✅ #گعده_علمی
⏮ بررسی شخصیت #عبدالله_بن_عباس
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 یکی از شخصیتهای مهم در تاریخ اسلام ابن عباس، پسر عموی رسول الله و امیرالمؤمنین است. وی در شعب ابی طالب به دنیا آمده و در زمان رحلت پیامبر خدا سیزده ساله بوده و جزء صحابه به حساب میآید، اما بعد از پیامبر خدا شاگرد خاص امیرالمؤمنین گشته و در زمان حکومت ایشان صاحب مناصبی نیز بوده است.
🔶 از مهمترین ویژگیهای او ، مرضیّ بین الفریقین بودن است و برای شیعه امامیه علاوه بر روایاتی که ابن عباس در طریق آن است، جنبۀ احتجاجی و جدلی او نیز مهم میباشد. زیرا در مواردی برای اثبات حقانیت دیدگاه امامیه در مقابل فِرَق دیگر اسلامی از شخصیت وی استفاده میشود. به طور مثال در مسأله تشریع متعه در زمان رسول الله و جمع بین صلاتین توسط رسول الله، روایاتی از طریق ابن عباس در منابع معتبر اهل سنت وجود دارد که دیدگاه شیعه را اثبات میکند.
🔶 در مورد او از دو منشأ شبهاتی مطرح شده است. منشأ اول، نامۀ ۴۱ نهج البلاغه که خطاب به یکی از خائنین به امیرالمؤمنین نوشته شده که بسیار شبیه ابن عباس است. منشأ دوم پنج روایت سنگینی است که در رجال کشّی در ذمّ ابن عباس وارد شده؛
🔶 از جمله شخصیتهایی که تلاش کردهاند شبهات را علیه ابن عباس پاسخ بدهند مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی و مرحوم آیت الله خِرسان میباشند.
🗓 زمان: ۱۸ آبان ۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏪ #روش_شناسی اجتهادی آیت الله #خامنهای در #فقه_الجهاد
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۹ بهمن ۹۷
🕌 مکان: قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💥 برگزار کننده: مرکز تخصصی #امام_خامنهای
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ چکیدهای از جلسه (جبران کاستیهای علمی)
💥 ارسالی از طرف اعضای محترم کانال.
⏪ علوم صرف و نحو و بلاغت؛
🔶 کار با قرآن --> تجزیه و ترکیب، بلاغت و تفسیر
⭕ برای تجزیه، ترکیب و بلاغت، کتبِ:
«معجم تفسیر کلمات قرآن»
«کلمات القرآن تفسیر و بیان»
«کلمات الله هی العلیا»
«فروغی از قرآن»
«الجدول»
«تجزیه، ترکیب و بلاغت قرآن»
🔹 نکته: دو کتاب اول برای لغت، دو کتاب دوم برای تجزیه و ترکیب و دو کتاب آخر برای تجزیه و ترکیب و بلاغت، راهگشاست.
⭕ برای تفسیر، کتبِ:
«تفسیر محمد جواد مَغنیة»
«تفسیر شُبَّر» و ...
______________
⏪ علم منطق؛
کتابی که مطالب کاربردی و همچنین مثالهای زیاد کاربردی داشته باشد.
⭕ برای منطق، کتابِ:
«منطق در آینه معارف اسلامی»
1)بخش های کاربردی را آورده است.
2)تطبیق منطق بر آیات و روایات و استدلالاتِ کلامی و فلسفی
______________
⏪ علم اصول؛
⭕ برای اصول، کتبِ:
«حلقات»، که برای جبران و تقویت و تثبیت راهگشاست.
1) با فضای دیگری از اصول آشنا میشویم.
2) در اصول، به مرز درس خارج میرسیم (آماده درس خارج اصول میشویم)
3)کتاب به قصد آموزش نوشته شده.
🔹 نکته:حلقه اولی با مباحثه حل میشود، لکن حلقه ثانیه و ثالثه استاد نیاز دارد.
_______________
⏪ علم رجال و درایة؛
⭕ برای رجال و درایة، کتابِ:
«رجال و درایة آیت الله سبحانی»
🔹 صوت تدریس استاد نيز موجود است.
🔹 نکته: با این کتاب، اهم مسائل رجالی و درایة ای فهم میشود، لکن بخش اعظم کار رجالی، تطبیق و رجوع به منابع رجالی است.
________________
🔶 نکات:
🔹 گروههای مباحثهای کمتر از سه نفر نباشند.
🔹 در آغاز طلبگی، اجتهاد در ادبیات نیاز نیست؛ در واقع بعد از اجتهاد در فقه و اصول است که اجتهاد در ادبیات شکل میگیرد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی_علمی
⏮ موضوع: دستیابی به #نظریه_فقهی با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز.
👤 آیت الله محمدحسین ملک زاده
🔶 قسمت #یک
🗓 زمان: دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
🕌 مکان: قم، موسسه عالی حوزوی امام رضا (ع)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏪ بازاندیشی در نسبتِ میان حکم اولی، ثانوی و حکومی
🔶 و امتداد آن در ساحت #اجتماع و #حکومت
🔹 بر اساس دیدگاه استاد محمد حسین #ملک_زاده
👤 ارائه: حجةالاسلام و المسلمین سید محمد سیدی فرد
🔹 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و صاحب تأليفات فقهی و اصولی؛
👤 دبیر علمی: حجةالاسلام سید محمدرضا شهیم
🔹دانشآموخته درس خارج فقه و اصول و دانشجوی دکتری حقوق؛
🗓 زمان: سه شنبه ۲۱ آذر، ساعت ۱۵
🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲ (مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)
💥 #حضوری و #مجازی، لینک حضور مجازی:
🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #سخنرانی_علمی ⏮ موضوع: دستیابی به #نظریه_فقهی با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز. 👤 آیت
دستیابی به نظریه فقهی با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز - موسسه امام رضا - 23 خرداد 1401 -قست 2.mp3
9.12M
✅ #سخنرانی_علمی
⏮ موضوع: دستیابی به #نظریه_فقهی با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز.
👤 آیتالله محمدحسین ملک زاده
🔶 قسمت #دو
🔹 #پرسش_پاسخ
🗓 زمان: دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
🕌 مکان: قم، موسسه عالی حوزوی امام رضا (ع)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
🔶 بخش #دوم 🔹 وسائل ـ با وجود چنین شرایطی شما خودتان چگونه با این نظریه آشنا شدید؟ 👤 سابقاً به صورت
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل با استاد ملک زاده
🔶 بخش #سوم
🔹 وسائل: به نظر شما چرا جا دارد حوزههای علمیه و مراکز و مجامع علمی توجه ویژهای به این نظریه داشته باشند و در دروس خارج به طرح و بررسی آن بپردازند؟
👤 از آنجا که پیشتر در جلسات متعدد و به صورت شفاهی مطالب زیادی درباره خطابات قانونیه گفتهام و پس از این نیز به حول و قوۀ الهی، در نشستی علمی [در تاریخ شنبه 18 اسفند 1397]، به تفصیل به تبیین و بررسی آن خواهم پرداخت، فلذا در این مقام و در پاسخ به این پرسش، به جای پرداختن به درونمایه و مفاد این نظریه و ابعاد و جوانب مختلف آن و ثمرات فقهی و اصولی که بر آن مترتّب میشود، میخواهم از زاویه دیگری به موضوع بپردازم و درخور عنایت ویژه بودنِ این نظریه به وسیله اساتید، فضلا، طلاب و مراکز و مجامع حوزوی را از بُعد دیگری مورد تأکید قرار دهم.
همانگونه که میدانید شهرت اصلی و خاصّ امام راحل در حوزه علمیه قم، از نظر علمی، افزون بر جنبه فلسفی، به قدرت و تفوّق ایشان در عرصه علم اصول بوده است. ایشان با حدّت ذهنی، قوّت عقلی و نبوغ علمیِ چشمگیری که داشت، پس از گذشت مدت کوتاهی از تدریس خارج اصول، به تعبیر برخی از تلامذهاش، در حوزه قم طوفانی به پا میکند و تمام توجهها را به سوی خود جلب مینماید و عموم طلاب قویّ و فاضل در درس ایشان حاضر میشوند. و در زمانی که شمار طلاب قم، همچون نجف، آن چنان زیاد نبوده است و احیاناً شخصیتهای بزرگی در سطح مرجعیت، در قم و نجف، دروس خارجشان با کمتر از ده نفر شاگرد برگزار میشده، تعداد شاگردان درس امام در قم حدود پانصد نفر بوده است. این عدد علاوه بر آنکه در خاطرات طلاب آن دوره، از جمله والد اینجانب، آمده، در گزارش ساواک از وضعیت حوزه علمیه قم نیز ذکر شده است.
همچنین بنابر گزارش ساواک، درس امام، فقهاً و اصولاً، در زمان حیات مرحوم آیت الله بروجردی (ره)، از نظر استقبال طلاب و فضلا و کثرت جمعیت، پس از درس آیت الله بروجردی و در رتبه دوم قرار میگیرد و بعد از رحلت آیت الله بروجردی، به مهمترین، بزرگترین و شلوغترین درس خارج در حوزه قم بدل میشود. و این در حالی است که همزمان با ایشان بزرگان زیادی که همه با نام و سابقه علمی و مرجعیت آنها آشنا هستیم و بسیاری از آنها به مراتب از امام مسنتر و پرسابقهتر بودهاند در قم حضور داشته و به تدریس خارج فقه و اصول مشغول بودهاند.
روشن است که این استقبال پرشور و حضور کمّی و کیفی طلاب و فضلا در درس امام خمینی (ره) بسیار پر معنا و حاکی از فضل و برتری این درس بر سایر دروس خارج در حوزه علمیه قم بوده است.
قوّت اصولیِ مرحوم امام – در عین برخورداری از جایگاه رفیع فقهی – در حدّی بوده است که وقتی شاگردان و آشنایان امام، که بعضی از آنها از اساتید و علما هستند، میخواهند به جلوهای از تواضع و نیز رعایت پارهای ملاحظات به وسیله ایشان اشاره کنند، میگویند حضرت امام در نجف اشرف به جای آنکه به تدریس خارج اصول بپردازد و توان علمی و برتری غیر قابل انکار خود را به رخ اهالی حوزه نجف بکشد، به تدریس خارج فقه پرداخت، آن هم دو سال پس از اقامت در نجف و پس از آنکه سر و صداها و جار و جنجالهای اولیه خوابید، و به اصطلاح، آبها از آسیاب افتاد!
حال چنین نابغه و عالم بزرگی در دانشها و معارف مختلف اسلامی، به خصوص در علم اصول، دست به نظریهپردازی زده و یکی از مهمترین نظریات اصولی خویش را در قالب نظریه یا اَبَر نظریهای با عنوان «خطابات قانونیه» عرضه کرده است؛ نظریهای که به تعبیر آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی، بارقهای ملکوتی بوده است که از سوی خداوند به حضرت امام الهام شده است.
با این اوصاف، آیا جا ندارد که این نظریه در همه دروس خارج اصول در همه حوزههای علمیه، و دست کم در حوزه قم که مرکز نظریهپردازی، درس و قیام امام و محل تولد و ارائه این نظریه بوده است مطرح گردد و به وسیله اَعلام و اعاظم به بحث و بررسی گذاشته شود؟
آیا این بیتوجهی و غفلت نسبت به آراء و افکار رهبر کبیر انقلاب، جفایی نابخشودنی به امامی که حقّ حیات بر همه ما و بر حوزههای علمیه در دوران معاصر دارد به حساب نمیآید؟ و آیا مجتهدی که موظّف به استفراغ وُسع است، برای داشتن حجّت شرعی، خود را محتاج اطلاع از این نظریه و بررسی آن نمیبیند؟
🔹 وسائل: اگر کسی بخواهد با استفاده از منابع دست اول به مطالعه درباره خطابات قانونیه بپردازد چه آثاری را پیشنهاد میکنید؟
👤 اگر منظورتان از منابع دست اول، کتابهایی به قلم امام خمینی یا تقریر دروس خارج اصول ایشان باشد، کتاب أنوار الهدایه، به قلم مرحوم امام، جلد دوم، از صفحه 214 به بعد، کتاب مناهج الوصول إلی علم الأصول، باز هم به قلم مرحوم امام، جلد دوم، تقریباً از صفحه 23 تا 30 و کتاب تهذیب الأصول، تقریرات درس امام به قلم آیت الله سبحانی، جلد اول، از حدود صفحه 430 تا 440 برای مطالعه مناسب هستند. البته از آنجا که آیت الله سبحانی نیز در درس خارج اصول خویش به این نظریه پرداخته است در تقریرات دروس ایشان هم، از جمله کتاب المحصول فی علم الأصول، جلد سوم، از صفحه 491 تا چند صفحه بعد، خطابات قانونیه مطرح شده است. ایشان پس از سه صفحه بحث در ذیل عنوان «التنبیه الثانی: فی خروج بعض الأطراف عن محلّ الإبتلاء» میفرماید: «الثالث: ما أفاده سیدنا الأستاذ – دام ظلّه – : و هو التفریق بین الخطابات الشخصیّة و الخطابات التشریعیّة القانونیّة ...» و از اینجا باب گفتگو درباره خطابات قانونیه را میگشاید. البته در قسمتهای دیگر نیز به تناسب به مفاد این نظریه اشاره دارد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9