#شبنشینی_بامقام_معظم_رهبری
رهبرانقلاب، صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه:
[رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله] فرمود هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست داشته باشد [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را در روز قیامت وقتی که میآورند، دست او را به گردنش بستهاند؛ اگر او آدم خوب و درستکار بود و تقصیر و گناهی متوجّه او نبود، رها میکنند او را. امّا اگر آدم بدکار و بدعملی بوده است، اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند.
اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسیهای ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ میبینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشندــ عقل نیست، تدبیر نیست. ۹۷/۹/۲۷
#سلامتی_فرمانده_صلوات
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_وعجل_فرجهم
قرائت
بسیاری از مردم نسبت به معیار و مفهموم قرائت، تصور نادرستی دارند.
به عنوان نمونه، در نماز باید کلمه ها فضای دهان را پر کند و نشانه اش این است که دست کم خودمان صدای خودمان را بشنویم، نه این که کلمه ها را از ذهن بگذرانیم یا فقط لب ها را حرکت دهیم.1
و یا این که بر خلاف تصور بسیاری از مردم، با نگاه کردن به آیه سجده دار، سجده واجب نمی شود، زیرا تلفظ زبانی، سجده را واجب می کند، نه نگاه به آیه.
1. توضیح المسائل محشی ج1 ص550
🌱
دروغ های غیر مستقیم1
شکی نیست که دروغ یکی از گناهان کبیره است و همگان به زشتی آن معترفند، اما دروغهایی وجود دارد که جامعه آن ها را زشت نمی دانند.
1. دروغهای شوخی
2. تعارف های دروغین همچون جملاتی نظیر: خیلی خوب بود، میل ندارم، مخلص شما هستم، غلام شما هستم، شما سرور مایید، شما استاد ما هستید، ما نمک پرورده ایم، چون فلانی زنگ زده، چون با فلانی آمدید و...
3. مبالغه ها: در تعریف افراد، جنس و کالا و... مثلا، این جنس ترکیه ای اصله!، خیلی شما را دوست دارم و...
دروغ های غیر مستقیم 2
شکی نیست که دروغ یکی از گناهان کبیره است و همگان به زشتی آن معترفند، اما دروغهایی وجود دارد که جامعه آن ها را زشت نمی دانند.
4. خلف وعده های عمدی و عذر تراشی ها: خیلی کار داشتم، وقت نکردم، فرصت نبود، مشکلی پیش آمد نتوانستم بیایم و...
5. دروغ های عملي که با ادعاهای انسان هماهنگی ندارد: ظاهر مذهبی و عمل غیر مذهبی، به زبان می گوید دنیا به کسی وفا نکرده اما با تمام وجود به دنبال آن است و یا تقلب در امتحان
6. گفتن دروغ مصلحت آمیز به هر بهانه ای
یا صاحب الزمان!
سلام؛ صبح شما به خیر!
اما،
صبح ما وقتی به خیر است که،
چشم باز کنیم،
و
شما آمده باشی!
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ ، وَعَلٰى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلىٰ اَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلىٰ اَصْحٰابِ الْحُسَيْن
ساعت از #طلوع_فجر تا وقت طلوع آفتاب -
متعلق به #حضرت_امیرالمؤمنین (عليه السلام) است.
خوشا آنان که روزانه زیارت امین الله را از دست نمیدهند و هر روز با کانون و رکن عالم تجدید پیمان و عهد می نمایند
🔺شبهه شماره ۱🔺
دوست داره این کارو بکنه😠؛دلش میخواد اینطوری باشه😐!
شوهرش(یا باباش) هم راضیه😏؛میگه من شوهرشم به شما چه😖؟!
پاسخ :خدا دوست نداره.
🍁خیلی چیزا هست که آدم دوست داره ولی براش بده🤕.
🍁من میزنم توی گوش شما😰؛ بابام هم راضیه!! این درسته!!!؟
به باباش یا شوهرش چه ربطی داره!؟ حکم خدا رو زیر پا 👞گذاشته. مگه باباش میبردش بهشت و جهنم؟؟ تازه اون بابا رو هم باید امر به معروف کرد☺️!
این هفته ادامه میدیم ادامه مبحث جلسه قبل رو (دلایل عقلی حجاب می گفتیم به دلیل ششم (هویت ملی ) رسیدیم
لباس هر قوم و ملتی بر گرفته از فرهنگ آنان است. حجاب و چادر مشکی هم چون پرچم زیبای سه رنگ ایران اسلامی نشانه هویت ملی و استقلال و آزادی و عدم وابستگی به بیگانگان است. از این رو باید برای حفظ فرهنگ و هویت ملی هم که شده قدر و منزلت چادر مشکی را دانست و از زنان محجبه قدردانی نمود
در طول تاریخ دشمنان وقتی می خواستند ملتی را تسخیر کنند و کسی در برابرشان مقاومت نکند، میل و فساد جنسی را در آن جا گسترش می دادند. همان کاری که با کشور آندلس کردند.
در آندلس چون توان مقابه نظامی با مسلمانان را نداشتند، شروع به گسترش بی حجابی و بی بند و باری کردند و جوانان را آلوده به فساد جنسی کردند. و آن گاه که چنین شد دیگر کمتر کسی در آندلس بود که روحیه سلحشوری و دلاوری داشته باشد و مسیحیان به راحتی آن جا را فتح کردند و مسلمانان را قتل و عام کردند و کشوری که چندین قرن اسلامی بود به یک کشور مسیحی بدل ساختند.
در کشور های دیگر اسلامی هم همین نقشه را پیاده ساختند. امان الله خان در افغانستان، رضاخان در ایران، آتاترک در ترکیه. بروید و تاریخ را مطالعه کنید و ببینید این سه چه فسادی در این کشوره های اسلامی به راه انداختند، فسادی که نقشه آن را انگلیس کشیده بود.
برای حفظ هویت ملی کشور بهترین حجاب، چادر است. کاری هم به اسلام نداریم.
در کاوش های باستان شناسی مجسمه زنی که مربوط به دوران هخامنشیان یعنی حدود 3000 سال پیش را کشف کردند. و جالب است بدانید این مجسمه زن چادر به سر دارد. یعنی در زمانی که اسلام نبوده، زنان ایرانی از چادر استفاده می کردند.
این ها نشان دهنده این است که در هویت ملی حتی در پیش از اسلام این گونه بوده است که خانم ها با حجاب باشند و در جامعه با چادر حضور می یافتند.
اسلام که حجاب را بیان کرده در واقع کار پیشینیان را تایید کرده است. در مدینه زنان یهود از چادر استفاده می کردند. در ایام حج به خاطر این که می گفتند اگر کسی با هر لباسی طواف کرد باید صدقه بدهد بعضی برهنه می شدند و می گفتند ما دیگر لباس نداریم! که بعد ها آیاتی نازل شد و این سنت ناپسند ترک شد.
همه این ها کاشف از این است که حجاب در طول تاریخ همیشه بوده است.
تقدیم به همه آنانی که با حیا و عفتند و خود را به بازار مردان هوسران نفروخته اند
پایان بحث
بشرط حیات ادامه بحث شبهات حجاب چهارشنبه ی آینده ان شاءالله
#نیاز_به_راهنمایان_الهی
🤔#پرسش
❔با وجود علم که می توانیم با آن به مجهولات جواب بدهیم چه نیازی به وجود امام و پیامبر هست❗️
💠#پاسخ💠
🗯هدف از آفرینش انسان رسیدن به کمال و سعادت شایسته انسانی است .مسلما تربیت چنین موجود تکامل یافته ای بدون یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده در تمام جنبه های زندگی امکان پذیر نیست .
🔶به این نکته نیز باید توجه داشت که زندگی بشر یک زندگی اجتماعی است و تمام پیشرفت ها و موفقیت هایی که برای بشر حاصل شده است ناشی از همین اجتماعی بودن آن است ولی روشن است که زندگی گروهی با تمام برکاتی که دارد بی شک سبب تصادم ها و کشمکش ها و برخورد منافع افراد خواهد بود .
❗️از اینجا نیاز به تشریع قوانین اجتماعی و تنظیم حقوق برای افراد جامعه روشن می شود.
👌با اندکی تامل روشن می شود که تنها برنامه ریز سعادت بشری و قانون گذار زندگی اجتماعی انسان کسی جز خالق آن ها نمی تواند باشد زیرا؛
1⃣برنامه ریز و قانون گذار باید قبل از هر چیز یک انسان شناس کامل باشد و تمام اسرار جسم و جان بشر و عواطف، غرائز، امیال، هوس ها، آرزوها، فطریات و ادراکات عقلى او را بداند
👌و نیز به تمام اصولى که حاکم بر روابط انسان ها با یکدیگر است احاطه داشته باشد، تا بتواند قوانینى هماهنگ با تمام آن ها وضع کند.
❓آیا کسی جز خالق انسان ها این آگاهی ها را دارد❔
2⃣باید از گذشته و آینده، تا زمان هاى دور، اطلاع کامل داشته باشد، تا ریشه مسائل پیچیده امروز را در گذشته ببیند، و آثار قوانین امروز را در آینده زندگى بشر نیز ارزیابى کند .چرا که حل مشکلات امروز بدون آگاهى از ریشه هاى آن در دیروز ممکن نیست همان گونه که مفید بودن یک قانون در امروز بدون توجّه به واکنش هاى آن در فردا کافى به نظر نمى رسد .
3⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته باید داراى علم کامل باشد تا بتواند با قوانین خود تمام استعدادها و شایستگى هایى را که در فرد فرد انسان ها و اجتماع نهفته است به مرحله بروز برساند، و آنچه بالامکان و بالقوّه در نهاد آدمى وجود دارد به آن جنبه فعلیّت بخشد، و با حدّاقل ضایعات که به طور طبیعى در زندگى دسته جمعى وجود دارد، حد اکثر بهره را به جامعه برساند.
4⃣برنامه و قوانین باید جنبه عملى داشته باشد نه خیالى و از ضمانت اجراى کافى برخوردار باشد نه بدون پشتوانه وهمچنین درک آن براى همگان ممکن باشد نه اینکه پیچیده و دور از فهم و درک افرادباشد.
5⃣برنامه ریز و قانون گذار حقیقى کسى است که مرتکب لغزش و گناه و خطا و اشتباهى نشود، و از این گذشته نسبت به افرادى که مى خواهد قانون براى آنان وضع کند مهربان و دل سوز، و در عین حال قوىّ الاراده باشد، و از هیچ قدرتى نهراسد.
6⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته کسى است که خودش منافعى در آن جامعه نداشته باشد .چرا که منافع شخصى و خصوصى به هر حال فکر قانون گذار را به سوى خود مى کشاند زیرا اگر بتواند از تأثیرات آگاهانه آن خود را بر کنار کند از آثار ناخودآگاه آن ممکن نیست برکنار باشد، و اتفاقاً مهم ترین مشکل دنیاى امروز که سبب درگیرى هاى خونین و کشمکش هاى ظالمانه شده همین قوانینى است که از سوى به اصطلاح متفکران هر جامعه وضع مى شود، و هر کدام منافع خویش، یا گروه و کشور خویش را در نظر مى گیرند، و مسلّماً این خود خواهى ها و تنگ نظرى ها نتیجه اى جز تشدید تضادها و درگیرى ها نخواهد داشت.
❓آیا این جهات شش گانه که در بالا گفته شد در کسى جز ذات پاک خدا پیدا مى شود؟
👌کسى که خالق بشر است و از تمام اسرار وجود او آگاه است، کسى که علم او گذشته و آینده را تا میلیاردها سال در بر مى گیرد، و از ریشه ها و اسرار هر چیز و بازتاب ها و نتایج هر موضوع آگاه است. کسى که خطا و لغزش و اشتباه در ذات پاکش راه ندارد، و بالاخره کسى که نیاز به چیزى و کسى ندارد تا بخواهد منافع خویش را تأمین کند.
🔷از اینجا نتیجه مى گیریم که هر قانونى غیر از قانون خدا ناقص و بى فرجام است، و هر حکمى غیر از حکم الهى غیر قابل اعتماد و بى سرانجام است، و هنگامى که درست دقّت مى کنیم مى بینیم، تمام بدبختى و مشکلات بشر از اینجا سرچشمه مى گیرد که خودش مى خواهد با آن علم محدود، با آن همه انگیزه هاى هوس آلود، براى خویش قانون بگذارد و این یکى از دلایل عقلى لزوم بعثت انبیاء است.
📚پیام قرآن ج7 ص42
🔶علم محدود انسانی نمی تواند انسان را از وجود پیامبران بی نیاز کند زیرا انسان با پیشرفتی که در علوم حاصل کرده است باز دنیایی از مجهولات در رشته های مختلف پیش روی او است که همگان به آن اذعان کرده اند .
👌از سوی دیگر نیازهای انسان منحصر به این عالم ماده نمی باشد بلکه زندگی بشر مرحله برزخ و قیامت هم دارد که تشخیص مصالح آن مراحل تنها از طریق شرع ممکن است.
📚 الالهیات ج3 ص32
#فلسفه_غسل_میت
🤔پرسش
❓فلسفه غسل دادن میت با شرایط مخصوصی چیست❔میتی که قرار است به زودی بپوسد و از بین برود چه نیازی به #غسل دارد❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از اسرار لزوم غسل میت این است که تمام اقوام و ملل دنیا همانطور که احترام افراد زنده را لازم می دانند برای مردگان نیز احترام خاصی قائل می شوند.
🔷گرچه اسلام بسیاری از تشریفات ملل و اقوام گذشته را درباره مردگان که جنبه خرافی داشته حذف کرده است ولی احترام ساده و بی آلایش را به صورت « غسل و کفن و دفن» برای مردگان لازم می داند .روی این حساب موضوع غسل میت و سایر تشریفات مردگان یک نوع احترام بی آلایش نسبت به مردگان است .
❗️به عبارت دیگر؛
🗯اسلام برای انسان ارزشی قوق العاده قائل است و ارزش او را با وسائل و بیانات گوناگون بالا برده است حتی این موضوع شامل حال پس از مرگ هم می شود و از نظر قوانین اسلام هیچ کس مجاز نیست به مرده مسلمان اهانت کند حتی نمی تواند به قبر او نیز اهانت نماید .
🔶موضوع غسل و کفن و دفن #مردگان نیز یک نوع احترام به مقام انسان است . احترامی که جنبه خرافی ندارد.
❗️علاوه بر این چون از نظر اسلام مرگ پایان زندگی نیست بلکه دروازه ای نسبت به جهان و زندگی دیگر و نزول در جوار رحمت الهی است از این جهت دستور می دهد که بایستی مردگان را نظیف و پاکیزه کنند و با لباسی ساده و پاک به خاک بسپارند تا این عمل رمز بقای حقیقی و امتداد زندگی باشد .این است فلسفه غسل میت
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص315
👌فلسفه غسل #میت در روایات؛
🔶امام رضا علیه السلام فرمود:
« علت غسل دادن میت این است که به این وسیله طاهر و نظیف شده و از آلودگی های امراض و آنچه در هنگام بیماری به او رسیده پاکیزه می گردد چه آنکه انسان بعد از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات می کند لذا مستحب است وقتی بر خداوند و اهل طهارت وارد می شود #طاهر و نظیف بوده و به واسطه طهارت به خداوند توجه کند و از او خواسته خود را خواسته و بخواهد که شفاعت شفعائ را در حق او بپذیرد.
🔶وعلت دیگر برای غسل دادن میت آن است که وقتی روح از کالبد خارج می شود نطفه ای که وی از آن #خلق شده از جسد او بیرون می رود لذا این غسل به خاطر خروج آن نطفه نیز می باشد»
📚علل الشرائع ج1 ص300
📚وسائل الشیعه ج2 ص478
🔷در روایت دیگر فرمود:
« به غسل میت دستور داده شده است زیرا زمانی که انسان می میرد نجاست و آفت و ناراحتی ها بر او غالب می شود .میت دوست دارد زمانی که اهل طهارت از ملائکه را می بیند و با آنها #مباشرت می کند طاهر باشد و با این طهارت به خداوند توجه کند»
📚عیون الاخبار ج2 ص114
📚وسائل الشیعه ج2 ص478
🌸 احکام 🌸
📥 سوال:
من یک قبر به صورت پیش فروش خریده ام آیا هر سال باید اضافه قیمتش را پرداخت کنم یا لازم نیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر از درآمد سال خريدهايد، دادن خمس قيمت خريد کافى است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
چنانچه یک بار خمس آن را پرداخت کرده باشیدو ترقی قیمت داشته باشد تنها ترقی قیمت آن خمس دارد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
اگر با پول خمس داده شده قبر را خریده چیزی به عهده او نیست و اگر با پول خمس داده شده نخریده اگر سر سال خمس قبر را بدهد چنانچه مبلغ دیگری برای قبر پرداخت نگردد چیزی دیگری بر عهده صاحب قبر نیست.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر قبر را خريده و مالك آن شده است بايد خمس آن را به قيمت فعلى بدهد و ترقی قیمت را تازمانی که از آن استفاده نشده هرسال حساب کنید. اما اگر قبر را نخريده و مالك آن نيست، بلكه مبلغى از درآمد سال به منظور اولويت يافتن جهت دفن داده است (كه نوعاً اين گونه است) در اين صورت خمس ندارد.
✍ آیت الله سیستانی:
یک بار باید خمس ان را بدهید نه هر سال.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#فلسفه_طلاق
🤔#پرسش
❔آیا بهتر نبود که مانند مسیحیت اسلام نیز طلاق گرفتن را ممنوع و حرام اعلام می کرد❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در اناجیل کنونی حکم شدیدی درباره طلاق دیده می شود که نه شباهتی به احکام آسمانی و نه به قوانین حساب شده بشری دارد و با هیچ منطقی تطبیق نمی کند و آن حکم ممنوعیت مطلق طلاق است .
🔶در انجیل لوقا می خوانیم:
« هر کس زن خود را طلاق دهد و دیگری را نکاح کند زانی می باشد و هر کس زن مطلقه مردی را به نکاح خویش در آورد زنا کرده است »
📚انجیل لوقا باب 16 جمله 18
👌نظیر همین حکم در انجیل مرقس و انجیل متی نیز آمده است؛
📚انجیل مرقس باب 10 جمله 11
📚انجیل متی باب 5 جمله 33
❗️اما باید توجه کرد:
🔶بی تردید پیمان زنا شویی پیمان مقدسی است و باید کوشید که تا پایان عمر ادامه یابد اما بی شک ضرورت هایی پیش می آید که ادامه این پیمان قابل تحمل نیست و تولید انوع مفاسد یا ناراحتی های طرفین می کند؛
❕ما هرگز نمی توانیم اصرار کنیم که این پیمان در این موارد ادامه یابد هر چند تولید ناراحتی و مفسده کند به عنوان نمونه چند مورد رایاد آور می شویم:
1⃣در موارد ناسازگاری قطعی که روحیه زن و مرد به عللی چنان با هم اختلاف دارند که هیچ گونه امیدی به سازش آنها نیست و اگر علی رغم این عدم توافق آنها را به حکم اجبار وادار به زندگی زناشویی کنیم ممکن است اقدام به خود کشی یا فرار از خانه نمایند یا بیم آن برود که یکدیگر را نابود کنند .
❓آیا در چنین فرضی که وقوع آن هیچ بعید نیست معقول است که آنها را به ادامه زناشویی مجبور کنیم اگر چه منتهی به این امور شود؟ آیا صحیح است که حق طلاق را در این موارد مطلقا از مرد سلب نماییم❗️
2⃣در موارد اضطرار مانند اینکه مرد و زن هر دو به علت عدم قدرت بر زندگی در یک محل ( به این ترتیب که مثلا مزاج یکی ایجاب می کند در منطقه گرم و خشک و دیگری در منطقه سرد و مرطوب زندگی کند ) یا شغل مرد به گونه ای است که جز در مناطقی که با وضع زن سازگار نیست نمی تواند بماند آیا در چنین مواردی می توان گفت زن و مرد مجبورند تا پایان عمر بر همان ازدواج سابق بمانند و اگر مرد اقدام به طلاق و ازدواج جدید کند زنا کرده است❗️
3⃣در مواردی که امراض غیر قابل علاج یا دیوانگی و جنون برای یکی از طرفین یا بیماری هایی که مانع هر گونه عمل جنسی است یا مفقود الاثر شدن یکی از زوجین پیش آید آیا می توان طرف دیگر را به حکم اجبار در زندان این ازدواج تا ابد محبوس کرد .ازدواجی که هیچ سودی ندارد و جز ضرر نتیجه ای از آن عاید نمی شود .
❗️اصولا اصرار بر ادامه زوجیت در این گونه موارد اغلب منجر به ارتکاب زنا می شود همان عملی که ترس از آن باعث جعل چنین حکمی شده زیرا بدیهی است کمتر کسی حاضر می شود یک عمر در چنین حالی به سر برد.
❗️امروزه نیز بسیاری از ملل مسیحی به حکم ضرورت زندگی این قانون را شکسته و در کشور خود طلاق را قانونی ساخته اند.
📚مسیحیت در دنیای کنونی ، ایت الله مکارم شیرازی ص51