✅ #خارج_اصول
⏪ جلسه #صد_پنجاه_پنج
✅ #خبر_واحد
⏪ حجیة خبر الواحد فی الإخبار الحدسی
🔶 #عدم _حجیت #اخبار_حدسی در هر دو قسم
▪️ #وثاقت در اخبار حدسی در نظر عقلاء اهمیت قابل ملاحظه ندارد.
▪️ قدر متیقن در #سیره_متشرعه عمل به اخبار حسی
▪️ #روایات دال بر حجیت خبر حسی
🔶 اصل در شک، حسی بودن خبر؛
🔶 عدم عمومیت قضیه«فتوای مجتهد بر مجتهد دیگر حجت نیست»
آیت الله محمد حسین ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
هدایت شده از درس و بحث
تدریس صلواتی اساتید برتر حوزه ودانشگاه‼️ فراهم کردن زمینه تدریس شما‼️ پیدا کردن هم بحث💯 حلقه مطالعاتی تشکیل بدین♻️ مشاوره علمی✅ معرفی استاد🔅 #لینک👇
http://eitaa.com/joinchat/619839488Ca6f556c815
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢گزارش اجمالی؛
📌درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: فقه فضای مجازی
🔻آیت الله محمدحسین ملک زاده، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝فقیه بر اساس استدلال و خبر متیقن و موثق فتوی میدهد و بر اساس جوسازی و اخبار غیرموثق نمیتوان اظهار نظر کرد.
📝مبتنی بر شناختی که تاکنون نسبت به ارزهای رمز پایه حاصل شده است خرید، فروش یا استفاده از این ارزها فی حد نفسه منع شرعی ندارد و اگر منعی برای آن متصور باشد به لحاظ مضرات و آثار سوء متنابه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ... خواهد بود. بحث ما منحصرا بر بیت کوین نیست بلکه منباب مثال از بیت کوین نامبرده شده است.
📝آیا معاملات ارزهای رمزپایه، مانع عدم وجود شرایط متعاقدین به نحو علم اجمالی باعث بطلان همه معاملات نمیشود؟
📝به نحو علم اجمالی میدانیم عدهای ممکن است شرایط را نداشته باشند. اما عادتاً و معمولاً بچه نابالغ و مجنون و سفیه نمیتواند این کار را انجام بدهد. در مورد مفلس، مگر چند مورد مفلس در کل معاملات داریم و شبهه غیر محصوره است و این مقدار ضربه نمیزند. مگر اینکه علیالفرض بگوییم اکثرا اینگونه است.
📝آیا با توجه به دو آیه «و لن یجعل الله الکافرین علی المؤمنین سبیلاً»(نساء/141) و «و لا ترکنوا علی الذین ظلموا»(هود/113) فعالیت در شبکه ارزهای دیجیتال موجب تسلط کفار و یا محور قرار دادن تصمیمات کفار بر امور مالی مسلمین نمیشود؟
📝قاعده نفی سبیل بدین معناست که راه تسلط و سروری فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... کفار بر مسلمین سلب شود و بر اساس این قاعده هرگونه رابطه شخصی، اجتماعی، حکومی و ... که موجب تسلط کفار شود شرعاً جایز نیست. اما فی ما نحن فیه این سؤال در حقیقت سؤال از مصداق و موضوع است نه حکم. توسل به عام (نفی سبیل) در شبهه مصداقیه ممکن نیست.
📝برفرض اینکه بر ما محرز شد این کار باعث تسلط کفار است، فعالیت در این شبکهها جایز نیست و فقه الحکومی به میان میآید که حکومت وظیفه دارد ورود کند. کما اینکه تمام شریان اقتصادی ما اکنون در دست دلار است و بر ما فشار میآورند. این استیلا هم باید برداشته شود. اما من باب ضرورت از آن استفاده میکنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com📌
✅ #انتشار_کتاب
⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج
در #سبک_زندگی_اسلامی و غیر اسلامی؛
✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی #اسلام در زمینه #اخلاق_جنسی و پیوند #زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر
⏪ تالیف: محمدحسین ملک زاده
🔶 مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛
آدرس تهیه اینترنتی:
https://bookroom.ir/book/69017
⏪ پخش و توزیع:
09196151249
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #خارج_اصول
⏪ جلسه #صد_پنجاه_هشت
✅ حجیت #خبر_واحد در #تفسیر #عقائد #اخلاق #تاریخ #طب و علوم مختلف
🔶 اشکال مهم:
▪️ حجیت مربوط به #فقه_الشریعة است، نه عرصه #علم و #اندیشه
🔶 پاسخهای نقضی:
▪️ #احکام_وضعی
▪️ #احکام_تکلیفی غیرالزامی
▪️ #احکام_ارشادی
🔶 پاسخ حلی
▪️ #سیره_عقلاء
▪️ #سیره_متشرعه
⏪ آیت الله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth