▪️فیروزهی گرانبهای حوزه را با خَزَفِ دانشگاه از دستتان نگیرند/ملاحظات مرحوم علامه طهرانی درباره وحدت حوزه و دانشگاه:
👇👇👇
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️فیروزهی گرانبهای حوزه را با خَزَفِ دانشگاه از دستتان نگیرند/ملاحظات مرحوم علامه طهرانی درباره وحد
▪️مرحوم علامه طهرانی:
این مطالبى که امروزه به گوش می رسد که: دانشگاه با حوزه یکى شود، آیا مقصود چیست؟ آیا مراد این است که حوزه از بین برود، یا آنها بیایند به دانشگاه؟! یا دانشگاهیان بیایند به حوزهها و مانند طلبه ها دروس غیر صحیحه و سطحیّه را رها کنند و خوب درس بخوانند، این خوب است. لیکن رفتن طلّاب به دانشگاه و قدرى از دروس متداول آن را خواندن، مانند فلسفه و دروسى که خیلى خیلى سطحى است و با خواندن آن کسى به جائى نمیرسد، این فائدهاى ندارد و صلاح نیست. و این مثل «جامع الأزهر» و «جامعة الأزهر» است.
حوزه خیلى مهمّ است. اصالت دارد. طلّاب باید دروس را با دقّت بخوانند. دروس حوزه یک روز و دو روز نیست، یک عمر کم است. کسى که «حاشیۀ ملّا عبدالله» را درس مىگوید مىداند چه مىگوید؛ زیرا زحمت کشیده و مطالعه کرده و فهمیده است؛ مقصد دنیوى نداشته است. طلبهها مقصدى جز خدا، و جز علم ندارند؛ انگیزهی آنها دنیوى نبود و نیست، براى کسب مدرک و مدال نیست، انگیزهی آنها خداست؛ شهید و علّامه حلّى انگیزه شان این بود.
امّا علوم دانشگاه این انگیزه را ندارد، آنها به امید کسب مدرک و دنیا میروند و از امکانات آن استفاده میکنند و با فرا گرفتن پارهاى الفاظ و اصطلاحات سطحى، انسان با سواد نمیشود؛ با چند اصطلاح فلسفى انسان فیلسوف نمیشود!
از این فیلسوفنماهائى که آمدند و گفتند: «قبض و بسط تئوریک شریعت» واقعاً انسان شرمش میشود. دانشگاه است که چنین افراد بیسوادى را تربیت میکند که با یاد گرفتن چند اصطلاح میآیند و نظر میدهند و در مقابل علما اظهار نظر میکنند، در حالیکه از فضل و کمال عارى و خالى و تهى هستند؛ امّا حوزه اینچنین نیست؛ مطالعه و زحمت و خون دل خوردن، و در حجرههاى نمناک با تهیدستى زندگى کردن دارد.
مرحوم بروجردى هشتاد و هشت سال داشت، شب ها مطالعه مىکرد، حتّى درب بیرونى را مىبست و کسى را بخود راه نمىداد؛ و مىگفت: من فردا مىخواهم به طلبهها درس بگویم، باید جوابگوى اشکالات آنها باشم؛ و تا آخر عمر مطالعهی ایشان ترک نشد چون داراى اصالت بود. امّا اینها درس نمىخوانند و کتب را نمىخوانند و نمىفهمند، مىگویند: «مُغنى اللبیب» (یکی از کتاب های متداول حوزه در سال های پیش) بدرد نمىخورد، فلان کتاب بدرد نمىخورد، آنوقت بیسواد مىآید بعنوان اجتهاد نظر مىدهد!
اینها درس خواندهی کال و نارس هستند؛ دانشگاه سطحى است؛ تا بحال دیده اید یک پروفسور و یک محقّق بیرون بدهد؟!
علّامه طباطبائى، آیة الله شیخ عبد الجواد اصفهانى استاد ما در «رسائل» که مرد محقّق و وارسته و دقیق النّظرى بود؛ حاج آقا رضا آسیّد صفى (معروف به آقاى بهاءالدینى) که پیرمردى سالخورده است و من استصحاب «رسائل» را خدمت ایشان خواندم؛ آقاى بروجردى، اینها اصالت داشتند و دارند.
خلاصه بایستى از آداب و سنن و ملیّتها دست برداریم و به اسلام و پیغمبر و سنّتهاى او گرایش پیدا کنیم. و انگلیسیها و همهی خارجیها یکسان هستند؛ «الکفرُ ملّةٌ واحدة» والّا روى خوشبختى را نمیبینیم، مگر اینکه به اصالت خود برسیم. نه اینکه حوزههاى علمیّه کنار بروند و جواهر و دروس عمیق فلسفه و حکمت کنار برود و یک ظاهرى از فلسفه بیاید. جمال عبدالنّاصر میگفت: هرکسى میخواهد به اینجا (دانشگاههای جدید) بیاید و هر که میخواهد در همان «جامع الأزهر» باشد، لیکن ما اینقدر شهریّه میدهیم و امکانات داریم و ... در اینصورت همه به اینجا میآیند و آنوقت تغییر میکند.
رشته رشته کردن علوم براى بعضى اشکال ندارد ولیکن مجتهد بارآوردن مهمّ است.
هزار و پانصد سال شیعه رنج کشید و نسلًا بعدَ نسل، تا اسلام را بدست ما رساند. و عجیب این است که دشمنان با یک خَزَفى آن فیروزهی گرانبها را از دست ما می گیرند!
@madineyefazele
▪️سفر دوم درچه اصفهان-جلسه هماندیشی و هماهنگی مدیریت مسجدمحور شهر درچه اصفهان با حضور آیت الله قوامی، امام جمعه و مسئولان محترم شهر درچه
۱۴۰۱/۷/۲۱
@madineyefazele
هدایت شده از مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
jتفسیر 5.MP3
10.57M
✍️تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن -آیه 102 نساء - اتحاد امامت و امارت
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 استحاله شدگان
▪️این تصویر منفعلانه که تنها چند ساعت بعد با واکنشهای منفی برخی از صاحبان عکسها مثل معتمد آریا، علو، مرشد زاده و... پایین آمد یک اشتباه ساده و مقطعی نبود.
▪️متاسفانه جریان کج فهم وخطرناکی در بین نیروهای انقلابی وجود دارد که به اسم جذب حداکثری، ذلیلانه میخواهد همه را جذب کند و نمیفهمد اگر جذب همه انسان ها ممکن بود، علی علیه السلام که نماد انسان کامل به حساب می آمد چه در زمان خودش و چه در قرن ها بعد، این همه دشمن نداشت.
▪️نمیفهمم تنها دو هفته بعد از کشف حجاب معتمد آریا، کدام مغز متفکری به این نتیجه رسیده که تصویرش را به عنوان زن الگو به افکار عمومی معرفی کند؟ چطور این همه ذلیل شدید که فکر میکنید این ملت انقلابی و نظام مقتدر لنگ مهر تایید چهار تا شومن و مطرب و مزقونچی هستند؟ کاش این هنرنمایی هایتان را حداقل با بودجه بیت المال و امکانات مقدس ترین نهاد انقلاب انجام نمیدادید!
⏪سالهاست به اسم جذب دیگران، خودتان در آنها استحاله شده اید...
✍امیرحسین ثابتی
🔴به پویش مردمی #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
▪️ملاحظاتی پیرامون مسجدسازی و مسجدداری (بخش اول)
مسجد محلهساز دارای چگونه معماری است و چه نهادها و تأسیساتی در ساختمان آن ضروری است؟
👇👇👇👇👇
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️ملاحظاتی پیرامون مسجدسازی و مسجدداری (بخش اول) مسجد محلهساز دارای چگونه معماری است و چه نهادها و
▪️ملاحظاتی پیرامون مسجدسازی و مسجدداری (بخش اول)
مسجد محلهساز دارای چگونه معماری است و چه نهادها و تأسیساتی در ساختمان آن ضروری است؟
در چارچوب #اتحاد_امامت_و_امارت ، امارت محله در اختیار مسجد است و بسیاری از واحدهای تحمیلشده به مسجد غیرضروری تلقی میشوند؛ مانند بسیج، کانون فرهنگی، موقوفات تجاری، هلال احمر، مهد کودک، مرکز نیکوکاری، پیشدبستانی، مهد قرآن، صندوق قرضالحسنه و ... . ساحت مسجد اصالتا پذیرای این نهادها نیست. این الحاقات غیر متناسب با ساختمان مسجد ناشی از عدم فهم کارکردهای مسجد است؛ بگونهای که مسجد طراز اسلام را مسجدی دارای خدمات اجتماعی دانستهاند و فکر کردهاند که تمامی این خدمات باید در ساختمان مسجد باشند و چهرهی آن را غیرمتعادل و غیرمعنوی نمایند. در حالیکه مسجد اصیل تاب این زوائد را ندارد.
مسجد طراز مطابق با طرح اتحاد امامت و امارت همهی نهادها را در اختیار مسجد و امامت آن قرار میدهد که هر یک از نهادهای فوقالذکر را نیز شامل میشود. هر کدام از آنها ذیل یکی از قوای ثلاث (امنا، محلهیاری و امر به معروف) مندرج هستند، مثلا مهدکودک یا مهدقرآن و پیش دبستانی و امثال آن در مجموعهی آموزش وپرورش میگنجد که خود زیرمجموعهی قوهی مجریهی محله است که آن هم زیرنظر امام مسجد است. با این حساب دیگر نیازی نیست که داخل مسجد تعبیه شوند، بلکه در سازمان رسمی خود و در ساختمان ممهّد خود واقع هستند و هر جا هستند در اختیار مسجدند. و همین طور است سایر نهادها. اگر مثل حجرههای بازار، یا صندوق خیریه و قرضالحسنه، سفرهخانه، زورخانه و ... را لحاظ کنیم، اینها نهادهایی اقتصادی، امدادی، تجاری و ورزشی هستند که تماما در قوهی مجریه میگنجند که در اختیار مسجد است.
بنابراین با حذف این پیرایههای زائد از ساحت مسجد، شاهد مسجدی #عتیق و #آزاد خواهیم بود که قداست، اصالت، معنویت و آرامش دارد و با همین حالت رهبری تمامی نهادهای محله را به عهده میگیرد. بر این اساس این بهانه یا توهم که مسجد درآمد میخواهد، زدوده میشود زیرا که تمامی بودجهی محله با نظارت امامت از بازارچهی موقوفهی محله جذب میشود که از ردیفهای آن ادارهی هزینههای ضروری مسجد است.
فقه الاداره رسالت دارد تا از مسجد پیرایهزدایی کند و مسجد محلهساز و مسجد متحد با امارت را هر چه سادهتر، سالمتر، زیباتر و معنویتر پیشنهاد دهد.
برگرفته از دروس فقه التنظیم، فقه سازمان و سازماندهی از استاد سیدصمصامالدین قوامی (در دست تدوین)
#مسجد #معماری #معماری_مسجد #ابعاد_مدیریت_مسجد
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍قبل از ظهر میزبان عضوی از دفتر ریاست جمهوری بودم و در خصوص الگوی اتحاد امامت و امارت به هم اندیشی قابل توجهی رسیدیم. این جلسه به تقاضای ایشان تشکیل شد و با مطالعه دقیق الگو آمده بودند.
@qavami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️استاد رحیمپور ازغدی: «امر به معروف و نهی از منکر» اگر نباشد جمهوری اسلامی به سرعت نابود و فاسد میشود
@madineyefazele
▪️دیدار مسئول قرارگاه جهادی وزارت کشور با آیت الله قوامی
در این جلسه پیرامون زمینههای اجرای الگوی اتحاد امامت و امارت در روستاها، آموزش، تربیت و توانمندسازی امامان روستا در قالب طرحهای آموزشی پودمانی بین مرکز امامت و امارت، مرکز تخصصی تدبیر، مرکز آموزشهای کوتاهمدت و قرارگاه جهادی وزارت کشور توافقاتی صورت گرفت.
@amoozesh_fiim
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️ملاحظاتی پیرامون مسجدسازی و مسجدداری (بخش اول) مسجد محلهساز دارای چگونه معماری است و چه نهادها و
▪️ملاحظاتی پیرامون مسجدسازی و مسجدداری (بخش دوم)
مسجد محلهساز دارای کدام خصوصیات معماری است؟
👇👇👇👇👇
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️ملاحظاتی پیرامون مسجدسازی و مسجدداری (بخش دوم) مسجد محلهساز دارای کدام خصوصیات معماری است؟ 👇👇👇👇
▪️ملاحظاتی پیرامون مسجدسازی و مسجدداری (بخش دوم)
مسجد محلهساز دارای کدام خصوصیات معماری است؟
در یک محله، برای مدیریت هر چه بهتر نیاز به دو نوع نهاد داریم: اول، نهاد تصمیمساز و ناظر بر قوانین محلی و #پیشران و دوم، تشکلها، اجتماعات و #پیشروان محلی. جایگاه مسجد در یک محله از نوع اول است، یعنی مسجد نهادی است که محور بیبدیل محله به عنوان نهاد تصمیمساز و پیشران محلی است.
مسجد مطلوب اسلامی-ایرانی مسجدی است که تاثیرات مسجد النبی و مسجد کوفه را در حد یک محله داشته باشد، لذا بدیهی است که مسجد محلهساز به هر نمازخانهای اطلاق نشود.
پس یک مسجد نیازی به تأسیسات زائد بر ضروریات مسجدیه ندارد و خیلی از تأسیسات غیر ضروری که به تدریج پدید آمده است باید به مقر اصلی خودش در یکی از اضلاع میدان محله برگردد، یعنی اگر نهادی علمی و آموزشی است به ضلع شرقی، اگر نهاد اداری و اجتماعی است به ضلع غربی و اگر نهاد اقتصادی و تجاری است به ضلع شمالی، یعنی بازار محله برمیگردد و مسجد محله از هر نوع نهاد و تشکلی خالی میشود، مگر دفتر کار امام که همان دارالامامه است.
با حاکم شدن چنین الگویی، حالت قدسی و آرام مسجد حفظ میشود، مثل حسینیه جماران و حسینیه امام خمینی که ضمن ولایت بر امارات تقنینی و اجرائی و قضائی کشور، سادگی و قداست خود را حفظ کرده و مراکز اقتصادی و تجاری ندارند. مگر نهادهایی برای اداره بیت رهبری (همان دارالامامه) که امر علی حده و جداگانه است.
به هر حال باید گفت که مرکز امامت که مسجد است، بسیار ساده، خلوت و آرام است و دستگاه اداری نیست، بلکه شاکلهای با محوریت روحانیت و معنویت دارد که باید حفظ شود. البته باید دارای وسعت لازم، زیبایی، خرمی، جمال و جلال توأمان، ظرافت و عظمت همزمان و زیبایی و شکوه باشد و ایضاً فاصله مناسب با مساجد دیگر داشته باشد؛ فاصلهای معین و سازمانی، مطابق رده و کد مسجد، دارای صحن و سرا و شبستان و رواق و حیاط و ایوانهای چهارگانه باشد. مساجد هر رده باید شکلی یکسان داشته باشند و با مطالعه فقهی و تاریخی بر اساس الگوی استنباط شده و اجتهادشده بنا شوند، نه بر اساس سلیقه و زیباییشناسی بیمبنای مهندسان و معماران جدید. البته ویژگیهای اقلیمی و سنتهای معماری هر سرزمینی به جهت حفظ هویت ملی باید حفظ شود، برای مثال ساخت مسجدی به سبک مساجد عثمانی در زاهدان یا ساخت منارههایی به سبک معماری حجاز و عربستان در قم زیبنده نیست و برای فرهنگ ملی نقش مخرب و آسیبزا دارد. نباید نسبت به عرف و فرهنگ و اقتضاء زمان و مکان افراط و تفریط کرد. نباید یکسره تسلیم فرهنگ ها شد و نباید فرهنگها و عرفهای گوناگون که بخشی از آنها میتواند به عنوان سیره متشرعه حتی مبنای شرعی هم پیدا کند را نادیده گرفت.
برای تحقق اسلام ناب باید تا میتوان از مسجد پیرایهزدایی کرد و مسجدی که معصوم میخواهد و به آن رضایت میدهد ساخت. باید از خود بپرسیم اگر معصوم هم اکنون ظاهر و قاهر و حاکم شود، چه مسجدی میسازد؟ تا چه حد عرف معماری و زیباییشناسی اقوام و سرزمینهای مختلف را محترم میشمرد و تا چه حد در آنها تغییر ایجاد میکند؟ آیا معصوم همه بناها و ساخت و سازها را تأیید می کند؟
#مسجد #معماری #معماری_مسجد #ابعاد_مدیریت_مسجد
@madineyefazele
▪️سفر سوم درچه-اصفهان، نشست با فعالان مساجد و معتمدان محلات شهر، مدرسه علمیه آیت الله درچهای
۱۴۰۱/۸/۱۸
@madineyefazele