کلاس جمعه صدا سازی پارک شهر وند ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
روضه مناجات امام زمان عج و مسلم ابن عقیل ع
مهدی سلحشور
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
السلام علیك یا اباصالح،المهدی،آجرك الله یا بقیة الله،قربون شال عزات برم آقاجان،قربون خون گریه كردنات برم آقاجان.
آقای خوب و مهربون
گل زمین و آسمون
چشاش شده كاسه ی خون
آخه محرم رسیده
خال سیاه رو گونشه
دل همه دیوونشه
شال عزا رو شونشه
آخه محرم رسیده
میخوای صداش بزنی؟آقام آقام آقام آقام
امیر عشق عالمین
چو فاطمه به شور شین
تو گریه هاش میگه حسین
آخه محرم رسیده
دلش به تاب و تبه
ز گریه ها لبالبه
به فكر عمه زینبه
آخه محرم رسیده
صدا صدای قافله است
یكی به فكر سلسله است
كمون به دست حرمله است
آخه محرم رسیده
می خوام برات بمیرم،حسین،حسین،حسین جان الهی برات بمیرم.
مسلم میگه:
بر باد داده ام همه ی آرزوی خویش
همه ی ناراحتیم برا اینه
آواره كرده ام حرمی را به سوی خویش
زانوش رو بغل گرفته بود،می گفت:
شرمندگی گرفته نفس را به سینه ام
مرثیه خوان كوچه ی تنگ مدینه ام
اینجا با یه مرد راه گرفتن این طور،همش میگم با فاطمه تو اون گوچه ی تنگ چیكار كردن،اینها رحم ندارن،مروت ندارن،مردونگی ندارن
وا مانده ام چگونه شبم را سحر كنم
ای دل بگو مراکه چه خاکی به سرکنم
چون چاره نیست تکیه به دیوار می زنم
زانو بغل گرفتهام و زار میزنم
از هر درخت نخل در این شهرکینه خیز
هر ساقه نیزه ای شدو هر شاخه تیر تیز
هر پاره آهن از هنر دست این دیار
یا نعل تازهای شده یا تیغ آبدار
شوری به پاست بر سر پیر و جوان شهر
صف بسته اند بر در آهنگران شهر
اینجا تمام قافله را سنگ می زنند
حتما اسیر سلسله را سنگ می زنند
با پنجههای زبر و خشن شانه میکشند
زلف یتیم را در هر خانه میکشند
میترسم ازگُلی که تنش خیزرانی است
ازکودکی که چهره او ارغوانی است
اینجا سلام را ز سر بام می دهند
ناموس راکتک زده دشنام می دهند .
ای وای ای وای ای وای
میخوان بیعت بگیرن از ابی عبدالله؛ولید ملعون،مروان ملعون،ابی عبدالله رو دعوت كردن بیاید برا بیعت؛ابی عبدالله میدونه اینها چه خیال شومی در سر دارن،به جوونهای بنی هاشم فرمود من دارم میرم،شما هم با من بیایید،پشت این خونه باشید اگه دیدید خطر من و داره تهدید میكنه،صدای حسین بلند شد واردبشید ، مگر نه نیایید،ابی عبدالله وارد خونه شد،مروان ملعون رو كرد به ولید،گفت:اگه دست از حسین برداری،دیگه نمیتونی حسین رو پیدا كنی،همین جا كار و تموم كن،آقا بلند شد پیراهن این ملعون رو گرفت،گفت: زنا زاده تو میخوای من و بكشی،تا صدای حسین علیه السلام بلند شد،مسلم،با شمشیر كشیده،دوید داخل،اباالفضل علیه السلام از یه طرف،علی اكبر از یه طرف،میدونی این منظره رو حسین كجا یادش اومد،اومد مقابل لشكر ایستاد،گفت:اَین مسلم؟كجایی مسلم؟تهدید میشدم،حمله كردی،ببین این شمشیر برهنه ها؛دور حسین داره میچرخه،چرا جوابم رو نمیدی،مگه نمیبینی من غریبم،حسین رو میخوان بكشن،.....حسین....
😭😭😭😭😭😭😭😭◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
📚 دروس دوشنبه ها
🗓 ت: 98/4/17
🎙 #دکتر_محمد_فراهانی
📌 مجمع ادبی مذهبی یاس کبود
🔶 شعبه شهید راهچمنی
♨️ #استفاده_از_شاه_بیت
https://t.me/joinchat/AAAAADwFkQLrJyA-elwiSA
ایتا:
https://eitaa.com/yase133
تلگرام:
@yase135👈
#امام_زمان #آدینه
#مناجات_امام_زمان
حرفی که دارم با شما گفتن ندارد
این حرف های بی صدا گفتن ندارد
این دردها درمان ندارد غیر وصلت
این غصّه ی بی انتها گفتن ندارد
چشم گنهکار من و دیدار رویت
دردی که باشد بی دوا گفتن ندارد
هر بار توبه کردم و هر بار ... بگذر
این ماجرای توبه ها گفتن ندارد
آقا اگر کاری برایت کرده باشم
باشم اگر بی ادعا، گفتن ندارد
هر صبح و شب گریان غمهایت نبودیم
حال دل این بی وفا گفتن ندارد
آقا خودت یک کربلا روزی من کن
اصلاً فراق کربلا گفتن ندارد
🔸شاعر:
#وحید_محمدی
________________________
▫️چگونگی #ایجاد_صوت
صوت از ارتعاش دو تیغه ی نازک به نام «تارهای صوتی» که در حنجره قرار دارند به وجود می آید. حنجره در عقب زبان و در بخش فوقانی نای قرار دارد. وقتی ماهیچه های تارهای صوتی که حالت ارتجاعی دارند، کشیده می شوند، شکاف باریکی بین آنها ایجاد می شود که با عبور هوای بازدم از این شکاف، تارهای صوتی به ارتعاش در می آیند. این #ارتعاش، هوای داخل حلق، شش ها، دهان و حفره های بینی را نیز مرتعش می کند و بدین ترتیب صوت ایجاد می شود.
💡نقش مکانیسم تنفسی در تولید صدا:
#مکانیسم_تنفسی موجب بروز دو نوع جریان هوا می شود:
١ـ جریان هوای دم
٢ـ جریان هوای بازدم.
در بیشتر زبان های دنیا از جمله زبان فارسی از نوع دوم یعنی از جریان هوای بازدم استفاده می شود.
اندام های صوتی که نقش تولید آواهای صوتی را به عهده دارند عبارتند از:
الف) اندام های تنفسی
ب) اندام های واک ساز
ج) اندام های آواساز
الف) اندام های تنفسی:
اندام های تنفسی عبارتند از (شش ها، دیافراگم، نای، #نایژه_ها، نایژک ها)
١ـ شش ها: دو اندام اسفنجی شکل هستند که در درون قفسه ی سینه جای دارند و به وسیله ی دو نایژه به نای متصل می شوند.
٢ـ نایژه ها: هر یک به لوله های کوچک تری به نام #نایژک_ها تقسیم می شوند.
٣ـ نایژک ها: در تمام شش ها پراکنده شده اند.
۴ـ پرده ی #دیافراگم: در قسمت زیرین شش ها یک پرده ی ماهیچه ای وجود دارد که قفسه ی سینه را از شکم جدا می کند. این پرده به شکل یک قوس است که در هنگام انقباض قسمت بیرونی آن به طرف بالا می رود و تا حدودی به شکل گنبد در می آید و باعث می شود تا حجم قفسه ی سینه کم شده، به جداره ی خارجی #شش_ها فشار وارد شود و هوای داخل شش ها به بیرون رانده شود. این عمل را «بازدم» می گویند.
خاصیت اسفنجی باعث می شود که شش ها دوباره به حالت اول برگردند. در این هنگام فشار هوای درون شش ها کم تر از هوای بیرون است و در نتیجه هوای خارج به درون شش ها مکیده می شود. این عمل «دم» نام دارد.
۵ـ نای: شش ها به وسیله ی دو لوله ی غضروفی به نام نایژه به نای وصل می شوند. #نای خود به گلو وصل می شود. لوله های نای از حلقه های غضروفی تشکیل شده اند که به وسیله ی بافت های ماهیچه ای به یکدیگر متصل می شوند.
ب) اندام های #واک ساز:
به طور کلی در #حنجره واقع شده اند. در این بخش محفظه ای به نام تیروئید قرار دارد که درون آن دو پرده ی ماهیچه ای بسیار ظریف به نام تارهای صوتی قرار دارند. یک سر آنها به #تیروئید وصل است و سر دیگر آنها به دو غضروف مثلثی شکل به نام «اری تی نوئید» متصل است. چرخش این دو غضروف حول قاعده ی خودشان باعث نزدیک شدن #تارهای_صوتی به یکدیگر یا دور شدن آنها از هم می شود و یک سری امواج صوتی تولید می کند. این امواج پس از عبور از حفره های بینی، دهان و بینی، تولید صدا(واک) می کنند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
ج) اندام های آواساز عبارتند از:
١ـ چاکنای ٢ـ حفره ی حلق ٣ـ حفره ی دهانی ۴ـ حفره ی بینی که همگی بالای حنجره قرار دارند.
١ـ چاکنای: فاصله ی بین تارهای صوتی را #چاکنای می گویند.
٢ـ حفره ی حلق: دیواره های این حفره خاصیت انعطاف پذیری زیادی دارند. حلق در جلو به حفره ی دهان و حفره ی بینی مربوط می شود. دیواره ی حلق را ریشه ی زبان تشکیل می دهد. ابعاد حلق را می توان با جلو یا عقب بردن زبان، کم یا زیادتر کرد.
٣ـ حفره ی دهان: انعطاف پذیرترین و پرکارترین بخش اندام های #آواساز حفره ی دهان می باشد. حفره ی دهان از بخش های زیر تشکیل شده است: ملاز، کام، لثه، زبان، دندان ها، لب ها
#ملاز: ملاز یا زبان کوچک زائده ای است نرم و گوشتی که در انتهای نرم کام قرار دارد. حرکت ملاز به سوی بالا منجر به بسته شدن راه عبور هوا از طریق حفره های بینی و اتصال دهان و حلق به یکدیگر می شوند.
#کام: سقف دهان از پشت دندان های بالا تا زبان کوچک امتداد دارد. بخش پیشین آن به نام سخت کام، استخوانی و بدون حرکت است. ولی بخش پسین آن یعنی نرم کام، گوشتی و متحرک است.
#لثه: پشت دندان های بالا را لثه می نامند که ناحیه ای سخت و استخوانی و تا حدودی محدب شکل است.
#زبان: اندامی است نرم و گوشتی که دارای قابلیت انعطاف و تحرک فراوان است. بافت ماهیچه ای آن طوری است که به تمام جهات چرخش دارد. زبان مهم ترین عامل گویایی و تولید آواها است.
#دندان_ها: دندان های ردیف بالا به فک ثابت متصل می شوند. دندان های ردیف پایین به فک متحرک متصل هستند و از دندان های آواساز محسوب می شوند. تعداد دندان ها در انسان بالغ سی و دو عدد است. هشت دندان جلو را دندان های پیشین می نامند. دندان های پیشین تاجی برنده دارند. در میان آنها چهار دندان نیش که تاجشان مخروطی و تیز است قرار دارد. در فک بالا و پایین هشت دندان آسیای کوچک با تاجی پهن و سپس ١٢ دندان آسیای بزرگ قرار دارد.
#لب_ها: پس از زبان، مهم ترین اندام آواساز لب ها هستند. لب ها ساختمانی ماهیچه ای دارند. لب ها هم مانند زبان در تمام جهات حرکت می نمایند.
لب ها عامل اصلی تولید برخی از آواها به ویژه مصوت ها(اَ، اِ، اُ، آ، او، ای) هستند.
#حفره_بینی: این حفره ها در بالای حلق قرار دارند. با پایین آمدن آن، گلوگاه به حفره های بینی متصل می شود. با بالا کشیده شدن آن، راه عبور هوا از طریق حفره های بینی مسدود می گردد. اگر راه عبور هوا هنگام ارتعاش تارهای صوتی از طریق دهان مسدود باشد، هوا از حفره های بینی عبور می کند و موجب ارتعاش هوای داخل حفره های بینی می گردد. این مکانیسم کیفیت خاصی به صدا می بخشد که به آن #خیشومی(غنه ای) می گویند. مانند دو صامت (م، ن).
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
هدایت شده از کانون مداحان
سلام(بخوانیدوارسال کنید):
#امام_حسین #مناجات_امام_حسین
#شب_جمعه_شب_زیارتی_ارباب
ای سایه سار گیسوی تو سرپناه ما
ای صبح و شب شمایل تو مِهر و ماه ما
مِهر تو آتشی ست به شدّت گُناه سوز
ماه تو ماه بخشش جُرم و گُناه ما
تا سهم اشک ما برسد باز دوخته ست
با صد هزار امید به چشمت نگـاه ما
تا بر جبینِ مان عَرقِ نوکری توست
هرشب مُعطّر است لباس سیاه ما
مثل همیشه باز ندیده گرفته شد
با لطف گریه هـای عزا ، اشتباه ما
مقصود،اگر خُداستومقصد اگرکهعرش
باید به کربلا برسد ختم راه ما
تمرین کنیم بلکه کمی مُخلصت شویم
شاید اثر کند به دل خَلق ، آه ما
با ذاکرت بگو به بیان احتیاج نیست
وقتی که هست روضه ی تو قتلگاه ما
🔸شاعر:
#محمد_قاسمی
__________________________
╭════•🍁•════╮
تلگرام
https://t.me/madahanesfahan
اینستاگرام
Www.instagram.com/kanonmadahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
✉مقدمتان گرامی
╰════•🍁•════╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از کانون مداحان
🎤﷽دعوت فوری
دیداراختصاصی مداحان
باحاج مهدی سلحشور
فردایکشنبه
دقیقا9تا10شب
مقابل مهدیه اصفهان
حسینیه صرافان
لازم به ذکراست
طبق معمول هرهفته
کلاس مجری گری وفن بیان
ساعت5تا7عصر
سپس قبل ازدیدا باآقای سلحشور
نماز جماعت اول وقت برقرارمی باشد
(خواهران وبرادران)
صــــــــــلواتــــــــــ
╭════•🍁•════╮
🇮🇷ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
تلگرام
https://t.me/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
اینستاگرام
Www.instagram.com/kanonmadahanesfahan
✉مقدمتان گرامی
╰════•🍁•════╯
هدایت شده از کانون مداحان
🎤﷽دعوت فوری
دیداراختصاصی مداحان
باحاج مهدی سلحشور
فردایکشنبه
دقیقا9تا10شب
مقابل مهدیه اصفهان
حسینیه صرافان
لازم به ذکراست
طبق معمول هرهفته
کلاس مجری گری وفن بیان
ساعت5تا7عصر
سپس قبل ازدیدا باآقای سلحشور
نماز جماعت اول وقت برقرارمی باشد
(خواهران وبرادران)
صــــــــــلواتــــــــــ
╭════•🍁•════╮
🇮🇷ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
تلگرام
https://t.me/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
اینستاگرام
Www.instagram.com/kanonmadahanesfahan
✉مقدمتان گرامی
╰════•🍁•════╯
کلاس فردا ساعت ۵/۳۰ عصر محل کلا حوزه شهید بهشتی
🎤﷽دعوت فوری
دیداراختصاصی مداحان
باحاج مهدی سلحشور
فردایکشنبه
دقیقا9تا10شب
مقابل مهدیه اصفهان
حسینیه صرافان
لازم به ذکراست
طبق معمول هرهفته
کلاس مجری گری وفن بیان
ساعت5تا7عصر
سپس قبل ازدیدا باآقای سلحشور
نماز جماعت اول وقت برقرارمی باشد
(خواهران وبرادران)
صــــــــــلواتــــــــــ
╭════•🍁•════╮
🇮🇷ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
تلگرام
https://t.me/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
اینستاگرام
Www.instagram.com/kanonmadahanesfahan
✉مقدمتان گرامی
╰════•🍁•════╯
ستاد نماز جمعه پیربکران
نشر اخبار ستاد نماز جمعه بخش پیربکران
خادم کانال: 👇👇👇
@arteshzohur
https://eitaa.com/pirbakran2
سلام کلاس مشترک آموزش روضه ومقتل ساعت ۵/۳۰ حوزه شهید بهشتی همه خواهر و برادران دعوت هستید
هدایت شده از ((کانال بزرگ (( نماز شب ))
4_721038705925554299.mp3
4.33M
🌸🎗🌸🎗🌸
💡 #کوتاه_و_شنیدنی ☁️✨
📢 فایل صوتی
✔ حجت الاسلام #دارستانی
📜 موضوع: بچه بزرگ کنین برا امام زمان!
➿حجم: 4.1 mb
⏰زمان: 4 دقیقه و 19 ثانیه
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
متن روضه شب پنجم محرم عبدالله بن الحسن (ع) -
دستش به دست عمه و میخواست جان دهد - محمود کریمی
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
دستش به دست عمه و میخواست جان دهد
میخواست پیش عمه عمو را صدا زند
میدید حلقه حلقه همه چرخ می زنند
تا زخم بر بهشت حیا، بی حیا زند
سنگی رسیده بوسه به پیشانی اش دهد
دستی رسید چنگ به سمت عبا زند
از بس كه ازدحام حرامی است
نیزه دار نوبت گرفته است كه سر نیزه را زند
حسین....روضه عبدالله روضه ی گوداله،مرد می خواد پای روضه اش
پا میزنند راه نفس بند آوردند
پر میکشند تا که کمی دست و پا زند
خون از شکاف وا شده فواره میزند
وقتی ز پشت نیزه کسی بی هوا زند
طاقت نداشت تا که صدای پدر شنید
بابا برو ، برو نمان كه عمو ناله ها زند
دستش کشید و هرچه توان داشت میدوید
تیغی ولی رسید که آن دست را زند
از بس كه جا نبود در انبوه زخم ها
در مانده بود حرمله تیر از كجا زند
حسین....ای حسین...جلسه بانیش امام مجتبی است،امام مجتبی خدای صبره،ولی ما تو روضه ی بچه اش صبرمون طاق میشه،ای حسین.. یه جمله میگم دیگه نمیگم:امام سجاد خورد خورد،این بدن و از بدن بابا جدا میكرد...حسین...حسین آرام جانم،حسین روح و روانم،دیدی یه جا معركه میگیرند،یه بچه قدش كوتاهه میاد،میگه چه خبره؟میگن اینجا معركه گرفتن،از لای جمعیت میاد میگه برید كنار،خودش رو از زیر پای مردم رد میكنه،از لای این جمعیتی كه همه نیزه دستشونه،همه دارند داد میزنند،یه صدای بچه گونه میگه برید كنار،برید كنار، تا رسید بالا سر عمو زخم و باید با دست نگه داری،اما یه زخم،نه، دو تا زخم،آخر دید نمیشه كاری كرد،سینه به سینه ی عمو چسباند،ای حسین،ارباب من حسین،آقای من حسین،عشق من حسین،دین من حسین،آی حسین..تو روضه بخون...آی حسین...خسته شدی؟مادرش یه لحظه صداش بند نمیآد،غریب مادر حسین....ای حسین،حسین،حسین،ای تشنه لب حسین
بابام انگاری با عموم تو میدونه،میدونه
سرتا پای عمو حسینم،پرخونه،پرخونه
آخه بچه یك سالش بوده،باباش رفته،تو بغل حسین بزرگ شده،مردم بعضی ها یاوه گویی می كنند،برا اینكه نگن حسین به بچه هاش بیشتر میرسه،هر جا میرفت،این عبدالله بن الحسن باهاش بود،اینقدر حساسیت داشت،به زینب گفت: خواهر،نبینم صدای گریه ات بیاد،هوای این بچه رو داشته باش،خواهر من رفتم بچه ها رو به تو میسپارم،این بچه یادت نره،خواهر نكنه،بیای تو میدون،تا من زنده ام،خواهر به همه بچه ها بگو لباس اسیری تنشون كنن،این بچه رو،داشته باش،مهلاً مهلا،پایین اومد زیر گلوش رو بوسید،داشت میرفت،گفت:خواهر،این بچه رو،همچین دست از دست عمه كشید آستین پاره شد،كجا اومدی،حسین آرام جانم،حسین روح و روانم،امشب عاشوراست،امشب روضه ی گودال قتلگاهه،ذكر بگیر اروم بگیری،حسین آرام جانم،حسین روح و روانم
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
سلام(بخوانیدوارسال کنید):
#امام_حسین_علیه_السلام
بیمار می شویم، دوا لطف می کنند
دلمرده می شویم، دعا لطف می کنند
هر قدر هم که پشت، بر این خاندان کنیم
بر ما همیشه آل عبا لطف می کنند
ما غافلیم و زود فراموش می کنیم
این قوم، بی صدا به گدا لطف می کنند
آن قدر با وقار و بزرگند، وقت جود...
از پشت درب و زیر عبا لطف می کنند
هرجا حسین گفته شود صحن کربلاست
هرجا که هست کرب و بلا لطف می کنند
با این همه گناه شدم زائر حسین
خیلی به من امام رضا لطف می کنند
برگ برات خویش گرفتم به روی دست
امضای شاه طوس روی برگه ی من است
با کسب اذن از سوی آب آور حسین
رفتیم زیر قبه و بالاسر حسین
این حب باطنی است، همان گرمی دل است
با گریه می رسیم همه محضر حسین
خیلی برای این که حسینی شویم ما
زحمت کشیده اند پدر مادر حسین
بالانشین شدن اثر یک توسل است
پایینِ پا، کنار علی اکبر حسین
این بوی سیب چیست که پیچیده در حرم؟
گویا هنوز مانده زمین، پیکر حسین
آتش گرفته ایم ازین خشکی و تَری
خشکی کام و غربتِ چشم تر حسین
گر که حسین طرفه نگاهی عطا کند
از این خراب، حُر ریاحی بنا کند
جسمم به کوی یار وطن داشت، کاش داشت
لفظم توانِ عرض سخن داشت، کاش داشت
در پیشگاه حضرت ارباب ذوالکرم
جانم بهای هدیه شدن داشت، کاش داشت
اشکم، به زیر قبه ی کرب و بلا سرود:
یک بارگاه، صحنِ حسن داشت، کاش داشت
شمر لعین اگر طمع ملک ری نداشت
شرم از حسین مطمئنا داشت، کاش داشت
ای کاش کربلا عوض تکه ای حصیر
بر این غریبِ تشنه، کفن داشت، کاش داشت
زهرا رسیده است، حسینِ شهید کاش
حداقل سری به بدن داشت، کاش داشت
جسمش سه روز روی زمین ماند تا شود
سهمش حصیر و دفن به دست بنی اسد
#محمد_جواد_شیرازی
╭════•🍁•════╮
تلگرام
https://t.me/madahanesfahan
اینستاگرام
Www.instagram.com/kanonmadahanesfahan
سروش
http://sapp.ir/madahanesfahan
ایتا
https://eitaa.com/madahanesfahan
گپ
https://gap.im/Kanonmadahan
✉مقدمتان گرامی
╰════•🍁•════╯
سلام(بخوانیدوارسال کنید):
#حضرت_عباس
گر نخیزی تو زجا،کارحسین سخت تر است
نگران حَرَمَم ،آبرویم در خطر است
قامتِ خم شده را هر که ببیند گوید:
بی علمدار شده ،دستِ حسین بر کمر است
داغ اکبر رمق از زانوی من بُرد ولی
بی برادر شدن از داغ پسر سخت تر است
دست از جنگ کشیدند و به من میخندند
تو که باشی به بَرَم باز دلم گرم تر است
نیزه زار آمده ام یا تو پُر از نیزه شدی؟!
چو ملائک بدنت پُر شده از بال و پر است
پیشِ من با سر مُنشَق شده تعظیم نکن
که خدا هم ز وفاداری تو با خبر است
علقمه پر شده از عطر گل یاس، بگو
مادرم بوده کنارت که حسین بی خبر است
به تو از فاصله ی یک قدمی تیر زدند
قد و بالایِ رَسا هم سببِ دردسر است
اصغر از هلهله کردن بدنش میلرزد
گر بداند که تو هستی کمی آرام تر است
تیر باران که شدی یادِ حسن افتادم
دستت افتاده ز تن،فرق تو شق القمر است
وعده ی ما به نوک نیزه به هر شهر و دیار
که به دنبال سرت خواهرمان رهسپر است
... صداي سينه پايين ترين , سنگين ترين و قوي ترين رجسيتر صدا می باشد . اين نام از احساسي که در سينه هنگام توليد صداي مربوط به اين رجيستر ايجاد مي شود گرفته شده . وقتی در صدای سینه هستید تارهای صوتی در تمام طول خود مرتعش می شوند مثل سیم های بلند و کلفت پیانو . ارتعاش #صدای_سینه , همانطور که می توان حدس زد در قسمت بالای سینه احساس می شود . اگر دستتان را در ناحیه ای که گردن به قسمت بالای سینه می چسبد بگذارید و بگویید : من می توانم از سینه صحبت کنم . یک ارتعاش خفیف زیر دستتان احساس می کنید .
وقتی به سمت بالاتر می روید نوعی اثر زیپ مانند شروع به بستن انتهای تارهای صوتی می کند . وقتی این عمل زیپ مانند به سمت بالا حرکت می کند , تا جایی که فقط پنجاه درصد طول تارها مرتعش می شوند , شما به صدای میانی می رسید .
در #صدای_میانی شما احساس می کنید که بخشی از ارتعاش سینه رها می شود و به نزدیک محلی درست پشت بینی و چشم ها منتقل می شود . این محل به اسم های مختلف در طول سال ها نامگذاری شده اما بیشتر #ماسک نامیده می شود .هوا و لحنی که در اطراف منطقه #سینوس می پیچد خیلی ظریف، و مانند صدای بال زدن پرندگان است .
دهانتان را ببندید و بگویید ممممممممم , وقتی صدا از داخل دهان به لبهایتان می خورد احساس لرزش در آنها می کنید . این بسیار شبیه ارتعاشی است که در صدای میانی احساس خواهید کرد , هر چند که در صدای میانی این ارتعاش به بینی نزدیک تر است .
وقتی به بستن #زیپ ادامه می دهید و فقط یک سوم تارهای صوتی مرتعش می شود , شما به صدای سر می رسید . در صدای سر دیگر هیچ ارتعاشی از سینه احساس نمی کنید و از صدای صحبت کردن بسیار دور است . صداي سر , #رجيستر بالاتر و سبک تر است . در اين حالت صدا در محدوده ي سر احساس مي شود . از لحاظ فيزيکي با بالا رفتن نت , تارهاي صوتي کشيده تر شده و سريع تر نوسان مي کنند حالا شما #ارتعاش هوا و صدا را در درجه اول پشت چشم ها و بینی در بالاترین قسمت سینوس ها احساس می کنید .
و در نهایت معرفی فالستو ( falsetto ) نیز خالی از لطف نیست . چون هر چند که جنس و نوع تولید صدای فالستو با محدوده های گفته شده متفاوت می باشد اما برخی آن را نیز در دسته بندی رجیستر ها لحاظ می کنند . در واقع فالستو محدوده ای از صدا است که بسیار بحث بر انگیز بوده و رنگ آن شبیه صدای سبک خانم ها یا صدای سر در آواز کلاسیک است و در آقایان گاهی اوقات با صدای سر اشتباه گرفته می شود . صدای فالستو یک آوای همراه با نفس است که در هر محدوده یا رجیستر صدایی برای آقایان و خانم ها اتفاق می افتد . نداشتن قدرت کافی و نتیجه ی آن دور بودن تارهای صوتی باعث ایجاد صدای #فالستو است اما در برخی موارد به صورت ارادی و برای ایجاد زیبایی نیز از آن استفاده می شود .
شاخت محدوده ها و رجیستر های صدا باعث می شود درک بهتری از صدا و نحوه ی تولید آن بدست آوریم و درنتیجه بر سرعت پیشرفتمان تاثیر قابل توجهی خواهد داشت .
آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی
سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦
https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor