فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت ششم - ابتدای مغیّر معنا و وصل مغیّر معنا در فواصل آیات
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_ms
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت هفتم - وقف ناقص (نامناسب)
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
💡نکته تجویدی:
احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت نخست
🔰 در آخر كلمات قرآن سه نوع «هاء» قرار میگیرد:
1⃣ «هاء» ضمير (كنايه)
2⃣ «هاء» سكت
3⃣ «هاء» اصلى (جوهرى)
♻️ «هاء» ضمیر (ه - ــه) عبارت است از «هاء» مضموم یا مکسوری که به آخر کلمات اضافه میشود و بر مفرد مذکر غائب دلالت دارد
🔹 مانند: بِعَبدِهِ – لَهُ – فیهِ - مِنهُ
📌 دو نکته مهم:
🔸 اصل در حرکت «هاء» ضمیر، ضمه است لکن ...
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
💡نکته تجویدی:
احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت دوم
دو نکته مهم:
🔹اصل در حرکت «هاء» ضمیر، ضمه است لکن در صورتی که ماقبلش «کسره» یا «یاء» مدی باشد به کسره خوانده میشود. تحت شرائطی «هاء» ضمیر به «سکون» نیز خوانده شده است.
🔹«هاء» ضمير به دو صورت خوانده مىشود: با صله (اشباع) و بدون صله.
شرايط اشباع «هاء» ضمير:
🔸اگر ماقبل آن داراى حركت (صدای کوتاه) باشد، «هاء» ضمير با صله خوانده مىشود، یعنی اگر «هاء» داراى ضمّه باشد با صله واوى و اگر كسره داشته باشد با صله يايى: إنَّهُ - فَلَهُ - رَسولُهُ - لِحُكْمِهِ - دُونِهِ.
شرايط عدم اشباع «هاء» ضمير:
🔸هرگاه ماقبل آن «ساكن» یا حرف مدی باشد، «هاء» بدون اشباع خوانده مىشود: اِلَيْهِ – مِنْهُ – تَرضاهُ – فیهِ.
نکته:
🔸بر اساس قواعد مربوط به حروف ناخوانا، هرگاه «هاء» ضمیر پیش از همزه وصل قرار بگیرد در هر صورت بدون اشباع خوانده میشود.
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
💡نکته تجویدی:
احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت سوم
🔹موارد استثناء در حرکت «هاء» ضمیر در روایت حفص از عاصم:
🔸«هاء» ضمیر همیشه متحرک است اما در ۲ مورد به سکون قرائت شده است: «اَرْجِهْ» در آیه «قالُوا اَرْجِهْ وَ اَخاهُ» (اعراف، ۱۱۱ و شعراء، ۳۶) و «اَلْقِهْ» در آیه «فَاَلْقِهْ الَيْهِمْ» (نمل، ۲۸).
🔸«هاء» ضمیر در دو عبارت «اَنْسَانِيهُ» از موضع «وَ مَا اَنْسَانِيهُ اِلَّا الشَّيْطَانُ اَنْ اَذْكُرَهُ» (كهف، ۶۳) و «عَلَيْهُ» از موضع «وَ مَنْ اَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ» (فتح، ۱۰) بر خلاف معمول به جای کسره به ضمه قرائت میشود.
🔸عبارت «فيهِ» در آیه «يَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً» (فرقان، ۶۸) در قرائت عاصم به روايت حفص با اشباع و صله يايى خوانده شده است.
🔸عبارت «يَرْضَهُ» در «وَ اِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ» (زمر، ۷) بايد بدون اشباع تلاوت شود. زيرا در اصل «يَرْضَاهُ» بوده و «الف» بر اثر جزم افتاده است. بنابراین چون قبل از عمل نمودن حرف شرط «اِنْ» باید بدون اشباع خوانده مىشد، بعد از حذف «الف» نيز بدون اشباع خوانده شده تا نشان دهنده اصل خود باشد.
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
👈👈ادامه داد......
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه 2: آشنایی با علم صرف
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
20.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸درس 2 (اقسام بناء و مبنی)🌸
#نحو_مقدماتی
#تدریس_کتاب_استاد_حمید_محمدی
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#مسح_صحیح
💬چطوری باید مسح کشید؟
🔹چند انگشت برای مسح کشیدن کافیه؟
🔹 چه مقدار از دست باید روی پا باشه؟
💠 اصلاحیه بر کلیپ:
🔹درصورتی که آب وضو خشک شده برای مسح:
🔹 همه مراجع (بهجز زنجانی، وحید، رهبری و سیستانی): دستتون رو به بقیه اعضاى وضو بکشین، از اونها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین.
🔹 مقام معظم رهبری: فقط از ریشها و ابروها، و اگر اینها رطوبت نداشت، از بقیه اعضای وضو رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین.
🔹 آيتالله سیستانی: فقط میتونین از ریشها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. گرفتن رطوبت از سایر نقاط صورت (غیر از ریش)، مثل ابرو یا گونهها، چه برای کسانی که ریش دارن و چه افرادی که ریش ندارن، بنابر احتیاط واجب، کافی نیست و وضو باطل میشه.
🔹 آيتالله وحید: فقط میتونین از ریشهایی که داخل در حد صورته، رطوبت بگيرین (یعنی از رطوبت ریش پایین چونه نباشه). گرفتن رطوبت از غیر ریش بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
🔹 آيتالله زنجانی: بنابر احتیاط واجب، فقط میتونین از ریشها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین.
⭕️ نکته مهم: حواستون باشه که این گرفتن آب از بقیه اعضا فقط در صورتیه که دست خشک شده باشه. در حالت عادی، نباید این کار رو بکنیم و ممکنه وضو باطل بشه.
⭕️ نکته: آيات عظام امام، رهبری، سیستانی و فاضل، نظرشون اینه که مسح سر رو میشه با تموم قسمتهای دست از آرنج تا نوک انگشت کشید. بنابراین مقلدین این عزیزان، بهشرطی باید برن سراغ رطوبت بقیه اعضا که کل دستشون از آرنج تا انگشت خشک شده باشه.
👈مدرسه قرآن و عترت
https://eitaa.com/madrese_msn