#مصاحبه
◾️تبعیض در حقوق شهروندی، عامل مهم نارواداری
مصاحبهای با حجتالاسلاموالمسلمین فرمانیان، معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب و استاد حوزه
📌 بهطورکلی وجود سه عامل در جامعه ایران علت اصلی نارواداری و عدم تحمل است:
1⃣ عامل اول وجود فرهنگ نژادی ناشی از تفکر نژادپرستی در بین ایرانیان است؛ زیرا جامعه توجه ندارند که درعینحال حفظ ملیت و قومیت خود، نژادپرست نباشد.
2⃣ دومین عامل مهم زمینهساز نارواداری وجود برخی قوانینی است طی آنها بین ارزشهای انقلابی تضادی ایجادشده است. بهطور مثال نوع نگاه به سرمایهگذاریهای خارجی در داخل ایران بهگونهای است که فرد خارجی نمیتواند در ایران مالکیت پیدا کند و یا اینکه با مشکل ازدواج و شناسنامهدار کردن فرزندانش در داخل ایران مواجه است. به نظر میرسد باید همه قوانین نارواداری را، با حفظ منافع ملی از بین برد و فضا را به سمت امت اسلامی پیش برد.
3⃣ نارواداریهای مذهبی سومین عامل نارواداری است که البته این بهوضوح در کشور مشهود بوده و مسبب اصلی آنهم روحانیت است. بهطور مثال اگر یک فرد شیعه موافقت خود را با استاندار شدن فردی سنی اعلام کند، از وضعیت خود ساقطشده یعنی به این فرد حتی مسئولیت هم نمیدهند و...
📝 متن کامل این مصاحبه را در سایت
"مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
امام هادی علیه السلام:
🔘 کسی که به تو امید بسته است را ناامید مکن وگرنه مورد غضب خداوند قرار خواهی گرفت.
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #کارآمدی_نظام
🔎 کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و اساسا حکومت دینی، از شایع ترین موضوعاتی است که در کانون توجه اندیشمندان قرار گرفته و گاهی مورد چالش جدی قرار می گیرد.
👈 این کتاب می کوشد با توصیف وضعیت فعلی فرهنگی و دینی کشور، به این پرسش پاسخ دهد [با چه راهبرد و راهکاری می توان کارآمدی نظام ج.ا.ا را افزایش داد و به اهداف تعیین شده آن نزدیک شد؟]
🌀 کتاب "کارآمدی نظام" برای رسیدن به پاسخ این پرسش، فرایند پیچیده ای را در پیش گرفته است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1⃣ برگزاری جلسات توجیهی و تبیین مسئله و تقسیم کار
2⃣ وضعیتشناسی اختلال در کارآمدی در کشور و ترسیم الگوی مفهومی
3⃣ فراتحلیل مقالات و آثار مربوط به کارآمدی نظام
4⃣ مصاحبه های عمیق با کارشناسان و نخبگان
5⃣ برگزاری جلسه بارش فکری با حضور استادان و نخبگان
6⃣ طراحی راهبردها و راهکارهای کلان
📚مشاهده محصولات مرکز پژوهشی مبنا
🆔@mabna_center
#مصاحبه #عرفان_نوظهور
◾️فردگرایی افراطی و تضعیف کارکرد اجتماعی دین، ثمره گسترش نحلههای نوپدید معنوی
مصاحبه با حجتالاسلاموالمسلمین حاجی آقازاده، مدیر گروه نقد عرفانهای نوظهور مرکز تخصصی کلام ادیان حوزه
⬅️ به نظر میرسد اعتراضاتی که در قرن نوزدهم میلادی بهواسطه ناکارآمدی کلیسا، در غرب اتفاق افتاد زمینهساز پیدایش ادیان جدید و عرفانهای نوظهور شده است. آنها این ادیان را با دو نگاه ذاتگرایانه و کارکردگرایانه تقسیمبندی کرده و با توجه به ظرفیتهایی که بتوان بهواسطه آنیک پوشش اجتماعی را رقم زد، مجموعهای معنوی و آسمانی ولو ناقص را ایجاد نمودند.
📌 برخی از این جریانها مانند عرفان حلقه، داخلی بوده و تأسیس، رشد و پایان آنها در درون مرز جغرافیایی کشور ما بوده است.
🔻نکته مهم بعدی جابهجایی برخی مفاهیم اساسی میباشد. به این معنا که در زمان گذشته قویترین مفهوم ذهنی، مفهوم "ما" بود و یک قبیله گرایی به معنای مثبت آن، بر فضا حاکم بود؛ اما در عصر جدید، مفهوم "من" قویترین مفهوم ذهنی بشر شده است. که این عرفانها در هر دو بخش عملکرد خوبی به نمایش گذاشته و حتی اگر رشدشان ناقص هم باشد ولی حداقل شعار رشد رادارند.
⭕️ بزرگترین خطر این عرفانها، عدم صراحت در مخالفت با عقاید شیعه است که خروجی آن شیعه سکولار میشود.
👈 با توجه به اینکه سخنان نسل جدید در حال تبدیلشدن به فرهنگ است و با توجه به تغییر کارکردها، اگر برای مقابله با این فرقهها کار اصولی صورت نگیرد، آینده خوبی در پیش نخواهد بود.
📝 متن کامل این مصاحبه را در سایت "مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
#کرسی_علمی
📚 فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی
🎤 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا
🎤 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی
🗓 دوشنبه ۱۸ بهمن، ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢 مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🖇 ورود به جلسه انلاین
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #الگوی_دینی_اوقات_فراغت
🔘 بسیاری از تفریح های انحرافی، بر اثر کمبود امکانات تفریحی، ناآگاهی و بی توجهی به آموزههای دینی، نداشتن برنامه ریزی و اجرای نادرست سیاست های اجتماعی، در ایران رواج یافته و چه بسا پایه های کجروی را فراهم می کند.
👈 نهاد فراغت در جامعه ایرانی سه مسئله اساسی دارد:
1⃣ کوتاه بودن چتر پوششی نهاد فراغت و توزیع ناعادلانه آن
2⃣ کیفیت فعالیت های فراغتی و بی توجهی به خرده فرهنگ ها در زمینه نهاد فراغت
3⃣ ناآگاهی و بی توجهی به مصادیق و معیارهای دینی
🔔 یکی از مهمترین رویکردهایی که باید در این زمینه در نظر گرفت، نگرش دینی به آن است، در حالی که متأسفانه نظام مدیریتی کشور توجه کتری به آن دارد و این موضوع چالش های مختلفی را به جامعه ایران تحمیل کرده است.
📌 بنابراین در این کتاب، تلاش شده است علاوه بر بررسی و تبیین اوقات فراغت مطلوب از منظر دین، حل استراتژیک این مسئله فرهنگی را هدف قرار دهد.
📚مشاهده محصولات مرکز پژوهشی مبنا
🆔@mabna_center
#یادداشت #زندگی_فاطمی
💠 نقش بانوان در ترویج سبک زندگی فاطمی
🖋خانم فاطمه ازناوی
🔰 سبک زندگی به معنای شیوه خاص زندگی است که شامل مجموعه ای از ارزش ها، رفتارها، سلایق و باورها میشود. بررسی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها اثبات می کند تمام مراحل حیات ایشان سراسر درس و الگو بوده است. سبک زندگی حضرت در محورهای مختلفی از جمله: سیاسی، علمی، عبادی، قرآنی، معنوی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی هنری و ... قابل بررسی است. با توجه به اهمیت جایگاه خانه و خانواده در اسلام از حیث: کانون مقدس بودن، محل تسکین و آرامش، محل تربیت فرزندان، محل ذکر و عبادت و ... سبک زندگی حائز اهمیت می شود. لذا اگر اصلاح سبک زندگی صورت پذیرد؛ به اصلاح جامعه منجر می شود.
⭕️ بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر، غالبا سبک زندگی خانواده ها فاطمی نیست. از جمله مهمترین علل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: توجه بیش از حد به خواسته های مادی و تجملات در زندگی امروز و نبود قناعت در مسیر زندگی؛ نبود ایثار و گذشت در خانواده ها؛
نبود امید و نشاط در زندگی ها؛ نبود آگاهی نسبت به حقوق یکدیگر و عدم رعایت آن...
✅ در صورت رعایت سبک زندگی فاطمی پیامد های مختلفی به وجود می آید. از جمله: تحکیم، تداوم و تعالی خانواده سالم؛ ایجاد سکینه و آرامش در زندگی؛ کم شدن آسیب های اجتماعی...
📌 بر اساس تاکید مقام معظم رهبری در پیام کنگره هفت هزار زن شهید، باید به تعریف و تبیین «زن نه شرقی نه غربی یا همان الگوی سوم زن مسلمان» بپردازیم تا در راستای اصلاح سبک زندگی قدم مهمی برداریم.
📝 متن کامل یادداشت
🆔@mabna_center
#مصاحبه #قبیله_گرایی
💢 پرهیز از فرهنگ قبیله گرایی سیاسی
مصاحبهای با آقای دکتر غفاری ساروی، عضو هیئتعلمی و استادیار دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
⬅️ این مسئله از دو منظر قابلطرح است که اول، منظر ساختاری که مربوط به کلیت اجتماع است؛ زیرا ساختارهای اجتماعی رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار میدهند. دوم مربوط به حیطه رفتاری افراد است، همان رفتاری که تحت عنوان فرهنگ شناخته میشود.
🔻نکته قابلتأمل دیگر موجود، از منظر کنشها و رفتارهای سیاسی این است که سبک سیاسی جامعه و نیروهای سیاسی و اعضای اجتماع ما به این شکل است که معمولاً میل به ساختن دوقطبیهای کاذب در آن وجود دارد.
◾️گاهی استفادههای نادرست و نا بهجا از اعتقادات مذهبی و تاریخی منجر به افزایش نارواداری میشود.
👈 طبق فرموده امیرالمؤمنین (ع) ابتدا باید حق را شناخت و بعد اشخاص آن شناخته شوند ولیکن در جامعه ما به دلیل عدم شناخت واقعی حق و ساختارها و شاخصهای آن، افراد را بهسرعت در یک سطح مبتذلی در دودسته حق و باطل قرار میدهند.
📝 متن کامل این مصاحبه را در سایت
"مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
#گزارش
📸 گزارش تصویری کرسی علمی ترویجی
«فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی» که صبح دیروز به همت مرکز پزوهشی «مبنا» در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد.
🆔@mabna_center