▪️پرسش: نقش بسیج محله در الگوی اتحاد امامت و امارت چگونه تعریف میشود؟
بر اساس الگوی اتحاد امامت و امارت، #بسیج میتواند در پنج شکل به نقشآفرینی در #مدیریت_محله بپردازد:
۱. فرمانده و ارکان بسیج بعنوان شورای محلهیاری: پایگاه بسیج به علت برخورداری از ارکان مختلف میتواند بعنوان یک هیأت دولت کامل در محله ایفای نقش کند. در صورت تکمیل بودن ارکان پایگاه، کل مسئولیتهای شورای محلهیاری میتواند به ارکان و اعضاء بسیج تفویض شود.
۲. فرماندۀ بسیج بعنوان مدیر محله: در این حالت فرمانده پایگاه بسیج میتواند بعنوان محلهیار یا مدیر محله (رئیس مجریه محله) ایفای نقش کند.
۳. فرماندۀ بسیج بعنوان دبیر محله: در این حالت فرماندۀ بسیج بعنوان دبیر به عضو چهارم شورای سران قوای محله تبدیل میشود (متشکل از امام، شورایار، محلهیار و صلحیار+دبیر)
٤. فرماندۀ بسیج بعنوان رئیس شورای امر به معروف محله (صلحیار): در این حالت، فرمانده باید دارای تحصیلات حقوقی و مسلط به قوانین و همچنین اصول و احکام امر به معروف و نهی از منکر باشد.
۵. فرمانده و اعضاء بسیج بعنوان اعضاء شورای امر به معروف محله: در این حالت ارکان مختلف پایگاه با لحاظ توانائیهای خود در حوزههای امر به معروف، موعظه، مشاوره خانواده و زنان، حوزههای عملیاتی و برخورد با جرائم و مفاسد، بعنوان معتمد و ریشسفید، سفیر صلح و سازش و ... در جایگاههای شورای امر به معروف محله منصوب میشوند.
#مدیریت_محله #محله_فاضله
#اتحاد_امامت_و_امارت
@madineyefazele
#مساجد_نمونه
▪️مسجد سلمان فارسی شهر اندیشه شهریار از جمله مساجد نمونۀ معاصر ایرانی است که طبق الگوی میادین اسلامی-ایرانی بنا شده و دارای متعلقات و الحاقات کامل و جامع از قبیل مراکز اداری، تجاری و ورزشی است که به علت همین جامعیت به یک کانون فرهنگی و هویتبخش تبدیل شده است.
این مجموعه از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخته شده و در سال ۹۴ افتتاح شده است.
#میدان_سازی #مدینه_فاضله
#محله_فاضله #اتحاد_امامت_و_امارت
@madineyefazele
▪️#بازنشر بخشی از بیانات مرحوم آیت الله یزدی به مناسبت سالروز رحلت ایشان در ۱۹ آذر سال ۹۹
@madineyefazele
▪️پرسش: آیا ایجاد تشکیلات تقنینی، اجرائی و قضائی در محله و روستا باعث خودمختاری و ایجاد نوعی نظام ملوکالطوایفی نمیشود؟
«امام» عنصری است که مانع حرکت ساختار امارت به سمت قومگرایی و حکومت ملوکالطوایفی میشود، چون فرهنگ حاکم بر طبقۀ علماء شیعه همیشه تمکین و تبعیت از مرجعیت و زعامت و حوزه مرکزی بوده است، نه تشتتگرایی در قالب اقوام و طوایف محلی. اما اگر امام وجود نداشته باشد، امیر و رئیس و خان و ... به سادگی به سمت تجزیهطلبی و قومگرایی سوق پیدا میکنند. لذا روحانیت همیشه طرفدار اقتدار حکومت مرکزی و سدی محکم در برابر تجزیهطلبان بوده است.
#محلیگرایی خودمختاری نیست، بلکه خودگردانی است، و بر اساس قومیت نیست، بلکه بر اساس نیازهای متفاوت هر شهر و محله و روستا است.
محلیگرایی یعنی هر تصمیمی در واحد محلی مربوط به خود گرفته شود. اگر تصمیمی مربوط به یک خانواده است، در خانواده، اگر مربوط به محله است، در محله، اگر مربوط به شهر است، در شهر، مربوط به استان، در استان، و اگر مربوط به کل کشور است در کل کشور.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍طی یک نشست علمی با مدیران صدا و سیمای مرکز تبریز حمایت این رسانه از الگوی جامع اتحاد امامت وامارت مورد تفاهم قرار گرفت .
@qavami
▪️قهوهخانه و چایخانه یا کافیشاپ و کافه؟
✅قهوهخانه: صندلیهای نیمکتی، میزهای مستطیلی باریک، صمیمیت بیشتر، عموماً صبحانه و املت و چای، بدون منو، اقلام محدود، ارزان و روزانه، مردانه، اندازه مغازه کوچک یا متوسط، رایج در اقصی نقاط ایران، ظهر و عصر اوج کار، شلوغ و پر تحرک، آشناخیز، پاتوق، از بیرون دیده میشود، قابل نظارت، نمای شفاف و هماهنگ با شهر/روستا/بازار، غیر منحصر به قشری خاص.
⛔️کافه: فضای نشستن راحت، مدرن، وارداتی، اختلاط زن و مرد و دو جنسیتی، تلاش برای شیک بودن، مرتب، گران و متوسط، خدمات خاص، منودار، اقلام متنوع و جدید، عصر و شب، فاصله از مرکز، غیرقابل نظارت و غیر شفاف، درونی و اندرونی یا فضای باز، اختصاصی و منحصر به قشر و فرهنگ خاص.
#اصناف_محله #مدیریت_محله #میدان_محله
@madineyefazele
▪️پرسش: نقش زنان در مدیریت #محله_فاضله چگونه تعریف میشود؟
در الگوی اتحاد امامت و امارت نقشهای زیر برای بانوان در محله تعریف شده است:
۱. بعنوان معاون امام محله: همسر امام در عمل بعنوان معاون امام در امور زنان نقشآفرینی میکند.
۲. بعنوان خانوادهیار: در سرای محله خانهای با نام خانۀ زنان و خانواده وجود دارد که مرکز آموزش «تدبیر منزل» (خانهداری، فرزندداری و همسرداری) به بانوان است و تماماً بدست بانوان اداره میشود.
۳. بعنوان آمر و مشاور: در شورای امر به معروف، تعدادی از بانوان دغدغهمند و تحصیلکرده بعنوان آمر به معروف و مشاور خانواده عضویت و فعالیت دارند.
٤. بعنوان سلامتیار: در خانۀ سلامت محله، پایش سلامت و مداوای بانوان توسط بانوان انجام میشود.
۵. بعنوان مربی و معلم: در خانۀ کودکان که بعنوان مکتب یا مهد نقشآفرینی میکند، تعلیم و تأدیب کودکان توسط بانوان انجام میگیرد. همچنین تعلیم و تربیت دختران در مدارس تماماً توسط بانوان صورت میگیرد.
٦. بعنوان تعاونیار: در خانۀ تعاون امکان ایجاد تعاونیهایی ویژۀ اشتغال و #کارآفرینی برای بانوان در حوزههایی همچون مشاغل خانگی، صنایع دستی، قالیبافی و ... توسط بانوان وجود دارد.
٧. بعنوان هنریار: در خانه فرهنگ و هنر، تعلیم و ترویج هنرها و صنایع مستظرفهای که با روحیات و ذوقیات خانمها بیشتر سازگار است به آنها تفویض میشود.
٨. بعنوان مددکار: در خانه نیکوکاری، رسیدگی به خانمهای بیسرپرست و همچنین ایتام توسط خانمها انجام میشود.
٩. بعنوان فروشنده: در غالب فروشگاهها که اکثر مراجعان خانمها هستند فروشندهها #باید خانم باشند.
@madineyefazele
35.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ارائه گزارش استاد قوامی از فعالیتهای علمی و اجرائی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍سلماس پایلوت اجرای الگوي جامع اتحاد امامت و امارت در استان آذربایجان غربی است. طبق راهبرد "هراستان یک پایلوت"
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍بعد از مغرب در نشستی طولاني در پایلوت سلماس با امام جمعه، فرماندار، رئیس دادگستری، شهردار، شورای شهر، رئیس سازمان تبلیغات، رئیس اوقاف، رئیس حوزه علمیه، معاون سیاسی امنیتی فرماندار، ائمه جماعات... درمحل حوزه علمیه امام علی ع
تشکیل شد. بالاتفاق بر اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت تاکید شد.
@qavami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️رهبر انقلاب:
خانههای قدیمی ما (با حیاط مرکزی) یک جور خانواده درست میکند، آپارتمان یک جور دیگر خانواده درست میکند.
👈حتی شکل در و پنجره هم بر ذهنیات و خلقیات تأثیر خاصی میگذارد.
#معماری_منزل #حیاط_مرکزی
#محله_فاضله #معماری_محله
#مدیریت_محله
@madineyefazele
▪️گزارش تصویری برگزاری جلسه اول توجیهی مدیریت محله با حضور آیت الله قوامی برای امامان محلات شهر ارومیه
@madineyefazele
▪️رئیس اندیشکده حکمرانی شریف: شبکههای مردمی را احیا کنید
«محمدصادق امامیان» در گفتوگو با تسنیم:
جرقۀ اولیه مسائل اخیر بسیار هوشمندانه بود زیرا که سالها بر مسئله حجاب سرمایهگذاری ویژهای صورت گرفته بود و کمپینهای مختلفی پیرامون آن شکل داده میشد.
شخصاً اعتقاد دارم باید نهادهای اجتماعی مثل شبکه مدارس و بسیج محلاتمان را احیا کنیم به یک شبکۀ اجتماعی فرد به فرد برسیم.
ما به دو علت از چنین شبکههای مردمیای غافل شدیم... اینکه به حاکمیت چسبیدیم و گفتیم ما از بالا آموزش و پرورش و سایر حوزهها را اداره میکنیم و از یک مقطعی به بعد امر بر ما مشتبه شد که رسانه مهمتر از این شبکههای مردمیاست و ما اگر رسانه داشته باشیم میتوانیم بیشتر تاثیرگذار باشیم که در این حوزه قدرتمان نچربید.
این بازگشت به شبکههای مردمی در بسیاری از کشورهای دنیا در حال شکلگیری است، چون پلتفرمهای امریکایی در حال غلبه هستند و بسیاری از دولتها احیای شبکۀ مردمی را تنها راه حل میدانند.
پی نوشت: سالهاست جریان خاصی با برجسته کردن بیش از حد اهمیت رسانه، نیروهای فعال و خلاق انقلابی را مشغول سایبریبازی، هشتگبازی، بازیسازی، کدنویسی و اپلیکیشنبازی کرده است. همزمان، جریان مقابل، کمیتههایی برای عملیات محلهمحور، مبارزۀ مدنی، شعارنویسی، عمامهپرانی، آشوب و قتلهای داعشی سازماندهی کرده است. یعنی میخواهند عرصۀ #واقعی خیابانها و محلات را از دست ما خارج و ارتباط واقعی ما با مردم کوچه و بازار را قطع کنند. خودشان آرام آرام و پله پله از ذهن به عین میآیند و ما را از عین به ذهن میفرستند.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️قبل از ظهر در بخش ماهان از توابع کرمان به عنوان آزمونه جدید مدیریت اسلامی نشستی در حوزه علمیه با حضور امام جمعه این شهر، امام جمعه محیآباد، مدیر حوزه، اساتید، طلاب و... تشکیل و مباحث مقدماتی الگوی جامع اتحاد امامت و امارت مطرح گردید و قرار بر تداوم ارتباط تا اجرای کامل الگو گذاشته شد. استاندارکرمان قبلا بر آزمونه شدن ماهان اشارت داشته است.
@qavami
▪️پرسش: نقشها و مأموریتهای هیئت مذهبی در محله چیست؟
هیئت پس از مسجد و مدرسه، اصلیترین نهاد فرهنگساز در محله است که نقش بسیار مؤثر و ماندگاری در تعلیم و تربیت دارد، چراکه عقل، نقل، عرف، سنت، آگاهی، احساس، استدلال و هیجان را با هم پیوند میزند و این شیوه در تثبیت هویت دینی در جوانان به مانند نقش فی الحجر عمل میکند.
یک هیئت مطلوب و فرهنگساز هیئتی است که بتواند نقشهای زیر را به خوبی ایفا کند:
۱. هویتبخشی دینی و انقلابی به جوانان
۲. ارتقاء فضائل اخلاقی از جمله شجاعت و عفت در عامه مردم بخصوص جوانان
۳. ارائۀ آگاهی کامل و منظومهای از اعتقادات، اخلاقیات و احکام اسلامی
٤. تزریق حب اهل بیت و ترویج ولایتمداری
٥. تزریق روح حماسه، شجاعت، جنگاوری و مجاهدت در جوانان
٦. زنده نگه داشتن و ترویج فرهنگ غیرت، ایثار و ازخودگذشتگی و امر به معروف و نهی از منکر
۷. کنترل شرارت در محله و تبدیل آن از تهدید به فرصت
هیئت و حسینیه از متعلقات مسجد است و اگر جدا از مسجد باشد، مستعد انحراف میشود. هیئت باید مراقب باشد که شور و احساس را بر حساب و کتاب، حُب و عشق و امیدبخشی را بر خوف و خشیت و انذار، حسینیه را بر مسجد، مداح را بر عالِم، و روضه را بر منبر غلبه ندهد و همیشه اولویتها و تعادل را حفظ کند که امر ظریفی است و به هوش و دقت هیئتدار نیاز دارد. هیئت نباید از مسائل روز سیاسی و اجتماعی چه در سطح محلی، چه ملی و چه جهانی دور بیفتد. همچنین هیئت نباید دامنۀ مخاطب خود را محدود کند، بلکه باید به دنبال دعوت از تمام اقشار و گروهها برود و زمینهای برای رساندن صدای مردم به گوش مسئولان فراهم کند.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍قبل از ظهر امروز نشست اولیه امامت و امارت با امام جمعه و مسئولان شهر اندوهجرد از توابع شهداد کرمان برگزار شد. و قرار بر اجرای الگو.
@qavami