سخنرانی - شب نهم.mp3
59.74M
🎧 سخنرانی | آیت الله محمد حسین#ملکزاده
📆 شب نهم
✅ #سخنرانی
👤 آیت الله ملک زاده
⏪ تغيير رويكرد و منطق محاسباتى انسان با لحاظ اصل قرآنى: إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم.
🗓 زمان: ۲۵ تیر ۱۴۰۳ (صبح #تاسوعا)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شماره ٤٦ و ٤٧ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی #صدرا (پاییز و زمستان ١٤٠٢) با مدیرمسئولی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش منتشر شد.
⏪ در این شماره، طی پروندهای ویژه به معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع پرداخته شده است.
📝 متن خبر و فهرست مطالب این شماره: scih.ir/I50Z2
💻 علاقهمندان جهت دریافت نسخه pdf این نشریه میتوانند به وبگاه نورمگز مراجعه فرمایند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ فهرست مطالب
🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد حسین ملک زاده
⏪ معرفی شخصیت و آثار استاد محمدحسین ملکزاده
⏪ جایگاه تقریرالقرآن در هندسۀ معرفتی تفقه جامع از منظر استاد ملکزاده |87| گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید کریم خوببین خوشنظر
⏪ جایگاه خِرَد در دینشناخت؛ بررسی مکتب تجمیع و رویکرد اعتدالی استاد ملکزاده |97| گفتوگو با با دکتر عطاءالله بیگدلی
⏪ برگهایی از کتاب رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی |111| محمدحسین ملکزاده
⏪ تصویر و تصوری کلی از تفقّه جامع |119| دکتر نفیسه نصر
⏪ ایدۀ علم دینی در اندیشۀ استاد محمدحسین ملکزاده |126| دکتر سید علی سیدی فرد
⏪ مکتب اعتدال در اندیشۀ استاد محمدحسین ملکزاده |136| حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسین زمانیان
⏪ فقیه در قامت پناهگاه اندیشه؛ مروری بر بخشی از مباحث استاد ملکزاده در باب ولایت فقیه و حکومت اسلامی |139| دکتر اسحاق سلطانی
⏪ بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت |142| دیدگاه استاد محمد حسین ملکزاده
⏪ تاریخ و تاریخینگری در کلاننظریه تفقه جامع |151| دکتر سید یاسر قزوینی، حجتالاسلام والمسلمین محمد کثیری
⏪ تفقه جامع، فقهالاجتماع و امکان مواجهه با علوم انسانی و اجتماعی در اندیشه استاد ملکزاده |154| سید روحالله سیدی آقاملکی
⏪ نخستین درس خارج فقه فضای مجازی در حوزۀ علمیه |160| حجتالاسلام والمسلمین محمد صائغ
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #تدريس_فقه 👤 آیت الله ملک زاده ⏪ تدریس یک دوره کامل #فقه_امامیه به صورت فشرده بر ا
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ پس از تعطیلی دهه اول #محرم، ان شاءالله از #شنبه ۳۰ تیر ماه، ادامه دوره فشرده #فقه_امامیه برگزار خواهد شد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ
🔶 خبر درگذشت عالم مجاهد "سید عبدالکریم حسینی قزوینی" از شاگردان نزدیک و همراهان صمیمیِ علاّمه فهّامه، نابغه مجاهد آیت الله شهید سید محمد باقر صدر مایه تألم و تأثر گردید.
🔶 تغمّده اللّه بواسع رحمته و أدخله فسيح جنّته و حشره مع أجداده، بحق محمّد و أهل بيته.
📌 عکس؛ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، بیت شریف قزوینی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #ربا در #نظام_اقتصادی_اسلام
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 حرمت ربا از ضروریات شریعت اسلام است. در شرایع پیشین نیز ربا حرام بوده، و این مسأله در بنی اسرائیل بسیار رواج داشته و پیامبران بنی اسرائیل مبارزه فراوانی با این مسأله میکردهاند.
🔶 در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) نیز مسأله حرمت ربا، بسیار سخت و شدید بیان شده است. در آیات سوره مبارکه بقره خداوند میفرماید: «الَّذينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا»
در این آیه شریفه علت اینکه ربا در نظام اقتصادی اسلام جایگاهی ندارد، بیان شده است. این آیات، پیرامون بحث ربا ادامه دارد تا به آیه ۲۷۹ میرسد که خداوند میفرماید: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِه»
🔶 همچنین در روایات تعابیر بسیار سنگینی در باب حرمت شدید ربا داریم مثل روایتی که میفرماید: کسی که مرتکب ربا شود، مانند این است که هفتاد بار با محارم خود مرتکب زنا شده است.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۳۰ تیر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر #حیوان به #عبید و #إماء در بیان فقها
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 مراد از تعبیر «حیوان» در فقه که شامل عبید و إماء میشود، معنای زیستشناسانه آن است که شامل انسان هم میشود. همانطور که در منطق نیز مطرح است جنس انسان، حیوان و فصل آن ناطق است، همانطور که میتواند حیوان ناهق یا حیوان مفترس یا ... با فصول دیگر باشد.
🔶 اکثر شبهاتی که اکنون در قبال دین مطرح میشود، در حوزه فقه الشریعه، یعنی احکام و فلسفه احکام است، مانند مسأله بردهداری، حقوق زن و ... ؛ بخلاف تصور برخی که گمان میکنند شبهات را باید با فلسفه پاسخ دهند.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۳۱ تیر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علیمه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته ⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر #حیوان به #عبید و #إماء در بیان فقها 👤 آیت الله ملک زاده
✅ #بیان_نکته
⏮ پاسخ به شبهۀ اطلاق تعبیر #حیوان به #عبید و #إماء در بیان فقها
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 مقصود از تعبیر «حیوان» در فقه که شامل عبید و إماء میشود، معنای زیستشناسانه آن است که شامل انسان هم میشود. همانطور که در منطق نیز مطرح است جنس انسان، حیوان و فصل آن ناطق است، همانطور که میتواند حیوان ناهق یا حیوان مفترس یا ... با فصول دیگر باشد. در منطق، در بحث تعریف به حدّ تام، یعنی تعریف به تمام ذاتیات، انسان «حیوان ناطق» میشود.
🔶 تذکر این نکته از این جهت مهم است که گاهی برخی افراد که اطلاع و آگاهی لازم را ندارند یا اساسا علم ندارند و یا مغرض هستند، همین موارد را بهانه میکنند برای توهین و جسارت و تمسخرِ دین؛ میگویند آقایان فقها عبید و إماء را هم حیوان در نظر میگیرند و در بحث فروش حیوان از آن بحث کردهاند، و این کار را برای اینکه تصویر شریعت را در ذهن افراد مخدوش کنند، انجام میدهند.
🔶 اما اگر انسان علم داشته باشد و اهل غرضورزی نباشد، میداند اینجا توهین نشده است بلکه حیوان به معنایِ جنس به کار رفته است که اعم از انسان و سایر حیوانات است. این معنای عرفی است که حیوان را قسیم انسان در نظر میگیرند، اما این تعبیر، غیر فنّی و غیر علمی میباشد. آقایان در کتابهای علمی، فنّی و دقیق بحث میکنند.
🔶 اکثر شبهاتی که اکنون در قبال دین مطرح میشود، در حوزه فقه الشریعه، یعنی احکام و فلسفه احکام است، مانند مسأله بردهداری، حقوق زن و ... ؛ بخلاف تصور برخی که گمان میکنند شبهات را باید با فلسفه پاسخ دهند.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۳۱ تیر ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علیمه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ مزد خواستن #زن از #شوهر برای انجام کارهای منزل
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 استاد معظم ما مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی در درس میفرمودند، در مورد اینکه زن شرعاً موظف نیست در خانه کار کند و برای کارهای خانه و نگهداری بچهها تقاضای مزد کند، بعید نیست ما بگوییم عرف این است همچنان که مرد زحمت میکشد و کار میکند و به زندگی خودش توسعه میدهد و به اقلّ نفقه اکتفا نمیکند، زن نیز در مقابل در زندگی کارهای خانه و امور منزل را انجام میدهد.
🔶 ایشان میفرمود اساسا عقد نکاح مبتنی بر چنین شرطی است، هرچند این شرط را ذکر هم نکنند، چرا که این شرط متعارف است. شاهد مطلب این است که اگر در جلسه خواستگاری خانم بگوید من در خانه هیچ کاری نمیکنم و هرکاری انجام دهم، مزدش را میگیرم، در این صورت معمولاً مرد عقد نکاح را قبول نمیکند.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ اثر وضعی درس نخواندن، عالم نشدن است!
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 ذوی الاعذار هرچند احکام تکلیفیه از آنها ساقط شده است و با مخالفت کردن، استحقاق عقاب را ندارد، لکن آثار وضعیه آن احکام ساقط نمیشود. مانند کسی که از روی جهل خمر نوشیده است، هرچند عقاب نمیشود اما مست خواهد شد.
🔶 طلبه درس نمیآید به این عذر که پدرم بیمار بود و باید از او پرستاری میکردم، مانعی ندارد اگر واقعا چنین باشد او عذر دارد و عقاب نمیشود، اما او عالم نخواهد شد. موارد متعددی از طلبهها، به کاری که یکی از اعلام و اعاظم در مورد پرستاری پدرشان انجام داده بودند و از ادامه تحصیل در قم یا نجف منصرف شدند و به مشهد برگشتند و اتفاقا به جایگاه بالایی هم دست یافتند، استناد میکنند؛ البته تذکر بدهیم که ایشان درس را رها نکردند و در مشهد درسشان را به خوبی ادامه دادند.
🔶 عرض میکنیم، کرامت و معجزه و اینکه در یک مورد خاصی، عنایت خاصی به شخصی بشود به جهت یک مصلحت و حکمت الهی که خداوند یک آیندهای را برای امت اسلام رقم زده است، حسابش جدا است. اما اگر بنده یا شما درسمان را رها کنیم و به پرستاری پدرمان بپردازیم، عالم نمیشویم، و این انتظار را نداشته باشیم. بعد از چند سال نگو، بله ما سالها در حوزه بودیم. خیر، تو سالها در حوزه نبودی بلکه هر روز عذر داشتی!
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ کشفِ خطوط کلی #سبک_زندگی_اسلامی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به مسائل مختلف این است که بازی به صِرف بازی بودن و لعب و لهو را قبول ندارد. بلکه امور بر اساس هدف، ارزشگزاری میشوند. لذا بازی به صرف بازی، مورد تأیید اسلام نیست. بله، گاهی انسان تفریح و بازی میکند از باب "قوّ علی خدمتک جوارحی"، یعنی این کار را میکند که قدرت پیدا کند تا بتواند وظائفش را به درستی انجام دهد. انسان مسئول است، «وقِفوهُم إنّهم مسئولون» (صافات/24) چنین انسانی برای انجام درست مسئولیت، نیازمند خواب و استراحت کافی، خوراک و نوشیدنی مناسب، و آمادگی جسمانی و ... است.
🔶 با نگاه مقاصدی و با توجه به #علت_حکم اگر به مسأله نگاه کردیم، چه بسا امروز بتوان گفت به جای #سبق و #رمایه، کار دیگری که مردم را برای جهاد آماده میکند، چه جنبۀ آفندی داشته باشند و چه جنبۀ پدافندی، را داخل در حکم کنیم.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۲ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته ⏮ کشفِ خطوط کلی #سبک_زندگی_اسلامی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به
✅ #بیان_نکته
⏮ کشفِ خطوط کلی #سبک_زندگی_اسلامی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 اینکه در شریعت اسلام تنها در #سبق و #رمایه میتوانید #شرط_بندی کنید، تا افراد به خاطر آن جایزه تشویق شوند و تمرین زیادی برای آن انجام دهند تا قوی و ماهر شوند، در واقع اینها آمادگی جنگی و دفاعی بوده است.
🔶 در قدیم ارتش حرفهای وجود نداشته بلکه زمان جنگ اعلام میکردند و هر کسی با تجهیزات جنگی خود برای شرکت در جهاد حاضر میشده است. کارکرد این مسابقات در آن زمان این بوده که یک فضای آمادگی دفاعی و جنگی ایجاد کند.
🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به مسائل مختلف این است که بازی به صِرف بازی بودن و لعب و لهو را قبول ندارد. بلکه امور بر اساس هدف، ارزشگزاری میشوند. لذا بازی به صرف بازی، مورد تأیید اسلام نیست. بله، گاهی انسان #تفریح و #بازی میکند از باب قوّ علی خدمتک جوارحی، یعنی این کار را میکند که قدرت پیدا کند تا بتواند وظائفش را به درستی انجام دهد. انسان مسئول است، «وقِفوهُم إنّهم مسئولون» (صافات/24) چنین انسانی برای انجام درست مسئولیت، نیازمند خواب و استراحت کافی، خوراک و نوشیدنی مناسب، و آمادگی جسمانی و ... است.
🔶 لذا سبق و رمایه، ورزش یا بازی صِرفاً نیستند، بلکه جنبه آمادگی نظامی و دفاعی را دارند. این موارد جزء «الخطوط العریضة لنمط الحیاة الاسلامی» است که باید به آن توجه شود. بسیاری از افراد عاقل در دنیا کارهایی که به حسب ظاهر شاید تفریح جلوه کند را برای اهداف بالاتری انجام میدهند، مثلا اشخاص مُسن به جدول حل کردن مقیّد میشوند تا آلزایمر نگیرند!
🔶 با نگاه مقاصدی و با توجه به #علت_حکم اگر به مسأله نگاه کردیم، چه بسا امروز بتوان گفت به جای سبق و رمایه، کار دیگری که مردم را برای جهاد آماده میکند، چه جنبۀ آفندی داشته باشند و چه جنبۀ پدافندی، را داخل در حکم کنیم.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۲ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #یادداشت
👤 دکتر سید علی سیدی فرد
🔶 عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
⏪ ایده #علم_دینی در اندیشه استاد محمد حسین ملک زاده
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #ولایت_مطلقه_فقیه
⏮ #علامه_حلی، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است.
👤 آیت الله ملک زاده
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #ولایت_مطلقه_فقیه ⏮ #علامه_حلی، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است. 👤 آ
✅ #ولایت_مطلقه_فقیه
⏮ علامه حلی، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 شما میتوانید با استناد به تعبیر «للفقهاء إقامتها حال الغیبة» در کلام #علامه_حلی بگویید ایشان به ولایت مطلقه فقیه قائل بوده است. بحث در ولایت مطلقه یا مضیّقۀ فقیه، بر سر این است که آیا فقاهت یک امر نظری و تئوریک محض است یا جنبه عملی و اجرایی هم دارد؟ به بیان دیگر آیا عرصۀ اقدام و عمل فقیه، تنها نظریات و تئوریها است یا به عرصۀ اقدام، عمل و تنفیذ هم ورود دارد؟ اگر کسی قائل به ولایت مضیّقه باشد، میگوید فقیه میتواند فتوا بدهد. این یک امر تئوری و نظری است. اینکه دیگران طبق فتوای او عمل کنند یا خیر، به او ربطی ندارد. حتی منصب قضاء و قضاوت کردن نیز، جنبۀ نظری و تئوریک دارد؛ زیرا در شأن قضا و #قضاوت گفته میشود، فقیه با بررسی شواهد و ادله نظر و رأی قضایی خود را بیان میکند، اما اجرای آن رأی، با او نیست. فقیه قاضی، میگوید طبق نظر من، این زمین مال زید نیست، بلکه مال عمرو است. اما اینکه زید زمین را به عمرو تحویل دهد، یا دیگران از زید بگیرند و به عمرو بدهند، در بحث قضا مطرح نیست.
🔶 اما به محض اینکه فقیه پا را از این فراتر نهد و بخواهد همین تئوری و نظریه را اجرا کند و به آن لباس عمل بپوشاند، به عرصه ولایت مطلقه فقیه ورود کرده است و اجرای حد، از قبیل تصرف در انفس است و ولایت مطلقۀ فقیه یعنی، ولایة التصرف فی الاموال و الانفس؛ زیرا در حد میخواهد به عاصی یا جانی شلاق بزند یا قطع عضو یا اعدام کند. لذا اگر فقیهی مانند علامه حلی گفت «للفقهاء إقامة الحدود حال الغیبة» یعنی به ولایت مطلقه فقیه قائل است.
🔶 البته، اقامه حدود را از باب امور حسبیه نیز میتوان اثبات کرد، لذا مثل آیت الله #خویی که قائل به ولایت مطلقۀ فقیه نیست، در عین حال، اقامۀ حدود به وسیلۀ فقها را هم قبول دارد، اما از باب حسبه؛ ولکن اگر کسی اقامۀ حدود را از باب حسبه قبول داشته باشد، باید تذکر دهد. اما وقتی به نحو مطلق میگوید یعنی از باب ولایت مطلقه فقیه آن را قبول دارد.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9