19.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قُلَ اَتُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِینِکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الَاَرْضِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْٓءٍ عَلِیٓم ﴿١٦﴾
🔹 تحقیق : محمد صدیق منشاوی
🔹 تحقیق : عبدالباسط عبدالصمد
🎙 صوتی
⏰ ۵۹ ثانیه
▪️ تلاوت : آیه ۱۶ سوره حجرات
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
🔻 از طریق: شاطبیة ٫ الأزرق
🔺 به طول مدّ لین
🔸 نقل و حذف :
۱_ موصولی : الأرْضِ (الَاَرْضِ)
۲_ مفصولی : قُلْ أَتُعَلِّمُونَ (قُلَ اَتُعَلِّمُونَ)
🔸 مدود به ترتیب درجه و اولویت :
۱_ مد لازم (اشباع۶) : _
۲_ مدّ متصل (طول) : _
۳_ مد عارضی (وقفاً) (تثلیث) (تابع مدّ بدل) : عَلِیم
۳٫۱_ مد لین (وقفاً و وصلاّ) (توسط ٫طول) (تابع مدّ بدل) : شَیْٓءٍ
✓ ملاحظه :
چون مدّ لین در این تلاوت ها با کشش طول است ، بنابر این مد عارضی هم به طول خواهد بود.
۴_ مدّ منفصل (طول) : _
۴٫۱_ صله هاء ضمیر (طول) : _
۴٫۲_ صله میم جمع (طول) : _
۵_ مد بدل (تثلیث:قصر٫توسط٫طول) :
۵٫۱_ صدای (آ) بعد از همزه : _
۵٫۲_ صدای (اوٓ) بعد از همزه : _
۵٫۳_ صدای (ایٓ) بعد از همزه : _
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
جدول اجتماع مدّ بدل با مدّ عارض به سکون و مدّ لین
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
مدّ لین در حقیقت زیر مجموعه مد عارض به سکون (مد عارضی) است و در تحریرات ورش ، میزان کشش آن تابع مدّ بدل است.
مد لین در قراءات غیر از ورش ؛ وقفاً کشش آن به تثلیث (قصر ، توسط ، طول) و در توازن با کشش مدّ عارضی است.
اما در تحریرات ورش ؛ وقفاً و وصلاّ تنها دو حالت توسط و طول را دارد و چون تبعیت از مدّ بدل را دارد ، وضعیت کشش آن بستگی به کشش مد بدل برابر جدول تحریرات است.
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
✅ صفت متوسطه (بین بین)
پیرامون تلفظ حروفی مانند «ع» در کلماتی چون تعلمون ، یعلمون ، یعقلون ، یعلم و امثال آن از سوی قاریان بزرگی مانند مصطفی اسماعیل ، عبدالباسط ، منشاوی و غیره
➖➖➖➖
بعضاً گمان می شود که عمل اختلاص یا کوتاه کردن در اندازه زمان تلفظ این حروف از اندازه معمول آن انجام می شود .
↩️ سؤال و پاسخ
🔻در جلسه شب جمله ۱۴۰۳٫۰۶٫۲۲ استاد حجت الاسلام محسن زاهد خمیرانی این سئوال را در تلاوت های مصطفی اسماعیل مطرح کردم.
🔺 ایشان در پاسخ گفتند :
چون حروف (ر ، ع ، ل ، م ، ن) دارای صفت بین بین رخاوت و شدیده هستند ، این هنر فنی اساتید بزرگ است که با علم و توانایی هایی که دارند ، این صفات را در جایگاه خود به درستی ادا می نمایند.
➖➖➖➖
▪️ حروف پانزده گانه رخاوت (رخوه) :
ث ، ح ، خ ، ذ ، ز ، س ، ش ، ص ، ض ، ظ ، غ ، ف ، و ، ه ، ی
🔺 حروف رخاوت ، حروفی هستند که به سستی و آسانی ادا می شوند و آواز در آنها کشیده می شود و به سبب ضعف و تکیه بر مخرج حروف ؛ نفس هنگام تلفظ آنها قطع نمی شود و هنگام تلفظ ، هوا در مخرج آنها جریان پیدا می کند.
➖➖➖➖
▪️ حروف هشتگانه شدیده (شدّه) :
ء (همزه) ، ب ، ت ، ج ، د ، ط ، ق ، ک
🔺حروف شدیده یا شدّه ، حروفی هستند که صفت شدّت دارند و عبارتند از حروفی که هنگام ادای آنها به دلیل شدّت و استواری در تلفظ ، صدا و نفس قطع و کلمه بعد تلفظ می شود ، بویژه در زمانی که ساکن هستند.
➖➖➖➖
▪️ حروف متوسطه (بین بین) :
ر ، ع ، ل ، م ، ن
🔺 حروف متوسطه یا بین بین ، حروفی هستند که صفات قوی و ضعیف در آنها مساوی است و تلفظ آنها متوسط بین شدّت و ضعف است. برای مثال : در حرف «ل» صفات جهر و استفال وجود دارد ، که جهر از صفات قوی و استفال از صفات ضعیف است.
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
لطفاً به تلفظ کلمه «یَعْلَمُ» در تلاوت استاد محمد صدیق منشاوی و استاد عبدالباسط و بکار بردن صفت متوسطه (بین بین) در سه حرف کنار هم «ع» و «ل» و «م» در این کلمه توجه فرمایید!!
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
8.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*تقلید صدای مجید جلالی چقد خوب بود 🤣🤣
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn