8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه ۲۴
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
آموزش لحن مقدماتی جلسه دوم (Trimmed).mp3
5.99M
🎶#آموزش_دستگاههای_موسیقی_قرآن
❇️استاد محمدجواد مؤذن
📌جلسه دوم
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 ترتیل : استاد حاج مهدی حسنی
حافظ و مقری قراءات عشر
▪️ اجرا : جلسه پنجم کرسی تلاوت و آموزش تخصصی علوم قراءات قرآن کریم مشهد مقدس _ ۱۴۰۳٫۰۳٫۲۶
▪️ تلاوت : آیات ۱۶ تا ۲۳ سوره بقره
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
🔻 از طریق : شاطبیة ٫ الأزرق
🔻 با مد بدل : توسط
🔺 ذات الیاء : تقلیل (بلا خُلف)
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
📗 قرآن پژوه : دکتر محمد جواد شریعت
و مؤلف کتاب :
چهارده روایت در قرآن مجید
▪️ سوره فصّلت : وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْءَانِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ ﴿٢٦﴾
♦️ علل اختلاف در کلمه «الْقُرْءَانِ»
📜 صفحه : ۸۷ _ ۸۶
➖ ابن کثیر ؛ «الْقُرْآنِ» را بدون همزه خوانده است ،
🔺 دلیلش : روایتی است از شافعی که او هم از اسماعیل روایت کرده است ، شافعی گفته است که نزد اسماعیل قرآن می خواندم و او می گفت : قرآن اسم است و غیر مهموز و از (قرأتُ) گرفته نشده است و اگر از (قرأتُ) گرفته شده بود ، هر آنچه قرائت می شد ، قرآن نامیده می شد ، اما قرآن اسمی است مانند (التوراة).
✓ شافعی ؛ محمد بن ادریس و صاحب مذهب فقهی (۲۰۴ _ ۱۵۰), قرائت را از اسماعیل بن عبدالله آموخته است و محمد بن عبدالله بن الحکم از او روایت می کند.
✓ اسماعیل بن عبدالله بن قسطنطین ابو اسحاق المکّی ، مولی بنی مخزوم معروف به القسط ، قاری مکه که در سال ۱۰۰ قمری متولد شد و نزد ابن کثیر و معروف بن مسکان و شبل بن عباد ، فرائت آموخت و قاری زمانه خود شد و او آخرین کسی بود که نزد ابن کثیر قرائت آموخت و در سال ۱۷۰ وفات یافت.
➖ و باقی قاریان ؛ «الْقُرْءَانِ» را به همزه می خوانند ، مصدر (قرأتُ الشیٔ) ، یعنی : «بهم پیوستم آن را » ، «جمع کردم آن را به عنوان (قرآن)» و آن را به اسم مصدرش نامیدند.
🔺 و دلیل آنها ، این آیات است : « إنّ علینا جمعَه و قرآنه» ، «فإذا قرأنا» ، یعنی : جمعناه «فاتبع قرآنه» (سوره قیامت آیات ۱۷ و ۱۸) ، یعنی : «تألیفه».
▪️ در کشف الاسرار جلد اول صفحه ۴۹۱ آمده است : و اشتقاق قرآن از «قرء» است و معنی «قرء» ، «با هم آوردن چیزی متفرق را» ، یعنی که قرآن ، سور و آیات و کلمات با هم آرد ، و جمع کند.این خود از روی ظاهر است _ اما از روی حقیقت ، قرآن بدان خواندند که ، هرچه مردم را بدان حاجت است ، از کار این جهانی و آن جهانی ، و ترتیب معاش و معاد ایشان ، جمع کند و ایشان را به آن راه نماید.
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
📗 قرآن پژوه : دکتر محمد جواد شریعت
و مؤلف کتاب :
چهارده روایت در قرآن مجید
▪️ سوره فصّلت : وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا رَبَّنَا أَرِنَا الَّذَیْنِ أَضَلانَا ... ﴿٢٩﴾
♦️ علل اختلاف در کلمه «أَرِنَا»
📜 صفحه : ۷۶ _ ۷۵
➖ حفص (به کسر راء) : أَرِنَا
🔺 دلیل حفص و سایر قاریان : این کسره ، کسرهٔ همزه است که به راء داده این و دلیلی است بر همزه ، و حذف آن قبیح است. [نقل و حذف بین همزه و «راء»]
➖ ابوعمرو بصری (با اختلاس حرف راء)
(اختلاس = ادا کردن دو سوم حرکت) :
أَرِنَا
🔺 [نقل و حذف بین همزه و «راء» با اختلاس]
➖ ابن کثیر (به سکون حرف راء در همه جای قرآن) : أَرْنَا
🔺 دلیل : «أَرِنَا» در اصل ساکن بوده است و اصل آن «أَرْءِینا» بر وزن (أَکرِمنا) است که «یاء» به جهت جزم حذف شد و همزه هم رها شد ، همانگونه که در «یری» و «تری» ترک می شود. بهتر آن است که بگوئیم : حرکت همزه را به «راء» منتقل و بعد به جهت کثرت حرکات ، آن را حذف کردیم. [نقل و حذف بین همزه و «راء» و حذف حرکت «راء»]
▪️در کشف الاسرار (جلد اول صفحه ۳۶۰) آمده است : «وَ أَرِنا مناسِکنا» به کسر راء و اختلاس آن و اسکان آن ، هر سه را خوانده اند ؛
🔺 سکون ؛ فرائت مکی و یعقوب
🔺و اختلاس ، قرائت ابوعمرو
🔺و کسر را قرائت مابقی
▪️ و در مجمع البیان (جلد اول صفحه ۲۰۹) آمده است :
🔺 ابن کثیر «أَرِنَا» را به سکون «راء» در همه قرآن خوانده است و ابن عامر با او توافق دارد و ابوبکر [شعبه] از عاصم در سوره سجده ، «ربّنا ارنا الذین» را چنین روایت کرده است.
🔺 ابوعمرو ؛ به اختلاس کسرهٔ «راء» و بدون اشباع در همه قرآن قرائت کرده است.
🔺و باقی قاریان ، همه به کسر خوانده اند.
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیث_رضوی
❇️ از امام رضا(ع) پرسیدن
توکل یعنی چه؟
فرمود:وقتی خدا را داری ازهیچکس نترس
♥️ امام_رضا
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn