✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #ده
✅ ارکان موفقیت:
▪️ تجربه از #دیروز
▪️ استفاده از #امروز
▪️ امید به #فردا
✅ دو رکن استفاده بهینه از #عمر:
🔶 #اراده
🔶 #اداره
▪️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع
🔶 تفقّه جامع، یک نظریه، بلکه یک کلاننظریه یا فرانظریه، در حوزه دینپژوهی، معرفت دینی و اسلامشناسی است.
توصیف این نظریه با عنوان کلاننظریه، به جهت گستردگیِ قلمرو آن است. و بهرهگیری از عنوان فرانظریه برای آن، با لحاظ این نکته است که تفقه جامع، خود به تنهایی دربردارنده نظریات متعددی در حوزه دینپژوهی و معرفت دینی و شامل طراحی چارچوبها و الگوهایی جهت جریان و تحقق دین در حیات فردی و اجتماعی بشر، و در واقع، یک بسته نظری، معرفتی و روشی، و مجموعهای از نظریات، چارچوبها، الگوها، تبیینها، تعریفها، بازتعریفها ، تقسیمها و صورتبندیها در زمینه اسلامپژوهی و اسلامشناسی تخصصی و اجتهادی، در گستردهترین پهنۀ ممکن است.
🔶 برای نمونه، شماری از نظریات، چارچوبها و الگوهایی که در ذیل تفقه جامع، تعریف میشوند بدین قرار میباشند:
1⃣ نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی؛
2⃣ نظام جامع اسلامشناسی تخصصی: شامل مراحلی همچون نظام انتظارات، نظام احتیاجات، نظام مسائل و ...؛
3⃣ رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی: نظریهای در باب علم دینی و الگویی برای دستیابی به علوم انسانی با رویکرد اسلامی است؛
4⃣ فقه قواعدی؛
5⃣ فقه مضاف: مشتمل بر تبیین مراحل تکوین فقه تخصصی، و مبانی و اصولی که این فقه، به شکل عام، بر آن مبتنی است، و قواعدی که در ساماندهی به آن باید رعایت شود، و خروجیهای آن که یکی از آنها نظریۀ فقهی است؛
6⃣ نظامسازی اسلامی: بیانگر مبانی، اصول و مراحل عملیاتیِ یافت و ساخت نظامهای اجتماعی بر پایه اندیشه، معارف و تعالیم اسلامی؛
7⃣ سبک زندگی اسلامی (زندگی، از معنا تا سبک)؛
8⃣ تمدنسازی اسلامی در عصر غیبت (نظریه برپاداشت تمدن قابل انتساب به اسلام در بازه زمانی میانۀ دو عصر ظهور معصومان (ع)؛
9⃣ الگوی حکمرانی اجتهادی؛
و ... .
🔶 در خور اشاره است که تاکنون در زبان فارسی، تعبیر کلاننظریه یا نظریۀ کلان، به صورت موردی و از سوی چند نویسنده، به عنوان معادلی برای «Grand Theory» و یا حتی «Paradigm»، و نیز در مواردی دیگر و از سوی نویسندگانی دیگر، برای اشاره به مصطلحات و مفاهیمی متفاوت به کار رفته است. همچنین تعبیر فرانظریه هم، گاهی به عنوان ترجمهای برای «Meta-Theory» مورد استفاده قرار گرفته است. اما در این کتاب، منظور از کلاننظریه و فرانظریه، همان است که در سطور پیشین و در وجه توصیف تفقه جامع به کلاننظریه یا فرانظریه بیان گردید، که چه بسا وجوه قرابت و تشابهی با تعریف اصطلاحی کلماتی همچون «Grand Theory»، «Paradigm» و «Meta-Theory» داشته باشد اما لزوماً با آنها یکی نیست.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع 🔶 تفقّه جامع، یک نظریه، بلکه یک کلاننظریه یا فرانظریه، در
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع
⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛
دانستیم که منظور از «تفقّه جامع» یا «اسلامشناسیِ اجتهادی جامع»، تحقیق در همه دین، برای تحقّق در همه زندگی است. پس متعلَّق جامعیت در تفقّه جامع، دو امر است:
1⃣ دین
2⃣ زندگی
🔶 همه دین؛ جامعیت ناظر به دین
در تفقه جامع، سخن از تحقیق و تفقه در همه دین است، نه بخشی از آن. همۀ دین، یعنی تمام جنبهها و ابعاد دین و تمامی تعالیم و آموزههای آن، اعمّ از:
1⃣ عقائد و الهیات: نظام اندیشهها، شناختها، بینشها و باورهای بنیادین
2⃣ شریعت: نظام رفتارها
3⃣ اخلاق و فضائل: نظام ارزشها و گرایشها
در نتیجه، تفقه جامع، تحقیقی همهجانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزههای اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوششدهندۀ باورهای بنیادین، ارزشها، گرایشها و رفتارها است.
🔸 همه زندگی؛ جامعیت ناظر به زندگی
دربرگیرندگیِ تفقه جامع نسبت به همه زندگی و جامعیت آن ناظر به حیات، شامل دو بُعد افقی و عمودیِ زندگی میشود.
جامعیت ناظر به حیات، در بُعد افقی، به معنای شمول نسبت به همه اجزاء و زوایای حیات بشر است.
و جامعیت ناظر به حیات، در بُعد عمودی نیز به معنای شمول نسبت به همه سطوح حیات بشر؛ اعمّ از فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی، میباشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #دوازده
⏪ تفاوت #امید با #آرزو چیست؟
🔶 معنای صحیح جمله: «ما مأمور به #انجام_تکلیف هستیم، نه نتیجه؛»
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ معرفی #کتاب
📔 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی»
🔶 علم شناسی و فلسفه علم.
🔶 #حکمرانی_فضای_علم و فناوری در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی.
🔶 #مدیریت_دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی.
🔶 نقشه راه دستیابی به #علوم_انسانی_اسلامی.
🔶 طبقه بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی و در چارچوب کلان #نظریه_تفقه_جامع.
🔶 #آینده_پژوهی علم.
🔶 #جریان_شناسی علمی.
🔶 فلسفه علم پسینی و پیشینی و ...
📖 تعداد صفحات: ۳۰۴ (کاغذ سبک)
◀️ قیمت: ۵۰،۰۰۰ تومان
📜 معرفی اثر:
🌐 http://ihkn.ir/?p=27247
🛒 نحوه تهیه کتاب:
✅ شناسه ایتا: @Ketab_menhaj
✅ پیامکی: ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰
✅ تلفنی: ۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲
📌 ارسال رایگان به قم و تهران.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏮ بررسی مکاتب شاخص #تربیت_اسلامی 🔶 مکاتب #علامه_طباطبایی، #شهید_صدر، #شهید_مطهری و #ص
✅ #نشست_علمی
⏮ بررسی مکاتب شاخص #تربیت_اسلامی
🔶 مکتب تربیتی #شهید_صدر
👤 آیتالله ملک زاده
🗓 ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
💥 ویژه اساتید، فعالان و دغدغه مندان عرصه تربیتی (خواهران و برادران)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #سیزده
🔶 آثار مثبت و فوائد متعدد عملی و #روحی مدیریت زمان و برنامه ریزی؛
🔶 عمل هدفمند و برنامه ریزی شده در جهت #رضای_الهی، #عمل_صالح می باشد؛
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💢 شهیدصدر و نوآوری در روش اثبات عقاید/ معرفی و تشریح کتاب «اعتقاد ما»
📌 آیتالله محمدحسین ملکزاده در یادداشتی، تبیین کرد:
📚 بیتردید شهید آیتالله سید محمدباقر صدر یکی از بزرگترین اندیشمندان معاصر دنیای اسلام است که با نگارش کتابها و طرح اندیشههایی در زمینههای گوناگون علوم اسلامی مکتب علمی عظیمی را بنیان نهاد. از جمله این تألیفات، کتاب «اعتقاد ما» برگردان فارسی «موجز فی اصول الدین» است که از رشحات اندیشه و قلم علامه مجاهد است.
📚 مهمترین نوآوری شهید صدر در این کتاب بهرهگیری از روش علمی است که بر حس و تجربه تکیه دارد. وی در این باره مینویسد «روشی که در دلیل علمی برای اثبات آفریدگار از آن پیروی میکنیم، روش استقرایی بر اساس حساب احتمالات است؛ به همین خاطر از دلیل علمی برای اثبات خدا با عنوان دلیل استقرایی یاد میکنیم».
📚 شهید صدر در قسمت دلیل فلسفی بر اثبات وجود خدا نیز دست به نوآوری زده و در شیوه ارائه استدلال تا حدودی از شیوههای کلامی و فلسفی معمول فاصله گرفته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://ihkn.ir/?p=15678
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ #بیان_نکته
⏪ ۱۹فروردین و آداب انگشتر
⏪ کدام انگشتر فروش چنین حرفی را باب کرد؟!
🔶 اساسا هیچ روایتی وجود ندارد تا نوبت به بررسی سند آن برسد.
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ پالایش #علم_اصول به چه معنا و چه میزان؟
🔶 پالایش از #بحثهای_فلسفی و بی کاربرد در مقام استنباط؛
🔶 #ساده_سازی_اجتهاد غلط است.
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از سومین جلسه هماندیشی «فقه نظام» به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام
🔹 آیتالله محمدحسین احمدی فقیه: در اداره جامعه باید از علوم مختلف استفاده شود؛ از این رو تا زمانی که استخدام علوم حاصل نشود، بایدها و نبایدهای مورد نیاز اداره یک جامعه به دست نمیآید. نباید پنداشت که استخدام علوم به معنای تغییر فکر و مبانی است.
🔹 آیتالله سید علی اکبر حائری: در خصوص فقه نظام میتوان گفت نظام باید براساس فقهی شکل بگیرد که ظرفیت اداره نظام در آن نهفته باشد. بر اساس روایت شریف «مَا مِنْ حَادِثَةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا حُكْمٌ» معتقد هستم احکام حوادث فردی، اجتماعی، نظامی و حکومتی را میتوان از متون دینی استخراج کرد.
🔹 آیتالله محمدحسین ملکزاده: شکل گیری نظامهای اجتماعی اسلامی یا شکل دهی به این نظامها نیازمند بهرهمندی جدی و الزامی از آموزهای اخلاقی در حوزه خاص و تخصصی هم هست؛ بنابراین ریشه نظام اسلامی، فقه اکبر میباشد که با استفاده مستقیم از فقه اوسط و اصغر، قوام پیدا میکند و ساخته میشود. به عنوان نمونه نظام سیاسی اسلام با تکیه بر فقه مضافی به نام فقه السیایه به همراه لحاظ اصول و تعالیم مرتبط با این حوزه، تشکیل میشود و خطوط کلی و اساسی سیاست اسلامی را تعیین میکند تا دانش سیاسی از منظر اسلام شکل بگیرد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26402
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
آیتالله ملک زاده
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع ⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛ دانستیم که منظور از «تفقّه
✅ #کلاننظریه یا #فرانظریه #تفقه_جامع
⏮ فقه، دانشی ناظر به تحقق؛
🔶 دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری میپردازد و از جنس دستورالعمل و برنامه کار و اقدام است و اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد. از همین روی، بیهیچ دغدغه میتوان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. و همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، میتواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. و اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی، که میتواند شامل موارد مهم و سرنوشتسازی هم باشد، متفاوت خواهد بود.
⏮ سطح تحقق فقه، متاثر از سطح تدوین فقه تحقق؛
🔶 همانگونه که بارها گفتهایم، برای زندگی انسان میتوان پنج سطح در نظر گرفت:
1⃣ فردی
2⃣ خانوادگی
3⃣ اجتماعی
4⃣ حکومتی
5⃣ تمدنی
همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان، شکل گرفته و تدوین شده است، اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنجگانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه، در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدامیک از این سطوح و با لحاظ کدامیک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدفگیری و هدفگذاری کرده است.
🔶 به طور مثال، فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است، در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسانها خود را نشان میدهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت میدهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایههای دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست.
پس اگر مثلاً میخواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومتداری و حکمرانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسانها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمیباشد که به محض شکلدهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام میشود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست، ولی بدون شک، یکی از مهمترین گامها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقهی ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق میکند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
*🇪🇭🇵🇸قدس زنده است🇵🇸🇪🇭*
📌📍وبینار تخصصی👇
*📝بررسی مبانی فقهی دفاع از فلسطین به عنوان بخشی از دارالاسلام*
*🎤سخنران :
*🏵️ آیت الله محمد حسین ملک زاده*
✅فعال در عرصه بین الملل اسلامی
✅کارشناس مسائل جهان اسلام
✅استاد حوزه و دانشگاه
🔰موضوع :|
*📝بررسی تخصصی مبانی فقهی دفاع از فلسطین به عنوان بخشی از دارالاسلام*
📆زمان :|
*چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱*
*✅ساعت۱۸الی۱۹*
مکان|:👇
*🌐 جهت حضور در این وبینار مجازی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید* :
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=25386
*👌حضور برای عموم و همه علاقمندان می توانند شرکت نمایند*
⚜ #هسته بین الملل
#دفتر بسیج دانشجویی *(شهرستان جهرم)*
🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️🕳️
🏵️📍اینستاگرام
http://instagram.com/nabzejahrom_ir
📍واتس آپ👇
https://chat.whatsapp.com/LVlwHgpfi2g1xPkNl3wiUR
📍روبیکا👇
https://rubika.ir/joing/BGIJHGAH0HYQHOYQTWUJSIQPKEWOHYJF
*بسیج دانشجویی شهرستان جهرم*
@mabaheth
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ شروع مجدد درس #خارج_اصول
👤 آیتالله ملک زاده
🗓 شنبه، ۱۷ اردیبهشت
🕙 ۲ ساعت به ظهر (ساعت ۱۱)
⏮ ادامه مرجحات باب #تعارض
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #سیزده
🔶 آثار مثبت و فوائد متعدد عملی و #روحی مدیریت زمان و برنامه ریزی؛
🔶 عمل هدفمند و برنامه ریزی شده در جهت #رضای_الهی، #عمل_صالح می باشد؛
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
May 11