#نهج_البلاغه | #حکمت ۹۳
🏷️ فلسفه آزمايش الهی
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام لاَ يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ اَلْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلاَّ وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ اِسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاَّتِ اَلْفِتَنِ فَإِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ وَ اِعْلَمُوا أَنَّمٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ أَوْلاٰدُكُمْ فِتْنَةٌ
وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ اَلْأَوْلاَدِ لِيَتَبَيَّنَ اَلسَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ اَلرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ اَلْأَفْعَالُ اَلَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ اَلثَّوَابُ وَ اَلْعِقَابُ
لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ اَلذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ اَلْإِنَاثَ وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ اَلْمَالِ وَ يَكْرَهُ اِنْثِلاَمَ اَلْحَالِ
🗣️ قال الرضي و هذا من غريب ما سمع منه في التفسير
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: فردى از شما نگويد: خدايا از فتنه به تو پناه مىبرم، زيرا كسى نيست كه در فتنهاى نباشد، لكن آن كه مىخواهد به خدا پناه برد، از آزمايشهاى گمراه كننده پناه ببرد، همانا خداى سبحان مىفرمايد: «بدانيد كه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند.
معنى اين آيه آن است كه خدا انسانها را با اموال و فرزندانشان مىآزمايد، تا آن كس كه از روزى خود ناخشنود، و آن كه خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاهتر است، تا كردارى كه استحقاق پاداش يا كيفر دارد آشكار نمايد.
چه آن كه بعضى مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمىپسندند، و بعضى ديگر فراوانى اموال را دوست دارند و از كاهش سرمايه نگرانند
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ پناه بردن از فتنه بخدا) فرموده است: نبايد يكى از شما بگويد خدايا از فتنه و آزمايش بتو پناه مىبرم؛ زيرا كسى نيست كه گرفتار فتنه نباشد، ولى كسيكه پناه مىبرد بايد از فتنههاى گمراه كنندۀ (از راه حقّ) پناه ببرد، چون خداوند سبحان (در قرآن كريم س ۸ ى ۲۸) مىفرمايد: «وَ اِعْلَمُوا أَنَّمٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ أَوْلاٰدُكُمْ فِتْنَةٌ» يعنى #بدانيد دارائيها و فرزندان شما فتنه هستند.
و معنى اين فرمايش اينست كه خداوند سبحان آنان را به دارائيها و فرزندان آزمايش مىنمايد تا آنكه خشمگين از روزى و راضى به بهرۀ خود هويدا گردد و اگر چه خداوند سبحان از خود آنها بآنها داناتر است، ولى آزمايش براى آنست كه كردارهايى كه شايستۀ پاداش و كيفر است (بخود ايشان) آشكار گردد؛ زيرا برخى از ايشان فرزندان پسر را دوست دارند و از دختر برنجند و بعضى از آنها بسيار نمودن مال و دارائى را دوست داشته و از كم شدن آن برنجند.
(سيّد رضىّ عليه الرّحمة فرمايد: اين فرمايش از جملۀ سخنان شگفتى است كه از آن حضرت در تفسير (و بيان آيۀ شريفه) شنيده شده است.)
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكمتآميز خود به نكتۀ مهمى اشاره مىكند و آن عموميت امتحان براى همۀ انسانها و حتمى بودن آن در هر شرايط است.
نخست مىفرمايد: «هيچ كَس از شما نگويد خداوندا! به تو پناه مىبرم از اينكه امتحان شوم»؛ (لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ») سپس به ذكر علت آن پرداخته مىفرمايد: «به اين دليل كه هيچ كَس نيست مگر اينكه امتحانى دارد»؛ (لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ)
اصولا دنيا دار امتحان، تكاليف و مسئوليتهاست و بشر براى تكامل آفريده شده و تكاملها از مسير امتحانات مىگذرد و بى امتحان راهى به سوى كمال نيست؛ بنابراين چنين دعايى مثل اين است كه انسان بگويد: خداوندا مرا به هيچ تكليفى مكلّف نكن. بديهى است چنين دعايى دور از استجابت است.
آنگاه امام در ادامۀ اين سخن راه صحيح #دعا كردن و پناه بردن را دربارۀ امتحانات به انسانها مىآموزد و مىفرمايد: «ولى اگر كسى مىخواهد به خدا پناه ببرد و دعا كند، از امتحانات گمراه كننده به خدا پناه ببرد»؛ (وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ).
به بيان ديگر از خدا #توفيق پيروزى در امتحانات را بخواهد و از ذات پاكش در اين راه يارى بطلبد تا توفيق الهى شامل حال او گردد و در آزمايشهاى الهى رو سفيد شود.
👈 آنگاه امام در ادامۀ اين سخن به دو دليل نقلى و عقلى تمسك مىجويد:
✓ نخست مىفرمايد: «زيرا خداوند سبحان مىگويد: بدانيد اموال و اولاد شما وسيلۀ آزمايش شما هستند»؛ (فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: «وَ اِعْلَمُوا أَنَّمٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ أَوْلاٰدُكُمْ فِتْنَةٌ» ).
👈 لازم به ذكر است كه «فتنه» در اصل به معناى قرار دادن طلا در كوره است تا ناخالصىهاى آن گرفته شود و خالص از ناخالص شناخته گردد سپس به هرگونه آزمايش اطلاق شده البته اين واژه گاه به معناى شكنجه، گمراه ساختن و ايجاد مشكلات اجتماعى و آشوبگرى نيز استعمال شده است.
سپس در تفسير اين آيه به بيان دليلى عقلى مىپردازد و مىفرمايد: «معناى اين سخن آن است كه خدا مردم را با اموال و اولادشان آزمايش مىكند تا آنكَس كه از روزىاش خشمگين است از آنكس كه شاكر و راضى است شناخته شود، هرچند خداى سبحان به مردم از خودشان آگاهتر است؛ ولى اين براى آن است كه كارهايى كه موجب استحقاق ثواب و عقاب مىشود ظاهر گردد»؛ (وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ، وَ الرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ، وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ) .
👈 اين سخن اشاره به نكتۀ پرمعنايى است و آن اينكه صفات درونى و نيّات اشخاص هرگز سبب پاداش و عقاب نمىشود جز آنكه اين صفات و نيات در عمل آشكار گردد.
👈 به بيان ديگر معيار ثواب و عقاب، اعمال است نه نيات و صفات درونى؛ بنابراين خدا در عين اينكه نيات و صفات درونى انسانها را كاملاً مىداند، بلكه از خودشان به آن آگاهتر است، باز هم امتحان مىكند تا در صحنۀ اعمال ظاهر شوند و معيار ثواب و عقاب تحقق يابد.
👈 به تعبير ديگر مسير تكامل از طريق افعال مىگذرد و آزمايشهاى الهى همه براى همين هدف است.
♻️ باز به زبان ديگر، آنچه ملاك پاداش و كيفر است حسن فعلى است نه تنها حسن فاعلى.
آنگاه امام در پايان اين سخن انگشت روى چند مصداق از نيات انسانها گذارده مىفرمايد: «زيرا بعضى از مردم (مثلا) پسر را دوست دارند و از فرزندان دختر ناخشنودند و بعضى افزايش مال را مىخواهند و از نقصان آن ناراحتند (هيچ يك از اين نيات سبب پاداش و كيفر نمىشود مگر زمانى كه در ميدان عمل آشكار گردد)»؛ (لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ الْإِنَاثَ، وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ، وَ يَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ)
آنها كه تنها فرزندان پسر را دوست دارند و از #دختر متنفرند كسانى هستند كه از نعمتهاى الهى ناخرسندند و از عهدۀ امتحان الهى بر نيامدهاند و آنها كه در پى جمع مالاند و از هرگونه نقصان ناراحت، نيز گروهى هستند كه در اين امتحان قبول نشدهاند.
👤 مرحوم سيّد رضى بعد از بيان اين كلمات حكمتآميز مىگويد: «آنچه امام در اين بيان آورده است از تفسيرهاى عميق و پيچيدهاى است كه از آن حضرت شنيده شده است»؛ (قٰالَ الرَّضي: وَ هٰذٰا مِنْ غَريٖبِ مٰا سُمِعَ مِنْهُ فِي التَّفْسيٖرِ)
اشاره به اينكه تفسيرى است فشرده و پرمعنا بر مسئلۀ آزمايشهاى الهى؛ زيرا امام روشن مىسازد كه آزمايشهاى الهى براى كشف مجهول نيست، بلكه براى به فعليت رسيدن استعدادها و نيات و صفات درونى است.
مباحث
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند چهل و ششم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْف
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه
─┅•═༅ بند چهل و هفتم ༅═•┅─
🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ أَنْتَ أَحَقُّ بِمَعْرِفَتِهِ إِذْ کُنْتَ أَوْلَی بِسَتْرِهِ فَإِنَّکَ أَهْلُ التَّقْوی وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ
┅───────────────┅
❖ «بار خدایا از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که به شناخت آن آگاه تری؛ زیرا پیش از هر کَس تو به پوشانیدن آن سزاوارتری، چون فقط تو اهل #تقوا و آمرزش هستی؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گناهم را بیامرز، ای بهترین آمرزندگان»
@ostadelahi
#مطالعه
#داستانهای_شگفت
33 - نجات از مرگ
صاحب مقام یقین، مرحوم عباسعلی مشهور به( حاج مؤمن ) که دارای مکاشفات و #کرامات بسیاری بوده و تقریبا مدت سی سال #نعمت مصاحبت با آن مرحوم در حضر و سفر نصیب بنده بود و دو سال است که به رحمت ایزدی پیوسته است و آن مرحوم را داستانهایی است از آن جمله وقتی جاسوسهای دولتی نزد دائی زاده آن مرحوم به نام ( عبدالنبی ) اسلحه پیدا کردند او را گرفتند و زندانش کردند و بالاخره محکوم به اعدام شد، پدرش پریشان ونالان و مأیوس از چاره گردید حاجی مؤمن مرحوم به او می گوید مأیوس نباش، امروز تمام امور تحت اراده حضرت ولی عصر علیه السلام امام دوازدهم می باشد، امشب که #شب_جمعه است به آن بزرگوار متوسل می شویم، خدا قادر است که از برکات آن حضرت، فرزندت را نجات دهد؛ پس آن شب را حاجی مؤمن و پدر و مادر آن پسر، احیا می دارند و به #نماز و #توسل به آن حضرت و #زیارت آن بزرگوار سرگرم می شوند و بعد مشغول قرائت آیه شریفه : ( اَ مَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ ) می شوند، آخر شب بوی مُشک عجیبی را هر سه نفر حس می کنند و جمال نورانی آن بزرگوار را مشاهده کرده می فرماید : دعای شما مستجاب شد، خداوند فرزندت را نجات بخشید و فردا به منزل می آید.
حاج مؤمن مرحوم می گفت پدر و مادر از دیدن جمال آن حضرت بی طاقت شده و تا صبح مدهوش و بی هوش بودند، فردا سراغ فرزند خود رفتند که قرار بود در آن روز اعدام شود. گفتند اعدامش تأخیر افتاده و بنا شده در کار او تجدید نظر شود و بالجمله پیش از ظهر او را آزاد کردند و سالما به منزل آمد .
مرحوم حاجی مؤمن را در استجابت دعا در مرضهای سخت و گرفتاریهای شدید، داستانهایی است که آنچه ذکر شد نمونه ای است از آنها.
رحمت بی پایان خداوند به روان پاکش باد .
#علم #ولایت
#حضرت_عیسی علی نبیّنا و آله و علیه السلام
🔻 شاید اینکه در مورد #حضرت_عیسی (علیه السلام) در روایت آمده که با دو حرف از حروف اسم اعظم، مُرده را زنده میکردند، معنا نشده باشد که یعنی چه؟
🔸 یک حرف از آن حروف، برای انسان ولایت و قدرت تصرف در اشیاء میآورد و دو حرف او دیگر مراتبی بالاتر را نصیب میکند تا به نهایت ولایت برسد.
🔹 حال این سوال مطرح است که این دو حرف یعنی چه؟ محتوای تمام علوم موجود دینی نزد آن یک حرف خیلی ناچیز است.
🔸 تمام موضوعات دینی نزد یک حرف از آن ناچیز است، منتها مردم، میزانهایشان متفاوت است و خیالات خودشان را دارند.[چه بسا علوم دیگر را خیلی مهم میپندارند در حالی که اهمیت چندانی ندارند.]
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
#طلبگی
💠 توصیهای به طلاب
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عزّه
🔻 «طلبگی» نامی است که #امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) برای برخی افراد در لیست روحانیون مینویسند.
🔸 اگر کمی پرت بروید و خطاهای مکرر داشته باشید، نام شما را خط میزنند؛ منتهی الآن نمیفهمید ولی بعد از یک سال میبینید که نمیشود #درس خواند. دائم به امتحانات نمیرسید، #نماز صبحتان هم از دست میرود و دائم مشکلات شما زیاد میشود. اینطوری حذف میکنند.
🔹 به خودتان برسید. #مراقب_باشید تا #فرصت است، نام شما از این دفتر - یعنی دفتر نوکری و #سربازی_امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) - حذف نشود. همیشه هم به کسی فرصت نمیدهند.
🔸 فرصتها کوتاه است، فکر نکنید که هر چه طول دهید، طول میکشد؛ نه، در یک جایی، یکدفعه فرصت کم میشود.
ما بعضی افراد را داشتیم که درس زیادی هم خوانده بودند، ولی #توفیق از آنها گرفته شده است. باید به خداوند پناه برد.
🔹 و اصلاً انسان باید به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) التماس کند که آقا! نام من را در این دفتر بنویسید و آن را حذف نکنید.
🔸 طلبگی به تعداد نیست، طلبگی به این است که یک نفر فهم داشته باشد و رشد کند. یک مجموعهی پنجاه نفری مفید، از یک مجموعهی هزار نفری فلّهای، بهتر است.
🔹 اگر میبینید که اینکاره هستید، ثابت بمانید و زحمت بکشید. آن زمان خدای متعال به دست شما برکات زیادی اجرا میکند. هم به دنیای شما و هم به آخرت شما عزّت میدهد و دنیا و آخرت شما را آباد میکند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#سلوک
🎥 نترسیدن از فنا در #سلوک_معنوی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #ناصری دام عزّه
⏱ زمان: ۳:۴۸
@nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ویدیو_استوری
🔰 دانشمندِ تمام عیار
رهبر معظم انقلاب مدّظله العالی: #شهید_چمران، یک فرد برجسته و بسیار خوش استعداد بود. یک دانشمند تمام عیار بود. حقا یک نمونه و مظهری بود از آن چیزی که انسان دوست می دارد تربیت جوانان ما و دانشگاهیان ما به آن سمت حرکت بکند. که فرآورده ی دانشگاه ج.اسلامی نه به نحو استثناء؛ به نحوه قاعده، چمران ها باشند. 1389/04/02
مباحث
📽 #ببینید | روایتی از اختراعات شگفتآور در وسط یک جنگ! ♨️ استادی که رفاه را رها کرد! ❗️ابتکاراتی ک
🔰 روایت رهبر انقلاب از مجاهدی که در همه جا یک خط را تعقیب میکرد
👈 داستان چمران
🔻 ۳۱ خرداد ۱۳۶۰، پایان مجاهدتهای دکتر مصطفی چمران با شهادت در منطقهی دهلاویهی خوزستان رقم میخورد. جهاد او در خوزستان، دنبالهی جهاد در کردستان و جهاد دیگری در لبنان بود. راهی که با ترک سطوح بالای تحصیلی در آمریکا و جدایی از خانواده انتخاب شده بود. اما چه انگیزهها و ویژگیهایی باعث انتخاب این مسیر در زندگی او شده بود؟
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR در این متن، نظر رهبر انقلاب در مورد انگیزهها و ویژگیهای #شهید_مصطفی_چمران را بررسی میکند.
🔍 بخوانید👇
https://khl.ink/f/36882
_چمران.mp3
1.49M
🔹چمران یک نخبهی علمی بود، نخبهی هنری هم بود؛ خودش به من میگفت: من در عکّاسی هنرمندم. آمده بود جنگ، لباس نظامی پوشیده بود، شد نظامی؛ [امّا] قبل از اینکه وارد این میدان بشود، نخبه بود.
▪️بیانات در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین
۱۳۹۳/۰۹/۰۶
#شهید_دکتر_مصطفی_چمران
#الگو_و_نخبه_برجسته
#امام_خامنهای
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
@khamenei_voice
@t_manzome_f_r