eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
47 ویدیو
263 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله ملک زاده
✅ گزارش #نشست_علمی ⏮ تحزب در اندیشه شهید صدر 🔶 قسمت #یک ✅ بهره‌گیری #شهید_صدر از ابزار #تحزب برای
✅ گزارش ⏮ تحزب در اندیشه شهید صدر 🔶 قسمت ⏮ آیت‌الله ملک زاده 🔶 وی تصریح کرد: می‌خواهم بگویم اصل این مطلب که ما گروه‌هایی داریم که منسجم هستند و در راستای هدف خاصی دور هم جمع می‌شوند در قرآن کریم آمده است. بعد در روایات و سیره اهل بیت(ع) هم این مطلب وجود دارد که آنها گروهی منسجم درست می‌کردند تا امور را پیش ببرند. این مطلب در اندیشه اسلامی به طور کلی وجود داشت تا به زمان حاضر رسیدیم. در این زمان حزب به مفهوم امروزینش در جوامع غربی مطرح شد و آرام آرام این اندیشه به کشورهای اسلامی راه پیدا کرد .و حزب تبدیل شد به ابزاری برای پیش برد اهداف در جوامع جدید؛ یعنی ساختارهای سیاسی جدید شکل گرفت و حزب به عنوان یک ابزار فوق العاده توانمند در اختیار قرار گرفت. اگر کسی می‌خواهد در عرصه قدرت اثرگذار باشد ناچار باید از این ابزار استفاده کند. در این زمان با یک اندیشمند بزرگ مثل شهید صدر مواجه هستیم که از طفولیت با این اندیشه‌ها آشنا بود. معلم دوره دبستان ایشان تعریف کرده است زنگ تفریح می‌شد آقای صدر یک گوشه می‌ایستاد و کتاب‌های قطور فلسفی را می‌خواند. پس آشنایی ایشان با این اندیشه‌ها از دوران کودکی بوده است. 🔶 آیت‌الله ملک زاده ادامه داد: البته آقای صدر پیشگام اسلامی‌سازی اندیشه حزب در درون اسلام نبود و قبل از اینکه ایشان به این مسئله بپردازد اخوان المسلمین در مصر را داریم که در این زمینه پیشگام بودند و مسلمانان را با این مفهوم آشنا کردند و نشان دادند می‌شود این ابزار را در خدمت آموزه‌های اسلامی قرار داد. حالا کاری نداریم چقدر موفق شدند مراد اصل مطلب و الهام‌بخشی اخوان المسلمین است که چگونه اثرگذار شدند و فعالیت کردند. در ایران هم شهید نواب صفوی فعالیت حزبی این‌چنینی داشتند. میخواهم عرض کنم این زمینه هم بود؛ یعنی هم یک پیش‌زمینه اسلامی وجود داشت و هم مطالعات ایشان در مورد دنیای جدید این آشنایی را برایشان ایجاد کرد و هم یک واسطه‌ای هم نام اخوان المسلمین وجود داشت که عامل سوم بود. بعد سراغ عراق و شرایط عراق می‌رسیم. عراق هم در شرایطی قرار گرفته بود که آقای صدر می‌توانستند وارد این عرصه شوند. من قبل از اینکه به لحاظ تاریخی اقدامات آقای صدر را عرض کنم یک اشاره‌ای به بعد نظری مطلب کنم تا به اقدامات عملی ایشان بپردازیم. 🔶 وی ادامه داد: یک اندیشمند اسلامی در هر اقدامی که می‌خواهد انجام دهد ابتدا به این فکر می‌کند آیا حجت شرعی برای این اقدام دارم یا ندارم. این برایش از همه چیز مهمتر است؛ یعنی خدا از این کار من راضی هست یا راضی نیست. برای اینکه حجت شرعی پیدا کند باید بتواند بر اساس ادله اسلامی ارتباط این عمل و اندیشه را با اسلام تمام کند. یا باید بگوید این اقدام یا اندیشه کاملا متخذ از اسلام است و یا مورد تایید اسلام است. اسلام با اینکه انسان‌ها دور هم جمع شوند و حول محور توحید و در راستای اهداف الاهی به فعالیت بپردازند موافق است و تعابیر فراوان در تایید آن در قرآن و روایات وجود دارد و تاکید بر این است که جمع شوید. قاعدتا دعوت به تشکیلات هم در این راستا وجود دارد. خود اهل بیت(ع) در زمان تقیه سازمان وکالت را تشکیل دادند و با وکلای خودشان امت اسلامی را راهبری می‌کردند. لذا خلفای عباسی می‌گفتند حاکم واقعی اینها هستند که دارند عالم اسلام را اداره می‌کنند. در سازمان وکالت کاملا اصول تشکیلاتی رعایت می‌شد. اصلا ارتباطات اقتصادی از طریق همین سازمان انجام می‌گرفت. پس این مسئله به لحاظ اسلامی هیچ منعی ندارد. 🔶 وی افزود: ویژگی اسلام این است که در آن توحید اصل است و شعار توحید عبارت است از «لا اله الا الله». این جمله دو گزاره دارد: یک نفی و دو اثبات. «لا اله» نفی است. اثباتش «الا الله» است. همین جمله مبنای هر عمل و اقدام فرد مسلمان است. مبنای هر حرکت سیاسی اجتماعی انقلابی یک مسلمان همین است. مرحوم صدر هم در قسمت نفی فعالیت کرده و هم در قسمت اثبات فعالیت کرده است. اول اثباتش را بگوییم. 🔶 وی در ادامه گفت: شرایط عراق اینطور شده بود که در سال ۱۹۵۸ میلادی که عبدالکریم قاسم به حکومت عراق رسید فضا را برای کونیست‌ها باز کرد. درست است در این زمان کمونیست‌ها آزاد شدند ولی زمینه‌ای برای فعالیت‌های اسلامی پیش آمد. تقریبا در دهه سی شمسی این اتفاق افتاد. این زمانی است که یک مقدار فضای سیاسی عراق باز شده بود  و زمینه فراهم شده بود که اندیشمندان اسلامی اقدامات بیشتری انجام دهند. به همین جهت مرحوم حکیم و برخی دیگر دور هم جمع شدند و گفتند ما حزبی تشکیل دهیم تا فعالیت کنیم. برای اینکه این کاز را انجام دهند از اولین شخصیت‌هایی که جذب کردند شهید صدر بود. جلسات متعددی طی چند سال در کربلا و نجف برگزار کردند. خود آقای صدر پیشنهاد کرد علامه عسکری هم به جمع‌شان اضافه شد. وقتی خواستند حزبی تاسیس کنند اسم حزب را دعوه الاسلامیه گذاشتند یعنی حزبی که قرار است ب
ه اسلام دعوت کند. این حزب در سال ۱۹۵۷ میلادی تاسیس شد. آرام آرام که کار حزب گسترش پیدا کرد شهید صدر یک اساسنامه نوشتند و سی و سه اصل را فهرست کردند که متاسفانه از آن سی و سه اصل فقط سیزده اصل باقی مانده است. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد ⏮ جلسه #پنج 🔶 در شک بین #حسی یا #حدسی بودن اخبار، اصل حسی بودن است؛ 🔶 مؤیدات حسی بودن #شهادت_کلینی بر صحت روایات کافی؛ ⏮ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته ⏮ توجه فقها به #پیامدهای_اجتماعی بیان فتوا؛ 🔶 پاسخ آیت‌الله #بروجردی به استفتاء #دربار_پهلوی به خلاف فتوای خودشان؛ ⏮ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد ⏮ جلسه #شش 🔶 دسته بندی اخبار حدسی و اخبار حسی؛ 🔶 حسی بودن شهادت کلینی؛ عظمت و جایگاه والای ایشان نزد همه علما؛ ⏮ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #کلان_نظریه یا #فرانظریه #تفقه_جامع 💥 نظام جامع اسلام شناسی تخصصی و فرایند دستیابی به معارف الهی و علوم اسلامی؛ ⏮ برای پاسخگویی به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر 1⃣ شناخت پایه نسبت به اسلام 2⃣ نظام انتظارات 3⃣ نظام احتیاجات 4⃣ نظام مسائل 5⃣ استنباط و استخراج پاسخهای دین به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر؛ 🔶 برگرفته از آثار و تألیفات آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد ⏮ جلسه #هفت 🔶 بیان #حاجی_نوری در قرائن صدق اعتبار #کتاب_کافی 🔶 عرضه کتاب شریف #کافی به #امام_زمان (عج) و استبعادهای عجیب برخی در این زمینه؛ 🔶 اشکال اول آیت‌الله #خویی و پاسخ به آن؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته 🔶 #امیرالمومنین علیه السلام. 🔶 علت عدم همراهی بسیاری از #بزرگان_شیعه با امیرالمؤمنین در #ماجرای_سقیفه؛ 🔶 وضعیت #جابر_بن_عبدلله_انصاری؛ ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.ir/mabaheth
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد ⏮ جلسه #هشت 🔶 طرح اشکالات آیت‌الله #خویی و آیت‌الله #شبیری در اعتبارات کتاب #کافی 🔶 پاسخ به تمامی اشکالات مطرح شده؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #بریده_کتاب ⏪ قسمت #بیست_چهار 🔶 #متن_برنامه ▪️ متن اصلی برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد برای رسیدن به #مرتبه_نخست_اجتهاد در #شش_سال ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
✅ #بیان_نکته ⏮ پالایش #علم_اصول به چه معنا و چه میزان؟ 🔶 پالایش از #بحثهای_فلسفی و بی کاربرد در مقام استنباط؛ 🔶 #ساده_سازی_اجتهاد غلط است. ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #سی_دو ⏮ در #منطق_محاسباتی الهی #انسان مهمتر از #فعل_انسان 🔶 تفاوت این دیدگاه با دیدگاه #مرجئه (الصورة عنوان السریرة) 🔶 نیّة المؤمن خیر من عمله (از کوزه همان برون تراود که در اوست) 🔶 تطبیق در عرصه بین الملل ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💥 خرید اینترنتی 💥 🔶 مژده به طلاب و دانش پژوهان غیرساکن در شهر قم؛ 📗 کتاب «فقیه در قامت حاکم جامعه اسلامی» 🔶 مولف: آیت‌الله ملک زاده ✅ این کتاب را هم اکنون میتوانید از طریق «وبسایت پاتوق کتاب فردا»تهیه نمایید. ⏪ آدرس: https://bookroom.ir/book/63404
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #سی_سه ⏮ #اقتصاد و میانه روی،بین #اسراف و تبذیر، و #تقتیر 🔶 اعتدال در برنامه ریزی شخصی و حکومتی؛ 🔶 اکثر جریانهای سیاسی داخلی و خارجی مدعی #اعتدال، یا اهل #افراط یا اهل #تفریط هستند. ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ گفتگوی اختصاصی با آیت الله ملک زاده ✅ تبيين و با تطبيق بر مسائل 🔶 قسمت 💥 اشاره: استاد محمد حسین ملک‎زاده، علاوه بر دروس تفسیر، علوم حدیث، فلسفه، اخلاق و عرفان، در دروس خارج اصول از محضر آیات عظام سید کاظم حائری (به مدت 13 سال)، جعفر سبحانی (یک دوره خارج اصولِ 6 ساله) و وحید خراسانی، و در دروس خارج فقه از محضر حضرات آیات میرزا جواد تبریزی (حدود 4 سال)، بهجت (حدود 2/5 سال)، شریعتی (طیّ 15 سال) و برخی بزرگان دیگر بهره برد و در عنفوان جوانی، توفیق کسب اجازه اجتهاد از بعضی از اساتیدش را یافت. وی عموم کتب حوزوی از مقدمات تا سطوح عالی را مکرّراً تدریس نموده است. افزون بر تدریس در مقطع دکتری در بعضی از دانشگاه‌ها و سطح چهار در برخی از مراکز تخصصی حوزه، اینک به تدریس خارج فقه (به روش سامرّایی) و خارج اصول (به صورت مهذّب) اشتغال دارد. این استاد جوان دروس خارج، حافظ قرآن بوده و به چند زبان زنده دنیا تسلط دارد. ایشان تاکنون ده‎ها عنوان کتاب به رشته تألیف درآورده است که از جمله می‎توان به کتاب‎های نواندیشی دینی و نوآوری فقهی، برنامه درسی حوزه، عناصر مشترک در استنباط شریعت، ولایت فقیه، اصول نظام‎سازی فقهی و ... اشاره کرد. ⏮ به نظر حضرتعالی فقه از چه جایگاهی در مواجهه با مسائل فضای مجازی برخوردار است؟ 🔶 فقه، دانش کشف، تبیین و ارائه شریعت و قوانین الهی برای سامان‌دهی به زندگی بشر در تمامی سطوح، اعمّ از فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی است. فقها، یا همان دانشمندان فقه، کسانی هستند که پس از سال‌ها آموزش و پژوهش در زمینه اسلام‌شناسی، و بعد از دستیابی به توانایی اجتهاد و تلاش بی‌وقفه در جهت تفقّه در دین الهی، برنامه دین برای رسیدن بشر به سعادت دنیوی و اُخروی، و پاسخ اسلام به مسائل انسان و جامعه انسانی را به روش مشروع و ضابطه‌مندی که با نام اجتهاد خوانده می‌شود و مُستبطِن «استفراغ الوُسع» یعنی به کارگیری نهایت تلاش است، استخراج و استنباط می‌کنند و در مقام انذار، در قالب‌های گوناگون در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهند. مبنای این اقدامشان نیز ادله متعدد، از جمله آیه معروف به نَفْر است: و ما کان المؤمنون لِیَنفروا کافهً، فلولا نَفَرَ مِن کلّ فرقهٍ منهم طائفهٌ لِیَتَفقّهوا فی الدین و لِیُنذروا قومَهم إذا رَجَعوا إلیهم لعلّهم یَحذَرون. [توبه: 122]. 🔶 فقه و فقها موظف هستند که علی‌الاقل برای پاسخگویی به مسائلی که در حوزه فضای مجازی مطرح می‌باشند، مانند هر موضوع یا مسأله شرعیِ دیگری که برای بشر مطرح است ورود نمایند و به این مسائل جواب دهند. پاسخگو بودن فقه به پرسش‌های شرعیِ مطرح برای انسان و جوامع انسانی، پایین‌ترین سطح انتظاری است که می‌توان و باید از فقه داشت. اما انتظارات سطح بالاتری نیز از فقه و دستگاه فقاهت وجود دارد. 🔶 در توضیح باید بگویم که ما یک فقه و اجتهاد پاسخگو داریم و یک فقه و اجتهاد راهگشا برای عرصه‌های تازه. می‌توان این دو حالت را با وام گرفتن تقسیم ثنائیِ جهاد، به جهاد ابتدائی و جهاد دفاعی، بهتر تبیین کرد؛ بدین صورت که اجتهاد را هم تقسیم کنیم به: 1⃣ اجتهاد ابتدائی؛ 2⃣ اجتهاد دفاعی. اجتهاد دفاعی آن است که وقتی پرسش یا پرسش‌هایی طرح گردیدند و بر فقها عرضه شدند، فقیه، به ویژه فقیه جامع الشرائط که مرجع امّت و مورد تقلید است، بنابر ادله شرعیِ نقلی و عقلی، مسؤول جواب دادن به آنها و یا دفاع فقهی در قبال آن مسائل و اشکالات است و باید در مقام استنباط و ارائه پاسخ به «حوادث واقعه» برآید، همان‌گونه که در توقیع شریف می‌خوانیم: 🔶 و أما الحوادثُ الواقعهُ فَارجِعوا فیها إلی رواهِ حدیثنا، فإنّهم حُجّتی علیکم، و أنا حجه الله. این توقیع را شیخ صدوق (ره) در کتاب إکمال الدین و إتمام النعمه، از محمّد بن محمّد بن عِصام، و او از شیخ بزرگوار محمّد بن یعقوب کلینی، و او از إسحاق بن یعقوب از امام زمان (عج)، و نیز شیخ طوسی (ره) در کتاب الغیبه، به سند بسیار محکم خود از جناب ثقه الإسلام کلینی، و او از إسحاق بن یعقوب از حضرت بقیه الله الأعظم (عج) نقل نموده‌اند؛ و عموم فقها و علما، این حدیث را تلقّی به قبول کرده‌اند و بر طبق آن عمل کرده و فتوا داده‌اند. به لحاظ دلالت هم، همان طور که علمای مذهب اهل بیت (ع) در طول تاریخ، در کتب استدلالیِ خود گفته‌اند و این کمترین نیز در کتاب‌های مختلفم از جمله «ولایت فقیه؛ چیستی، گستره، دیرینه » و «صفوه الکلام فی شرح شرائع الإسلام» توضیح داده‌ام ... متن کامل مصاحبه: http://b2n.ir/746859 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9