eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
38هزار عکس
34.1هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
‮سپس امام عليه السلام به دليلِ روشنى براىِ اختيار و آزاد بودن بيعت اشاره كرده مى‌فرمايد: «تودۀ مردم به جهت زور و سلطه يا متاع دنيا با من بيعت نكردند»؛ (وَ إِنَّ‌ الْعَامَّةَ‌ لَمْ‌ تُبَايِعْنِي لِسُلْطَانٍ‌ غَالِبٍ‌، وَ لَا لِعَرَضٍ‌ حَاضِرٍ) . ← اشاره به اينكه بيعت‌هاى غير واقعى ممكن است از دو چيز سرچشمه بگيرد: يكى ظهور سُلطه كه مردم را مجبور سازند با كسى بيعت كنند. اين بيعت قطعاً باطل است و يا اينكه مردم را تطميع نمايند و آراى آنها را بخرند و آنها براى كسب مال و ثروتى بيعت كنند. اين بيعت هم بيعت واقعى نيست و چون مى‌دانيد بيعت مردم هيچ كدام از اين دو نبوده، دليلى ندارد كه ادعاى كراهت كنيد و آن را بشكنيد. امام عليه السلام به اين ترتيب راه‌هاى فرار را به روى آنها مى‌بندد. سپس به دليل ديگرى تمسك مى‌جويد و مى‌فرمايد: «بنابراين (از دو حال خارج نيست) اگر شما از روى ميل و رغبت با من بيعت كرده‌ايد (بيعت‌شكنى شما حرام بوده) بايد باز گرديد و فوراً در پيشگاه خدا توبه كنيد و اگر بيعت شما از روى اكراه و نارضايى بوده، راه را براى من نسبت به خود گشوده‌ايد، زيرا ظاهراً اظهار اطاعت كرديد و در دل، قصد عصيان داشتيد (زيرا راه منافقان را پيموديد و اين حركت منافقانه مستوجب عقوبت است)»؛ (فَإِنْ‌ كُنْتُمَا بَايَعْتُمَانِي طَائِعَيْنِ‌، فَارْجِعَا وَ تُوبَا إِلَى اللّٰهِ‌ مِنْ‌ قَرِيبٍ‌، وَ إِنْ‌ كُنْتُمَا بَايَعْتُمَانِي كَارِهَيْنِ‌، فَقَدْ جَعَلْتُمَا لِي عَلَيْكُمَا السَّبِيلَ‌ بِإِظْهَارِكُمَا الطَّاعَةَ‌، وَ إِسْرَارِكُمَا الْمَعْصِيَةَ‌)
‮آن‌گاه امام عليه السلام سومين استدلال دندان شكن در برابر ادعاى كراهت آنها را بيان مى‌فرمايد: «به جان خودم سوگند شما از ساير مهاجران سزاوارتر به تقيه و كتمان عقيده نبوده‌ايد (هيچ كَس در آن روز مجبور به چنين چيزى نبود مخصوصاً شما كه از قدرتمندان صحابه بوديد) بنابراين هرگاه از آغاز، كناره‌گيرى از بيعت كرده بوديد كار شما آسان‌تر بود تا اينكه نخست بيعت كنيد و بعد (به بهانه‌اى) سر باز زنيد»؛ (وَ لَعَمْرِي مَا كُنْتُمَا بِأَحَقِّ‌ الْمُهَاجِرِينَ‌ بِالتَّقِيَّةِ‌ وَ الْكِتْمَانِ‌، وَ إِنَّ‌ دَفْعَكُمَا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ‌ قَبْلِ‌ أَنْ‌ تَدْخُلَا فِيهِ‌، كَانَ‌ أَوْسَعَ‌ عَلَيْكُمَا مِنْ‌ خُرُوجِكُمَا مِنْهُ‌، بَعْدَ إِقْرَارِكُمَا بِهِ‌) . ← اشاره به اينكه اگر ادعا مى‌كنيد بيعت شما از روى تقيه و ترس از مخالفت بوده اين اشتباه بزرگى است؛ زيرا امروز كه قدرت در دست من است شما از پيمان شكنى و نقض بيعت ترسى نداريد چگونه ادعا مى‌كنيد بيعت شما از روى ترس بوده، در حالى كه ترك بيعت بسيار آسان‌تر از نقض بيعت است آن هم با تفاوت ظروف كه در آن روز قدرتى در دست من نبود و امروز قدرت در دست من است. به اين ترتيب امام عليه السلام تمام راه‌هاى عذر در پيمان‌شكنى را به روى آنها بسته و ثابت نموده است كه اين كار جز از روى هوا و هوس و عشق به مقام و مال و ثروت دنيا نبوده است. از كسانى تعجب مى‌كنيم كه عدالت صحابه را تا آنجا پيش برده‌اند كه تمام كارهاى امثال طلحه و زبير را صحيح و مطابق حق و عدالت مى‌شمرند در حالى كه امام از افضل صحابه بود و آنها را با اين دلايل منطقى و عقلانى محكوم مى‌كند. با اين حال چگونه مى‌توان عدالت آنها را مطرح كرد و تمام جناياتشان را زير عنوان اجتهاد پوشانيد. راستى عجيب و تأسف‌بار است. مرحوم علّامۀ شوشترى از كتاب «خلفاى ابن قتيبه» مطلب جالبى در اين زمينه نقل كرده است، مى‌گويد: على عليه السلام در روز جنگ جمل در ميان دو صف ايستاده بود ... [مطالعه ادامه مطلب ...] https://eitaa.com/ghararemotalee/560
‮امام عليه السلام در بخش آخر اين نامه اشاره به مطلب مهمى مى‌كند كه دستاويز اصلى طلحه و زبير در خروج بر ضد امام و روشن‌كردن آتش بود و آن اينكه آنها قتل عثمان را كه خود از عوامل اصلى آن بودند به امام كه دامانش از آن پاك بود نسبت داده و آن را دليل بر بيعت‌شكنى خود قرار دادند، مى‌فرمايد: «شما چنين پنداشته‌ايد (و به تبليغ كرده‌ايد) كه من قاتل عثمانم. بياييد ميان من و شما كسانى حكم كنند كه هم اكنون در مدينه‌اند؛ نه به طرفدارى من برخاسته‌اند نه به طرفدارى شما سپس هركَس به اندازۀ جرمى كه در اين حادثه داشته محكوم و ملزم شود»؛ (وَ قَدْ زَعَمْتُمَا أَنِّي قَتَلْتُ‌ عُثْمَانَ‌، فَبَيْنِي وَ بَيْنَكُمَا مَنْ‌ تَخَلَّفَ‌ عَنِّي وَ عَنْكُمَا مِنْ‌ أَهْلِ‌ الْمَدِينَةِ‌، ثُمَّ‌ يُلْزَمُ‌ كُلُّ‌ امْرِئٍ‌ بِقَدْرِ مَا احْتَمَلَ‌) . ماجراى قتل عثمان بهانه‌اى بود براى كسانى كه بر ضد امام قيام كردند؛ طلحه و زبير از يك سو و معاويه از سوى ديگر. گرچه حوادث زمان عثمان مى‌رفت كه تاريخ اسلام را از نظر بپوشانند ولى در عين حال گوياست و نشان مى‌دهد قاتلان عثمان و معاونان آنها چه كسانى بودند. به يقين طلحه از كسانى بود كه آشكارا به اين مسأله دامن مى‌زد و زبير پنهانى و مخفيانه. و امام عليه السلام فرزندان خود حسن و حسين (علیهماالسلام) را فرستاد تا بر در خانۀ عثمان بايستند و جلوى هجوم مردم را بگيرند شايد با ديدن فرزندان رسول خدا دست بر دارند و حمله نكنند. امام بارها عثمان را نصيحت كرد و راه صحيح را كه عذرخواهى از مردم و كنار زدن اقوام و بستگانش از مناصب مهم حكومت و از غارت بود به وى نشان داد ولى متأسفانه او چنان غرق در خطا شده بود كه راه بازگشتى براى خود نمى‌ديد، چون ضعيف بود و قدرت تصميم‌گيرى در اين زمينه نداشت. به همين دليل، امام افراد بى‌طرف در مدينه را براى حكميت پيشنهاد مى‌كند كه آنها گواهى دهند سپس حكم كنند چه كسى دستش به خون عثمان آلوده شده بود. [مطالعه ادامه مطلب ...] https://eitaa.com/ghararemotalee/562 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آموزش به سبک بنی‌امیه! 🛑 اعتراض مدظله العالی به آموزش و پرورش و دانشگاه 🤔 چرا ایمان رو یاد میدی و کفر رو یاد نمیدی؟ ❌ این نوع از تعلیمات دینی، به سبک بنی‌امیه است! 👈 کیفیت بهتر + متن @Panahian_ir ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
😈 حزب شیطان به هوشمندانه ترین حربه ممکن میخواد ریشه نماز و قرآن و روزه و زیارت و طهارت و.... یکجا بزنه با 💅 💅 احکام کاشت_ناخن ! https://eitaa.com/feqh_ahkam/9180 💅 بایدها و نبایدها درباره «کاشت ناخن» https://eitaa.com/feqh_ahkam/9190 https://eitaa.com/mabaheeth/92373 https://eitaa.com/mabaheeth/92372 🎥 احکام کاشت ناخن و ابرو و مژه و... https://eitaa.com/mabaheeth/92369 💭 داستان دختری که بعد از پارتی متحول شد ... https://eitaa.com/mabaheeth/78961 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
4_5875461672621051816.mp3
42.32M
🏷️ جلسه بیستم 🔊 شرح و بررسی کتاب * ملائکه قبض روح در قرآن * قرآن در مورد میزان چه می‌فرماید؟ * آیا حسابرسی بد است؟ * شاخص میزان چیست؟ * کلیاتی در مورد بلوغ * سیر تکاملی نفس در نگاه ملاصدرا ره * ، قدرت بر تزکیه * ولایت بر اعمال است ⏰ مدت زمان: ۱:۲۷:۳۶ 📆1399/12/20 @Aminikhaah_Media 📖 متن کتاب https://eitaa.com/mabaheeth/78510 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ ختـــم صـــلـوات 📿 در برای تعجیل در فرج (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و سلامتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مشارکت بفرمایید. 📿 برای شرکت در این ختم، اینجا را کلیـ🖱️ـک نمائید. https://EitaaBot.ir/counter/8ceg تعداد تا الان : ۲۱۰۰ صلوات ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا