38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️سخنرانی آیت الله قوامی با موضوع مدیریت در مسجد
۲۲ فروردین ۱۴۰۱، مسجد بقیة الله الاعظم قم
@madineyefazele
▪️حدود محله در شهر
آیت الله اراکی:
از روایات وارده دربارهی جوار مسجد استفاده میشود، حدود محلهی شهر چهل خانه از مسجد در هر جهت است.
صدوق روایت میکند؛
امام صادق علیهالسلام از پدرانش از امیرالمؤمنین علی علیهالسلام روایت میکند فرمود: حریم مسجد چهل ذراع است و همسایگی، چهل خانه از هر سو است (وسائل الشیعه، ج۵، ص۲۰۲).
شیخ طوسی به سندش از امام صادق علیهالسلام از آباء طاهرینش از امیرالمؤمنین علی علیهالسلام روایت کرده است؛
فرمود: کسی که از همسایگان مسجد باشد و نمازهای واجبش را در صورتی که سالم باشد و کاری مانع او نباشد در مسجد نخواند، نماز ندارد (وسائل الشیعه، ج۵، ص۱۹۴).
از روایات فوق استفاده میشود:
اولاً: جوار مسجد تا چهل خانه از هر جهت است.
ثانیاً: مراد از مسجدی که تا چهل خانه همسایه آن به شمار میآیند، مسجد محله است؛ زیرا مسجدی که در این روایات آمده است مسجدی است که نمازهای یومیه به جماعت در آن اقامه میشود که همان مسجد محل است.
ثالثاً: اینکه جوار مسجد تا چهل خانه از هر جهت است بدین معناست که مسجد، مرکز محله قرار میگیرد و هر محله عبارت است از يک مسجد که در مرکز محل قرار میگیرد و از هر جهت چهل خانه که در مجموع یک محله را تشکیل میدهند.
درس خارج فقه نظام عمران شهری جلد ۱ ص ۶۱-۶۴
@madineyefazele
▪️کسی که برای اولین بار این خشت کج را در این کشور بر زمین نهاد که مسجد نیاز به بودجه و حقوق و سازماندهی و قانونمندی و نظارت ندارد، قطعا در آخرت باید جوابگوی بسیاری از کمبودها، قصورها، ترک واجبات و مستحبات، گناهان و حتی تبعیضها و بیعدالتیهای موجود در جامعه باشد.
جامعهای که با وجود هزاران مدعی و سازمان و تشکیلات و نهادهای فرهنگی و حداقل ۲۰۰ هزار طلبه و میلیاردها بودجه فرهنگی و ریخت و پاش و ... از فراهم کردن یک مکان آرام، خلوت و #دائمی برای عبادت و ذکر و فکر انسانها عاجز است، نمیتواند نام خود را جامعه اسلامی بگذارد.
باز بودن شبانه روزی مساجد، حداکثر انتظارات جامعه مسلمان از متولیان مساجد نیست، بلکه حداقل و پیش پا افتادهترین انتظارات است.
@madineyefazele
▪️چرا باید جهتگیری کلی و تمرکز برنامههای ورزشی از ورزشهای قهرمانی به سوی ورزشهای پهلوانی تغییر کند؟
چند جمله کوتاه به بهانه روز ورزشهای زورخانهای
ورزشهای بومی ایران مثل ورزشهای زورخانهای و کشتی پیوستها و جنبههای عمیق فرهنگی دارند که ورزشهای دیگر فاقد هستند. لذا توجه و تمرکز و بودجه اصلی حکومت باید معطوف به این ورزشها باشد نه دیگر ورزشها که جز هیجانات پوچ و فساد و بی اخلاقی حاصل دیگری برای جامعه ندارند.
فرهنگ زورخانهای و پهلوانی بر جوانمردی، ظلمستیزی، فداکاری، غیرت، مردانگی و مردسالاری استوار است. در عوض، ورزشهای مدرن و قهرمانی بر تنافس، رقابت ناسالم و بیاخلاقیهای فسادآور و حسادتهای زنانه استوار است.
زورخانهها نسل جوان جامعه را از نظر اخلاقی و فرهنگی سالمسازی میکنند.
گسترش زورخانهها فرهنگ ایستادگی و مقاومت اسلامی را در ذیل فرهنگ کهن فتوت و جوانمردی نهادینه میکند.
ورزشهای سنتی ایرانی سلامت جسم و نفس را توامان تامین میکنند در حالیکه ورزشهای غربی و شرقی تنها سلامت جسم را تامین میکنند.
ورزشکار زورخانه با تبعیت از مرشد زورخانه ولایتمداری را تمرین میکند.
ورزش زورخانهای مثل نماز جماعت عبادت و مناجات دستهجمعی است چون با ذکر مداوم تا پایان ورزش همراه است.
زورخانه جوانان را با فضائل اهل بیت، اهمیت ولایتمداری و فضائل اخلاقی آشنا میکند
زورخانه پیوند جوانان با فرهنگ تاریخی و ملی ایرانی را محکم میکند و از بیهویت شدن آنها جلوگیری میکند
زورخانه آوازخوانی ایرانی و شعر و ادب کلاسیک فارسی را زنده نگه میدارد.
زورخانه جوانان را با اساطیر ملی و فرهنگ شاهنامهای آشنا میکند.
زورخانه ظلمستیزی و عدالتخواهی را در جامعه گسترش میدهد.
زورخانه از گسترش غرور و تکبر در جامعه جلوگیری میکند
زورخانه مردانگی و غیرت و شجاعت و عفت را گسترش میدهد.
بحران بی غیرتی که امروز در حال گرفتار کردن مردان و جوانان جامعه است ناشی از سبک زندگی جدید است که منجر به کاهش تستوسترون و زنانه شدن پسرها شده است که زورخانه میتواند به حل بحران تستوسترون کمک کند و مردانگی را در نوجوانان و جوانان افزایش دهد.
تختیها و ابوترابیها و ابراهیم هادیها و حاج قاسمها خروجی زورخانههای سنتیاند و بازیکنانی که ۳۰ درصد آنها آلوده به مخدرات و الکل و ۳۰ درصد دیگر آلوده به فساد جنسی و آزار جنسی هستند خروجی باشگاههای مدرن.
گسترش زورخانهها در تمامی محلات و اجباری شدن ورزش پهلوانی در مدارس پسرانه به تمدنسازی خواهد انجامید چون تمدنها همه با #مردانگی و #غیرت و #رزم ساخته میشوند و با #زنانگی و #شهوت و #بزم به سقوط و فروپاشی کشیده میشوند.
@madineyefazele
▪️به خاطر یک مشت برج...
نمیدانم چند جین از این حوادث مرگبار مثل برج متروپل آبادان باید اتفاق بیفتد؛ چند پرونده از فسادهای مالی این برجسازها باید ببینیم؛ چند مال باید بر سرمان آوار بشوند؛ چند برج با وعدهی پوچ مدرن کردن چهرهی شهر، زندگی را از ما بگیرند؛ چند خانواده مستقیم و غیرمستقیم به خاک سیاه بنشینند تا دست از این برجسازی و مالسازی برداریم؟ این ولع و حرص و طمع، این پاساژپرستی و مالفیلی چرا تمامی ندارد؟ کِی قرار است این ساختمانهای بدقواره با آیینهکاری و شیشهکاریهای لعنتی و نورپردازی کورکنندهشان دست از سر ما بردارند؟ کدام هنر؟ کدام معماری؟ کدام تجلی قدرت بشر؟ من جز زشتی، جز بدبختی و فلاکت، جز خون و درد و رنج، چیزی نمیبینم...
از اهرام مصر که بردهها یکییکی برای بنا شدنش جان دادهاند و کمی آنطرفتر مظلومانه دفن شدهاند؛ تا دیوار چین که اجساد کارگران را لای جرز همان دیوار مدفون کردهاند، همواره خون و فقر و رنج و دردشان برای مظلومان تاریخ بوده و پز و فیس و افادهاش برای سلاطین و از ما بهتران و صاحبان ثروت.
همین تازگی، نیویورک تایمز به اسنادی دست پیدا کرده که بانک تأمین کننده مالی برج ایفل، میلیونها دلار از ثروتش را از هائیتی به تاراج برده. دههها فلاکت و فقرش برای مردم بینوای هائیتی بوده، نورپردازی و همدردی و همرنگی با پرچم کشورهای دیگر، برای برج ایفل و دولت و حکومت متمدن فرانسه.
همین دور و بر خودتان را ببینید. چند پاساژ و برج و مالِ نیمهکاره یا خالی از سکنه میبینید که به حال خود رها شدهاند؟ جالب اینجاست که همهشان هم با شعاری دهنپرکن کلنگزنی کردهاند. قرار بوده نماد شهر بشوند؛ هزاران نفر را سر کار ببرند؛ گردشگران را به شهر بکشانند؛ چرخ اقتصاد شهر را به حرکت درآورند... حالا اما جز یک دخمه و مخروبه چیزی ازشان نمانده. پول و فساد و وام و رانت و اختلاسش برای یکی دیگر است؛ بدبختی و بیچارگیاش برای مردم.
کاش اصلاً همان نیمهکاره میماندند و هرگز تمام نمیشدند. کاش افتتاح نمیشدند تا هزینهی ساختمان و نمای لوکس و اجارهبهای نجومیاش مثل ویروس به جان خانههای اطراف نیفتد. با افتتاح هر مال و برج، هزینه ملک و اجارهها چنان بالا میرود که دیگر آن دور و بر، جای ندارها و کمدرآمدها نباشد. مردم بیشتر به حاشیه شهر بروند و آنها که دستشان بیشتر به دهنشان میرسد، بیایند و همجوار این مالها و برجها بشوند.
نیاز جدید میسازند و خدمات لاکچری عجیب و غریب میآورند که کسب درآمد کنند. تازه به دوران رسیدهها بروند و از رستوران گردان در ارتفاع ۲۰۰ متری برگر لاکچری بخورند. از کتابخانههای دکوری که بیشتر به کتابخانههای هاگوارتز میماند، استوری بگذارند. در سالن سینمای ۱۵۰۰ نفری با صدای ۵.۱ کانال فیلم ببینند. آن وقت بدبختیاش برای چه کسی است؟ مردمی که هر روز باید خانههایشان را از این غولهای آجری دست بشر دورتر کنند تا بلکه ترکش هزینههای افسارگسیخته کمتر بهشان اصابت کند که میکند.
سوپر سرمایهدارها، همانها که مانند اژدهای هفتسر از بانک بگیر تا مالسازی و بازار و تجارت، در همه جا در حال آتش افروختن در زندگی مردماند، کاری بر سرمان درآوردهاند که علاوه بر بزرگترین مال دنیا (ایران مال)، چندین و چند مال بزرگِ چشمِ جهانکورکن دیگر هم بیخ گوش خودمان است؛ در امالقرای جهان اسلام؛ در جایی که هر سال مردم کمتر قدرت خرید دارند و بیشتر از خط فقر فاصله میگیرند، برجهای سرمایهداران، هر روز از زمین سر بر میآورند و صورت آسمان را میخراشند. چه توازنی! چه ترکیب درخشانی!
بنیامین شفیع
@madineyefazele
▪️کارگاه آموزشی با موضوع اتحاد امامت و امارت با حضور جمعی از ائمه جمعه شبه قاره هند
@madineyefazele
هدایت شده از محمد تقی
انمه جمعه هندوستان.MP3
28.11M
✍️شرائط،وظائف،اختیارات و منشاء مشروعیت امامت جمعه و جماعت -با ائمه جمعه هندوستان - جمکران - مرکز مدیریت حوزه علمیه - معاون روابط بین الملل - در سالن معاونت آموزش 👇👇
▪️ آیت الله سید مرتضی مستجابی:
در قدیم، خیلی از تجّار، کتاب مکاسب را میخواندند. من یادم است وقتی مرحوم پدر، مکاسب میگفتند اقلاً نصف کسانی که در جلسه درس حضور داشتند، بازاری بودند. آنها میآمدند احکامِ کسب را یاد بگیرند که بفهمند حلال و حرام چیست.
@madineyefazele
▪️سخنرانی با موضوع سلوک معنوی مبتنی بر عقلانیت از دیدگاه امام خمینی-در جمع گروهی از امامان محله و روستای استان مازندران
@madineyefazele
▪️بعد از ساخت مسجد مکی زاهدان با معماری ترکی-عثمانی و ساخت منارههای حجازی-وهابی در مسجد جمکران، این بار نوبت به آویزان کردن لوستر به سبک مساجد ترکیه در مسجد کبود تبریز رسیده است!
ما ده سال در سوریه جنگیدیم تا حسرت نماز خواندن در مسجد اموی دمشق را به دل اردوغان و مزدوران سلفی و عثمانی بگذاریم، اما پانترکها هر روز با یک کار جدید مساجد شیعه را به کاریکاتوری از مساجد ترکان عثمانی تبدیل میکنند!
نفوذ عوامل فرهنگی ترکیه در تبریز هر روز شکل جدیدی بخود میگیرد. در جدیدترین اقدام چلچراغ اهدایی عثمانیها در اصلیترین نماد مذهبی شیعه در تبریز آویزان شد! این اقدامات یقینا از سر دلسوزی و دوستی انجام نمیشود، بلکه اقداماتی کاملا نمادین و بخشی از پروژه شیعهزدایی و ایرانزدایی از آذربایجان است.
به راستی آیا ما با بیش از هزار سال سابقه درخشان فرهنگی، آنقدر بیبضاعت و فقیر شدهایم که برای مسجدسازی و مسجدداری نیازمند تقلید از دیگران هستیم؟ ما قبلا اذان و تلاوت قرآن مصری را جانشین اذان و تلاوت ایرانی کردیم، مداحی کنسرتی و پاپ و جاز غربی را جانشین مداحی ایرانی کردیم، قرآنهای عثمان طه را جایگزین قرآنهای نیریزی کردیم، تزئینات سبک آسیای شرقی را جانشین کاشیکاریها و تزئینات ایرانی کردیم و حالا هم معماری عثمانی و حجازی را جانشین معماری ایرانی میکنیم. چه جای گلایه از مردمی که سگبازی میکنند و کریسمس را جشن میگیرند هست وقتی خود ما مؤمنین نمیتوانیم مسلمان ایرانی باشیم و ایرانی دینداری کنیم؟
اگر میخواهیم تمدنسازی کنیم باید صادرکننده و تاثیرگذار باشیم نه واردکننده و تأثیرپذیر.
@madineyefazele
هدایت شده از مسجدی ها
🔹به مناسبت ایام رحلت بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی (ره):
ما انقلاب کردیم #مسجد درست کنیم.
ما باید همه مان فدایش بشویم. پیغمبر هم فداى اسلام شد. سیدالشهدا هم فداى اسلام شد. اسلام بزرگترین چیزى است که ودیعه خداست در بشر. ما باید عزممان را مصمم کنیم که در این راه شهید بشویم و علما بیشتر... این #مسجدها را سنگر قرار بدهید براى اسلام. در صدر اسلام، از این #مسجدها همهچیز بیرون مىرفت؛ #مسجد محل قضاوت بود، #مسجد محل چه بود، #مسجد محل بسیج بود. بسیج سپاه بود، این #مسجدها را باید شما محکم نگهدارید. نگویند به شما که دیگر #مسجد مى خواهیم چه کنیم؛ ما انقلاب کردیم؛ ما انقلاب کردیم #مسجد درست کنیم. ما براى خدا انقلاب کردیم. شما، ملت ما انقلاب کرده است و از زبان ملت است که «جمهورى اسلامى». جمهورى اسلامى باید همهچیزش اسلامى باشد. این #مساجد سنگرهاى اسلام است. محراب محل حرب است. اینها سنگرند براى اسلام. حفظ کنید اینها را.
صحیفه نور، ج15، ص:15
@masajed313
▪️حکمت ۷۳ نهج البلاغه:
وقال عليه السلام: مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ «إِمَاماً» فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ، وَلْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ، وَمُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَمُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلاَلِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَمُؤَدِّبِهِمْ.
#احادیث_امامت #امیرالمومنین #امامت_کبری #تهذیب #خودسازی #نهج_البلاغه
@madineyefazele
▪️رسول خدا فرمود: حدٌّ یقام لله في الأرض أفضل من مطرِ أربعین صباحا. اجرای یک حد برای خدا در زمین از بارانی که چهل صبح مداوم ببارد بافضیلتتر است.
قباحت گناه برای مردم به میزان شدت و خشونت مجازات آن بستگی دارد. مادامی که قوانین الهی در مقابل جرم جاری نگردد جامعه امن نمیشود و حتی مشکلات اقتصادی و معیشتی هم حل نخواهد شد. ذبح کردن قاتلین و اراذل و اوباش، قطع ید دزدان و سنگسار مردان و زنان هرزه جرم و جنایت را در مدت کوتاهی به صفر میرساند.
دهۀ ۸۰ و ۹۰، دهۀ اجرای برجام قضایی بود؛ به این معنا که اجرای بسیاری از حدود در این دو دهه، به خصوص دهۀ ۹۰ تعطیل شد و به بهانۀ فشارهای حقوق بشری و بازخورد بد رسانهای، از اجرای حدود الهی از جمله قطع ید و قطع گردن و سنگسار و شلاق و ... حتی به شکل مخفیانه و بدون بازتاب رسانهای هم جلوگیری کردند. نتیجۀ آن نیز در فاصلۀ کوتاهی در ناامنی فزاینده و تنگنای معیشتی و اقتصادی جامعه خود را نشان داد.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️ دقائقی قبل با عضو شورای شهر شیراز جلسه ای در موضوع محله مسجد محور داشتیم که درشیراز ریشه دار است👇👇
حکمرانی شهر ایرانی-اسلامی - <unknown>.mp3
11.26M
▪️سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با موضوع حکمرانی شهر ایرانی اسلامی
@madineyefazele
▪️شورای شهر تهران: تلاش میکنیم زیست مومنانه را جایگزین زیست شبانه کنیم.
شهردار تهران: سعی ما در تهران این است که تهران را به الگوی کلانشهر جهان اسلام تبدیل کنیم و این شعار ما نیست یک چشم انداز است.
شهردار منطقه ۹: بزرگترین خیابان غذاخوری در تهران افتتاح شد. این گذر در مساحتی بالغ بر ۲ هزار متر و با ۲۰ غرفه ایجاد شده است.
رسول خدا صلوات الله علیه: غذا خوردن در معابر از سنتهای پست و زشت است. ... هر کس جلوی چشمان مردم غذا بخورد و دیگران به او نگاه کنند، و به آنها غذا ندهد، به دردى بى درمان مبتلا مىشود.
#رستوران_خیابانی #فرهنگ_مصرف
#فرهنگ_حسرت #سبک_زندگی
@madineyefazele