eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.3هزار عکس
33.2هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این اعترافات امروز یک داعشی وطنی است! 🔹با افتخار میگوید ۲۰ مامور را زیر گرفته ، این گوشه ای از اعتراض مسالمت آمیز آنهاست!! امیدواریم اشد مجازات برای این افراد وضع بشه تا‌ همچین اعتماد به نفسی نداشته باشند
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| هشدار امام جمعه بابل حجت الاسلام روحانی به ریاست دانشگاه نوشیروانی بابل مبنی بر کنترل کردن آشوبگری برخی عناصر هتاک در دانشگاه نوشیروانی! امام جمعه غیور نفس پاک حرف ناب ☫ almenar_14
29.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ صحبت های جالب و قابل تامّل دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دانشگاه تهران، وقتی از مارپیچ سکوت خارج می‌شود ویدئو مربوط به امروز دانشگاه تهران، جمعیت قابل توجه، و استاد و دانشجو کنار هم شعار «الله اکبر» سر می‌دهند؛ در واکنش به عده‌ای که جز فحش چیزی یاد نگرفته‌اند. ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما تا آخرین قطره خونمون پای این پرچم و حضرت آقا خواهیم ایستاد 🔹روایت یک دانشجوی مجروح از اتفاقات امروز در دانشگاه تهران شمال:دیدیم عده ای تعدادی از خانوم های چادری را دوره کردند و هوو میکنند، رفتیم در مقابل شعار دادیم ولی آنها شروع کردند به سنگ پرانی و با چوب و آهن کتک زدن. 🔹تعدادی از بچه های بسیج، سرشان به واسطه سنگ پرانی شکست. ☫
قاتل اصلی مردم در شیراز اینه آدرس غلط ندید امثال علی کریمی فضای کشور رو نا آرام کردن تا داعش بتونه سو استفاده کنه .../ عامل اصلی جنایت اینها هستن ، نباید آدرس اشتباه داد...
مباحث
🔴اشاره بیانیه مشترک سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات به نقش نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگاران د
روزنامه‌های اصلاح‌طلب شرق و هم میهن برای ماله‌کشی خبرنگارهاشون دست به کار شدند...
📍 بسه دیگه! نگاه نکنید، پاسخ بدین فکر نکنند که زبان ندارید. علیه السلام 🔴موقع سخنرانی فحاشی می‌کنند 👈در بین مردم فحاشی می‌کنند 👈جلوی دوربین خبرنگار فحاشی می‌کنند 👈پشت تریبون فحاشی می‌کنند 👈به جای دو دقیقه گفتگو ساده، فحاشی می‌کنند و... ⬅️بعد که بهشون بگی اغتشاشگر، بعد میگن ما فقط معترض هستیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کشیدن چادر از سر یک خانم سالخورده در تهران چند جوان هنگام خروج یک خانم سالخورده از مترو، چادر را سر وی کشیدند و به وی فحاشی کردند. این بانو بعد از درد و دل با حافظان امنیت، از آن‌ها برای حفظ امنیت کشور تشکر می‌کند. علیه السلام
هدایت شده از فقه و احکام
46.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نبایـد از ولۍ خـدا طلبڪار باشــیم، بلڪــه یقــــه خودت رو بگیــــر بعد میگیــم خدایا امام زمـان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رو هــم بیــار! امام زمان (علیه السلام) رو هــم بفرست همیــن بلایی ڪه سر این آقــا میاریم، سر اونم بیاریــم ما (علیه السلام) رو میخواهیــم براۍچی؟ اگــر برای حوائج میخواهیــم، نمیــاد و این اشتباهــه❗️ دکتر_علی_تقوی @misagallah_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قاسم روانبخش:‌ امام خمینی بعد از انقلاب با ترور فرح مخالفت کردند چرا که بچه‌های او در کنارش حضور داشتند و ربع پهلوی جانش را مدیون امام خمینی ره است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی اسناد مربوط به فعالیت های حامد اسماعیلیون مردی که برای قدرت خیز برداشته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | زیارت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از حرم مطهر (علیه‌السلام)، امامزاده حمزه و امامزاده طاهر(علیهماالسلام) و علمای مدفون در شهرری 🌷 بازنشر به مناسبت ولادت حضرت علیه‌السلام 📥 سایر کیفیت‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۲۲۴ 🏷️ برخى از ارزش هاى اخلاقى ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ وَ قَالَ عليه‌السلام بِكَثْرَةِ اَلصَّمْتِ تَكُونُ اَلْهَيْبَةُ و درود خدا بر او، فرمود: با سكوت بسيار، وقار انسان بيشتر شود. وَ بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ اَلْمُوَاصِلُونَ و با انصاف بودن، دوستان را فراوان كند. وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ اَلْأَقْدَارُ و با بخشش، قدر و منزلت انسان بالا رود. وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ اَلنِّعْمَةُ و با فروتنى، نعمت كامل شود. وَ بِاحْتِمَالِ اَلْمُؤَنِ يَجِبُ اَلسُّؤْدَدُ و با پرداخت هزينه‌ها، بزرگى و سرورى ثابت گردد. وَ بِالسِّيرَةِ اَلْعَادِلَةِ يُقْهَرُ اَلْمُنَاوِئُ و روش عادلانه، مخالفان را درهم شكند. وَ بِالْحِلْمِ عَنِ اَلسَّفِيهِ تَكْثُرُ اَلْأَنْصَارُ عَلَيْهِ و با شكيبايى در برابر بى‌خرد، ياران انسان زياد گردند. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در ترغيب به برخى از صفات شايسته) فرموده است: (۱) به خاموشى بسيار، هيبت و بزرگى پديد آيد (زيرا خاموشى نشانۀ عقل و خردمندى است) (۲) و به انصاف و برابرى، پيوستگان و دوستان بسيار گردند (هر كه انصاف پيشه كند مردم باو پيوسته و همراه شوند) (۳) و با نيكى كردن، منزلت‌ها بزرگ گردد (زيرا هر كَس احسان كننده را ارجمند مى‌نگرد) (۴) و با فروتنى، نعمت تمام ميشود (خدا هر كه را داد و او با مردم فروتنى نمود سپاسگزارى كرده و سزاوار نعمت بسيار مى‌گردد، يا اگر شخص بكسى نعمت رساند و با او فروتنى نمايد نعمت را تمام كرده) (۵) و با تحمّل رنجها و سختيها (ى مردم) بزرگى واجب و لازم ميشود (زيرا شخص اگر از سختيها و رنجها تنگدل نگشت بزرگى و مهترى يابد و شايستۀ سرورى گردد) (۶) و با رفتار خوب و پسنديده دشمن شكست مى‌خورد (زيرا مردم باو رو آورده دشمن را تنها مى‌گذارند، يا با رفتار پسنديده دشمن مغلوب ميشود) (۷) و با حلم و بردبارى از سفيه و كم خرد ياوران او بسيار گردند (زيرا مردم او را بر اثر حلم و بردباريش كمك مى‌نمايند و همين معنى در فرمايش يك صد و نود و هفت گذشت).
📖 امام عليه السلام در اين گفتار نورانى به هفت نكتۀ مهم از فضايل اخلاقى و اثر مثبت آنها اشاره مى‌كند. نخست مى‌فرمايد: «كثرت سكوت، سبب ابّهت و بزرگى است»؛ (بِكَثْرَةِ‌ الصَّمْتِ‌ تَكُونُ‌ الْهَيْبَةُ‌) مرحوم ابن‌ميثم در شرح نهج البلاغۀ خود در اينجا نكتۀ جالبى آورده مى‌گويد: دليل كلام مولا اين است كه سكوت، غالباً نشانۀ عقل است و ابّهت صاحبان عقل آشكار است و اگر به يقين دانسته شود كه كثرت سكوت ناشى از عقل اوست، ابهت او بيشتر مى‌شود و اگر حال او شناخته نشود و اين احتمال وجود داشته باشد كه سكوتش ناشى از عقل است باز سبب ابهت اوست و گاه ممكن است سكوت، ناشى از ضعف و ناتوانى در كلام باشد و باز هم اين امر سبب احترام شخص مى‌شود؛ زيرا از پريشان‌گويى پرهيز مى‌كند. ➕ اضافه بر اينها، سكوت، سبب نجات از بسيارى از گناهان است؛ زيرا غالب گناهان كبيره به وسيلۀ زبان انجام مى‌شود تا آنجا كه سى گناه كبيره را براى زبان شماره كرده‌ايم. بديهى است هنگامى كه انسان از اين گناهان پرهيز كند ابهت و هيبت و شخصيت او بيشتر خواهد بود. در حديث جالبى از «هشام بن سالم» يكى از ياران خاص عليه السلام مى‌خوانيم كه مى‌فرمايد: «پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به مردى كه خدمتش رسيد فرمود: ألا أدُلّكَ‌ عَلىٰ‌ أمْرٍ يُدْخِلُكَ‌ اللّٰهُ‌ بِهِ‌ الْجَنَّةَ؟ ؛ آيا تو را به چيزى هدايت كنم كه به وسيلۀ آن وارد بهشت شوى‌؟» عرض كرد: آرى يا رسول الله. پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: «أنِلْ‌ مِمّا أنالَكَ‌ اللّٰهُ‌ ؛ از آنچه خداوند در اختيار تو قرار داده بذل و بخشش كن». عرض كرد: اگر من خودم محتاج‌تر از كسى باشم كه مى‌خواهم به او بخشش كنم چه كنم‌؟ پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: «فَانْصُرِ الْمَظْلُومِ‌ ؛ به يارى ستم‌ديده برخيز». عرض كرد: اگر من خودم از او ضعيف‌تر باشم چه كنم ...
📖 سپس در دومين نكته مى‌فرمايد: «انصاف مايۀ فزونى دوستان است»؛ (وَ بِالنَّصَفَةِ‌ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ‌) 💡 «نَصَفَة» به معناى «انصاف» و «مُواصلون» جمع «مواصل» در اينجا به معناى دوست است. 👈 حقيقت انصاف آن است كه انسان، نه حق كسى را غصب كند و نه سبب محروميت كسى از حقش شود، نه سخنى به نفع خود و زيان ديگران بگويد و نه گامى در اين راه بردارد، بلكه همه جا حقوق را رعايت كند حتى در مورد افراد ضعيف كه قادر به دفاع از حق خويش نيستند. بديهى است كسى كه اين امور را رعايت كند دوستان فراوانى پيدا مى‌كند و جاذبۀ انصاف بر كسى پوشيده نيست. در روايات اسلامى دربارۀ اهميت انصاف بحث‌هاى گسترده‌اى ديده مى‌شود از جمله تنها در اولين باب از ابوابى كه در كتاب ميزان الحكمه دربارۀ اهميت انصاف ذكر شده 20 حديث كوتاه و پرمعنا از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است؛ از جمله مى‌فرمايد: «الإنْصافُ‌ أفْضَلُ‌ الْفَضائِلِ‌ ؛ برترين فضيلت‌ها انصاف است». در حديث ديگرى از آن حضرت مى‌خوانيم: «إنَّ‌ أعْظَمَ‌ الْمَثُوبَةِ‌ مَثُوبَةُ‌ الْإنْصافِ‌ ؛ برترين ثواب الهى ثواب انصاف است». نيز در حديث ديگرى مى‌فرمايد: «الْإنْصافُ‌ يَرْفَعُ‌ الْخِلافَ‌ وَ يُوجِبُ‌ الْإئْتِلافَ‌؛ انصاف اختلافات را برطرف مى‌سازد و موجب اتحاد صفوف مى‌شود». بالاخره در حديثى ديگرى مى‌فرمايد: «عامِلْ‌ سائِرَ النّاسِ‌ بِالْإِنْصافِ‌ وَ عامِلِ‌ الْمُؤْمِنينَ‌ بِالْإيثارِ ؛ با ساير مردم به انصاف رفتار كن و با مومنان به ايثار». از حديث اخير مفهوم انصاف نيز روشن مى‌شود؛ انصاف آن است كه منافع خود و ديگران را با يك چشم ببينيم و ايثار آن است كه ديگران را با بزرگوارى بر خود مقدم بشماريم. از حديث ذيل نيز مفهوم «انصاف» آشكارتر مى‌شود. امام صادق عليه السلام در اين حديث كه شرح جنود هفتاد و پنج گانۀ عقل و جهل را بيان مى‌كند، مى‌فرمايد: «وَ الْإنْصافُ‌ وَ ضِدُّهُ‌ الْحَمِيَّةَ‌ ؛ يكى ديگر از لشكريان عقل انصاف است و ضد آن تعصب (دربارۀ حقوق خويشتن) است»
📖 ‮در سومين نكته مى‌فرمايد: «با بذل و بخشش قدر انسان‌ها بالا مى‌رود»؛ (وَ بِالْإِفْضَالِ‌ تَعْظُمُ‌ الْأَقْدَارُ) 💡 «افضال» منحصر به بذل مال نيست، بلكه همان‌گونه كه مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغۀ خود آورده است هر كمكى كه آلام و اندوه‌ها را كم كند و بارهاى سنگين را از دوش مردم بر دارد مصداق آن است. در خطبۀ معروف اميرمؤمنان عليه السلام كه به خطبۀ «وسيله» مشهور شده است مى‌خوانيم: «أَيُّهَا النَّاسُ‌ إِنَّهُ‌ مَنْ‌ قَلَّ‌ ذَلَّ‌ وَ مَنْ‌ جَادَ سَادَ ؛ كسى كه در احسان كوتاهى كند ذليل مى‌شود و كسى كه جود و بخشش پيشه كند بزرگ مى‌شود». شك نيست كه هرقدر انسان، به ديگران بيشتر بذل و بخشش كند دل‌ها مجذوب او مى‌شوند و سيل محبت مردم به سوى او سرازير مى‌گردد و همين امر باعث عظمت و شخصيت انسان مى‌شود. همان‌گونه كه در حديثى در غرر الحكم مى‌خوانيم: «بِالْإفْضالِ‌ تَسْتَرِقُّ‌ الْاعْناقُ‌؛ به وسيلۀ بذل و بخشش مردم تسليم انسان مى‌شوند». حتى اگر چنين شخصى داراى عيوبى باشد، احسان و بخشش مى‌تواند پرده بر عيب او بيفكند، چنان كه در حديث غرر الحكم آمده است: «بِالْإحْسانِ‌ تَسْتُرُ الْعُيُوبُ‌»
📖 سپس در چهارمين نكته مى‌فرمايد: «با تواضع نعمت (الهى) كامل مى‌گردد»؛ (وَ بِالتَّوَاضُعِ‌ تَتِمُّ‌ النِّعْمَةُ‌) رابطۀ تواضع با اتمام نعمت از اينجاست كه هم خداى متعال كسانى را كه از نعمت‌هايش برخوردار مى‌شوند و گرفتار كبر و غرور نمى‌گردند؛ بلكه در برابر خلايق تواضع بيشترى مى‌كنند مشمول لطف و رحمت خاصش مى‌گرداند و بر نعمتش مى‌افزايد و هم بندگان خدا وقتى چنين حالتى را در او ببينند كه كثرت باعث فزونى تواضع او شده او را لايق سربلندى و سرپرستى و پيشوايى جامعه مى‌بينند و عظمت او در چشم مردم بيشتر مى‌شود. در حديثى در اصول كافى آمده است كه عليه السلام فرمود: «خداوند متعال به موسى عليه السلام خطاب كرد: اى موسى! آيا مى‌دانى چرا تو را مخاطب خود ساختم و با تو تكلم كردم و ديگران را چنين افتخارى ندادم‌؟ موسى عرض كرد: پروردگارا براى چه بود؟ خداى متعال وحى فرستاد كه‌ اى موسى! من تمام بندگانم را بررسى كردم احدى را از تو متواضع‌تر نيافتم. تو هنگامى كه نماز مى‌خوانى صورت خود را بر خاك مى‌نهى (از اين حديث شريف روشن مى‌شود كه در نمازهاى قبل از به هنگام نماز و عبادت صورت بر خاك نمى‌گذاردند، موسى بن عمران براى ابراز نهايت تواضع اين كار را انجام مى‌داد)». در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «إنَّ‌ أفْضَلَ‌ النّاسِ‌ عَبْداً مَنْ‌ تَواضَعَ‌ عَنْ‌ رِفْعَةٍ‌ ؛ برترين بندگان خدا كسى است كه در عين بزرگى و عظمت تواضع كند». در حديثى از امام اميرمؤمنان مى‌خوانيم: «التَّواضُعُ‌ زَكاةُ‌ الشَّرَفِ‌ ؛ زكاتِ مقام و شرافت، تواضع است». اصولاً يكى از فلسفه‌هاى عبادات اسلامى مخصوصاً نماز و زيارت خانۀ خدا پرورش روح تواضع در انسان است. در حديثى از رسول خدا مى‌خوانيم: روزى به يارانش فرمود: «ما لي لا أَرىٰ‌ عَلَيْكُمْ‌ حَلاوَةَ‌ الْعِبٰادَةِ‌ ؛ چرا شيرينى عبادت را در شما نمى‌بينم‌؟ قالوا و ما حلاوة العبادة ؛ عرض كردند: شيرينى عبادت چيست‌؟ «قالَ‌: التَّواضُعُ‌ ؛ فرمود: است»
📖 در پنجمين نكتۀ حكيمانه مى‌فرمايد: «با پذيرش هزينه‌ها (و رنج‌ها ومشكلات) عظمت و سرورى حاصل مى‌گردد»؛ (وَ بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ‌ يَجِبُ‌ السُّؤْدَدُ) 💡 «مُؤَن» جمع «مؤنه» به معناى هزينه و «سُؤْدَد» به معناى بزرگى و سرورى است. زندگى دنيا آميخته با انواع مشكلات است مخصوصاً براى رسيدن به مقامات والا، مشكلات بيشترى را بايد تحمّل كرد و نازپروردگان متنعم به جايى نمى‌رسند.
نازپرورده تنعّم نبرد راه به دوست
`
عاشقى شيوۀ رندان بلاكَش باشد` مرحوم مغنيه در شرح اين جمله مى‌گويد: كسى كه بارهاى سنگين مردم را بر دوش كشد مردم او را بر سر خود مى‌نشانند و او را اهل رهبرى و رياست مى‌بينند، دين و رنگ و نَسَبش هر چه باشد ولى كسانى كه مردم از آنها بهره‌مند نمى‌شوند به آنها همانند موجودى نگاه مى‌كنند كه هيچ ثمره‌اى ندارد، هر چند دنيا را از علم و دانش خود پر كند. در حديثى از عليه السلام مى‌خوانيم: «ثَلاثٌ‌ مَنْ‌ كُنَّ‌ فِيهِ‌ كانَ‌ سَيِّداً كَظْمُ‌ الْغَيْظِ وَ الْعَفْوُ عَنِ‌ الْمُسيءِ‌ وَ الصِّلَةُ‌ بِالنَّفْسِ‌ وَ الْمالِ‌ ؛ سه چيز است در هر كَس باشد رياست و سرورى پيدا مى‌كند: فرو بردن خشم و عفو خطاكاران و خدمات و جانى و مالى به ديگران». در حديث مشروحى كه عليه السلام خطاب به «هشام بن حَكَم» مسائل مهمى را بيان فرموده و مرحوم كلينى آن را در صدر جلد اول كتاب كافى قرار داده است در بخشى از آن مى‌خوانيم كه امام عليه السلام مى‌فرمايد: «يَا هِشَامُ‌ إِنَّ‌ الْعَاقِلَ‌ نَظَرَ إِلَى الدُّنْيَا وَ إِلَى أَهْلِهَا فَعَلِمَ‌ أَنَّهَا لَا تُنَالُ‌ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ‌ وَ نَظَرَ إِلَى الْآخِرَةِ‌ فَعَلِمَ‌ أَنَّهَا لَا تُنَالُ‌ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ‌ فَطَلَبَ‌ بِالْمَشَقَّةِ‌ أَبْقَاهُمَا ؛ اى هشام! عاقل نظرى به دنيا و اهلش افكند و دانست آن را جز با مشقت نمى‌توان به دست آورد و نگاهى به آخرت كرد و دانست آن نيز جز با مشقت به دست نمى‌آيد از اين رو با تحمل مشقت، آن را كه بقاى بيشترى داشت (آخرت) طلب نمود»
📖 سپس امام عليه السلام در ششمين جملۀ حكمت آميز مى‌فرمايد: «با روش عادلانه، دشمن مقهور و مغلوب مى‌شود»؛ (وَ بِالسِّيرَةِ‌ الْعَادِلَةِ‌ يُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ‌) 💡 «مُناوىء» به معناى «دشمن» از ريشۀ «مناواة» به معناى «دشمنى» است؛ زيرا دشمن هنگامى موفق به كار خود مى‌شود كه دستاويزى پيدا كند. كسى كه روش عادلانه دارد، دستاويزى به دست دشمن نمى‌دهد و همين باعت مقهور شدن اوست. ➕ افزون بر اين كسى كه روش عادلانه‌اى دارد طرفداران زيادى در ميان مردم پيدا مى‌كند و آن كَس كه طرفداران زياد دارد دشمنش مقهور مى‌شود. ➕ افزون بر همۀ اينها چنين كسى مورد الطاف الهى است و خداوند چنين بندۀ عدالت‌پيشه‌اى را در برابر دشمنانش تنها نمى‌گذارد و او را پيروز مى‌گرداند و به گفتۀ شاعر:
دشمن به كين نشسته مولا نمى‌گذارد
الطاف بى‌كرانش تنها نمى‌گذارد
در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «الْعَدْلُ‌ جُنَّةٌ‌ واقِيَةٌ‌ وَ جَنَّةٌ‌ باقِيَةٌ‌ ؛ سپر نگهدارنده و بهشت جاودان است». در روايت ديگرى از غرر الحكم مى‌خوانيم: «اِعْدِلْ‌ تَدُمْ‌ لَكَ‌ الْقُدْرَةُ‌ ؛ عدالت پيشه كن تا قدرت تو پايدار ماند». اصولاً عدالت، اساس نظام تكوين و تشريع است، همان‌گونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «بِالْعَدْلِ‌ قامَتِ‌ السَّماواتُ‌ وَ الْأَرْضُ‌ ؛ به وسيلۀ عدالت و نظم، آسمان و زمين برپاست». در حديث ديگرى نيز از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است: «الْعَدْلُ‌ حَياةُ‌ الْأحْكامِ‌؛ عدالت روح و حيات احكام است». بنابراين كسى كه روش عادلانه را در زندگى خود برگزيده است، هماهنگ با نظام هستى و همگام با شريعت اسلام است و چنين كسى به يقين بر دشمنانش پيروز مى‌شود. 🔍 در ذيل خطبۀ 216 نيز شرحى در اين زمينه بیان شده است.
📖 در هفتمين و آخرين جملۀ اين كلام حكيمانه مى‌فرمايد: «با حلم و بردبارى در برابر سفيهان، ياوران انسان بر ضد آنها زياد مى‌شوند»؛ (وَ بِالْحِلْمِ‌ عَنِ‌ السَّفِيهِ‌ تَكْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَيْهِ‌) شبيه همين معنا در حكمت 206 گذشت. بى‌شك در هر جامعه‌اى افراد سفيه و كم‌خردى هستند كه كار آنها خرده‌گيرى بر بزرگان و گاه پرخاشگرى است و هرگونه درگيرى با آنان سبب وهن افراد باشخصيت و جرأت و جسارت سفيهان مى‌گردد؛ بنابراين بهترين روش در مقابل اين گونه افراد همان‌گونه كه در آيات فراوانى از آيات قرآن مجيد آمده و در كلام نورانى بالا اشاره شد، بردبارى و تحمل و بى‌اعتنايى به گفتار و سخنان آنهاست. از آنجا كه آنها حريم افراد باشخصيت را مى‌شكنند و جسورانه سخن مى‌گويند، اين تحمل و بردبارى سبب مى‌شود چهرۀ مظلوميت به خود بگيرند و مردم فهميدۀ جامعه به يارى آنها بر ضد سفيهان و بى‌خردان برخيزند و آنها را ساكت كرده بر جاى خود بنشانند. سيرۀ رسول اكرم صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام و بسيارى از بزرگان دينى همين بوده است. حقيقت «حلم» همان‌گونه كه در حديثى از عليه السلام آمده است: «كَظْمُ‌ الْغَيْظِ وَ مِلْكُ‌ النَّفْسِ‌» است يعنى فروبردن غضب و تسلط بر نفس خويش است به گونه‌اى كه عكس‌العملى نشان ندهد. در زندگى صلى الله عليه و آله بارها خوانده‌ايم كه افراد نادان و جسورى خدمتش مى‌رسيدند و تعبيرات ناروايى نثار مى‌كردند و حتى گاه با شخص حضرت درگير مى‌شدند؛ اما آن حضرت تحمل مى‌كرد و به حل مشكلاتشان مى‌پرداخت. داستان امام حسن مجتبى عليه السلام و آن مرد شامى نيز معروف است. در كتاب أسد الغابه در سرگذشت «قيس بن عاصم» مردى كه بزرگ قبيلۀ خود و مورد احترام رسول اكرم صلى الله عليه و آله بود مى‌خوانيم: «او بسيار به حلم و بردبارى مشهور بود؛ از جمله اين‌كه «احنف بن قيس» صحابى رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌گويد: من حلم را از «قيس بن عاصم» آموختم؛ روزى ديدم در كنار خانه‌اش نشسته و بر غلاف شمشيرش تكيه كرده بود و براى قومش سخن مى‌گفت ...