▪️مساجد، گوشت قربانی که صاحب ندارند
مساجد، ۲۴ نهاد را بالای سر خود دارند که هرکدام خود را مسئول بخشی از امور آن میدانند اما حاضر نیستند مشکلات را گردن بگیرند. گویی مسجد قربانی است که هر تکهای از گوشتش را یک نهاد برده اما زیربار نمیروند که هزینهاش را بدهند:
http://fna.ir/1phnhb
مقام معظم رهبری معتقدند که امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است، اما روند چیدمان نهادهای مسئول در مساجد و بودجهریزی به گونهای است که امام جماعت یک مدیر بیپول است و بدون هیچ پشتوانهای کار میکند
@madineyefazele
▪️وحدت حوزه و دانشگاه
از بیانات مرحوم آیت الله حسن زاده آملی:
طلبه اگر #واقعا بخواهد درس بخواند میتواند هم ادیب بشود، هم فقیه بشود، هم ریاضیدان بشود و هم میتواند طبیب بشود. همین گونه که بودهاند. مثلا حضرت استاد شعرانی (رحمه الله) را در نظر بگیرید.از یک طرف «المدخل الی عذب المنهل» را در اصول نوشتهاند، از یک طرف کفایه را شرح کردهاند، از یک طرف قواعد مرحوم علامه را حاشیه زدهاند و بر وافی مرحوم فیض تعلیقه دارند و همینطور بر مجمع البیان حواشی دارند و رسائل دیگر که از ایشان به یادگار مانده است.
از طرفی «قانون» تدریس میکرد و اصطرلاب و زیج و مجسطی میگفت. زبان فرانسه و انگلیسی و عبری را کاملا مسلط بود. آقایان دیگری هم به نوبه خود همین گونه بودند.
مجله حوزه مرداد و شهریور ۱۳۶۶، ش ۲۱ مصاحبه با آیت الله حسن زاده آملی
@madineyefazele
▪️رهبر انقلاب: بعضی آقایان ننگشان میکند که بگویند حوزههای علمیه از مردم ارتزاق میکنند این ننگ نیست، این افتخار است.
@madineyefazele
▪️امام خامنهای: حوزههای علمیهی ما، علمای ما، مراجع ما، فضلای برجستهی ما، نخبههای حوزوی ما اینها نانخور مردمند. نانخور مردمند یعنی چه؟ یعنی احتیاج به دولتها و به قدرتها ندارند. این یک امتیاز است، امتیازی بزرگی است لذا راحت میتوانند کنار مردم بایستند.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
رهبری در این دیدار برای اولین بار از شبکه امامت نام بردند مبارک است .
https://eitaa.com/qavami/24973
▪️فمینیسم به زنها یاد داده است که مطیع بودن در برابر رئیس و مدیر و کمک دست او بودن خوب است، اما انجام همین کارها برای شوهر بد است.
اینکه غریبهها در شیرخوارگاه و مهد کودک بچههای شما را بزرگ کنند خوب است، اما بد است که خود مادر برای تربیت بچه وقت بگذارد.
اینکه زن هر روز ۸ ساعت با بدن نحیف و ظریفش در کارگاه و کارخانه و شرکت و اداره دوندگی کند یا در میدان مسابقه به حریفش لنگ و لگد پرتاب کند و خسته شود خوب و عالیست، اما جارو زدن، غذا پختن، ظرف و لباس شستن، تروخشک کردن بچهها و خستگی از کارهای خانه عقبماندگی و زشت است.
اینکه زن سر هر ماه برای دریافت حداقل دستمزد پیش مدیر اداره سر کج کند و تن به هزار نوع خفت بدهد خوب است، اما ازدواج کردن و گرفتن نفقه از شوهر خلاف شأن است.
فمینیسم در حال بیمعنا کردن ازدواج، نابودی خانواده و آسیب جدی به روح و روان بچههاست.
رؤسا، مسئولان، علما و فضلا در مدینه فاضله باید از هر نوع تصمیم یا اظهار نظر که منجر تشویق زن به خروج از نقش خانهداری و مادری شود خودداری کنند، زیرا در شرایط امروز جهان اصلیترین کسی که از این اقدامات یا اظهارنظرها بهرهبرداری میکند و جامعه را به سمت و سوی مورد نظر خودش میبرد، جریان فمینیسم است.
@madineyefazele
▪️توصیه قابل تأمل آیت الله العظمی فیاض (مدظله) برای بهبودِ وضعیتِ حجاب در جامعه:
👈 بازگشت علما و وعاظ به جایگاه تاثیرگذار سابق خود در تربیت دینی جامعه و پایان دادن به میدانداری دیگر اصناف به جای عالمان در مجالس و مجامع دینی.
@madineyefazele
▪️نشانههای انحطاط
داستان خرابکاری در مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان در ایام اخیر جنجالی در رسانهها و شبکههای اجتماعی بر پا کرده و سیلی از اعتراضات را به سوی میراث فرهنگی روانه کرد. اما پرسش مهم این است که برای این نخبگان آنقدر که پوسته و ظاهر مساجد مهم است، باطن و درون آنها هم اهمیت دارد؟
در این ماجرا ثابت شد که نه فقط سکولارها، که بسیاری از خبرگزاریها و فعالان رسانهای انقلابی و متدین هم نگاهشان معطوف به ظواهر است و همه به نوعی گرفتار انحطاط فرهنگی هستند. انحطاط فرهنگی یعنی نخبگان یک جامعۀ اسلامی، بر سر طبله کردن و به هم خوردن قوس شکم و سینۀ گنبد جنجال کنند و آن را ویرانی مسجد بدانند، اما تعطیل شدن نماز جمعه و جماعت و درس در مساجد تاریخی را ویرانی و نابودی مساجد ندانند.
اگر در ظاهر مساجد اشکال و نقصی هست، این اشکال قبل از هر چیز نشانۀ آن است که حال درونی آنها خراب است. مسجدی که بساط ذکر و عبادت عابدان در آن برپا نباشد، ظاهر و پوستهاش هم زوال پیدا خواهد کرد. اما ما به جای آنکه به تعطیلی نمازهای جماعت و جمعه در مساجد تاریخی نقد وارد کنیم، تمام حواسمان معطوف به ظاهر و پوسته و شکل است!
اشکال اصلی به وضعیت مساجد تاریخی مثل مسجد امام اصفهان این است: مسجدی که در حکومت طواغیت، در منبر و محرابش صدای تدریس و خطبه و نماز شیخ بهایی و فیض کاشانی و علامه مجلسی و خاتونآبادی و ... طنینانداز میشد، چرا در حکومت اسلامی به موزه کاشیکاری و آتلیه عکاسی و تفرجگاه توریستهای بیدین و بیطهارت تبدیل شده است؟
تمام مردم اگر چشمشان به ظاهر توست
نگاه من به دل پاک و جانِ طاهر توست
@madineyefazele
▪️رابطه امت و امام، غیر از رابطه شهروند-حاکم است و از جمله تجلیات این تفاوت را میتوان در مقایسه وداع تاریخی با خمینی کبیر (قدس سره) با آنچه بناست بر ملکه انگلیس بگذرد، مشاهده کرد.
عرض ارادت به امام نیز، تفاوت ماهوی با عرض ارادت به ملکه و پادشاه دارد؛ منشاء این دین است و آن، دنیا. اولی انسانساز است و دومی انسانسوز؛ اولی از سر بندگی خداست و دومی از سر بردگی طاغوت... چه میگویم... چگونه میتوان برای آنکه ظاهر میبیند، از تفاوت باطن سخن کرد...
سید یاسر جبرائیلی
@madineyefazele