوْتِ وَ ارْزُقْنی خَیْرَ ما بَعْدَ الْمَوْتِ».
و از دعاهای آن حضرت است:
«اَللَّهُمَّ بارِکْ لی فِی الْمَوْتِ، اَللَّهُمَّ اَعِنّی عَلی سَکَراتِ الْمَوْتِ، اَللَّهُمَّ اَعِنّی عَلی غَمِّ الْقَبْرِ، اَللهُمَّ اَعِنّی عَلی ضیقِ الْقَبْرِ، اَللهُمَّ اَعِنّی عَلی ظُلْمَةِ الْقَبْرِ، اَللَّهُمَّ اَعِنّی عَلی وَحْشَةِ الْقَبْرِ، اَللَّهُمَّ زَوِّجْنی مِنَ الْحوُرِ العینِ».
در مصباح کفعمی است که کسی که «ألبارِی ء» را - که اسم خداوند تعالی است - بسیار بگوید باقی بماند تازه در قبرش.
بدانکه عمده عذاب قبر از عدم احتراز از بول و استخفاف به آن، یعنی سهل شمردن آن، و از نمّامی و سخن چینی کردن و غیبت نمودن و دور شدن مرد است از اهل خود.
و از روایت «سعد بن معاذ» مُستَفاد می شود که بدخُلقی مرد با اهل خود، و درشت گویی به اهلِ خود نیز سبب فشار قبر می شود.
و به روایتی از حضرت صادق علیه السلام مَرویست که هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه از برای او فشار قبر است.
و در روایت دیگر است که آن [فشار قبر] کفاره آن چیزی است که مؤمن تضییع کرده.
و شیخ صدوق؛ از حضرت صادق روایت کرده که مردی از اَحْبار² را در قبرش نشاندند و گفتند: ما صد تازیانه به تو می زنیم از عذاب خدا، گفت: من طاقت ندارم. پس کم کردند تا رساندند به یکی و گفتند چاره ای از یک تازیانه نیست. گفت: به چه سبب مرا می زنید؟ گفتند به سبب آنکه نماز خواندی روزی به غیر وضو، و گذشتی بر ضعیفی پس او را یاری نکردی. پس او را یک تازیانه از عذاب اللَّه زدند که قبرش مَمْلوّ از آتش شد.
و نیز از آن حضرت روایت کرده که هر مؤمنی که برادر مؤمن او از او حاجتی بخواهد و او توانایی داشته باشد که آن حاجت را برآورد و برنیاورد، حق تعالی مُسَلّط فرماید بر او در قبر او مار عظیمی که او را «شجاع» گویند که پیوسته بگزد انگشتان او را؛ و در روایت دیگر است که بگزد انگشتِ نر (شَست) او را تا روز قیامت، خواه آمرزیده باشد یا مُعَذّب باشد.
----------------------------
1- بحارالانوار، ج 6، ص 218، قسمتی از نامه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به محمّد بن ابی بکر: حضرت علی علیه السلام فرمود: «ای بندگان خدا! بعد از مرگ برای کسی که آمرزیده نشود شدیدتر از مرگ است، از قبر و تنگی و تاریکی و غربت آن بر حذر باشید، همانا قبر در هر روز می گوید: من خانه غربتم، من خانه وحشتم، من خانه کِرم هستم. قبر یا باغی از باغ های بهشت و یا گودالی از گودالهای آتش است - تا اینکه فرمود - همانا «زندگی و معیشت سخت» که خدا دشمن خود را از آن ترسانده، عذاب قبر است. همانا در قبر نود و نُه مار بزرگ بر کافر مسلّط می شوند، گوشت او را نیش می کشند و استخوانش را می شکنند و تا روز رستاخیز تکرار می کنند. اگر یکی از آن مارها در زمین بدمد زراعتی نخواهد رویاند. ای بندگان خدا نَفْس های ضعیف و بدن های نرم و نازک شما که کمی از اینها برایش کافی است از این - عذاب -، ضعیف و ناتوان است»
2- جمع حَبْر، یعنی «عالم یهود» و محتمل است که اخیار، با خاء مُعْجَمه [یعنی با نقطه و یاِء مُثَنَّاة [دو نقطه بوده باشد. «مِنْه»
[چیزهایی که باعث نجات از فشار قبر است:]
و اما چیزهایی که باعث نجات از فشار قبر و عذاب آن است پس بسیار است و ما در اینجا اکتفا می کنیم به ذکر چند چیز¹:
اول: از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده که هر که در هر جمعه سوره «نساء» بخواند از فشار قبر ایمن شود.
دوم: روایت شده که هر که مداومت کند به خواندن سوره «زُخرُف» حق تعالی او را در قبرش از جانوران زمین و از فشار قبر ایمن گرداند.
سوم: روایت شده که هر که سوره «ن وَ القَلَم» را در فریضه یا نافله بخواند حق تعالی او را از فشار قبر پناه دهد.
چهارم: از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که بمیرد ما بین زوال روز پنج شنبه تا زوال روز جمعه، حق تعالی او را از فشار قبر پناه دهد.
پنجم: از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که فرمود: بر شما باد به #نماز_شب، نیست بنده ای که برخیزد آخر شب و بجا آورد هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نمازِ شَفع و یک رکعت وَتر و #استغفار کند در قنوتِ وَتر هفتاد مرتبه، مگر آنکه پناه داده شود از عذاب قبر و از عذاب جهنم و طولانی شود عمرش، و معیشتش گشاده شود.
ششم: از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم مرویست که هر که بخواند [سوره] «أَلْهیکُمُ التَّکاثُر» را در وقت خواب، نگاه داشته شود از عذاب قبر.
هفتم: آنکه بخواند در هر روزی ده مرتبه «اَعدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ لا اِلهَ اِلاّ اللَّهُ» تا آخر و این دعا در عقبه سکرات موت گذشت.
هشتم: آنکه دفن شود در نجف اشرف؛ زیرا که از خواصِّ آن تربت شریف آنست که عذاب قبر و حسابِ مُنکَر و نَکیر از کسیکه در آن مدفون شود ساقط می شود.
نهم: از چیزهایی که نافع است برای رفع عذاب قبر، گذاشتنِ «جَریدَتَین» یعنی دو چوب تر است با میّت.
و روایت شده که برطرف می شود عذاب از مَیّت مادامیکه آن چوب، تر است.
و نیز روایت شده که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم گذشتند بر قبری که عذاب می کردند صاحب آن قبر را؛ پس حضرت طلبیدند «جریده» - یعنی شاخ [ه] درختی که برگش را کنده بودند - و به دو نصف کرد، نصفی را نزد سر مَیّت فرو کرد بقبر و نصف دیگر را بنزد پاها فرو کرد.
و نیز نافع است آب پاشیدن بر قبر چه آنکه وارد شده عذاب برداشته می شود از میت، مادامیکه نم و تری در خاک قبر باشد.
-----------------------------------------------------
1- مخفی نماند که برای نجات از عذاب قبر غیر از آنچه ذکر می شود چیزهای دیگر نیز وارد شده مانند خواندن دعای معروف به: «صحیفه» و دعای «مستجاب کاظمی علیه السلام» که هر دو در بلد الامین است و سه دفعه خواندن دعای یَسْتَشیر و... غیر ذلک و گذاشتن دعای «حمید» در کفن برای کفایت از نکیر و منکر نافع است.
دهم: آنکه روز اول رجب ده رکعت نمازکند، در هر رکعت یک مرتبه حمد و سه مرتبه توحید بخواند تا از فتنه قبر و عذاب روز قیامت محفوظ بماند.
و در شب اول رجب بعد از نماز مغرب بیست رکعت به حمد و توحید خواندن برای رفع عذاب قبر نافع است.
یازدهم: آنکه چهار روز از ماه رجب روزه بگیرد، و همچنین است روزه گرفتن دوازده روز از شعبان.
دوازدهم: از چیزهایی که باعث نجات است از عذاب قبر، خواندن سوره «تَبارَکَ الْمُلْک» است بالای قبر میت؛ چنانکه «قُطبِ راوندی» از «اِبنِ عبّاس» نقل کرده که مردی خیمه زد بر روی قبری و ندانست که آن، قبر است؛ پس خواند سوره «تَبارَکَ الَّذی بِیَدِهِ الْمُلک» را؛ پس شنید صیحه زننده [ای که گفت: این سوره، مُنْجِیه است؛ پس این مطلب را به حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم عرض کرد. آن حضرت فرمود: آن سوره نجات دهنده است از «عذاب قبر!»
و شیخ کلینی از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود: سوره «مُلْک» مانعه است، از «عذاب قبر» منع می کند.
سیزدهم: از دَعَوات راوندی نقل شده که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که نزد قبر میّتی وقتیکه دفن شود، سه مرتبه بگوید: «اَللَّهُمَّ اِنّی اَسْاَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آل مِحَمَّدٍ اَنْ لا تُعَذِّبَ هذَا الْمَیِّتْ» حق تعالی تا روزی که دمیده شود در صور، عذاب را از او بردارد.
چهاردهم: شیخ طوسی در «مِصباح مُتَهجِّد» روایت کرده از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم که هر که در #شب_جمعه دو رکعت نماز کند، بخواند در هر رکعت حمد و پانزده مرتبه «اِذا زُلزِلَت» حق تعالی او را از عذاب قبر و از هولهای روز قیامت ایمن گرداند.
پانزدهم: و نیز از برای رفع عذاب قبر نافع است، سی رکعت نماز کردن در شب نیمه رجب، در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «توحید» ده مرتبه؛ و همچنین است در شب شانزدهم و شب هفدهم رجب؛ و آنکه در شب اول شعبان صد رکعت نماز کند به «حمد» و «توحید» و چون از نماز فارغ شود پنجاه مرتبه «حمد» بخواند؛ و آنکه در شب بیست و چهارم شعبان دو رکعت نماز کند، بخواند در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «اِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ» ده مرتبه؛ و برای روز نیمه رجب پنجاه رکعتی به «حمد» و «توحید» و «فَلَق» و «ناس» وارد است که برای رفع عذاب قبر نیز نافع است، مانند صد رکعت نماز شب عاشورا.
╚═ ✧ ༅࿐✾ ✦ ✾࿐༅✧══
مطلب بعد؛
» عَقَبه سوّم: سؤالِ مُنکر و نکیر در قبر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۶۶
🏷️ چشم، ابزار هوشیاری
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلْعَيْنُ وِكَاءُ اَلسَّهِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: چشم، بند ظرف حوادث است
──────────────
قال الرضي و هذه من الاستعارات العجيبة كأنه يشبه السه بالوعاء و العين بالوكاء فإذا أطلق الوكاء لم ينضبط الوعاء و هذا القول في الأشهر الأظهر من كلام النبي صلىاللهعليهوآلهوسلم
مىگويم: «اين كلام امام عليه السّلام از استعارههاى شگفت است، كه نشستنگاه را به مشك، و چشم را به سربندِ آن تشبيه كرد، و آنگاه كه بند گشوده شود آنچه در مشك است بيرون ريزد.
مشهور است كه اين سخن از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است.
و قد رواه قوم لأميرالمؤمنين عليهالسلام و ذكر ذلك المبرد في كتاب المقتضب في باب اللفظ بالحروف و قد تكلمنا على هذه الاستعارة في كتابنا الموسوم بمجازات الآثار النبوية
ولى عدّهاى آن را از اميرالمؤمنين عليه السّلام نقل كردهاند؛ اين حكمت را «مبرّد» در كتاب «مقتضب» در باب لفظ به حروف آورده، و ما آن را در كتاب خود كه «مجازات آثار نبوى» نام دارد آوردهايم.
🇯 🇴 🇮 🇳
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ باز بودن چشم) فرموده است:
(۱) چشم بند نشستن گاه است (مادامى كه چشم باز و شخص بيدار باشد از رها كردن باد خوددارى مىنمايد چنانكه مادامى كه بند مشك بسته باشد آب از آن بيرون نريزد، ولى چون چشم به خواب رود مظنّۀ بيرون آمدن باد رود و شايد از اينرو فرمودهاند: خواب موجب نقض و شكستن وضوء مىباشد.
و ممكن است مراد اين باشد كه اگر شخص، چشم از خوردنيها نپوشد ميل پيدا ميكند به خوردن هر چه مىبيند و در خوردن افراط مىنمايد و در نتيجه بنفخ و اسهال گرفتار ميشود.
و شايد مراد اين باشد كه اگر شخص در پس و آيندۀ خود بنگرد از گرفتاريها و پيشآمدهاى بد رهائى يابد؛ پس چشم، بند مؤخّر انسان است و هر گاه آنرا بسته مؤخّر و آيندۀ خود را ننگرد ممكن است بفتنه و بلاء گرفتار شود.
سيّد رضىّ «رحمه اللّه» فرمايد:) اين فرمايش از كنايات شگفتآور است گويا حضرت نشستنگاه را بظرف و چشم را به بند تشبيه فرموده و چون بند باز شود ظرف بحال خود نمىماند (آنچه در آنست بيرون مىآيد) و مشهورتر و آشكارتر آنست كه اين گفتار از فرمايش پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مىباشد.
و گروهى آنرا از اميرالمؤمنين عليه السّلام روايت كردهاند، و اين مطلب را مبرّد در كتاب المقتضب در باب اللّفظ بالحروف بيان كرده است.
و ما دربارۀ اين كنايه در كتاب خود كه مجازات الاثار النّبويّة ناميده شده است گفتگو نمودهايم.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📖 امام عليه السلام در اين جملۀ كوتاه و پرمعنا اشاره به نكتهاى مىكند كه متن آن در واقع يك مسألۀ فقهى است و پيام آن يك مسألۀ اجتماعى و سياسى و اخلاقى.
مىفرمايد: «چشم، نگهدارندۀ نشيمنگاه است»؛ (الْعَيْنُ وِكَاءُ السَّه). اشاره به اينكه هنگامى كه انسان به خواب😪 مىرود بسيار مىشود كه وضوى او بر اثر خروج ريح باطل گردد.
💡«وِكاء» به معناى نخى است كه دهانۀ مشك را با آن مىبندند و «السَّه» به معناى نشيمنگاه است.
هنگامى كه اين نخ محكم باشد چيزى از مشك خارج نمىشود ولى زمانى كه آن نخ، باز يا شل شود آنچه در مشك است بيرون مىريزد و اين تعبير به گفتۀ مرحوم سيد رضى از كنايات و تشبيهات عجيب است و منظور امام عليه السلام اين است كه انسان تا خواب😴 نرفته مىتواند خود را حفظ كند تا وضوى او باطل نشود؛ اما زمانى كه به خواب رفت اعضاى او سُست مىشود و نمىتواند خود را حفظ كند و اى بسا چيزى از او خارج شود و وضو باطل گردد و در واقع فلسفۀ بطلان وضو بهسبب خواب، ممكن است همين باشد.
در احاديث اهل سنت جملهاى در ذيل اين حكمت از #پيامبر_اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده كه اين معنا را روشنتر مىسازد.
در كتاب مغنى ابن قدامة از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله چنين نقل شده است كه فرمود: «العَينُ وِكاءُ السَّهِ فَمَن نامَ فليتَوضّأ»
اين گفتار پرمعنى پيام مهمى در زمينۀ مسائل اجتماعى و اخلاقى و سياسى دارد و به ما مىگويد: اگر چشمانتان بسته باشد خطاهاى زيادى از شما سرمىزند. كسى كه چشمبسته بر سر سفرۀ غذا بنشيند نمىتواند خوب و بد و آنچه را براى او نافع يا زيانبار است تشخيص دهد.
كسى كه چشمبسته در مسائل سياسى وارد مىشود ممكن است سرنوشت جامعهاى را به خطر بيفكند.
كسى كه چشمبسته دوست انتخاب مىكند اى بسا دوستانى را برگزيند كه بلاى جان او شوند.
مرحوم سيد رضى در توضيح اين گفتار مىگويد: «اين كلام امام عليه السلام از تشبيهات عجيب است.
امام عليه السلام نشيمنگاه را به مَشك تشبيه كرده و چشم را به بندى كه بر دهانۀ مشك مىبندند كه هر گاه بند را رها كنند مَشك نمىتواند آنچه در آن است نگهدارى كند.
مشهور است كه اين سخن نخست از پيامبر صلى الله عليه و آله شنيده شده ولى جمعى آن را از اميرمؤمنان عليه السلام نقل كردهاند.
اين را مبرد در كتاب المقتضب در باب اللفظ بالحروف آورده و ما در كتاب مجازات آثار النبوية دربارۀ اين استعاره و تشبيه سخن گفتهايم»؛ (قال الرضيّ: و هذه من الاستِعارات العجيبة، كأنّه يشبّه السّه بالوعاءِ، و العينَ بالوِكاء، فإذا أُطلِق الوِكاءُ لم ينضَبطِ الوِعاءُ و هذا القولُ في الأشهَرِ الأظهَرِ من كلام النبيِّ صلى الله عليه و آله و قد رواه قومٌ لأميرالمؤمنين عليه السلام و ذكر ذلك المبرّد في كتاب «المقتضب» في باب «اللفظ بالحروف». و قد تكلّمنا على هذه الاستِعارة في كتابنا الموسوم: «بمَجازاتِ الآثار النبويّة»)
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#قرآن_کریم 227
💫 سوره مبارکه هود
[علی نبینا و آله و علیه السلام]
✨ آیات مبارکه 46 - 53
🎧 تلاوت 🎞 تصویری
🎙 تفسیر 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به #امام_کاظم [علیه آلاف التهیة و الثناء]
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه و علیهالسلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
┄═⊹❁❈【 ۲۲۷ 】 ❈❁⊹═┄
╔═════════
قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ۖ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ ۖ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۖ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ ﴿ ۴۶ ﴾
فرمود: «نوح، او دیگر جزو افراد خوب خانوادهات نبود! چون تمام وجودش را پلیدی فراگرفته بود؛ پس چیزی را که نمیدانی، از من نخواه. من نصیحتت میکنم که مبادا به ندانمکاری دچار شوی!»
قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ ۖ وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿ ۴۷ ﴾
گفت: «خدایا، از درخواست چیزی که آن را نمیدانم، به تو پناه میبرم و اگر مرا نیامرزی و به من لطف نکنی، سرمایۀ عمرم را میبازم.»
قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلَامٍ مِنَّا وَ بَرَكَاتٍ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَكَ ۚ وَ أُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُمْ مِنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿ ۴۸ ﴾
به نوح گفته شد: «در سایۀ سلامت و برکتهای ما بر تو و همراهانت و نسل شایستهشان، از کشتی پیاده شو. البته در آینده، نسل ناشایستی از آنها بهوجود میآید که از نعمتهای دنیوی برخوردارشان خواهیم کرد؛ ولی در نتیجۀ ناشکری، از طرف ما عذابی زجرآور سروقتشان میآید.»
تِلْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ ۖ مَا كُنْتَ تَعْلَمُهَا أَنْتَ وَ لَا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هَٰذَا ۖ فَاصْبِرْ ۖ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ ﴿ ۴۹ ﴾
داستان نوح جزو خبرهای غیبی است که به تو وحی میکنیم. قبل از این، نه تو از آن آگاه بودی و نه قوموقبیلهات؛ پس تو هم در برابر سختیها صبوری کن که عاقبتبهخیری در انتظار خودمراقبان است.
وَ إِلَىٰ عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا ۚ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُفْتَرُونَ ﴿ ۵۰ ﴾
برای هدایتِ قوم عاد هم، همشهریشان هود را فرستادیم. او گفت: «مردم! فقط خدا را بپرستید که معبودی جز او ندارید. با پرستش بتها، فقط مشغول خیالبافی هستید.
يَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى الَّذِي فَطَرَنِي ۚ أَ فَلَا تَعْقِلُونَ ﴿ ۵۱ ﴾
مردم! من که برای تبلیغ دین مزدی از شما نمیخواهم. مزدم تنها بر عهدۀ کسی است که مرا آفریده است؛ پس چرا عقلتان را بهکار نمیاندازید؟!
وَ يَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَ لَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ ﴿ ۵۲ ﴾
مردم! از خدا آمرزش بخواهید و بهسویش برگردید تا بارانهای🌧️ پیدرپی برایتان بفرستد و تواناییهایتان را بیش از پیش کند؛ پس با آلودهشدن به گناه، از خیرخواهیهایم رو برنگردانید.»
قَالُوا يَا هُودُ مَا جِئْتَنَا بِبَيِّنَةٍ وَ مَا نَحْنُ بِتَارِكِي آلِهَتِنَا عَنْ قَوْلِكَ وَ مَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ ﴿ ۵۳ ﴾
مردم عاد به هود گفتند: «برای ما معجزهای که نیاوردی! پس بهصِرف حرفهایت، نه از بتهایمان🗿 دست برمیداریم و نه باورت میکنیم.
══════❖•° 𑁍 °•❖══════
#قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم
🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت |
🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم
╭══════════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 91 اُمّ: مادر، اصل و پایه هر چیزی که چیزهای دیگر به آن منضّم شو
#لغات | #قرآن_کریم
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
97 اِمام: پیشوا.
راغب گوید: اِمام آن است که از وی پیروی و به وی اقتداء شود، خواه انسان باشد یا کتاب یا غیر آن، حق باشد یا باطل؛ جمع آن اَئِمَّه است.
←«اِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماما قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظّالِمینَ» (124 / بقره)؛ یعنی: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم، ابراهیم عرض کرد: از دودمان من (نیز امامانی) قرار بده، خداوند فرمود: پیمان من به ستمکاران نمی رسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند).
🔄 این کلمه به صورت مفرد و جمع 12 بار در قرآن آمده.
┅───────────────┅
98 اَمّا: حرف شرط و تفصیل و تأکید است و استعمال آن در تفصیل بیشتر است.
← مثل «اَمّا اَحَدُکُما فَیَسْقی رَبَّهُ خَمرا وَ اَمَّا الاْخَرُ فَیُصْلَبُ» (41/یوسف)، یعنی: اما یکی از شما (آزاد می شود و) ساقی شراب برای صاحب خود خواهد شد و اما دیگری به دار آویخته می شود.
←«فَاَمّا ثَمُودُ فَاُهْلِکُوا بِالطّاغِیَةِ وَ اَمّا عادٌ فَاُهْلِکُوا بِریحٍ صَرْصَرٍ» (5 و 6 / حاقّه)، یعنی: امّا قوم ثمود با عذابی سرکش هلاک شدند و امّا قوم عاد به وسیله تند بادی سرد و پر صدا به هلاکت رسیدند. می بینیم که: اَمّا میان دو کَس و دو قوم تفصیل می دهد و آنها را از هم جدا می کند.
🔄 (تکرار: 58).
99 اِمّا: سه معنی اصلی دارد، اِبهام، تخییر، تفصیل به شرح زیر:
اِبهام: نامشخص بودن ←مثل «وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لاَِمْرِ اللّه اِمّا یُعَذِّبُهُمْ وَ اِمّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ» (106/توبه)، یعنی: وضع و آینده آنها مبهم است یا خدا عذاب می کند و یا می بخشد (تکرار: 30).
تَخْییر: اختیار داشتن←مثل «اِمّا اَنْ تُعَذِّبَ وَ اِمّا اَنْ تَتَّخِذَ فیهِمْ حُسْنا» (86/کهف)، یعنی: اختیار داری خواه عذاب بکنی و خواه نیکو رفتار نمائی.
تَفْصیل: جدا کردن←مثل «اِنّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ اِمّا شاکِرا وَ اِمّا کَفُورا» (3 / انسان)، ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) و یا کفران کند.
┅───────────────┅
100 اَمِنَ: اَمْن، ایمنی، آرامش قلب. خاطر جمع بودن. اَمْن و اَمانة و اَمان در اصل به یک معنی اند (مفردات)
← «فَاِنْ اَمِنَ بَعْضُکُمْ بَعْضا» (283 / بقره)، یعنی: اگر بعضی از شما به بعضی خاطر جمع باشد، یعنی به او اطمینان داشته باشد که خیانت نخواهد کرد.
🔄 (تکرار: 4).
┅───────────────┅
101 آمِن: خاطر جمع، کسی که در او ایمنی است و یا شهری که ایمن است. ←«مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِنا» (97 / آل عمران)، یعنی: هر کَس داخل آن (خانه خدا) شود، در امان خواهد بود.
←«رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَدا آمِنا» (126/بقره)، یعنی: پروردگارا! این سرزمین را شهر امنی قرار ده.
🔄 (تکرار: 6)
┅───────────────┅
102 آمِنَة: به معنی امن است، امین در لغت به معنی فاعل و مفعول (آمن و مأمون) هر دو آمده است.
در آیه «وَ اَنَا لَکُمْ ناصِحٌ اَمینٌ» (68 / اعراف). و نظائر آن ممکن است امین به معنی اسم فاعل باشد، یعنی: من به شما ناصح و خیرخواهم و مطمئنم که خیر خواهم و همچنین در آیه «اِنّی لَکُمْ رَسُولٌ اَمینٌ» (107/شعراء)، یعنی: من برای شما رسول امینی هستم. و امثال آن، از رسالتم مطمئنم.
امانت را از آن جهت امانت گویند که شخص امانت گذار از خیانت آن که امانت پیش اوست مطمئن و ایمن است.
🔄 (تکرار: 2).
┅───────────────┅
103 اِیمان: تسلیم تؤأم با اطمینان خاطر. «اَلَّذینَ خَسِرُوا اَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ» (12/انعام)، یعنی: تنها کسانی که سرمایه های وجود خویش را از دست دادند و گرفتار خسران شدند ایمان نمی آورند. مؤمن کسی است که به حقّ تسلیم باشد و آن قهرا با عمل توأم است و بدون آن مصداق ندارد.
🔄 (تکرار: 45).
┅───────────────┅
104 اَمَة: کنیز مملوک ← «وَ لاََمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ» (221 / بقره)، یعنی: کنیز با ایمان، از زن آزاد بت پرست، بهتر است.
جمع آن در قرآن اِماء آمده←«وَ اَنْکِحُوا الاَْیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّه مِنْ فَضْلِهِ وَ اللّه واسِعٌ عَلیمٌ» (32/نور)، مردان و زنان بی همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز می سازد، خداوند واسع و آگاه است.
━━━━━━•••••••••••••••••
#قرار_روزانه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🏳 السلام علیک یا أمیرالمؤمنین علیه السلام
❗️قابل توجه دوستان :
▫️برای مشارکت در هزینه اطعام غدیر مبلغ مورد نظر خود را به شماره کارت:
💳
6037991763842170❗️برای کپی شماره کارت، روی آن ضربه بزنید مبلغ واریزی تا الان : ۳۰,۰۰۰ تومان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در صورت واریز به شناسهٔ @ali_Shamabadi اعلام بفرمائید. #مشارکت_در_اطعام_غدیر #عید_غدیر | #من_غدیری_ام ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ هر کسی نمی تواند برای #غدیر خرج کند؛ لیاقت میخواهد.
#مولا_جانم_علی علیه السلام
#عید_غدیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
❌❌❌❌❌ #اطلاعیه با توجه به هجمه های اخیر به طباسلامی و استاد بابایی، ایشان حاضر به مناظره با مخالف
#اطلاع_رسانی
کسانی که خودشان یا نزدیکانشان از طریق طباسلامی و استادبابائی درمان شدند، الان نیاز به کمک آنها هست تا در جهت حمایت از طباسلامی، صفحه جدید استادبابائی رو دنبال و استوری کنند.
درضمن هردو صفحه استادبابائی توسط پزشکان شیمیایی ریپورت و مسدود شد.!
#نشر_حداکثری
❗️آدرس پیج جدید استادبابائی
Ostad_babaei3
#ترس_از_حقیقت
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو دعا عرفه یه جایی امام حسین علیهالسلام میگه؛
یا مُمْسِکَ یَدَیْ إِبْرَاهِیمَ عَنْ ذَبْحِ ابْنِهِ
خدایا ممنونتم رحم کردی به ابراهیم،
نذاشتی پسرش جلوی چشمش ذبح بشه
#شب_زیارتی #شب_جمعه
#السلام_علیک_یا_أباعبدالله
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ اثرات بیداری #بین_الطلوعین
🌸 هر چه که هست در همان یک ساعت مانده به صبح است
🎤آیت الله موسوی ره
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
50.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آنچه به نظر ما خرافات میآیند :
یا واقعاً خِرافاتند،
یا اسرار پنهان عالَمند!
چگونه میتوان این دو را از هم تشخیص داد؟
🎙️ #استاد_شجاعی
#احکام | #اسلام
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
ما که از خاک کربلا دوریم
خوب شد مشهد الرضا داریم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امامرضاست دیگه...💔😭
#ببینید و #بشنوید
حتۍٰاَگَربھآخَرِخطهَمرسیدها؎ ؛
اینجـٰابرا؎ِعشق،شروعےمجدّداست
#امام_رضا علیهالسلام
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
یا علی بن موسی الرضا
علیک آلاف التهیة و الثناء
به تو از راه دور سلام
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ نویسنده #بیانیه_گام_دوم را میشناسید؟
🎞️ امام خامنهای مدظلهالعالی به روایت حجتالاسلام راجی
💭 شاید بعد از دیدن این کلیپ بیشتر به این بیانیه اهمیت بدیم!
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#لبیک_یا_خامنه_ای
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از مباحث
17.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه حسن زاده ره: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم اینطور با شما رفتار نمیکردم!!
آیت الله بهجت ره: بهتر از ایشان نداریم.
_______
🤔 چند تا از جوان های ما این ها رو میدونند؟!😔
🎙استاد عباسی ولدی
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#جهاد_تبیین
@nodbeha
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────