23.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔄 حرفی درباره جنجال "مذاکره" ؛
📢 حضرت #آیت_الله_خامنه_ای (دام ظله العالی):
👈 مذاکره، مکمل راهبرد فشار آمریکاست.
🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#مسابقه
✨ #ترنم_وحی
🌙 روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
🎧 برگرفته از نکات تفسیری ارائه شده 👇
🔗 https://eitaa.com/astanqom/6349
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
موضوع : داستان حضرت موسی علی نبینا و آله و علیهما السلام و مواجهه با فرعون
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#دعای_روز بیستم و چهارم ✨ أللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا ی
#دعای_روز بیستم و پنجم
✨ أللَّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ و مُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
🙏 خدایا ؛ در این روز مرا دوستدارِ أولیائت و دشمنِ دشمنانت قرار بده و پیرو سنت خاتم رسل بدار، ای نگهدار دلهای پیغمبران .
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
أللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
🌐 @Mabaheeth
شرح دعای روز بیست و پنجم.mp3
2.09M
🎤 #آیت_الله_مجتهدی (ره)
🎧 #شرح_دعای_روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
🌐 @Mabaheeth
جزء 25.mp3
4.01M
مباحث
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 12 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی ┈┄┅═✾•••✾
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 13
#آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ فرازهای مطرح شده:
فإنْ عَفَوْتَ یا رَبِّ فَطالَ مَا عَفَوْتَ عَنِ المُذنِبینَ قَبلِی
لِأنَّ كَرَمَكَ أیْ رَبِّ یَجِلُّ عَنْ مُجازاهِ المُذنبینْ وَ حِلمَكَ عَنْ مُكافاهِ المُقَصِّرینْ .
اِلهی أنْتَ اُوسَعُ فَضلاً وَ أعظَمُ حِلمَاً مِنْ أنْ تُقایِسَنِی بِعَمَلِی.
🌐 @Mabaheeth
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم، بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم
یكی از آداب و سنن نیایش و دعا، اِلحاح و اصرار است. اِلحاح و اصرار گاهی به تكرار یك جمله است، گاهی به تكرار مضمون یك جمله در عبارتهای گوناگون؛ دعای ابوحمزه ثمالی از مصادیق بارز اِلحاح در دعاست. زیرا وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه در سحرهای ماه مبارك رمضان یك مطلب را با عبارتهای گوناگون، با تعبیرهای مختلف بازگو میكنند و آن، بخششِ گناهان است. زیرا تا انسان، تبهكاری او بخشوده نشود، قُرب الهی نصیبش نخواهد شد و تا قُرب الهی نصیب او نشود، از آن فُوز خاصّ طرفی نمیبندد. لذا در این جمله به ذات أقدس إله عرض میكند: پروردگارا ! اگر از گناهان من صرف نظر كردی، این كار سنّت دیرینه توست كه از تباهیِ تبهكاران صرف نظر كردی.
***فَإنْ عَفَوْتَ یا رَبِّ فَطالَ مَا عَفَوْتَ عَنِ المُذنِبینَ قَبلِی***
من اوّلین گنهكاری نیستم كه تو بخشودی، چنین كه آخرین گنهكاری هم نخواهم بود كه تو بخشیدی.
در صحیفه سجادیّه آمده است كه: محبوبترین بندگان خدا كسانیاند كه استكبار نورزند. تذلّل كنند، تخشّع كنند، خضوع كنند در پیشگاه ذات أقدس إله . این نشانه محبوب بودن بنده است نزد خداوند. وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه هم در همین جا تخضّع دارد. در صحیفه سجادیّه دارد كه: من فقیرترین فقراء هستم . همه نیازمندند، ولی من از همه نیازمندترم! زیرا هر كسی درْكش بیشتر است، میداند كمالات فراوانی به امتثال خلیفةُ الله است. وقتی دركش بیشتر بود، احساس خلاء بیشتری میكند، قهراً فقر را بیشتر از دیگران احساس میكند.
در اینجا عرض میكند:
***وَ یا رَبِّ لِأنَّ كَرَمَكَ أیْ رَبِّ یَجِلُّ عَنْ مُجازاهِ المُذنبینْ وَ حِلمَكَ عَنْ مُكافاهِ المُقَصِّرینْ ***
شما اگر بخواهی در كُرسی داوری بنشینی و عدّهای را كیفر بدهی، كریمانه اگر بر كُرسی داوری بنشینی، آن كُرسیِ كرَم با جلالتر از آن است كه تبهكاران را كیفر كند، و كُرسی حلم و داوریِ بردباری، بزرگتر از آن است كه دیگران را مكافات كند!
«مكافات» همان جزای وِفاق است. « كُفو » یعنی همتا. ذات أقدس إله در قرآن كریم هیچ جا وعده نداد كه جزای محسنین و وارستگان، جزای وفاق است! ولی درباره تبهكاران، چنین فرمود: " جَزآءً وِفاقاً ".یعنی جزاء و كیفرِ تبهكاران وفق گناه آنهاست، هرگز بیشتر نیست. امّا پاداش محسنان و پرهیزگاران به اندازة آنها، موافق و مطابق آنها نیست، بلكه بالاتر از آنهاست! " مَنْ جَآءَ بِالحَسَنَه فَلَهُ عَشرُ اَمثالِها ".
اینجا دو مطلب است كه باید كاملاً از هم تفكیك بشود.
یكی این كه جزاء، متن عمل است و همان عمل به صورتهای گوناگون ظهور میكند، یا پاداش مناسب دارد؛ این یك بحث است كه هر گونه جزائی، از سنخ عمل است، موافق با عمل است. وفاق به معنای سنخیّت، اختصاصی به كیفر تبهكاران ندارد. برای این كه پاداش پرهیزكاران را هم شامل میشود.
یك قسم و بحث دیگر؛ وفاق یعنی همتا بودن، معادل بودن و مانند آن. این مخصوص تبهكاران است كه جَزآءً وِفاقاً در قرآن فقط درباره اینها آمده است. یعنی كیفر اینها مطابق عمل اینهاست، بیش از عمل نیست. معادل عمل اینهاست. هرگز بیش از عمل یك تبهكار، خدا او را كیفر نمیدهد. پس درباره هم سنخ بودن، چه پاداش، چه كیفر، هم سنخ عملاند. امّا معادل بودن، خدا هرگز وعده نداد كه جزای پرهیزكاران را معادل عمل آنها بدهد؛ بلكه همواره وعده داد: جزاء بهتر از عمل است. " مَنْ جآءَ بِالحَسَنَه فَلَهُ خِیرٌ مِنها "؛ از خیرٌ مِنها شروع میشود تا " عَشرُ اَمثالِها یا وَاللهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشآء، وَاللهُ واسِعٌ عَلیمْ ". و امّا درباره كیفر فرمود: معادل آنهاست.
👇👇👇