eitaa logo
مدح و متن اهل بیت
13.7هزار دنبال‌کننده
18.6هزار عکس
20.1هزار ویدیو
1.5هزار فایل
@Yas4321 ارتباط با ادمین @Montazer98745 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حسبناالله
دن به پروردگارم فعاليت كنم و حجابهاى نورانى و ظلمانى را برطرف نمايم و به سوى كمالات روحى پرواز كنم لذا در آن روز به شكرانه اين نعمت بزرگ دو ركعت نماز شكر خواندم و مقيّدم كه هر زمان از اين محل عبور مى كنم دو ركعت نماز شكر بخوانم و از پروردگارم تشكر نمايم . الهى بردر تو روسياهى نشسته خسته با حال تباهى به درگاه تو با اين چشم گريان فكنده سر گداى بى پناهى ترحّم كن بر اين محزون نالان نما از مرحمت بر او نگاهى الهى از گنه شرمنده ام من تو از حال دل زارم گواهى حديث اكرم الضّيف تو خواندم منم مهمان به دربارت الهى غريق شهوت و ذنب و گناهم به بحر رحمتت هستم چوكاهى
هدایت شده از حسبناالله
حضرت آية الله استاد بزرگوار جناب آقاى سيد حسن ابطحى دامت ظله العالى در كتاب سير الى الله مى فرمايد: در تابستان گرمى شخصى به من تلفن زد كه آقا من از شما ميخواهم ولو براى نيم ساعت هم كه شده به منزل ما بيائيد كه كار لازمى با شما دارم ، من كه فرصت اجابت اين گونه تقاضاها رانداشتم در جواب گفتم من شما را نمى شناسم و علاوه متأ سفانه نمى توانم به اين گونه از دعوتها پاسخ مثبت بدهم ، زيرا كار زيادى دارم و فرصتم بسيار كم است امّا او اصرار زيادى كرد و وقتى كه خودش را معرفى نمود، ديدم از دور نام او را شنيده ام به او گفتم : اجمالا مطلبتان را بفرمائيد شايد يكروز خدمتتان برسم . او گفت : من دوست دارم مطلبم را در منزل براى شما نقل كنم و علاوه لحظه اش هم دير است وقتى شما جريان را ملاحظه فرموديد متوجّه خواهيد شد كه من چه ميگويم به هرحال من قبول كردم و به منزل او رفتم ديدم كتاب پرواز روح را روى ميز مطالعه اش گذاشته و اشك از گوشه هاى چشمش سرازير گرديده و ميگويد: خدايا مرا ببخش ، مرا عفوكن ، من چقدر از غافله عقب هستم و وقتى چشمش به من افتاد آغوشش را باز كرد و مرا در بغل گرفت و گفت : خدا شما را جزاى خير عنايت كند اين كتاب مرا از خواب غفلت بيدار كرد حالا ميخواهم اولا به شما بگويم من كه بوده و در چه خواب عميقى بسر برده ام ، حالا با من بيائيد تا ببينيد كه من چه ميكرده و چقدر بد بوده ام ، سپس او جلو افتاد و من عقب سر او ميرفتم اول آلبوم عكسهايش را ميخواست به من نشان بدهد من پس از ديدن دوعكس كه فوق العاد منظره بدى داشت يعنى زنهاى لخت و مناظر شهوت انگيز و مجالس رقص و غيره بود لذا شبهه كردم كه بقيّه اش را نگاه كنم و او ميگفت : بقيّه اش بدتر از اينهاست ، سپس به من گفت : شما شاهد باشيد كه همه آنها را پاره ميكنم و در آتش مى سوزانم و اين كار را كرد، پس از آن در يخچال بزرگى را باز كرد و با آن كه چند سالى از انقلاب اسلامى ايران گذشته بود و در ايران مشروبات الكلى پيدا نمى شد انواع مشروبات خارجى در يخچالش ديده مى شد كه آنها را در ميان چاه فاضلاب منزلش خالى كرد، وسايل موسيقى هرچه داشت شكست و از كار انداخت ، عكسهاى هنر پيشه هاى معروف جهان را كه جمع كرده بود پاره كرد و در زباله دان ريخت ، مجلات خارجى كه مناظر بسيار بدى داشتند و همه اش تحريك شهوت ميكرد سوزاند و از بين برد و سپس مثل زن بچه مرده نشست و هاى هاى گريه كرد و گفت من چرا تا به حال از همه چيز غافل بوده ام ؟ من وقتى به زندگى گذشته ام نگاه مى كنم خودم را مانند حيوان بى شعورى مى بينم كه در آخورى فقط مى خورده و مى خوابيده و عمل زناشوئى مى كرده با اين تفاوت كه او روز قيامت مورد مؤ اخذه واقع نمى شود ولى خداى تعالى بخاطر عقلى كه به من داده مرا مؤ اخذه خواهد كرد حالا شما بفرمائيد من چگونه خسارتهاى گذشته ام را جبران كنم ؟ من به او گفتم : عمده گرفتارى انسان همين خواب غفلت است كه بحمداللّه شما از آن بيدار شده ايد و شما هنوز نسبتا جوانيد مى توانيد به راحتى از خداى تعالى طلب عفو و بخشش و توبه كنيد و بلكه همين اعمال كه در مقابل چشم من انجام داديد توبه شماست وقتى اين جمله اميد بخش مرا شنيد باز شروع به گريه كرد و گفت : آقا من خيلى گناهكارم من خيلى بدبختم به او گفتم گناه تو هرچه بزرگ باشد عفو خدايتعالى بالاتر و بزرگتر است اميدوار باش و نگذار شيطان با القاء ياءس و نا اميدى اين حالت يقظه و بيدارى را از تو بگيرد هر چه گناه بيشترى دارى شبهاى بيشترى در خانه خدايتعالى راز و نياز كن و نگذار دوباره حالت غفلت و قساوت تو را بگيرد به هر حال او به حمداللّه به دستورات من توجه كاملى نمود و از آن لجنزار و زندگى حيوانى نجات پيدا كرد و مى رود كه انشاء اللّه يكى از اولياء خدا گردد. غيرذات تو مرا دلبر و دلدارى نيست جز رضاى تو ومخلوق توام كارى نيست عاقبت كار چو بر دست و يد قدرت تست بجز از لطف توام ياور وغمخوارى نيست بجز از چشمه لطف وكرمت اى اللّه آب دگر به نُهور بدنم جارى نيست شاكرم چونكه مرا با توسر وكارى هست كه به غيرتومرا محرم اسراى نيست ازهمانروز كه مشمول عنايت شده ام غير بار غم تو بر بدنم بارى نيست
هدایت شده از زهراسادات
شاگردي از استاد خود پرسيد: خواهش مي‌کنم به من بگو از کجا بايد يک انسان خوب را تشخيص دهم؟ استاد جواب داد: تو نمي‌تواني از روي سخنان يک فرد، تشخيص دهي که او يک انسان خوب است؛ حتي از ظاهر هيچ فردي نيز نمي‌تواني به اين شناخت برسي، اما مي‌تواني از فضايي که در حضور آن فرد، به وجود مي‌آيد، او را بشناسي؛ زيرا هيچ کس قادر نيست فضايي در اطراف خود ايجاد کند که با روحش سازگاري نداشته باشد: اين يعني بازتاب شعور دروني وتشعشعات ما به هستي!!!!
هدایت شده از زهراسادات
خیلی قشنگه: ... ﻳﮏ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭ ﺍﺳﺘﺮﺍﻟﻴﺎﻳﻲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ 5 ﺳﺎﻝ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﺶ در خانه هاى سالمندان، ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﺣﺴﺮﺗﻬﺎﻱ ﺁﺩﻣﻬﺎﻱ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ 5 ﺣﺴﺮﺕ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻴﻦ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﺩﻣﻬﺎ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺑﻮﺩﻩ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 🍀 ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺣﺴﺮﺕ: ﮐﺎﺵ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﻡ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺤﺒﺖ ﻣﻰ ﮐﺮﺩﻡ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻡ. 🍀ﺣﺴﺮﺕ ﺩﻭﻡ: ﮐﺎﺵ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺳﺨﺖ ﮐﺎﺭ ﻧﻤﻲ ﮐﺮﺩﻡ. 🍀ﺣﺴﺮﺕ ﺳﻮﻡ: ﮐﺎﺵ ﺷﺠﺎﻋﺘﺶ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﮐﻪ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺗﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﮕﻢ. 🍀ﺣﺴﺮﺕ ﭼﻬﺎﺭﻡ: ﮐﺎﺵ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻫﺎﻳﻢ ﺑﺎ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻢ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﮐﺮﺩﻡ. 🍀ﺣﺴﺮﺕ ﭘﻨﺠﻢ: ﮐﺎﺵ ﺷﺎﺩﺗﺮ ﻣﻲ ﺑﻮﺩﻡ ﻭ ﻟﺤﻈﺎﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﻣﻰ ﺧﻨﺪﻳﺪﻡ. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
📚 👈 خزیمة و پادشاه روم خزیمة ابرش پادشاه عرب بدون مشورت پادشاه روم که از دوستان صمیمی وی بود کاری انجام نمی داد رسول را به نزد او فرستاد، و از او درباره فرزندانش مشورت و نظر خواست. او در نامه اش نوشت: من برای هر یک از دختران و پسران خویش مالی زیاد و ثروتی فراوان قرار دادم که بعد از من درمانده و مستمند نشوند. صلاح شما در این کار چیست؟ پادشاه روم جواب فرستاد که: ثروت، معشوق بی وفاست و دوام ندارد، بهترین خدمت به فرزندان این است که، آنان را از مکارم اخلاق و خویهای پسندیده برخوردار کنید، تا در دنیا سبب دوام دولت و در آخرت سبب غفران باشد. 📗 ص 270 ✍ سدیدالدین محمد عوفی
📚 👈 شاگرد بزاز جوانك شاگرد بزاز، بی خبر بود كه چه دامی در راهش گسترده شده. او نمی دانست این زن زیبا و متشخص كه به بهانه ی خرید پارچه به مغازه ی آنها رفت و آمد می كند، عاشق دلباخته ی اوست و در قلبش طوفانی از عشق و هوس و تمنا برپاست. یك روز همان زن به در مغازه آمد و دستور داد مقدار زیادی جنس بزازی جدا كردند. آنگاه به عذر اینكه قادر به حمل اینها نیستم، به علاوه پول همراه ندارم، گفت: «پارچه ها را بدهید این جوان بیاورد و در خانه به من تحویل دهد و پول بگیرد.». مقدمات كار قبلا از طرف زن فراهم شده بود. خانه از اغیار خالی بود. جز چند كنیز اهل سِر كسی در خانه نبود. محمدابن سیرین كه عنفوان جوانی را طی می كرد و از زیبایی بی بهره نبود- پارچه ها را به دوش گرفت و همراه آن زن آمد. تا به درون خانه داخل شد، در از پشت بسته شد. ابن سیرین به داخل اطاقی مجلل راهنمایی گشت. او منتظر بود كه خانم هرچه زودتر بیاید، جنس را تحویل بگیرد و پول را بپردازد. انتظار به طول انجامید. پس از مدتی پرده بالا رفت. خانم در حالی كه خود را هفت قلم آرایش كرده بود، با هزار عشوه پا به درون اطاق گذاشت. ابن سیرین در یك لحظه ی كوتاه فهمید كه دامی برایش گسترده شده است. فكر كرد با موعظه و نصیحت یا با خواهش و التماس خانم را منصرف كند، دید خشت بر دریا زدن و بی حاصل است. خانم عشق سوزان خود را برای او شرح داد، به او گفت: «من خریدار اجناس شما نبودم، خریدار تو بودم.» ابن سیرین زبان به نصیحت و موعظه گشود و از خدا و قیامت سخن گفت، در دل زن اثر نكرد. التماس و خواهش كرد، فایده نبخشید. گفت چاره ای نیست؟ باید كام مرا برآوری. و همینكه دید این سیرین در عقیده ی خود پافشاری می كند، او را تهدید كرد، گفت: «اگر به عشق من احترام نگذاری و مرا كامیاب نسازی، الآن فریاد می كشم و می گویم این جوان نسبت به من قصد سوء دارد. آنگاه معلوم است كه چه بر سر تو خواهد آمد.» موی بر بدن ابن سیرین راست شد. از طرفی ایمان و عقیده و تقوا به او فرمان می داد كه پاكدامنی خود را حفظ كن. از طرف دیگر سر باز زدن از تمنای آن زن به قیمت جان و آبرو و همه چیزش تمام می شد. چاره ای جز اظهار تسلیم ندید. اما فكری مثل برق از خاطرش گذشت. فكر كرد یك راه باقی است؛ كاری كنم كه عشق این زن تبدیل به نفرت شود و خودش از من دست بردارد. اگر بخواهم دامن تقوا را از آلودگی حفظ كنم، باید یك لحظه آلودگی ظاهر را تحمل كنم. به بهانه ی قضای حاجت از اطاق بیرون رفت، با وضع و لباس آلوده برگشت و به طرف زن آمد. تا چشم آن زن به او افتاد، روی درهم كشید و فورا او را از منزل خارج كرد. بدین ترتیب، ابن سیرین با استمداد از خداوند متعال، خود را با یک لحظه آلودگی ظاهری، برای همیشه از آلودگی معنوی نجات داد. خداوند به سبب این عملِ عفیفانه ی او، علم تعبیر خواب را به او آموخت و او در این علم به مقامی رسید که پس از معصومان علیهم السلام، هیچ کس بدان نرسید. 📗 جلد 2 ✍ علامه شهید مرتضی مطهری
💢 فریب نخورید ✅امام علی(ع): فریب فراوانی و نماز جماعت مردمی که بدنهایشان در کنار هم ولی دلهایشان است را مخور. 📚الأمالی للصدوق، صفحه ۴۲۴
💢 چرا امام زمان، آل محمد نامیده شد؟   ✅ابوحمزه ثمالی می گوید: از حضرت امام محمد باقر (ع) پرسيدم: اى فرزند رسول خدا! مگر شما ائمه، همه قائم به حق نيستيد؟ فرمود: بلى! عرض كردم: پس چرا فقط امام زمان (ع) قائم ناميده شده است؟ فرمودند: هنگامى كه جدّم امام حسين عليه السّلام كشته شد فرشتگان گريستند و ضجّه زده و به درگاه الهى ناليده و گفتند: اى خدا و اى سرور ما آيا از كسى كه برگزيده و فرزند برگزيده و بهترين خلق تو را كشته غافل هستى؟ خداى عزّ و جلّ به ايشان وحى نمود: اى ملائكه من آرام باشيد به عزّت و خودم از قاتلين او انتقام خواهم گرفت اگر چه در زمان بعد باشد، سپس ائمّه اى كه از فرزندان امام عليه السّلام هستند را به ايشان نشان داد، آنها مسرور و شدند در بين فرزندان حضرت يكى از آنها ايستاده و نماز مى خواند، حقّ تعالى فرمود: با اين قائم از قاتلين انتقام خواهم گرفت. علل الشرائع صفحه532
❔برخی می گویند در روایات شیعه سندی دال بر تولد امام زمان علیه السلام وجود ندارد و تولد این امام ای بیش نیست ❕خواستم در این رابطه توضیح بدهید ❗️❗️ 💠💠 👌براستی چگونه کسی می تواند منکر تولد امام زمان علیه السلام شود در حالی که صدها سند بر این در کتب و روایات ما نقل شده است که قابل انکار نمی باشد . ❕شیخ طوسی از ، دختر امام جواد عليه السلام نقل می کند که می گوید ؛ 👌 « ابو محمّد (امام عسكرى عليه السلام) نيمه شعبان سال 255 در پى من فرستاد و فرمود: «اى عمّه! امشب، افطارت را نزد من باش كه خداى عز و جل تو را با [تولّد] ولى و حجّتش بر خلقش مى كند. او جانشينم پس از من است». 💠از اين خبر، خوشحالى فراوانى به من دست داد. بلافاصله لباس به تن كردم و همان لحظه بيرون آمدم و خود را به ابو محمّد (امام عسكرى) رساندم.‌... ❕من حاضر و ناظر بودم كه از او ولىّ خدا- كه درودهاى خدا بر او باد- با سجده گاههايش به زمين آمد و من هم شانه هايش را گرفتم و او را در دامانم نشاندم. پاكيزه بود و همه كارهايش به انجام رسيده بود. ابو محمّد (امام عسكرى عليه السلام) مرا صدا زد و فرمود: «اى عمّه! بشتاب و پسرم را برايم بياور». او را نزد ايشان بردم. وى را گرفت و زبانش را بيرون آورد و بر دو چشمان او ماليد و او چشمانش را گشود. سپس زبانش را در دهانش كرد و كام او را برداشت و همين گونه به گوشهايش كرد و آن گاه او را روى كف دست چپش نشاند و ولىّ خدا نشست. آن گاه دست بر سرش كشيد و به او فرمود: «پسر عزيزم! به قدرت خدا سخن بگو ...» 📚الغیبه طوسی ص 234_ بحار الانوار ج 51 ص 17_ اعلام الوری ج 2 ص 214_ و ... ❕در نقل آمده است ؛ «هنگامى كه صاحب الزمان از دل مادرش بيرون آمد، بر زانوانش نشست و دو انگشت اشاره اش را راست گرفت و سپس عطسه كرد و فرمود ؛ «ستايش، ويژه خداى جهانيان است. خدايا! بر سَرورمان محمّد و خاندان او درود فرست! بنده اى ياد كننده خدا نه مغرور و نه متكبّر» و سپس فرمود: «ستمكاران پنداشتند كه حجّت خدا از ميان رفته است. اگر به ما اجازه داده مى شد، ترديد از مى رفت». 📚کمال الدین یک جلدی ص 430_ الغیبه طوسی ص 244_ اعلام الوری ج 2 ص 217 ❕ابی هاشم جعفری به امام عسکری عرضه داشت « جلالت شما مرا مانع شده تا مساله ای را از شما سوال کنم آیا برای شما فرزندی است ؟ امام علیه السلام فرمود: آری ،راوی گفت : اگر حادثه ای برای شما اتفاق افتاد کجا از او سوال کنم فرمود: در مدینه» 📚الکافی ج 1 ص328 👌احمد بن می گوید : « بعد از کشته شدن زبیری نامه ای از امام عسکری به دستم رسید که در ان نوشته شده بود این جزای کسی است که بر خدا و اولیایش افترا ببندد و گمان می کند که میتواند مرا بدون جانشین بکشد و قدرت خدا را چگونه دیده است آن گاه می گوید : فرزندی برای ان حضرت در سال 255 شد که اسم ایشان را محمد گذاشت » 📚کافی ج1 ص328 ❕عمرو می گوید: «امام عسکری فرزندش را به من نشان داد و گفت این امام شما پس از من است» 📚الکافی ج1 ص328 👌معاوية بن حكيم و محمّد بن ايوب بن نوح و محمّد بن عثمان عمرى مى گويند ؛ ❕«امام عسكرى عليه السّلام در منزل خود فرزندش را بر ما كه چهل نفر بوديم عرضه داشت و فرمود: اين امام شما بعد از من و من بر شماست، او را اطاعت كنيد و بعد از من متفرّق نشويد ...». 📚کمال الدین ج2 ص 435_ الغیبه طوسی ص 357 💠روایات تولد امام زمان علیه السلام بسیار فراتر از این مقدار است که می توانید انبوه این روایات را از منابع مختلف و معتبر شیعه در آدرس های زیر مشاهده کنید ؛ 📚الکافی ج 1 ص 514 به بعد _ کمال الدین ج 2 ص 429 به بعد _ بحار الانوار ج 51 ص 150 به بعد و ج51 ابواب 1_ 18_ 19 و ..._ منتخب الاثر ج 1 ص 367 به بعد ❕ممکن است برخی به که ارائه شد اشکال سندی بگیرند ، این افراد توجه ندارند که بر اساس مبنای صحیح و مورد اتفاق بزرگان شیعه که معروف است به مبنای « موثوق الصدوری » در صحت روایات ، تمام روایات مذکور که در کتب معتبر آمده است صحیح و قابل اعتمادند چرا که کثرت نقل و قرائن فراوان دیگری بر آنها گواهی می دهد و ضعف سند سبب سلب نمی شود ❕از این گذشته ما قبلا و قطعی بودن روایات وجود امام زمان علیه السلام را ثابت کرده ایم ، با اثبات تواتر جایی برای تردید در این مساله باقی نمی ماند .
🍃🍂بدست آوردن خیر دنیا و آخرت🍃🍂 ✍ پیامبر اکرم ص: بنده‌ای نباشد که دچار از بین رفتن مال خویش یا گرفتاری ناگهانی یا تغییر سلامتی شود و این دعا را بخواند مگر آنکه خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را به او عنایت فرماید 💎《يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا وَاحِدُ يَا مَجِيدُ يَا بَرُّ يَا كَرِيمُ يَا رَحِيمُ يَا غَنِيُّ تَمِّمْ عَلَيْنَا نِعْمَتَكَ وَ هَبْ لَنَا كَرَامَتَكَ وَ أَلْبِسْنَا عَافِيَتَكَ إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ》💎 📚 بحارالانوار ج ۹۲ ص ۱۹۴
🌺⚜🌺فایده در رفع چشم زخم 💠✨هرگاه کسی را چشم زنند، کف دستانش را مقابل صورتش قرار دهد و سوره های ، قل هو الله احد و ( سوره های ناس و فلق ) را بخواند و سپس کف هر دو دست را به صورتش بکشد تا خداوند او را از گزند آن چشم زخم حفظ کند. 📚مکارم الاخلاق، ص ۴۷۴
در برابر يماني دروغين چه كنيم؟ مدتي است فردي در عراق مدعي شده كه سيد يماني و نايب امام زمان عج است و كراماتي از او نقل شده است بالاخص از لحاظ علمي و تأويل قرآن پيشگويي آينده و خواندن انديشه افراد و درمان بيماريهاي سرطاني در اين مختصر بر آن هستيم شخصيت يماني را از نظر روايات بررسي كرده و برخي از ادعاهاي مدعيان را پاسخ دهيم روايات متعددي از اهل بيتعليهم السلام درباره انقلاب اسلامي و زمينه ساز ظهور حضرت مهديعج در يمن وارد شده است كه برخي از آنها صحيح السند مي‌باشد حتمي بودن وقوع اين انقلاب را تصريح مي‌كند حتي برخي از روايات انقلاب اسلامي يمن را در زمان ظهور هدايت بخش‌ترين درخشش‌ها بطور مطلق به حساب مي‌آورد و وقت آن را هم زمان با خروج سفياني در ماه رجب يعني چند ماه قبل از ظهور حضرت مهديعج و پايتخت آن را صنعا معرفي مي‌كند اما نام رهبر آن در روايات معروف به يمني مي‌باشد و روايتي نام وي را حسن و يا حسين و از نسل زيد بن علي عليهما السلام ياد مي‌كند ولي اين روايت از نظر متن و سند قابل بحث است از مهم‌ترين روايات مربوط به انقلاب يمني روايتي است كه از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود قبل از قيام قائم وقوع پنج علامت حتمي است يمني سفياني صيحه آسماني كشته شدن نفس زكيه و فرو رفتن در بيابان1- و در روايت ديگر از امام صادق ع السلام روايت شده است كه فرمود خروج اين سه تن خراساني سفياني و يمني در يك سال و يك ماه و يك روز اتفاق مي‌افتد2- روايات مي‌گويند يمني در پي نبرد با سفياني وارد عراق مي‌شود و نيروهاي ايراني و يمني جهت رويارويي با سفياني وارد عمل مي‌شوند نكته ديگر در اين‌باره اين كه ممكن است يمني متعدد باشد و يمني وعده داده شده و مورد نظر دومين يمني باشد زيرا روايات گذشته خروج يمني موعود را با صراحت هم‌ زمان با ظاهر شدن سفياني يعني سال ظهور حضرت مهديعج بيان كرده است و روايات ديگري با سند صحيح از امام صادق ع السلام وجود دارد كه مي‌گويد مصري و يمني قبل از سفياني قيام مي‌كنند3- بنا به اين روايت بايستي شخصي كه در اين روايت آمده يمني اول باشد كه زمينه ساز يمني دوم و موعود خواهد بود4- خلاصه اين كه ما وقتي اين روايات را ملاحظه مي‌كنيم به نكات ذيل دست مي‌يابيم خروج او در يمن است نه عراق و همراه و هم زمان با خروج خراساني و سفياني است او فردي قيام نمي‌كند بلكه قيام جمعي داشته و داراي لشگر مسلحي هست كه در مقابل سفياني قرار مي‌گيرد روايات مي‌گويند يمني در پي نبرد با سفياني وارد عراق مي‌شود و نيروهاي ايراني و يمني جهت رويارويي با سفياني وارد عمل مي‌شوند نكته ديگر در اين‌باره اين كه ممكن است يمني متعدد باشد و يمني وعده داده شده و مورد نظر دومين يمني باشد زيرا روايات گذشته خروج يمني موعود را با صراحت هم‌ زمان با ظاهر شدن سفياني يعني سال ظهور حضرت مهديعج بيان كرده است و روايات ديگري با سند صحيح از امام صادق ع السلام وجود دارد كه مي‌گويد مصري و يمني قبل از سفياني قيام مي‌كنند روايتي هم كه از يماني اول بحث كرده است ظاهرش اين است كه عراقي نيست بلكه آماده كننده لشگر براي يماني در يمن است وقتي تاريخ را ملاحظه مي‌كنيم مي‌بينيم كه بسياري از افراد بوده‌اند كه ادعاي مهدويت داشته و خود را امام عصرعج معرفي كرده‌اند يا خود را باب آن حضرت يا از سفيران آن حضرت شمرده‌اند و همين مسأله ما را به بيداري و احتياط در اين مسائل فرا مي‌خواند ما نفهميديم كه در اين مسأله چه حاجتي به مباهله و امثال آن هست؟ بالأخره اين آقا در محضر علماء و متفكرين و بزرگان دين هست اگر علماء از وضعيت او خبر ندارند پس چرا طلب مباهله مي‌كند و چرا وضعيت خود را با آنان در ميان نمي‌گذارد تا تأييدش كنند و اگر علماء هم مخالفت كردند ما بدانيم چرا مخالفت كردند در اين موقعيت ويژه و حساس كه عراق آن را تجربه مي‌كند و تشيع آن را از سر مي‌گذراند و خطري كه در كمين آنان است چه شده است كه اين فرد با كفر مواجهه و درگير نمي‌شود و چرا نقشي در مقابله با متجاوزان ايفاء نمي‌كند و اشكالات ديگر كه جاي پرداختن به آنها نيست و مجموعاً معلوم است كه اين ادعا نادرست و ناپذيرفتني است پي نوشت ها 1- بحارالانوار جلد 5-2- صفحه 2-04- 2- بحارالانوار جلد5-2- صفحه 2-1-0 3- بحارالانوار جلد 5-2- صفحه 2-1-0 بنقل از كتاب غيبت طوسي 4- عصر ظهور از صفحه 1-5-7- تا 1-6-3-
هدایت شده از حسبناالله
54 - قمر null نام سوره : قمر شماره سوره : 54 محل نزول : مکه تعداد آيه : 55 عداد کلمه : 342 تعداد حروف: 1420 معني : ماه علت نامگذاري : آيه اول اين سوره كه خداوند مسأله شق القمر را كه يكي از معجزات پيامبر اسلام (ص) مي باشد و مطرح كرده است (براي اثبات نبوت و اتمام حجت) نامهاي ديگر : اقتربت الساعه فضيلت سوره : پيامبر اسلام (ص) فرمود: هر كس سوره قمر را يك روز در ميان بخواند روز قيامت در حالي برانگيخته مي شود كه صورتش همچون ماه در شب بدر مي درخشد * آيه اول، به شق القمر و دو پاره شدن ماه، بنا به درخواست مشركين از پيامبر اسلام بعنوان معجزه و نشانه اى از قدرت خدا اشاره كرده است. اين سوره بطور كلى به انذار و بيم دادن مكذبين بهانه جو پرداخته است و از هلاكت امتهاى تكذيب كننده گذشته همچون قوم نوح و عاد و ثمود و لوط و آل فرعون، شاهد آورده است و در پايان، از عاقبت جهنمى مجرمين و فرجام خوش متقين ياد مى كند. با 55 آيه در سال 4 بعثت نازل شده و از سوره هاى مكى است. KhoshSoft
هدایت شده از حسبناالله
55 - الرحمن null نام سوره : الرحمن شماره سوره : 55 محل نزول : مدينه تعداد آيه : 78 تعداد کلمه : 351 تعداد حروف: 1636 معني : بخشنده علت نامگذاري : آيه اول سوره كه از صفات خداوند مي باشد به عنوان تعليم دهنده قرآن و آفريننده انسان و آموزنده بيان ، رحمت واسعه خداوند كه سرآغاز اين سوره است و پيام آور رحمت الهي است نامهاي ديگر : آلاء ـ عروس القرآن فضيلت سوره : رسول خدا (ص) فرمود: هر كس سوره الرحمن را بخواند خداوند به ناتواني او (در داي شكر نعمتها) رحم مي كند و حق شكر نعمت هايي را كه به او ارزاني داشته خودش ادا مي كند * نام خداوند است كه بعنوان آموزگار قرآن و آفريدگار بشر و آموزنده بيان، ذكر شده است. (آيه اول). سوره رحمان، در خطابى به جن و انس، از آفرينش جهان و از نعمتهاى فراوان و گوناگون خدا در دنيا و بهشت و نيز از عقوبت هاى اهل دوزخ، سخن گفته است و با تكرار 31 بار آيه فباى آلاء ربكما تكذبان در اين سوره نسبتا كوچك مى پرسد كه به كدام يك از نعمتهاى پروردگارت تكذيب مى كنيد؟! و اين سوره در زبان ائمه به عروس قرآن معروف بوده است. 78 آيه دارد. اين سوره را بعضى مكى و بعضى مدنى دانسته اند. KhoshSoft
هدایت شده از حسبناالله
56 - واقعه null نام سوره : واقعه شماره سوره : 56 محل نزول : مکه تعداد آيه : 96 تعداد کلمه : 378 تعداد حروف: 1703 معني : پيشامد و حادثه علت نامگذاري : آيه اول اين سوره است كه يكي از نامهاي قيامت است حادثه اي كه بدون شك واقع خواهد شد برپايي قيامت كبري را خبر مي دهد نامهاي ديگر : ندارد فضيلت سوره : امام صادق (ع) فرمود: هر كس سوره واقعه را در هر شب جمعه بخواند خداوند او را دوست دارد و نزد همه مردم محبوب مي كند و هرگز در دنيا ناراحتي نمي بيند و فقر و آفتي از آفات دنيا دامنگيرش نمي شود و از دوستان امير مؤمنان علي (ع) خواهد بود * يكى از نام هاى رستاخيز و قيامت است، حادثه اى كه بى شك واقع خواهد شد و در آغاز سوره از وقوع آن و مشخصات و آثارش خبر مى دهد و تا پايان سوره از حالات اهل بهشت و جهنم در آخرت ياد مى كند. در بخشى از سوره هم به اهميت قرآن كريم كه فرود آمده از نزد خداوند است اشاره مى كند. در اين سوره مردم به سه دسته تقسيم شده اند: اصحاب يمين، اصحاب شمال و سابقون. 96 آيه دارد و در اوائل بعثت در مكه فرود آمده است. به خواندن اين سوره بسيار دستور داده شده است. KhoshSoft
هدایت شده از حسبناالله
57 - حديد null نام سوره : حديد شماره سوره : 57 محل نزول : مدينه تعداد آيه : 29 تعداد کلمه : 544 تعداد حروف: 2476 معني : آهن علت نامگذاري : آيه 25 سوره كه سخن از آهن و منافع آن (منافع صنعتي ، نظامي و ...) به عنوان مظهر قدرت در كنار ياد كردن كتاب و ميزان ياد مي كند نامهاي ديگر : ندارد فضيلت سوره : پيامبر اسلام (ص) فرمود: كسي كه سوره حديد را بخواند در رديف كساني كه به خدا و پيامبرش ايمان آوردند نوشته خواهد شد * در آيه 25 از آهن بعنوان مظهر قدرت و منفعت، در كنار نازل كردن كتاب و ميزان (سمبل مكتب و عدالت اجتماعى) ياد مى كند. حديد، به اسلحه، به امام، به حضرت قائم(ع) هم تاويل شده است.(مرآة الانوار ص 124.) هدف اصلى سوره، تشويق به انفاق در راه خدا است كه از ايمان و تقوا سرچشمه مى گيرد. اخلاص و زهد و موعظه و معارفى از مبدا و معاد از مطالب ديگر اين سوره است. در حديثى آمده كه: چون خداوند مى دانست كه در آخر الزمان افرادى عميق و ژرف انديش پديد خواهند آمد سوره قل هو الله احد و آياتى از اين سوره را (از اول تا آيه 6) نازل كرد.(الميزان ج 19 ص 168.) اين سوره مدنى است. با 28 آيه در سال پنجم هجرى نازل شده است. KhoshSoft
هدایت شده از حسبناالله
58 - مجادله null نام سوره : مجادله شماره سوره : 58 محل نزول : مدينه تعداد آيه : 22 تعداد کلمه : 473 تعداد حروف: 1792 معني : گفتگو و جدل علت نامگذاري : آيه اول سوره كه گفتگوي زني با پيامبر (ص) را درباره شوهرش مطرح مي كند و حكمي كه در حل مشكل آن از سوي خدا نازل شده است نامهاي ديگر : ظهار ـ قد سمع فضيلت سوره : پيامبر اسلام (ص) فرمود: هر كس سوره مجادله را تلاوت كند (و در آن بينديشد و به كار ببندد) در قيامت در زمره حزب الله خواهد بود * در آيه اول، سخن از مجادله و گفتگوئى است كه ميان پيامبر با زنى كه شوهرش او را ظهار كرده بود واقع شده است. ظهار، نوعى تحريم زن بود كه در جاهليت، رواج داشت. در اين سوره، صفاتى از مؤمنان در رفتارهايشان و همچنين صفات مخالفان اسلام بيان شده است. و از نجوا و درگوشى صحبت كردن نكوهش شده و وعده عذاب براى كسانى بيان شده كه با دشمنان خدا طرح دوستى مى ريزند و عنوان حزب الشيطان به آنها مى دهد و در پايان هم مشخصات حزب الله مطرح است. اين سوره كه داراى 22 آيه است در سال 9 هجرى در مدينه نازل شده است. KhoshSoft
هدایت شده از زهراسادات
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰی مُحَمَّدْوَآلِ مُحَمَّدوَعَجِّلْ فَرَجَهم خوب است آدمی جوری زندگی کند که آمدنش چیزی به این دنیا اضافه کند ورفتنش چیزی از آن کم حضور آدمی باید وزنی در این دنیا داشته باشد باید که جای پایش در این دنیا بماند 💎نیامده ایم تاجمع کنیم.. 💎آمده ایم تاببخشیم 💎آمده ایم تاعشق را 💎ایمان را 💎دوستی را با دیگران قسمت کنیم وغنی برویم آمده ایم تا جای خالی ای را پر کنیم که فقط وفقط باوجود ما پر میشود و بس بی حضور ما نمایش زندگی چیزی کم داشت آمده یم تا بازیگر خوب صحنه زندگی خود باشیم پس بهترین بازی خود را به نمایش بگذاریم
هدایت شده از حسبناالله
اگر شيعه راست مي گويد امام زمان كجاست؟ انتقاد كنندگان مي‌گويند عادتاً بسيار بعيد به نظر مي‌رسد كه مهدي از روزي كه ولادت يافته تا به حال كه مدت زيادي مي‌گذرد در پنهان به سر برد و هيچ كس از پيروان و خويشاوندانش جاي او را ندانسته و خبري از او به دست نياورند اين انتقاد نادرست بوده و از چندين جهت مورد اشكال است 1- عده‌اي از دوستان و پيروان مورد اعتماد حسن بن علي كه مدت‌ها محرم راز و واسطه بين او و شيعيان بوده‌اند همواره مهدي را ملاقات نموده و احكام و مسايل چندي از او نقل كرده‌اند و حقوق مالي اسلامي را از شيعيان گرفته و به وي تحويل مي‌داده‌اند از جمله عثمان بن سعيد سمان عمري و پسرش محمد بن عثمان كه هردو از موثق ترين افراد وي بودند و نيز بني سعيد و بني مهزيار در اهواز و بني الركولي در كوفه و بني نوبخت در بغداد و عده‌اي از اهل قزوين و قم و ساير مراكز كه همگي نزد اماميه و زيديه معروف و مشهورند و اكثر اهل تسنن آنان را مي شناسند و تمامشان مردمان عاقل امين فهميده دانشمند و مورد اعتماد شيعه و غير شيعه بوده‌اند 2- مدت‌ها قبل از اينكه مهدي متولد شود پيغمبر و همه امامان قبل از او خبر داده بودند كه مهدي قبل از اينكه ظاهر شده و قيام كند حتماً بايد دو غيبت را سپري كند غيبت اول كوتاه و غيبت دوم بسيار طولاني خواهد بود در غيبت اول دوستان خصوصيش اخبار و مكانش را به ديگران خواهند گفت ولي در غيبت دوم هيچگونه اطلاعي از اخبارش نخواهند داشت و تنها مكانش را عده‌اي از دوستان ممن و با تقوا كه همواره در خدمت او بوده و كارهايش را انجام مي‌دهند خواهند دانست1- در قرآن كريم قصه فرار موسي از وطنش و پنهان شدن وي از ترس رژيم فرعون را بيان مي‌كند و نيز در قرآن چنين آمده كه در آن مدت طولاني هيچ فردي از وضع شخصي و مكان پنهان شدنش آگاهي پيدا نكرد اين اخبار در كتاب‌هاي شيعيان كه قبل از تولد حسن بن علي و پدر و جدش نوشته شده موجود است و ما ديديم كه تحقق اين دو غيبت چگونه صدق اين اخبار و صحت عقيده اماميه را آشكار ساخت 3- به چه دليل مي‌توان ادعا كرد هر فردي كه به خاطر امري از امور ديني و غير آن از انظار مردم پنهان شود حتماً بايد عده‌اي از خويشان و يا دوستان نزديكش از مكان و احوالش آگاهي داشته باشند بلكه افراد زيادي بوده‌اند كه از انظار پنهان شده و هيچ خبري از آنان در هنگام غيبتشان به دست نيامده است و ما تعدادي از اين افراد را در اينجا ذكر مي‌كنيم در قرآن كريم قصه فرار موسي از وطنش و پنهان شدن وي از ترس رژيم فرعون را بيان مي‌كند و نيز در قرآن چنين آمده كه در آن مدت طولاني هيچ فردي از وضع شخصي و مكان پنهان شدنش آگاهي پيدا نكرد مگر زماني كه به پيغمبري مبعوث شده بود و براي دعوت قومش به مصر بازگشت نمود اول تمام تاريخ نويسان اسلامي و غير اسلامي از پيروان اديان آسماني نقل كرده‌اند كه يكي از پيغمبران به نام حضرت خضر عليه السلام مدت‌ها قبل از موسي بن عمران عليه السلام پنهان شده و تا اين زمان به زندگي خود ادامه مي‌دهد و احدي نتوانسته محل سكونت وي را كشف كرده و يا از كساني كه با او دوستي و معاشرت دارند خبري به دست آورد تنها قرآن قصه كوتاهي از او با موسي بن عمران نقل كرده است و پاره اي از مردم مي‌گويند بعضي از پارسايان و مردان با خدا او را ديده ولي نشناخته اند و پس از اينكه از او جدا شده‌اند به ذهنشان رسيده كه آن شخص حضرت خضر بوده است2- دوّم در قرآن كريم قصه فرار موسي از وطنش و پنهان شدن وي از ترس رژيم فرعون را بيان مي‌كند و نيز در قرآن چنين آمده كه در آن مدت طولاني هيچ فردي از وضع شخصي و مكان پنهان شدنش آگاهي پيدا نكرد مگر زماني كه به پيغمبري مبعوث شده بود و براي دعوت قومش به مصر بازگشت نمود سوم قصه اصحاب كهف است كه تا اندازه‌اي شرح فرار آنان از قومشان و رفتنشان به غاري كه در دور دست واقع شده بود در قرآن كريم ذكر شده و در آن چنين بيان گرديده كه آنان همراه سگي به طرف غار رفته و داخل آن شدند ولي آن سگ در مقابل غار سر خود را بر روي دو دستش گذاشت و همگي مدت 3-09- سال در آن غار ماندند و مانند شخصي كه در خواب معمولي فرو رفته باشد جاي ترديد نيست كه چنين قصه‌اي عادتاً و عرفاً محال مي‌نمايدو اگر صريحاً در قرآن ذكر نگرديده بود حتماً مخالفان ما آن را انكار مي‌كردند همانگونه كه ماديين و طبيعيين آن را محال مي‌دانند چهارم قصه حيرت آور ديگر سرگذشت صاحب الاغ است كه در قرآن و ساير كتب آسماني ذكر شده3- و يهود و نصارا او را پيغمبر مي‌دانند خلاصه اين قصه بدين گونه مي‌باشد كه او از شهري گذشت و ديد كه آن شهر خراب و ويران گرديده با خود گفت خداوند چگونه مردمي را كه مدت‌ها است مرده‌اند و اثري از آنان باقي نمانده زنده مي‌گرداند؟ در قرآن كريم قصه فرار موسي از وطنش و پنهان شدن وي از ترس رژيم فرعون را بيان مي‌كند و نيز در قرآن چنين آمده كه در آن مدت طولاني هيچ فردي از وضع شخصي و
هدایت شده از حسبناالله
مكان پنهان شدنش آگاهي پيدا نكرد خداوند براي اينكه ثابت كند چگونه آنان را زنده خواهد نمود او را ميراند و پس از صد سال زنده كرد در حالي كه خوراكي هاي همراه وي تازه مانده و هيچ تغييري نكرده بود و الاغ او نيز در حال چريدن بسر مي‌برد4- و به همان حالي كه از اول بود باقيمانده و ابداً تغييري در او به وجود نيامده بود خداوند به وي گفت به غذايت نگاه كن كه ابداً تغييري نكرده و به استخوان هاي بدن‌هاي انسان‌هاي مرده نيز بنگر كه چگونه ما ذرّات آن را از زير خاك بيرون آورده و به يكديگر وصل نموده و گوشت روي آنها ميرويانيم و آنها را به صورت اوليه در مي‌آوريم عزير هنگامي كه جريان زنده شدن مردگان را ديد گفت حال دانستم كه خداوند بر هر كاري تواناست همانگونه كه گفتيم اين قصه در قرآن كريم ذكر شده و اهل كتاب نيز آن را نقل كرده و به آن اعتقاد دارند بدون ترديد اين قصه نيز با جريان عادي و متعارف هيچ توافقي ندارد و به همين خاطر همه ماديين و طبيعيين و مدعيان فلسفه آن را شديداً انكار مي‌كنند و حال اينكه ادعاي اماميه درباره غيبت مهدي به عقل و عادت نزديكتر است تا قصه‌هاي ياد شده نظير اين قصه‌ها در كتاب‌هاي تاريخ اديان بسيار ذكر گرديده است پي نوشت ها 1- رك بحارالانوار ج 5-1- چاپ تهران بشارةالاسلام غيبت نعماني و غيبت طوسي 2- در اين باره و در مورد قصه هاي بعدي به كتاب‌هاي تاريخ اسلام مانند تاريخ طبري ابن اثير بحارالانوار ج 5- و غير آنها رجوع شود 3- قرآن از صاحب الاغ تنها به آن كسي كه بر قريه ويران شده‌اي گذشت ياد كرده و در تاريخ نام او مختلف آمده است بعضي از آنان نام او را عزير و بعضي ديگر ارميا ذكر كرده‌اند و هر دو اسم در اخبار مذهبي نيز نقل شده است و اختلاف‌هاي ديگري در خصوصيات اين قصه وجود دارد رك بحار ج1-0 7- و 1-4- و طبري ج 1- و تفسير آيه 2-5-9- از سوره بقره 4- در اينكه آيا خداوند حمار عُزير را نيز مانند خود عُزير قبض روح كرد و يا نه در تاريخ به اختلاف نقل شده پاره‌اي اول و برخي دوم را نقل كرده‌اند ولي ظاهر قرآن كريم چندان توافقي با نقل اول ندارد رجوع شود به تفسير آيه 2-5-9- از سوره بقره
هدایت شده از حسبناالله
پاسخ به شبهه‌اي درباره حضرت مهديعج عده اي اين سوال را مطرح مي كنند كه آيه و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثين1- چه ارتباطي به قيام حضرت مهدي دارد؟ پاسخ آيت الله العظمي سبحاني 1- آيه و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثين اراده ما بر اين است كه بر ستمديدگان نعمت بخشيم و آنان را پيشوايان و وارثان روي زمين قرار دهيم بررسي آيه با ملاحظه ماقبل و مابعد آن اين مسأله را قطعي مي سازد كه قرآن هرگز از يك برنامه موضعي و خصوصي مربوط به بني اسرائيل سخن نمي گويد بلكه بيانگر يك قانون كلي براي همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعيت هاست و مي فرمايد ما اراده كرده ايم كه بر مستضعفان منت بگذاريم و آنان را وارثان حكومت روي زمين قرار دهيم اين بشارتي است براي همه انسان هاي آزاده و خواهان حكومت عدل و داد و برچيده شدن بساط ظلم و جور شاهد اين مطلب آيه ديگر است و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر انّ الأرض يرثها عبادي الصالحون 2- در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين در آينده از آن بندگان صالح است يكي از اين نمونه ها حكومت بني اسرائيل و زوال حكومت فرعونيان بود نمونه كاملترش حكومت پيامبر اسلام و يارانش بعد از ظهور اسلام بود كه سرانجام خدا به دست همين گروه دروازه قصرهاي كسري ها و قيصرها را گشود و آنان را از تخت قدرت به زير آورد و بيني مستكبران را به خاك ماليد و نمونه گسترده تر ظهور حكومت حق و عدالت در تمام كره زمين به وسيله مهدي ارواحنا له الفداء است بنابراين اگر با اين آيه بر ظهور حضرت مهدي استدلال مي كنند در حقيقت نوعي استدلال با ضابطه كلي بر مصداق و مورد است مفسران معتقدند كه آيات قرآن اگر در موردي نازل شد اختصاص به آن مورد ندارد بلكه در طول زمان براي خود مصداق پيدا مي كند و لذا از اميرممنانعليه السلام روايت شده است كه در تفسير آيه فرمود هم آل محمد يبعث الله مهديّهم بعد جهدهم فيعزّهم ويذلّ عدوهم 3- اين گروه آل محمد هستند خداوند مهدي آنها را پس از زحمت و فشاري كه بر آنها وارد مي شود برمي‌انگيزد و به آنها عزّت مي بخشد دشمنانشان را ذليل و خوار مي سازد نخستين سخني كه مهديعليه السلام پس از قيام خود مي گويد اين آيه است بقية الله خير لكم إن كنتم ممنين سپس مي گويد منم بقية الله وحجت و خليفه او در ميان شما سپس هيچ كس بر او سلام نمي كند مگر اين كه مي گويد السلام عليك يا بقية الله في أرضه در حديثي از امام چهارم چنين وارد شده است والذي بعث محمداً بالحقّ بشيراً ونذيراً إنّ الأبرار منّا أهل البيت و شيعتهم بمنزلة موسي وشيعته وإن عدوّنا وأشياعهم بمنزلة فرعون وأشياعه4- سوگند به كسي كه محمد را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان ما اهل بيت و پيروان ما به منزله موسي و پيروان او هستند و دشمنان ما و پيروان آنها به منزله فرعون و پيروان اويندسرانجام ما پيروز مي شويم و آنها نابود مي شوند و حكومت حق و عدالت از آنِ ما خواهد بود 2- آيه بقية الله خير لكم إن كنتم ممنين و ما أنا عليكم بحفيظ 5- آنچه خدا براي شما بر جاي نهاده براي شما بهتر است اگر ايمان داشته باشيد و من پاسدار شما و اجبار كننده شما نيستم حضرت شعيب در اين آيه گوشزد مي كند كه كم فروشي نكنند و در معاملات به مردم ظلم و ستم روا ندارند سرانجام يادآور مي شود بقية الله يعني سود حلال و اندك كه برابر با شرع الهي است براي شما بهتر است و در آيه ديگر مي فرمايد و الباقيات الصالحات خير عند ربّك ثواباً و خير أملاً 6- چيزهاي خوب و ماندگار در نزد خدا از نظر پاداش و آرزو بهتر است آيه يك ضابطه كلي را بيان مي كند كه يكي از مصاديق آن همان است كه در مورد قوم شعيب آمدهسود اندك و معامله پاك اين ضابطه در طول تاريخ مصاديقي دارد انبيا و اوليا از مصاديق بقية الله هستند و يكي از مصاديق آن حضرت مهديعليه السلام است كه امام باقرعليه السلام در مورد او مي فرمايد أوّل ما ينطق القائم عليه السلام حين يخرج هذه الآية بقية الله خير لكم إن كنتم ممنين ثم يقول أنا بقية الله وحجته وخليفته عليكم فلا يسلم عليه مسلم إلاّ قال السلام عليك يا بقية الله في أرضه حضرت شعيب در اين آيه گوشزد مي كند كه كم فروشي نكنند و در معاملات به مردم ظلم و ستم روا ندارند سرانجام يادآور مي شود بقية الله يعني سود حلال و اندك كه برابر با شرع الهي است براي شما بهتر است نخستين سخني كه حضرت مهديعليه السلام پس از قيام خود مي‌گويد نخستين سخني كه امام مهديعليه السلام پس از قيام خود مي گويد اين آيه است بقية الله خير لكم إن كنتم ممنين سپس مي گويد منم بقية الله و حجت و خليفه او در ميان شما سپس هيچ كس بر او سلام نمي كند مگر اين كه مي گويد السلام عليك يا بقية الله في أرضه 7- درست است كه در آيه مورد بحث منظور از بقية الله سود و سرمايه حلال و يا پاداش الهي است ولي هر موجود ناف
هدایت شده از حسبناالله
ع كه از طرف خداوند براي بشر باقي مانده و مايه خير و سعادت او گردد بقية الله حساب مي شود تمام پيامبران الهي و پيشوايان بزرگ بقية الله هستند تمام رهبران راستين كه پس از مبارزه با يك دشمن سرسخت براي يك قوم و ملت باقي مي مانند از اين نظر بقية الله هستند همچنين سربازان مبارزي كه پس از پيروزي از ميدان جنگ باز مي گردند آنها نيز بقية الله هستند از آنجا كه مهدي موعودعجل الله تعالي فرجه الشريف آخرين پيشوا و بزرگترين رهبر انقلابي پس از قيام پيامبر اسلامصلي الله عليه وآله است يكي از روشن ترين مصاديق بقية الله مي باشد و از همه به اين لقب شايسته تر است به ويژه كه تنها باقي مانده پس از پيامبران و امامان است پي نوشت ها 1- قصص/ 5- 2- انبياء/ 1-05- 3- غيبت شيخ طوسي به نقل از نورالثقلين ج4- ص 1-1- 4- مجمع البيان ذيل آيه مورد بحث 5- هود/ 8-6- 6- كهف/ 4-6- 7- به نقل از تفسير صافي ذيل آيه فوق
هدایت شده از حسبناالله
پاسخ به سوالاتي پيرامون مهدويت شهيد مطهري مي‌گويد زمان بايد آن قدر جلو برود كه آن‌هايي كه مي‌خواهند حكومت را تشكيل بدهند و به تبع در زير لواي امام مهديعج زمامدار جهان شوند پديد آيند هنوز چنين مردان لايقي در دنيا به وجود نيامده‌اند استاد شهيد آيت‌الله مرتضي مطهري يكي از موفق‌ترين انديشمندان اسلامي بود كه با روحيات و نيازهاي روحي و فكري جوانان آشنا بود و چون زبان نسل جوان را مي‌دانست و مي‌فهميد پيام اين نسل را مي‌شنيد و متناسب با نيازهاي جوانان به موقع و به جا به وسيله آثار ارزشمندش با آنان ارتباط ايجاد مي‌كرد چرا هنوز زمان ظهور حضرت حجتعج فرا نرسيده است؟ چون هنوز همان اقليت 3-1-3- نفر ـ يا كمتر يا بيشتر ـ وجود ندارد يعني زمان بايد آن قدر جلو برود كه از يك نظر هر اندازه فاسد شود از نظر ديگر آن‌هايي كه مي‌خواهند حكومت را تشكيل بدهند و به تبع در زير لواي ايشان زمامدار جهان شوند پديد آيند هنوز چنين مردان لايقي در دنيا به وجود نيامده‌اند عده‌اي فكر مي‌كنند كه مسئله عمر امام زمان عج امري غير عادي است و پذيرش آن مطابق با عقل نيست؛ شما چه جوابي مي‌دهيد؟ بسياري از افراد وقتي موضوع حضرت حجتعج پيش مي‌آيد مي‌گويند آيا يك بشر حدود 1-2-00 سال عمر مي‌كند؟ اين برخلاف قانون طبيعت است اين‌ها خيال كرده‌اند كه ساير اموري كه در همين دنيا واقع شده است با قوانين عادي طبيعت ـ يعني آن قوانيني كه علو امروز بشر مي‌شناسد ـ صد در صد سازگار است اصلاً تمام تحولات بزرگي كه در تاريخ حيات و زندگي عمومي موجودات زنده ـ از گياه و حيوان ـ پيش آمده تحولات غير عادي است آيا اولين نطفه حيات كه روي زمين بسته شد مطابق اصول عدوم زيستي است؟ اولين بار كه حيات در روي زمين پيدا شد با كدام قانون طبيعي جور در مي‌آيد؟ هنوز همان اقليت 3-1-3- نفر ـ يا كمتر يا بيشتر ـ وجود ندارد يعني زمان بايد آن قدر جلو برود كه از يك نظر هر اندازه فاسد شود از نظر ديگر آن‌هايي كه مي‌خواهند حكومت را تشكيل بدهند و به تبع در زير لواي ايشان زمامدار جهان شوند پديد آيند هنوز چنين مردان لايقي در دنيا به وجود نيامده‌اند اولين كاري كه مهدي موعودعج در روي زمين پس از ظهور انجام خواهد داد چيست؟ اول كاري كه آن والي الهي مي‌كند اين است كه عمال و حكام را يك‌ يك مي‌گيرد اعوان خودش را اصلاح مي‌كند دنيا اصلاح مي‌شود زمين پاره‌هاي جگر خودش را بيرون مي‌دهد؛ يعني زمين هر موهبتي كه در خودش دارد ـ از هر معدني و هر استعدادي كه شما تصور بكنيد ـ همه را بيرون مي‌دهد هرچه تا امروز مضايقه كرده بيرون مي‌دهد برخي از گويندگان نقل مي‌كنند كه در زمان ظهور امام زمان عج آن حضرت دست بر سر مردم مي‌كشد و عقل‌هاي همه كامل مي‌شوند؛ آيا اين گفتار واقعيت دارد؟ تعبيري است كه به صورت رمز گفته شده است كه وقتي امام ظهور مي‌فرمايد به سر مردم دست مي‌كشد و عقل مردم كامل مي‌شود؛ ديگر اين كارهايي كه سراسر بي‌عقلي و جهالت است از آن‌ها سر نمي‌زند هر بي‌عقلي و جهالتي را انسان تا در آن واقع است حس نمي‌كند وقتي كه از آن بيرون مي‌آيد حس مي‌كند وقتي كه مثلاً كارهاي وحشي‌هاي چند هزار سال پيش را براي ما نقل مي‌كنند به نظرمان مي‌آيد؛ عجب مردمي بودند چرا اين‌ها چنين كاري مي‌كردند؟ خيال مي‌كنيم لابد مغز آن‌ها با مغز ما فرق داشته ولي اين طور نيست انسان هر كاري را تا در آن كار هست حس نمي‌كند از بيرون كه مي‌آيد آن را احساس مي‌كند كارهاي كاهلانه‌اي كه همين بشر متمدن امروز ـ كه خيال كرده اندكي كه علوم رياضي و فيزيكي‌اش زياد شده ديگر واقعاً انسان شده در صورتي كه هنوز هيچ انسان نشده است ـ انجام مي‌دهد آن قدر جاهلانه و احمقانه است كه فقط از بيرون مي‌شود آن را تماشا كرد بخش مهديت تبيان منبع كتاب چشمه سار مطهر پرسش‌هاي شما و پاسخ‌هاي استاد مطهري تأليف حجت‌الاسلام حميد احمدي جلفايي
هدایت شده از زهراسادات
📥 سوال: نظر مراجع عظام در مورد سود بانکی چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای:‌ عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشكال است. ✍ آیت الله مکارم: با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود سپرده از آنها مانعي ندارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا و حرام است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است. و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود از منافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است. ✍ آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. در مورد بانکهای خصوصی سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست ✍ آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است. ✍ آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهید بانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.
هدایت شده از زهراسادات