هدایت شده از برنامه اجتهاد
🔊 توضیح مهم 🔊
✅ #برنامه_اجتهاد
💥 قبل از خواندن کتاب، حتما این توضیح خوانده شود 💥
✅ توضیحی درباره کتاب «برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد»
⏪ برنامه اجتهاد
⏩ @barnameijtihad
✅ نشست نخست از سلسله نشست های علمی #نظام_تربیتی_اسلام
⏮ موضوع: روند بناء #فقه_مضاف و #نظام_سازی در حوزه #تربیت
💥 با حضور جمعی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه تربیت اسلامی و حوزه های مرتبط (اخلاق، مشاوره و روانشناسی اسلامی) از مراکز و مؤسسات مختلف
🔶 در این نشست بدون ورود به جزئیات و تفاصیل مسائل تربیتی، مراحل ساماندهی به فقه التربیة و نظام تربیتی اسلام، صرفا به مثابه نمونه ای از صورت بندی یک فقه مضاف و نظام سازی اسلامی، بر پایه منطق #تفقه_جامع و منطبق بر الگوی برگرفته از این کلان نظریه، تبیین می گردد.
🗓 زمان: دوشنبه، ۲۱ تیر
🕖 ساعت: ۱۸
🕌 مکان: قم، خیابان دور شهر، کوچه۹، پلاک۱۶
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ مبادی رجالی اجتهاد و مسألۀ وثاقت کتابی
🔻 آیتالله محمدحسین ملکزاده در درس «مبادی رجالی اجتهاد»:
🔹 رسیدن حدیث به حد نصاب حجیت و اعتبار و قابلیت استفاده از آن در استنباط آموزههای دین منوط به غربله و تمحیص حدیث توسط سه غربال است: الف- غربال صدوری. ب- غربال دلالی. ج- غربال جهتی. بحث در باب مبادی رجالی اجتهاد ناظر به غربال اول است.
🔹 یکی از نکات قابل توجه در مشی فقهیِ فقهای بزرگی چون شیخ اعظم انصاری توجه اندک آنها به مناقشات سندی است. مرحوم شیخ انصاری در مواجهه با احادیث به نُدرت تفصیلاً وارد مناقشات و مناقصات سندی شده است. شاگرد معروف ایشان، حاج آقا رضای همدانی نیز همین شیوه را دنبال نموده است.
🔹 مرحوم آیت الله خویی از استادشان میرزای نائینی که به لحاظ منهجی تالی تلوِ شیخ اعظم انصاری است نقل میکنند «انّ المناقشة فی أسناد الکافي حرفة العاجز»؛ مناقشه در اسناد کتاب شریف کافی، حرفۀ انسان ناتوان در فقه است.
🔹 در میان شیعه برخی اساساً منکر «وثاقت کتابی» هستند و روایات هر کتاب روایی، حتّی کتاب شریف «کافی»، را نیازمند بررسی سندی میدانند. از نظر آنها وثاقت کتابی متعلق به برخی علمای اهل سنّت است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
آیتالله ملک زاده
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛
🔻 برای داشتن فقه روابط خارجی باید شش امر به انجام برسد. این شش گام در مسیر فقاهت مهم و لزومی به نظر میرسد.
1️⃣ شناخت احکام مرتبط :
⬅️ در این گام ابتدا باید به سراغ داشتههای موجود فقه اسلامی رفت این کار سبب خواهد شد که مجدداً به معماهای حلشده پرداخته نشود.
⬅️ از طرف دیگر ساختار سیاسی اسلام و تقسیمبندی سیاسی که متناسب با جهانبینی اسلامی و اندیشه اسلامی است، موجبات ایجاد یک ساختار سیاسی و قواعد متناسب با آن را فراهم کرده است. از این رو در ابتدا ضروری است که چگونگی نگاه اسلام فهمیده شود.
2️⃣ ظرفیتشناسی قواعد فقهی موجود:
⬅️ در این زمینه به «حرکت از فقه مسائلی به فقه قواعدی» معتقد هستیم؛ فقه موجود، فقه مسائلی است که تحرک و چابکی فقه را کاهش داده است؛ لذا فقه قدرت حرکت و چابکی لازم برای تعامل با ساختار های جدید و بحث های جدید را ندارد. اگر بتوانیم از مجموعهای مسائل، قواعدی استخراج کنیم، این قواعد بهتر میتوانند با بحثهای جدید ارتباط برقرار کنند.
3️⃣ قاعدهسازی از فقه موجود:
⬅️ فقیه ملزم است در مسیر شناخت نظر اسلام در هر حوزهای از جمله روابط خارجی، اقدام به قاعدهسازی از فقه در جهت تطبیق بر موضوعات و مسائل جدید و یافتن حکم آنها بکند.
4️⃣ عرضه مسائل به دستگاه فقاهت:
5️⃣ قاعدهسازی براساس احکام جدید:
⬅️ حال که مسائل مستحدثه به دستگاه فقاهت و اجتهاد عرضه شد و احکام جدیدی به دست آمد، ممکن است با استفاده از احکام جدید به ضمیمه احکام و قواعد گذشته، قواعد جدیدی ساخته شود.
6️⃣ ظرفیتشناسی ادله شرعی:
⬅️ ظرفیتشناسی ادله شرعی (اعم از عقلی و نقلی) با رویکرد اجتماعی و حکومی در جهت استخراج دیدگاههای شارع مقدس در مورد روابط خارجی است.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
✅ سلسله دروس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
⏮ الگوریتم، روندنما (فلوچارت) و دیاگرام #اجتهاد
🔶 روند حل مسئله اجتهادی، به صورت مرحله بندی شده و گام به گام؛
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #یک
🔶 توضیح الگوریتم و روندنما، و بیان شرایط و ملاکات آنها؛
🔶 «حل مسئله» و فرایند تبدیل یک مشکل به مسئله، و بیان گام های حل مسئله؛
🔶 «حل مسئله اجتهادی» و آسیب شناسی فضای حاکم بر جلسات علمی حوزه؛
🔶 روحانیون انقلابی سکولار!
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ سلسله دروس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
⏮ الگوریتم، روندنما (فلوچارت) و دیاگرام #اجتهاد
🔶 روند حل مسئله اجتهادی، به صورت مرحله بندی شده و گام به گام؛
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #دو
🔶 ویژگی های حل مسئله اجتهادی: علم، مهارت، ضابطه مندی، دقت، عمق، خلاقیت، استقلال رأی و انتساب به دین؛
🔶 حرکت اجتهاد از سمت مهارت به سمت علم؛
🔶 آثار و ویژگیهای الگوریتم اجتهاد:
1. بعد آموزشی
2. بعد پژوهشی
3. بعد ترویجی
4. قدرت نقد دادن
5. تولید علوم اسلامی و انسانی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه
✅ #حکمت #چهل_هفت
⏮ بیان برخی معیار و ملاک ارزشهای اخلاقی فردی و اجتماعی؛
🔶 تعبیر «الرجل» در عربی، جنس انسان مراد است.
⏮ اهداف بلند در #دنیا یا آرمانهای بلند برای #ابدیت
🔶 #دلیری به میزان #مناعت_طبع
◾️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊
⏮ نشست دوم از سلسله نشستهاى «تعليم و تربيت اسلامى»، به علت تلاقی با #روز_عرفه اين هفته برگزار نمی شود.
🔶 ان شاءالله اين نشست، سه شنبه #هفته_آينده، برگزار خواهد شد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽📽📽
✅ #بیان_نکته
⏮ محقق نشدن #حاکمیت_اسلام در حکومت #رسول_الله، #امیرالمومنین و #امام_حسن علیهم السلام؛
🔶 تفکیک میان #مقام_حقیقت و #مقام_وقوع؛
⏮ تفاوت حاکمیت اسلام با #حکومت_اسلامی
🔵 پنج سطح زندگی انسان؛
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه
✅ #حکمت #چهل_نه
⏮ از طغیان #کریم هنگام فشارهای سخت و طغیان افراد #پست هنگام رسیدن به جایگاه، بترسید؛
🔶 از بین رفتن سرمایه های انسانی جامعه؛
⏮ تمجید #خباب_بن_الارت در حکمت ۴۳، به عنوان نماینده مردم مومن، صادق، #کم_هزینه، #پرتلاش و بی ادعا؛
🔶 #بدمستی و اسراف و تبذیر انسانهای پستی که #ثروتمند می شوند.
◾️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
⏮ موضوع: ظرفیت شناسی #روش_اجتهادی در فهم #نظام_فکری #رهبران_انقلاب_اسلامی
🔶 جلسه #دوم
🗓 زمان: یکشنبه، ۳ مرداد ۱۴۰۰
🕖 ساعت: ۱۸
🔶 هسته مکتب امام خمینی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
⏮ پیوند #حضور_مجازی در جلسه:
https://vc.isu.ac.ir/ch/imam-khomeini