هدایت شده از حوزه انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️درخواست حاج حسین یکتا از زائران اربعین برای خدمت رسانی در محلات
▪️ موکبهای خدمت را راهاندازی کنید
حسین یکتا:
🔹در سفر اربعین، همه آرزو میکنند که در خدمت زوار باشند، بعد از اینکه اربعین تمام میشود تازه اول خدمت است.
🔹زائران وقتی برمیگردند همه باید خادم شوند و با ایجاد موکبهای خدمت در محلههای خود، مسائل و مشکلات منطقه خود را در موکبهایی که به نام امام حسین بنا شده، برطرف کنند.
🌹 حوزه انقلابی
╭┅───────────┅╮
🕌 @howzehenghelabi
╰┅───────────┅╯
▪️معماری و مسجدگریزی
ذیل توییت بالا بسیاری از جوانان، برخورد بد هیئت امنا و بزرگان را علت مسجدگریزی جوانان و نوجوانان دانستند که صحیح است، اما نباید فکر کنیم کسانی که از سروصدای بچهها در مسجد شکایت و گاهی اوقات تندی میکنند خلاف شرع انجام میدهند. روایتهای متعددی از ائمه داریم که از امور دنیوی، ورود کودکان وسروصدا در مسجد نهی کردهاند و اینکه کاری غیر از عبادت، ذکر و علمآموزی در مسجد انجام ندهید. حتی در یک روایت، رسول خدا شلوغی و سروصدا در مسجد را از عوامل نزول بلا بر امت ذکر کردهاند.
اما ما طی قرنها به خوبی این مشکل را با معماری درست و اصولی مساجد حل کرده بودیم. معماران قدیم ما با تعبیۀ فضاهای مختلف باز و سرپوشیده گرداگرد صحن مسجد، فضایی ایجاد میکردند که هم شبستان اصلی مسجد آرام و ساکت و وقف عبادت باشد، هم در حاشیۀ صحن مسجد، فضاهای مختلفی مخصوص تعلیم و تربیت و حتی بازی کودکان مهیا باشد. یعنی کودکان و نوجوانان در مسجد حفظ میشدند، اما به شکلی که کارکردهای اصلی و آرامش مسجد را مختل نکنند.
اصلیترین مشکل ما دقیقاً جایی است که کمتر به آن توجه میکنیم و آن معماری مساجد است. اگر بگوییم که معماری مدرن، غیراصولی و حتی زشت مساجد امروز مهمترین زمینهساز مسجدگریزی است اغراق نکردهایم. با وجود مساجد بدون حیاط و کوچکی که بعضاً یک شبستان بیشتر ندارند، چگونه میتوان هم محیطی آرام و ساکت در شأن نمازگزاران و هم فضایی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرد؟
تا معماری مساجد را با وضع قوانین و نظارت سفت و سخت اصلاح نکنیم، مشکلات مساجد به شکل ریشهای حل نمیشود.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍تعاونیهای محلات امام محور اقتصاد را شکوفا و مقاومتی میکنند.
@qavami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اگر دولت برنامه و اراده جدی برای تغییر توجه از کارکردهای حرفهای ورزش به کارکردهای #تربیتی داشته باشد، باید به جای ساخت سالنهای پرشمار ورزشی و استادیومهای پرهزینه در شهرها که بسیاری از آنها در حال خاک خوردن است، در هر محله و هر روستا یک گود زورخانه بنا کند. گسترش جدی، سریع و فراگیر ورزش زورخانهای و کلید زدن #نهضت_ملی_زورخانهسازی مؤثرترین و زودبازدهترین راهبرد برای تحقق نظام ورزشی مطلوب در مدینه فاضله است که میتوان بسیاری از بحرانهای اجتماعی، خانوادگی، اخلاقی و روحی و روانی جامعه را نیز با آن حل کرد.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍همایش بزرگ امامت و امارت شهداد:
دقایقی پیش گردهمایی قریب ۲۵۰ نفره کارگزاران الگوی اتحاد امامت و امارت شهداد در کمپ کارگری دهستان سیرچ پایان یافت. مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان و شهرستان کرمان میهمان ویژه بودند خروجی همایش تقویت عزم و انگیزه جمعی برای تداوم راه تاحصول نتیجه نهایی بود.
@qavami
Z0000611.MP3
13.36M
🎧سخنرانی آیت الله قوامی در همایش کارگزاران الگوی اتحاد امامت و امارت بخش شهداد
دهستان سیرچ
@madineyefazele
Z0000612.MP3
15.5M
🎧ارائه گزارش تعدادی از مجریان الگوی اتحاد امامت و امارت بخش شهداد
دهستان سیرچ
@madineyefazele
▪️گزارش تصویری گردهمایی کارگزاران الگوی اتحاد امامت و امارت بخش شهداد در دهستان سیرچ
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
ائمه جمعه شهداد -شهریور 402.MP3
14.25M
✍️ائمه محلات شهداد
@qavami
هدایت شده از مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها
شهادت امام رضا علیه السلام تداوم راه امامت.m4a
5.47M
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام
شبکه امامت تداوم راه امام
سخنرانی روز شهادت امام رضا علیه السلام
حجتالاسلام والمسلمین سجادی
مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها پردیسان-قم
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️ در پی سفرهای استانی ،چشم انداز ۱۴۱۴ پردیسان به عنوان الگوی کشوری برای اجرای اتحاد امامت و امارت مورد تصویب واقع شد. این چشم انداز ۸ سال پیش تدوین شده و ملاک عمل امام جمعه وقت بوده است.
@qavami
▪️ شاخصههای محلۀ مطلوب (۱)/
محورهای چهارگانۀ #چشمانداز_محله_فاضله
در سلسله پستهای «شاخصههای محلۀ مطلوب» قصد داریم به معرفی چشمانداز الگوی محلۀ فاضله برای تحقق محلۀ مطلوب در ابعاد چهارگانۀ «نظم، رشد، انگیزش و معنویت» بپردازیم. توضیح اینکه دانش مدیریت اسلامی برای هر عرصهٔ خاص مدیریتی، از جمله محله، چشماندازی را بعنوان افق مطلوب تعریف میکند که مدیران باید با برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت، وضعیت موجود را به آن نزدیك کنند. این چشمانداز طبق چارچوب موضوعشناختی فوقالذکر در چهار محور تقسیمبندی میشود:
در محور اول، خصوصیاتی جا میگیرد که بیانگر وجود نحوی #نظم، سازماندهی و تشکیلات در محله است. بدیهی است که قبل از سازماندهی هیچ هدف و برنامهای در سایر ابعاد قابل تحقق نیست.
در محور دوم شاخصههای مربوط به مدیریت منابع انسانی مد نظر است که نمایانگر #رشدیافتگی افراد و مسئولان محله و مربوط به کیفیت کشف، انتخاب و انتصاب نیروهای اصلح، ارتقاء علمی و عملی و توانمندسازی نیروها، ارزیابی عملکردها و جبران خدمات و زحمات است.
در محور سوم که #انگیزش نام دارد شاخصههای مربوط به رهبری، ارتباطات، حل تعارضات و اصلاحات جای میگیرد.
محور چهارم نیز مربوط به اوصاف #فرهنگ و #معنویت محله است که مباحث آن حول شناخت فرهنگ مطلوب، شناخت فرهنگ موجود و تبدیل فرهنگ موجود به مطلوب میچرخد.
ویژگیهای یك محلهٔ مطلوب تماماً در چهار محور یادشده جای میگیرد که آنها را به اختصار «مرام» مینامیم. کلیدواژۀ مرام از سرواژههای منظم، رشید، انگیخته و معنوی ساخته شده است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲)/ محور اول: #نظم_در_محله
طبق توضیحی که در پست قبل ارائه کردیم، اولین محور از محورهای مدیریت محله به #نظم مربوط میشود. نظم به طور کلی در نتیجۀ چهار تکلیف مدیریتی ایجاد میشود که از سوی امام و قوای سهگانه صورت میپذیرد. این چهار اقدام عبارتاند از:
۱. برنامهریزی
۲. سازماندهی
۳. نظارت
۴. هماهنگی
بدون انجام این وظائف، تحقق هر نوع برنامۀ دیگر ناممکن است. لذا این چهار مورد با اصطلاح مخصوص «وظائف مدیر» شناخته میشود.
#برنامهریزی از وظائف امام محله است که به صورت ویژه در سه سطح به شورای امناء محله یا همان پارلمان محلی تفویض میشود. همچنین بخش مهمی از وظیفۀ #نظارت نیز بر عهدۀ شورای امناء است.
#سازماندهی که ابتداییترین مرحلۀ نظمبخشی به ساختار مدیریتی محله است شامل شکلدهی به ساختار ۱+۳ (امام+قوای سهگانه) و کشف، انتخاب و انتصاب #یاران_محله میشود.
#هماهنگی نیز از دیگر تکالیف امام محله است که یا مستقیماً از سوی خود او و یا با تعیین مسئول هماهنگی و با نماد شورای سران قوای محله تحقق پیدا میکند.
در پستهای بعدی به نمادهای نظم در محله میپردازیم.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳)/محور اول: #نظم_در_محله
۱. نمایانگر دولت اسلامی، مبنای کشور اسلامی و الهامبخش تمدن اسلامی
محلۀ فاضله از جهت ساختاری، از جهت نظامات حاکم بر زیست اجتماعی، از جهت روش مدیریت و حتی از نظر شکل و منظر، انعکاسی از دولت، جامعه و تمدن فاضله است. میتوان گفت از آنجا اصلاحات اساسی اجتماعی در اسلام از پایین به بالا سرایت میکند، این دولت، کشور و تمدن اسلامی است که انعکاسی از محلۀ مطلوب اسلام به شمار میرود. یعنی تمرین کردن یک دولت و جامعۀ اسلامی کوچک در محله و تکثیر آن میتواند تدریجاً افق مدنیت مطلوب اسلام در سطوح کلان را نمایان کند.
از جهت ساختاری، تشکیلات محله با شاخههای سهگانۀ آن امتداد و انعکاسی از ساختار مدیریت کشور است. به همان دلیل که کشور دارای امام و قوای سهگانه است، محله نیز نیاز به امام و قوای سه گانۀ فکری، اجرایی و قضایی دارد که این سه قوه کمککار قوای سهگانۀ کشور هستند.
به همین نحو، نظامات حاکم بر زندگی اجتماعی مانند نظام اجتماعی، تربیتی، طب، ورزش، هنر، معماری و غیره در محلۀ مطلوب نیز انعکاسی از نظامات کلان حاکم بر کشور اسلامی است. همچنین مدیریت مطلوب شرع اسلام که باید با روش اجتهاد جواهری اعمال شود و فعلاً در سطح کشور از سوی ولایت فقیه و شورای نگهبان تا حدی مراقبت میشود، در محله نیز باید به شکل کاملتر و مؤثرتر تمرین شود. امام محله که شخصی فقیه، عالم، عادل و مدیر و مدبر است مانند رهبر کشور، ضامن و حافظ اسلامیت ساختار و روش مدیریت در محله است. بدون وجود امام مبسوطالید در محله، مدیریت اسلامی در شکل مطلوب آن قابل تحقق نیست.
@madineyefazele
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
🔹قدم زدن در خیابانها و مراکز خرید تهران برای هر دوستدار زبان فارسی به شکنجهای عظیم تبدیل شده است. مگر این شهر یک شهر دو زبانه است؟ چرا عبارات انگلیسی بیشتر و درشتتر از واژهها و حروف فارسی به چشم میآیند؟ چرا همه تابلوهای بزرگراهها و خیابانها و کوچهها و پسکوچهها دو زبانه است؟ راستی کدام گردشگر اینجا پشت فرمان مینشیند؟!
🔸این وضعیت چیزی جز احساس مستعمره بودن و آویزان بودن به بیگانه، به ساکنان شهر هدیه میدهد؟ نسلی که حس درجه دوم بودن از در و دیوار به او هجوم بیاورد، به استقلال و آزادی واقعی دست نخواهد یافت.
🔹انگلیسی زدایی را هر چه دیرتر شروع کنیم، بیشتر ضرر خواهیم کرد.
✍محمدمهدی سیار
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۴)/محور اول: #نظم_در_محله
۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری
محله در نظام سازماندهی دولت اسلامی اصلیترین واحد اداری و اجرایی است که غالب برنامههای دولت در آن به منصۀ اجرا میرسد و عملیاتی میشود. لذا محله در نظام اداری مطلوب، دارای جایگاهی حقوقی، قانونی و رسمی است که باید در چارچوب قوانین موضوعۀ مرتبط مانند قانون تقسیمات کشوری به رسمیت شناخته شود. بر این اساس محله در کنار ده یا روستا به کوچکترین واحد تقسیمات سیاسی-اداری کشور (در محدودۀ درونشهری) تبدیل میشود و اغلب نهادهای رسمی کشور موظفاند در آن نمایندهای به عنوان «یار» منصوب کنند که تحت امر امام محله و تحت هدایت، حمایت و نظارت نهادهای رسمی کشور فعالیت میکند.
در حال حاضر وفق تبصرۀ ۲ مادۀ ۴ قانون تقسیمات کشوری، محله به عنوان مجموعه ساختمانهای مسکونی و خدماتی تعریف شده که از لحاظ بافت اجتماعی، ساکنان، خود را اهل آن میدانند و تعیین حدود آن به تقسیمات شهری شورای شهر و شهرداری سپرده شده، اما برای ادارۀ آن تشکیلات رسمی مانند ده یا دهستان تعریف نشده است.
بر اساس الگوی محلۀ فاضله، همانگونه که در قانون تقسیمات کشوری، برای محدودههای خارج از شهر مانند استان، شهرستان، بخش و دهستان استقلال سیاسی، اداری و تشکیلاتی لحاظ شده است، میبایست برای محدودههای درونشهری مانند منطقه، ناحیه و در نهایت محله نیز همین استقلال سیاسی و اداری به رسمیت شناخته شود.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۵)/محور اول: #نظم_در_محله
۳. مسجدمحور
مسجد در جامعۀ آرمانی اسلام، محور رهبری و مدیریت اجتماع است و آن را در تمام ردهها و سطوح اداره میکند. همانگونه که مسجدالنبی یا از نگاهی دیگر مسجد کوفه محور رهبری و مدیریت امت اسلام است، مسجد جامع پایتخت یا «جامع عاصمه» مرکز رهبری و مدیریت کشور اسلامی، مسجد جامع شهر مرکز رهبری و مدیریت شهر اسلامی و بالأخره مسجد محله مرکز رهبری و مدیریت محله است. پس مسجد محله شعبهای از #نهاد ملی و بینالمللی مسجد است که همچون یک پیکرۀ واحد و بهمثابۀ دارالامامۀ جامعۀ اسلامی، تمام شئون اجتماعی و اداری را در دایرۀ تسلط و نظارت خود دارد.
مسجدمحوری اصلیترین نماد #نظم در ساختار مدیریتی جامعۀ اسلامی است. در جامعۀ اسلامی تمام نهادهای حکومتی، سیاسی و اداری تابع مسجد، بلکه از ملحقات مسجد به شمار میروند و مابین نهادهای ادارۀ کشور با نهاد مسجد رابطۀ اقتداء و تقلید سازمانی برقرار میشود. این قاعده در محله به این شکل حاکم میشود که تمام نهادهای حاضر در محله از جمله مدرسه، سرا، بازار و اصناف و غیرهم دارای نمایندهای در یکی از شوراهای سهگانۀ محله هستند و تحت هدایت و نظارت امام محله در ادارۀ امور محله همکاری و تعامل دارند.
پس مسجد مطلوب هم از لحاظ اجتماعی و مردمی دارای #مرجعیت است و هم از لحاظ سیاسی، اداری و حکومتی دارای #قدرت است. همه چیز از مسجد آغاز میشود و در آن اختتام مییابد و حتی ابتداییترین امور در محله مانند کسب و کار و حتی سکونت نیز باید تحت نظارت مسجد صورت گیرد.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۶)/محور اول: #نظم_در_محله
۴. اماممحور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله
امام محله مانند امام کشور که امتی چند ده میلیونی را امامت میکند، امت چند هزار نفری خود در محله را امامت میکند. پس ضرورت وجود امام در محله هیچ تفاوتی با ضرورت وجود ولی فقیه در کشور ندارد.
تفاوت امام محله با امام جماعت در معنای رایج و مألوف آن در این است که مأمومین امام جماعت چند ده یا چند صد نمازگزار در داخل مسجد هستند و مأمومین امام محله تمام اهالی محلهاند.
ریاست امام بر محله از سنخ ریاست شرعی است که از جهت فلسفی بر دو رکن #هدایت و #خدمت (جهت تحقق عدالت) استوار است. از جهت روش رهبری، ریاست او از سنخ ولایت فقیه است که مبتنی بر روش اجتهادی اعمال میشود. از جهت شرایط، امام محله باید شخصی عالم (به علم شرعی و علم مدیریت)، عادل (به عدالت شرعی و عدالت اخلاقی)، مدیر و مدبر باشد. پس شخص غیرحوزوی و غیرمعمم در هیچ شرایطی نمیتواند بهعنوان امام قبول منصب کند.
امام برای مدیریت محله دارای سه قوۀ فکری، اجرایی و قضایی است که وظائف او نسبت به این قوا در سه محور #هدایت، #حمایت و #نظارت خلاصه میشود، یعنی امامت محله مانند امامت کشور نوعی مدیریت کلان ارزشی است، نه مدیریت اجرایی.
اختیارات امام محله مانند امام کشور نظراً اختیارات مطلقه است، هرچند در عمل ممکن است مانند امام کشور محدودیتهایی را در تصرف در امور بنا به مصالح مختلف در نظر داشته باشد.
امام محله همچنانکه قوای تحت امر خود را هدایت، حمایت و نظارت میکند، خود نیز از سوی امام جمعه هدایت، حمایت و نظارت میشود.
@madineyefazele