✅ #گعده_علمی
⏮ بررسی وثاقت #سهل_بن_زیاد، از رواتی که بیش از هزار و پانصد روایت در کافی شریف از وی نقل شده، اما وثاقتش مورد اختلاف بزرگان میباشد.
🔶 اشاره به دیدگاه اعلامی مانند وحید بهبهانی، مامقانی، شیخ انصاری، آیت الله خویی، آیت الله تبریزی و ... ؛
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: پنجشنبه، ۶ مهر ۱۴۰۲
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۱، پلاک ۲۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ تعلن كلية الكلام و العلوم العقلية عن بداية #بحث_الخارج لطلابها و طلاب الحوزات العلمية تحت ادارة:
👤 سماحة آيه الله الشيخ محمد حسين ملك زاده
⏪ العنوان: #منهجية_فقه_العقيدة
🗓 الزمان: كل يوم سبت من الساعة ۱۴ الى غاية ۱۵ بعد الظهر
🕌 المكان: جامعة آل البيت(ع) العالمية، الطابق الاول، القاعة رقم ۱۰۶
💥 الدعوة عامة
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_علمی
🔹 #اصول_فقه
⏮ استظهار عرفی و روایات بیانگر تأویل آیات
🔶 باید توجه داشت که روایات مؤوِّله را نباید در استظهار از روایت استفاده کرد. متأسفانه در کتب، دروس و منابر زیاد دیده میشود روایتی که در مقام تأویل آیه است و مصداقی را بر موردی تطبیق میکند، از این روایت برای استظهار از آیه استفاده میکنند. این خطای بزرگی است.
🔶 زیرا استظهار جنبه عرفی دارد. یعنی عرف از این آیه چه برداشت میکند. حال اینکه امام علیه السلام فرموده باشند مراد از این کلمه در این آیه، پیروان اهل بیت هستند یا مواردی از این قبیل، ظهور این آیه نیست. هرچند ما این کلام امام علیه السلام را قبول داریم و تأویل ایشان را میپذیریم، اما به جهت تأویل نه ظهور عرفی؛
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳
💥 برگرفته از دوره سوم درس خارج اصول
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
⏮ موضوع: اجتهاد؛ چیستی و چگونگی.
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۱۶ بهمن ۹۵
🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه علوی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_علمی
🔹 #اصول_فقه
⏮ قصد إمتثال أمر در عبادات
🔶 آیا در عبادیتِ عبادت، باید أمری نسبت به عمل صورت گرفته باشد و ما قصد إمتثال آن أمر را کنیم، تا آن عمل به صورت صحیح واقع شود، یا اینکه قصد إمتثال أمر مدخلیت ندارد، بلکه همین که انسان بفهمد که این کار نزد مولا مصلحت دارد، در عبادیتِ عبادت کفایت میکند.
🔶 اگر گفتیم به سببِ احتمال وجود مانع، صرف مصلحت داشتن یک عمل برای عبادت واقع شدن آن کافی نباشد، آیا صرف کشف محبوبیّت برای عبادیت یک عبادت کفایت میکند.
🔶 بر اساس قول افرادی که قائل به عدم وجوب شرعی مقدمه واجب هستند، و تنها وجوب مقدمه را عقلی میدانند، مسأله در مقدمه واجب چه صورتی پیدا میکند؟
🔶 اگر گفتیم محبوبیت و اشتیاق قابل سرایت است، یعنی مولای حکیم از آنجا که ذی المقدمه را میخواهد، به طور طبیعی و به اقتضای عقل و حکمت، آن مقدمه را هم دوست دارد، این حُبّ به مقدمه یک اشتیاق و شوق تبعی است، که به تبع اشتیاق و حبّ به ذی المقدمه ایجاد میشود. لذا اگر این مقدمه را به عنوان اینکه عملی محبوب و مورد اشتیاق مولا است انجام دهیم، خود یک عبادت محسوب میشود.
🔶 در نتیجه اگر این باب باز شود و بگوییم در عبادات ما نیازمند این نیستیم که حتما أمر مولا را کشف کنیم و همین که محبوبیت عمل نزد مولا کشف شود، میتوانیم قصد تقرب کرده، و آن عمل عبادت شود، باب خوبی در عبادات باز شده است.
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
🕌 مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳
💥 برگرفته از دوره سوم درس خارج اصول
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👇👇👇
🔊 تعطیلی درس چهارشنبه 🔊
✅ ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت محمد رسول الله (ص) و امام جعفر صادق (ع) به اطلاع میرساند روز #چهارشنبه ۱۲ مهر درس #خارج_اصول آیت الله ملک زاده تعطیل میباشد.
✅ #بحث_علمی
⏮ موضوع: بیان دیدگاه شهید صدر در باب #اسم_جنس و انحاء #لحاظ_ماهیت
🔹 برگرفته از درس #حلقه_ثالثه
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: سال ۹۳
🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9