✅ سلسله #سخنرانی
⏪ موضوع: از لقاء امام تا لقاء خدا در سلوک عاشورایی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 جلسه #شش
🗓 زمان: دهه اول محرم ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
سخنرانی - شب ششم.mp3
46.08M
🎧 سخنرانی | آیت الله محمد حسین#ملکزاده
📆 شب ششم
آیتالله ملک زاده
✅ سلسله #سخنرانی ⏪ موضوع: از لقاء امام تا لقاء خدا در سلوک عاشورایی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 جلسه #پ
◦•●◉✿ بسم اللـہ الرحمن الرحیم ✿◉●•◦
📘 از لقاء امام تا لقاء الله
🔰 سخنران: آیت الله #ملکزاده
📅 پنجشنبه شب پنجم محرم ۱۴۴۵ مصادف با ۲۰ تیر ۱۴۰۳
بعضی ها معتقد هستند که ندیدن به معنای وجود نداشتن است اما اینگونه نیست، لقاء الله این نیست که انسان خدا را با چشم ببیند لقاء الله به معنای دیدن خداوند با چشم قلب و ایمان است.
در دوران امام صادق (ع) ابو حنیفه در جمعی از مردم داشت سخنرانی میکرد و گفت که جعفر بن محمد (ع) سه عقیده دارد که من قبول ندارم اول اینکه «شیطان در آتش جهنم میسوزد» من این عقیده را قبول ندارم زیرا شیطان از آتش است و همجنس به همجنس آسیبی نمیزند، دوم اینکه «خدا را به هیچ عنوان نمیشود دید» از نظر من چیزی که وجود داشته باشد دیده میشود پس جعفر بین محمد (ع) دروغ میگوید زیرا خداوند وجود دارد، سوم اینکه «انسان مختار است و اختیار کار خود را دارد و خود تصمیم میگیرد که چه کار کند.» اما من میگویم که هر کاری که انسان میکند خواست خداست.
بهلول که در آن سخنرانی حضور داشت کلوخی برداشت و به سر او زد ابو حنیفه از بهلول شکایت کرد. و قضیه را توضیح داد بهلول گفت که ابو حنیفه دروغ میگوید زیرا خود او گفت که همجنس به همجنس آسیب نمیزند پس چگونه خاک به خاک آسیب زده ابو حنیفه گفت که پس چرا سر من درد میکند بهلول گفت که درد را نشان بده خودت گفتی که چیزی که دیده نشود وجود ندارد پس هیچ دردی نداری و نباید از من شکایت کنی زیرا خودت گفتی که انسان هیچ اختیاری ندارد و همه کارهای آنها خواست خداست، پس برو و از خدا شکایت کن.
شناخت انسان از خداوند، اگر از راه عقل و دلیل باشد، «علم الیقین» نام دارد، و اگر از راه دل و قلب به دست آید «عین الیقین» و اگر با کشف و شهود حاصل شود «حق الیقین» نام دارد؛ بر این اساس از راه عقل و با علم الیقین، تنها میتوان خداوند را اثبات کرد؛ ولی با دو مرحله بالاتر یقین، میتوان به خداوند رسید.
#خلاصه_سخنرانی توسط هیئت قاسم ابن الحسن(ع)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ سلسله #سخنرانی
⏪ موضوع: از لقاء امام تا لقاء خدا در سلوک عاشورایی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 جلسه #هفت
🗓 زمان: دهه اول محرم ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
سخنرانی - شب هفتم.mp3
47.61M
🎧 سخنرانی | آیت الله محمد حسین#ملکزاده
📆 شب هفتم
آیتالله ملک زاده
◦•●◉✿ بسم اللـہ الرحمن الرحیم ✿◉●•◦
📘 از لقاء امام تا لقاء الله
🔰 سخنران: آیت الله #ملکزاده
📅 جمعه شب هفتم محرم ۱۴۴۵ مصادف با ۲۲ تیر ۱۴۰۳
رابطهای بین لقاء امام و لقاء الله وجود دارد اما این رابطه چیست؟
لقاء امام که به معنای درک مقام و جایگاه امام است که با معرفت قلبی انسان قابل درک است و لقاء امام پیش زمینهای برای لقاء الله است. در واقع برای شناخت خداوند باید شناختی از امامان خود داشته باشیم تا به لقاء الله برسیم.
امام حسین(َع) میفرماید: «انسان وقتی خدا را می پرستد که امام را بشناسد و با شناخت خداوند یکتا پرست میشود، حقیقت را یافت میکند و جلوی همه سر بلند است، در غیر این صورت همه چیز بر او غلبه خواهد کرد و جلوی همه سر خم خواهد کرد.»
ائمه و اهل بیت بهترین بندگان و برترین بندگان خداوند هستند برای اینکه خداوند را بشناسیم اول باید امام زمان خود را درک کنیم و مقام اهل بیت(ع) که بالاترین نشانه و نشان دهنده ترین بندگان خدا در عالم هستند را بشناسیم زیرا فقط کسانی خدا را میشناسند که امام و اهل بیت(ع) را بشناسد.
شناخت امام همان شناخت خدا است.
معرفت امام همان معرفت خدا است.
لقاء امام زمینهای برای لقاء الله است.
هر دو این ها هیچ جنبه ظاهری ای ندارند و به منای شناخت روحی و معنوی هستند.
وقتی که انسان حجاب بین خود و خدا را به مرور زمان کنار میزند فقط «قرآن» و «امام حسین(ع)» انسان را به لقاء الله میرساند.
#خلاصه_سخنرانی توسط هیئت قاسم ابن الحسن(ع)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ سلسله #سخنرانی
⏪ موضوع: از لقاء امام تا لقاء خدا در سلوک عاشورایی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 جلسه #هشت
🗓 زمان: دهه اول محرم ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
سخنرانی - شب هشتم.mp3
59.49M
🎧 سخنرانی | آیت الله محمد حسین#ملکزاده
📆 شب هشتم
✅ سلسله #سخنرانی
⏪ موضوع: از لقاء امام تا لقاء خدا در سلوک عاشورایی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 جلسه #نه
🗓 زمان: دهه اول محرم ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
سخنرانی - شب نهم.mp3
59.74M
🎧 سخنرانی | آیت الله محمد حسین#ملکزاده
📆 شب نهم
✅ #سخنرانی
👤 آیت الله ملک زاده
⏪ تغيير رويكرد و منطق محاسباتى انسان با لحاظ اصل قرآنى: إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم.
🗓 زمان: ۲۵ تیر ۱۴۰۳ (صبح #تاسوعا)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شماره ٤٦ و ٤٧ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی #صدرا (پاییز و زمستان ١٤٠٢) با مدیرمسئولی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش منتشر شد.
⏪ در این شماره، طی پروندهای ویژه به معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع پرداخته شده است.
📝 متن خبر و فهرست مطالب این شماره: scih.ir/I50Z2
💻 علاقهمندان جهت دریافت نسخه pdf این نشریه میتوانند به وبگاه نورمگز مراجعه فرمایند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ فهرست مطالب
🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد حسین ملک زاده
⏪ معرفی شخصیت و آثار استاد محمدحسین ملکزاده
⏪ جایگاه تقریرالقرآن در هندسۀ معرفتی تفقه جامع از منظر استاد ملکزاده |87| گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید کریم خوببین خوشنظر
⏪ جایگاه خِرَد در دینشناخت؛ بررسی مکتب تجمیع و رویکرد اعتدالی استاد ملکزاده |97| گفتوگو با با دکتر عطاءالله بیگدلی
⏪ برگهایی از کتاب رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی |111| محمدحسین ملکزاده
⏪ تصویر و تصوری کلی از تفقّه جامع |119| دکتر نفیسه نصر
⏪ ایدۀ علم دینی در اندیشۀ استاد محمدحسین ملکزاده |126| دکتر سید علی سیدی فرد
⏪ مکتب اعتدال در اندیشۀ استاد محمدحسین ملکزاده |136| حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسین زمانیان
⏪ فقیه در قامت پناهگاه اندیشه؛ مروری بر بخشی از مباحث استاد ملکزاده در باب ولایت فقیه و حکومت اسلامی |139| دکتر اسحاق سلطانی
⏪ بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت |142| دیدگاه استاد محمد حسین ملکزاده
⏪ تاریخ و تاریخینگری در کلاننظریه تفقه جامع |151| دکتر سید یاسر قزوینی، حجتالاسلام والمسلمین محمد کثیری
⏪ تفقه جامع، فقهالاجتماع و امکان مواجهه با علوم انسانی و اجتماعی در اندیشه استاد ملکزاده |154| سید روحالله سیدی آقاملکی
⏪ نخستین درس خارج فقه فضای مجازی در حوزۀ علمیه |160| حجتالاسلام والمسلمین محمد صائغ
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #تدريس_فقه 👤 آیت الله ملک زاده ⏪ تدریس یک دوره کامل #فقه_امامیه به صورت فشرده بر ا
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ پس از تعطیلی دهه اول #محرم، ان شاءالله از #شنبه ۳۰ تیر ماه، ادامه دوره فشرده #فقه_امامیه برگزار خواهد شد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ
🔶 خبر درگذشت عالم مجاهد "سید عبدالکریم حسینی قزوینی" از شاگردان نزدیک و همراهان صمیمیِ علاّمه فهّامه، نابغه مجاهد آیت الله شهید سید محمد باقر صدر مایه تألم و تأثر گردید.
🔶 تغمّده اللّه بواسع رحمته و أدخله فسيح جنّته و حشره مع أجداده، بحق محمّد و أهل بيته.
📌 عکس؛ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، بیت شریف قزوینی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #ربا در #نظام_اقتصادی_اسلام
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 حرمت ربا از ضروریات شریعت اسلام است. در شرایع پیشین نیز ربا حرام بوده، و این مسأله در بنی اسرائیل بسیار رواج داشته و پیامبران بنی اسرائیل مبارزه فراوانی با این مسأله میکردهاند.
🔶 در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) نیز مسأله حرمت ربا، بسیار سخت و شدید بیان شده است. در آیات سوره مبارکه بقره خداوند میفرماید: «الَّذينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا»
در این آیه شریفه علت اینکه ربا در نظام اقتصادی اسلام جایگاهی ندارد، بیان شده است. این آیات، پیرامون بحث ربا ادامه دارد تا به آیه ۲۷۹ میرسد که خداوند میفرماید: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِه»
🔶 همچنین در روایات تعابیر بسیار سنگینی در باب حرمت شدید ربا داریم مثل روایتی که میفرماید: کسی که مرتکب ربا شود، مانند این است که هفتاد بار با محارم خود مرتکب زنا شده است.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۳۰ تیر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر #حیوان به #عبید و #إماء در بیان فقها
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 مراد از تعبیر «حیوان» در فقه که شامل عبید و إماء میشود، معنای زیستشناسانه آن است که شامل انسان هم میشود. همانطور که در منطق نیز مطرح است جنس انسان، حیوان و فصل آن ناطق است، همانطور که میتواند حیوان ناهق یا حیوان مفترس یا ... با فصول دیگر باشد.
🔶 اکثر شبهاتی که اکنون در قبال دین مطرح میشود، در حوزه فقه الشریعه، یعنی احکام و فلسفه احکام است، مانند مسأله بردهداری، حقوق زن و ... ؛ بخلاف تصور برخی که گمان میکنند شبهات را باید با فلسفه پاسخ دهند.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۳۱ تیر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علیمه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته ⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر #حیوان به #عبید و #إماء در بیان فقها 👤 آیت الله ملک زاده
✅ #بیان_نکته
⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر #حیوان به #عبید و #إماء در بیان فقها
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 مقصود از تعبیر «حیوان» در فقه که شامل عبید و إماء میشود، معنای زیستشناسانه آن است که شامل انسان هم میشود. همانطور که در منطق نیز مطرح است جنس انسان، حیوان و فصل آن ناطق است، همانطور که میتواند حیوان ناهق یا حیوان مفترس یا ... با فصول دیگر باشد. در منطق، در بحث تعریف به حدّ تام، یعنی تعریف به تمام ذاتیات، انسان «حیوان ناطق» میشود.
🔶 تذکر این نکته از این جهت مهم است که گاهی برخی افراد که اطلاع و آگاهی لازم را ندارند یا اساسا علم ندارند و یا مغرض هستند، همین موارد را بهانه میکنند برای توهین و جسارت و تمسخرِ دین؛ میگویند آقایان فقها عبید و إماء را هم حیوان در نظر میگیرند و در بحث فروش حیوان از آن بحث کردهاند، و این کار را برای اینکه تصویر شریعت را در ذهن افراد مخدوش کنند، انجام میدهند.
🔶 اما اگر انسان علم داشته باشد و اهل غرضورزی نباشد، میداند اینجا توهین نشده است بلکه حیوان به معنایِ جنس به کار رفته است که اعم از انسان و سایر حیوانات است. این معنای عرفی است که حیوان را قسیم انسان در نظر میگیرند، اما این تعبیر، غیر فنّی و غیر علمی میباشد. آقایان در کتابهای علمی، فنّی و دقیق بحث میکنند.
🔶 اکثر شبهاتی که اکنون در قبال دین مطرح میشود، در حوزه فقه الشریعه، یعنی احکام و فلسفه احکام است، مانند مسأله بردهداری، حقوق زن و ... ؛ بخلاف تصور برخی که گمان میکنند شبهات را باید با فلسفه پاسخ دهند.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۳۱ تیر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علیمه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ مزد خواستن #زن از #شوهر برای انجام کارهای منزل
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 استاد معظم ما مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی در درس میفرمودند، در مورد اینکه زن شرعاً موظف نیست در خانه کار کند و برای کارهای خانه و نگهداری بچهها تقاضای مزد کند، بعید نیست ما بگوییم عرف این است همچنان که مرد زحمت میکشد و کار میکند و به زندگی خودش توسعه میدهد و به اقلّ نفقه اکتفا نمیکند، زن نیز در مقابل در زندگی کارهای خانه و امور منزل را انجام میدهد.
🔶 ایشان میفرمود اساسا عقد نکاح مبتنی بر چنین شرطی است، هرچند این شرط را ذکر هم نکنند، چرا که این شرط متعارف است. شاهد مطلب این است که اگر در جلسه خواستگاری خانم بگوید من در خانه هیچ کاری نمیکنم و هرکاری انجام دهم، مزدش را میگیرم، در این صورت معمولاً مرد عقد نکاح را قبول نمیکند.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ اثر وضعی درس نخواندن، عالم نشدن است!
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 ذوی الاعذار هرچند احکام تکلیفیه از آنها ساقط شده است و با مخالفت کردن، استحقاق عقاب را ندارد، لکن آثار وضعیه آن احکام ساقط نمیشود. مانند کسی که از روی جهل خمر نوشیده است، هرچند عقاب نمیشود اما مست خواهد شد.
🔶 طلبه درس نمیآید به این عذر که پدرم بیمار بود و باید از او پرستاری میکردم، مانعی ندارد اگر واقعا چنین باشد او عذر دارد و عقاب نمیشود، اما او عالم نخواهد شد. موارد متعددی از طلبهها، به کاری که یکی از اعلام و اعاظم در مورد پرستاری پدرشان انجام داده بودند و از ادامه تحصیل در قم یا نجف منصرف شدند و به مشهد برگشتند و اتفاقا به جایگاه بالایی هم دست یافتند، استناد میکنند؛ البته تذکر بدهیم که ایشان درس را رها نکردند و در مشهد درسشان را به خوبی ادامه دادند.
🔶 عرض میکنیم، کرامت و معجزه و اینکه در یک مورد خاصی، عنایت خاصی به شخصی بشود به جهت یک مصلحت و حکمت الهی که خداوند یک آیندهای را برای امت اسلام رقم زده است، حسابش جدا است. اما اگر بنده یا شما درسمان را رها کنیم و به پرستاری پدرمان بپردازیم، عالم نمیشویم، و این انتظار را نداشته باشیم. بعد از چند سال نگو، بله ما سالها در حوزه بودیم. خیر، تو سالها در حوزه نبودی بلکه هر روز عذر داشتی!
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9